Ако Фройд беше разказал "Дядо вади ряпа" | webcafe.bg
Webcafe

Ако Фройд беше разказал "Дядо вади ряпа"

Петър Донкин
02.07.2015, 12:03 (обновена 02.07.2015, 19:39)
Дядо вади ряпа

Снимка: © изд. Хермес

Тук се разказва как българина може да бъде силен именно защото винаги се...дърпа и репчи

Беловласият старец, архетип на атавистичното начало в българската национална душевност, пръв инициира съзнателно физическо и морално - волево усилие, за да извади огромната ряпа като образна метафора на дълбоките и неизкореними чувства за историческа вина и непреодолима робска обреченост, изправящи се със съдбовна сила по пътя на развитието ни.

Но ряпата, която е и физически буквална изява на гравитационните сили, държащи българския дух дълбоко вкоренен в полето на примитивно - аграрния селски битовизъм, не помръдва, въпреки отчаяните волеви усилия на стария мъж.

В тази емоционално гранична ситуация на изчерпване на съпротивителните сили сработва типичният български мъжки синдром, при който моралната и физическа недостатъчност на мъжа се компенсира от активното женско участие в трудовия процес.

Така на помощ на стареца идва бабата, която е събирателен морален образ на българката, поставена често под натиска на битовите обстоятелства в позицията на безлично - безволева и спомагателна на мъжа физически работна сила.

Макар че с малко повече злорадо въображение, бабата може да се разгледа и като метафора на женската еманципация, дърпаща мъжа назад, настрани и надолу по пътя на неговото развитие и борба за екзистенциално оцеляване.

Независимо от нееднозначната контекстуална семантика на бабата като художествен образ, нейната намеса в колективното усилие да се издърпа ряпата остава без резултат, което налага спешната намеса и на внучето.

Образът на внучето навява натрапчиво асоциативни мисли за често срещаната експлоатация на детски труд в българската реалност, както и за превръщането на децата в морални жертви на безкомпромисния родителски авторитаризъм, принуждаващ ги против волята им да дърпат непосилно тежките като приказната ряпа чужди амбиции.

Внучето остава безсилно под тежестта на родителските свръхочаквания към него и това предизвиква възрастните да предприемат наистина отчаяни ходове, викайки на помощ кучето, котката и мишката да вадят с тях ряпата.

Тези три антагонистично контрапунктни образи, в отношенията на които генетично, исторически и сценарно са заложени чувства на безкомпромисна взаимна нетърпимост, са колкото българска, толкова и балканска, драматично експресивна метафора на вечната вътрешна борба в душите.

Тя в крайна сметка генерира не само разрушителна, но и съзидателна сила, способна да изкорени и най- неизкоренимата ряпа в полето на живота.

И това е най- българската приказка, която някога е разказвана. Защото в нея се разказва как българина може да бъде силен именно защото винаги се...дърпа и репчи.

Oще: дядо вади ряпа  изкореняване  манталитет  народна приказка  приказка  ряпа 


Още от Оня, дето не Го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.05.2011, 17:21

4 peta_wawa | 03.07.201517:52

Прав е Макарона, без либидото в текста едва ли може да се пришише на Фройд Усмивка , може да е написано от всеки кватрален психар ...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

3 Крив Макарон | 03.07.201514:42

Фройд би могъл да го каже и малко по-усукано. Например:

Поради невъзможност да раздели азовите инстинкти от сексуалните нагони, беловласия дядо се заема да изкорени ряпата, олицетворяваща полово безсилие и оргазмена немощ. Начинание изискващо пълна мобилизация на организма, и извираща от самото съществуване на сексуалния живот като характерна дейност на индивида. След началните напъни, обаче, оказващата нарстващи съпротивителни способностти ряпа става причина за въникване на афективно сътояние, в следавие на фиксация в търсенето на удовлетворение на либидото. Така дядо става жертва на твърде силното развитие на неговото либидо. Така ние за първи път ставаме свидетели на психотично заболяване имащо връзка с липсата любовен живот.
Не по-радостно стоят нещата и при първия притекъл се на помощ на дядото човек; а именно така наречената "баба". Бабата явяваща се едновременно главен виновник и потърпевш от несполуките на дядото в любовния живот яростно се нахвърля да помогне, за да може въплатилата в образа на злото ряпа да бъде изтръгната. Но поради очевидно амбивалентното отношение на дядото към обекта причинител на фиксация става наложителна намесата и на останалите членове на семейството.
Благодарение на тази приказка бързам да ви кажа, че възгледите относно възникването на афективните състояния, и последвалата фиксация се затвърдиха, и станаха основа на разбирането ни за психозите. Съществуването на такава фиксация на либидото върху растителен обект вместо върху субект предполагащ активно взаимодействие не би могло да бъде случайно и маловажно явление.
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 29.04.2015, 16:31

2 rare case | 02.07.201515:06

Аз пък се чудя, ако Фройд можеше да постави диагноза на Донкин, каква ли би била?? Чуди се
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 06.04.2014, 22:35

1 тъп | 02.07.201513:50

скука. и на "българина" не му е пълен "члена" Тъжен виж фройд никакъв го няма Чуди се
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.