Да преподаваш религия на първолаци е престъпно | webcafe.bg
Webcafe

Да преподаваш религия на първолаци е престъпно

Ростислав Траянов
25.09.2015, 12:23 (обновена 26.09.2015, 16:37)
Първолаци

Снимка: © Webcafe.bg

Да преподаваш религия на първолаци е опасно, догматично и представлява връщане назад във вековете

С настъпването на новата учебна година родителите в СОУ "Иван Вазов", гр. Поморие, се сблъскаха със следния казус - те бяха заставени да подпишат заявления за ЗИП (Задължителноизбираема подготовка - бел. ред) с три предмета, без право на избор, като един от предметите е религия.

Тоест - без значение от религиозната принадлежност на родителите или липсата на такава, без значение от техните предпочитания и лични виждания по един така важен въпрос, като възпитанието в морални ценности, те бяха принудени да "изберат" за децата си предмета религия, като не им бе дадена възможност за светски подход.

С получаването и на безплатния учебник станва ясно, че за първолаците е задължително православието.

Религията се налага напоследък като предмет, запознаващ децата с основните религии, техните история, философия и политическо влияние, ей така, уж съвсем безпристрастно. Без проповядване, без налагане, без индоктриниране, които според нашите (хем светски) закони са престъпни деяния.

Уж е така, да. Но един по-критичен поглед върху ситуацията разкрива съвсем друга картина.

В началните класове на децата не могат да бъдат преподавани предмети като история и философия, пък били те и на религиите, по съвсем обективни причини! Поради факта, че децата на тази възраст нямат все още изградено критично мислене, всяко подобно въвеждане в религиите е равнозначно на индоктриниране.

Тоест, когато си говорим за първолаци, разлика между религиознание и вероучение няма!

Преглед на съдържанието на учебника по религия за първи клас (на издателство "Просвета") пък ни показва, че не е и съставян с цел да избегне вероучителната част. От тенденциозното заглавие - "Първи стъпки в православието" - до запознаването с религиозната представа за добро и зло и за уж "непреходните ценности на християнския морал", целият учебник цели да манипулира децата и да създаде у тях погрешната представа, че моралът произхожда от религиите и по-специално от православието.


Корицата на учебника по "Религия" за 1 клас

Ето цитати от съдържанието на учебника: "Аз съм християнче"; "Вярата в бога ни прави добри и силни"; "Ангелите - наши пазители"; "Бог подкрепя праведните и прави чудеса" и т. н.

Първо, всеки разумен и що годе интелигентен човек би трябвало да знае, че хората не се делят на добри и лоши в зависимост от религиозната си принадлежност или липсата на такава.

Да втълпяваш подобна псевдоистина на дете е престъпно, неморално и опасно.

Моралът не произхожда от християнството, нито от която и да е друга религия. Ако беше така, нямаше да има морални атеисти и аморални вярващи, нямаше да има престъпни личности и бивши агенти на ДС в БПЦ, а историята нямаше да изобилства от зли и ужасяващи личности, получили религиозно възпитание в детството си.

Да приучаваш децата към това да се делят на религиозен принцип е назадничаво и вредно за едно светско общество като нашето. И то във времена, в които ни се предлагат толкова примери за подобни безумия от арабските страни.

Отговорете си на следния елементарен въпрос: кой е по-морален - този, който е добър поради страх от наблюдаващ го отгоре бог, готов да го накаже при всяко провинение, или този, който е добър и без страх и вяра в подобни неща?

Второ, според КРБ атеистичните възгледи са неприкосновени:

Чл. 37. (1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи.

Тоест на една институция - църковната - се позволява да нарушава законите. Много поучително и възпитателно, нали?

Трето и много важно, никой не пречи на онези, които желаят децата им да получат религиозно възпитание, да го направят там, където такова се предлага - най-вече в църквите е мястото му, мисля.

Защото законите на страната ни определят образованието като светско, а религиозните институции са отделени от държавата - чл. 13 от КНР.

Забележете, че по време на разпалената в последно време дискусия за вероучение в училищата никой никога не е повдигал въпроса за това да бъде забранено религиозното възпитание за хората, които го желаят.

Нещата винаги опират до насилствено налагане на обратното - на религиозните виждания относно морала на всички, без значение от личното им мнение, на намеса на Църквата в светското.

И отново историята, от която упорито отказваме да се поучим, изобилства от примери с насилствено налагане на идеологии и нелицеприятния резултат от това.

За запознаването на децата със светците не знам дали има смисъл да говоря. Светец е религиозна категория, обозначаваща личности, които са пример за подражание във вярата. Основанията за канонизиране на дадена личност са разнообразни, но коя от коя по-страховити - мъченическа смърт, извършване на чудеса и други подобни.

Да преподаваш това на любопитни и отворени за знания дечица, без да дадеш дори шанс на родителите за избор е най-сигурното доказателство за липса на морал.

Да учиш децата, че мъченическата смърт в името на вярата в нереални обекти е направила някого велик и добър, е равносилно на това да ги взривиш насред площада, опасани с бомби.

И пак подчертавам, че всеки, който желае въпреки всичко да учи децата си на това, е свободен да го направи - в църквите.

Но да бъде налагано като нещо задължително просто няма как да стане в 21-ви век.

Училището е светско. Там трябва на децата да бъдат преподавани знания и факти, не опасни измислици, вилняли през тъмните векове и всявали кръв, страх и ужас.

Децата трябва да бъдат учени на критично мислене. Нещо, с което съвременните начални учители много трудно се справят, защото като че ли и те самите не са научени на това.

Само така децата ще израснат самоуверени, способни и интелигентни личности, морални заради самия морал, а не заради страх от невидим супервайзер.

И тъжната действителност е, че вместо да бъдат въведени часове с практически занимания по различни науки или изкуства, в които децата да бъдат увличани по новаторското, красивото и стойностното, те биват жертвани в името на Църквата, подсилваща поовехтелите си позиции в обществото, протягайки пипала в училищата към чистите детски умове, поради безсилие и неспособност да привлече хората в редиците си доброволно.

Отправям призив от името на всички мислещи, разумни хора към Министерство на образованието, до които е пратен сигнал за случая, но които до момента не са проявили никаква инициатива, да си свършат работата, да извършат необходимите проверки, да защитят правата на децата ни и да се погрижат никога повече българско училище да се връща назад във вековете!

*Текстът е изпратен в редакцията на Webcafe.bg oт наш читател

Oще: веоучение  вяра  министерство на образованието  морал  налагане на религия  неморално  образование  първолак  първолаци  първоначално образование  религия  учебник по религия  учебник по религия за първи клас  училище 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

403 dedo adji | 06.02.201723:22

Хари, евреите все пак са по-милостиви - режат ги на осмия ден, с бебешки усещания. А мюсюлманите ги режат на 12-13 години, д му оставят травма за цял живот.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

402 Harry | 06.02.201722:04

"Да преподаваш религия на първолаци е опасно, догматично и представлява връщане назад във вековете"

Що не идеш да проповядваш това в Израел? Смееш ли? Много щастлив Много щастлив Много щастлив

Да обрежеш бебе от мъжки пол не е ли предопределяне на неговата религия?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

401 Mako | 06.02.201718:16

Dear Ivan | 06.02.201713:45

Може би не от първи клас, рано е, но както са го почнали, е вредно наистина. Задаваш му посока на детето и също така го задължаваш да е религиозно.
---------------------------------------------------

Идеята, че ако се опиташ да говориш на един първолак за някакви /измислени или истински/ добродетели, то непременно и задължително ще го заразиш с тях е особено симпатична с тъпотата си. Панелната си, самодоволна тъпота. Която няма как да съобрази, че децата се възпитават в морал не само в часовете по религия и резултатите са добре видими: дванадесет години обучение и възпитание водят до тотален неуспех, на десетките чалга-уроди, генерирани от Системата, я се открие един нормален индивид, я не...На фона на всичко това притесненията от преподаването на религия в училище изглеждат повече от комични, явно и авторът, и дедованьовците предпочитат да видят децата / при ДВ - правнуците , ако този късопишковец въобще е успял да създаде поколение, за да има такива/ си като проститутки и мутри, нежели като религиозни хора.
Колко възвишена загриженост!
Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.10.2012, 14:37

400 TheRock | 06.02.201717:57

Войнстващ атеизъм!
А КРБ беше писана от комунисти и затова има такъв текст.
Вероучение трябва да се преподава във училищата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

399 Dear Ivan | 06.02.201716:24

Не знам бе, дядо хаджи, разсъждавам просто. Може и да не съм прав. Аз не съм учил вероучение, камо ли строго източноправославно насочено, пък родолюбието ми не е пострадало. Но това съм аз. На друг може и да му е по-слабо родолюбието. Аз го виждам от по-късно. Може би от когато се почва с историята. Не знам сегашната учебна програма каква е. Но като вече е станало, нищо не мога да направя. Нямам и претенции.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

398 dedo adji | 06.02.201714:35

Иване, до 44г. майките и бащите ни са изучавали вероучение в началното училище. Да си видял родителите си или чичовците да се мотат и да говорят за Христос? Аз не съм. И не само защото през нашето детство това се преследваше, нито защото са загубили вярата си, ако са я имали. Погледни на вероучението не като индоктринация, а като приобщаване към една етно-религиозна общност, каквато представлява всяка нация. А нашата нация в момента е подложена на стръвни атаки от няколко страни. И не бива да се пропуска нито една опора. На някои им е безразлично, че българската нация може да изчезне, стига да възтържествува новият световен ред. На мен не ми е, и ще подкрепя всяка мярка, която помага за оцеляването. Разбира се, че трябва да е доброволно. Но и настойчиво. Доброволно са покръстени хиляди помаци през 30-те. После болшевиките го отменят и ги връщат в средновековието. Да дадем на децата начални познания, с израстването си те сами ще решат.
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

397 Dear Ivan | 06.02.201713:45

Кинг ъв дъ роуд, аз съм завършил преди обществознанието, не знам какво се учеше точно по него, но то е друго, за цивилния живот.

Може би не от първи клас, рано е, но както са го почнали, е вредно наистина. Задаваш му посока на детето и също така го задължаваш да е религиозно. А не бива. Едни попове са повлияли на едни прости хора от просветното министерство. Трябва да се учи, както се учи история. Като се преподава за Иван Асен ІІ, никой не те задължава да ходиш с ризница и на кон, нали Усмивка Казват ти какво е било. Същото е и с религиите. "Ученици, по света има много религии, но по-масовите са следните..." Може би в гимназията е подходящо. И на децата ще им е интересно. Ацтеки, жертвоприношения, будизъм с размислите за прераждането, това са интересни неща. Но сигурно най ще им е забавно, че при нашите попове сексът е позволен, даже се изисква да си женен, за да станеш поп, а на католическите им е напълно забранен Усмивка

Сега го виждам това. То е глупаво - да дресираш децата като вярващи източноправославни. Какво ще правят? Ще ходят по улиците като замаяни и ще говорят за Христос ли? Че те ще им отровят детството така. Както и с която и да е друга религия. Еййй, това да си прост и да се напъваш да образоваш другите, е много лоша работа.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

396 dedo adji | 06.02.201712:55

Пешо рершил да разбърка застоялата от година и половина локва. Пешо, моля осведоми ме за такава подписка във Варна, да ида да я подпиша.
По традиция, свинчопрас и гого биолого, с любезното съдействие на искрен и др. отнесоха дебата във висшите сфери на науката, религията и морала. Като не ходил в MIT и Caltech, ще се опитам да го върна на грешната българска земя.
Та, въпросът, значи, е да има или да няма обучение в православие в българското начално училище. ДА! ДА ИМА. Необорими аргументи представиха фридка, (да и се не надяваш) роуан, хари, алилуйщина. Извинявам се ако съм пропуснал някого, подкрепям ги напълно. И какво, като махнем висшите сфери се вади срещу тях? Пепето е в ужас, че покрай православието може да се пренебрегнат безценните му евроатлантически ценности, и изпитва страх от евронаказание по-голям от страха от Бога. Ибрикчията пък, (пардон, каналджията) изпитва ужас, че православието е свързано И с Русия. (нищо не казва за съюзника по ЕС и НАТО Гърция) И на всички приглася воят на едно влечуго без собствен глас, просто микрофон на НПО, което замества аргументите с кални епитети и клетви, (драконче, според българската традиция жена не попържа и мъж не кълне) че и се гордее с което: "Ти от мене аргумент видял ли си?"
Ми да ги оставим да си вият. Засега ще се оправим и без челен съветски опит. А брюкселските дембели имат много по-големи главоболия. Разбира се, пепето и БХК ще им сигнализират за това въпиющо нарушение, но с малко по прецизна работа на съдебната система можем да избегнем глоби заради корумпирани български съдии, с което да компенсираме наказанието за православие по славянски.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 07.01.2016, 12:46

395 7 | 06.02.201709:43

@395

Демек, Сравнителна история на световните религии и идеологии?
Подкрепям.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

394 KingoftheROAD | 06.02.201709:35

Навремето имаше един предмет - Обществознание, по-късно май се промени на - Общество и право. Религия, религознание, или вероучение звучат прекалено религиозно да речем. Но какво пречи да се въведе едно Обществознание например? Там няма кой и как да налага определена религия, или каквото и да е вероучение. Могат да се разглеждат всички религи накратко, различните видове общества, обществени строеве, класи и тн. Дори и стария материал, ако се премахне по-голямата част за комунизъма и социализъма, също става достатъчно добре за даде общ поглед на учениците върху действителността. И не от първи клас не, но от 5-6-ти би могло да се въведе.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.