Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Чалгата козината си мени, но нрава - не

Чалгата козината си мени, но нрава - не Снимка: Facebook / Plazza Dance Center

Видеото на Сузанита било свалено от YouTube заради нарушени авторски права. Честно казано - голям праз... Сузанита е поредното не особено талантливо, но умиращо си да бъде скандално "слънце", изгряло на родния музикален небосклон. Дъщерята на Орхан Мурад реално успя да стане известна с две неща - това, че е дъщеря на Орхан Мурад, и скандално поведение.

Далеч не заради музика, която очевидно е заимствана/крадена, далеч не е и заради гласовите ѝ данни. Оскъдното облекло, песента, правена по крисковски калъп, нацупената физиономия с празен поглед и много реклама - това е рецептата, по която цялата вълна момиченца навлиза с гръм и трясък в родната постчалга сцена. А постчалгата яко напомня на онази стара, деведесетарска мазнотия, която се лееше по дискотеките през 90-те и началото на милениума.

Ще кажете, това сега не е чалга, а R&B, хип-хоп и т.н.? Сигурни ли сте? Защото сегашната масова продукция с цялото си съществуване напомня именно на онези песни, пяти в зората на българския поп-фолк. Безсмислени текстове, разкрепостено до посредственост поведение и разголени момичета, които си мислят, че с бюст и седалище се пробива най-добре в музикалния бранш. Сега просто липсва тази осезаема стигма върху крископодобните изпълнители, която тегне все още върху поп-фолка.

Сега се възпяват яки дупари и готини и луди мадами, тогава бяха синята прашка и волната пеперуда. Съдържанието се е порпоменило, но смисълът се е запазил горе-долу един и същ. И ако тогава актуални сред децата бяха "Пантерите", Кати и т.н., сега са Гери-Никол, Тита, Дара и тем подобни.

Макар че ако трябва да сме честни, сега в образа на жената може да се намерят малко повече нотки на самостоятелност, решителност и сила. Все пак героинята, която е задължително готина, луда и нахакана, вече не я преследва бял мерцедес в живота. Напротив. Тя владее ситуацията, тя бута, чупи, млати, разкъртва и въобще е постигнала пълен контрол със своята готиност.

И все пак простата истина е, че чалгата просто смени кожата си, но не и нрава си. И това е нормално. Няма как "ентъртейнмънтът" ни да се е променил кой знае колко, при условие че самото ни общество не е кой знае колко мръднало от онзи си период. Сега сме само малко по-космополитни. Видяли сме свят, усетили сме някакви нови течения и сме ги приложили към нашата си действителност. И чалгата ни е станала модерен поп.

Колкото до самия стил поп-фолк, той също се промени през годините до етно поп с ориенталски елементи. Или нещо от сорта. За сметка на това той някак изгуби тази нотка на скандалност, което се пренесе в самата поп музика.

Междувременно яхнали идеята за готината и разтропана бунтовна младеж, музикалните компании произвеждат на конвейр изпълнители и непълнолетни "готини и луди" момиченца, които да се превърнат в звезди еднодневки.

Но надеждата остава, че подобно чалгата, и тази вълна на нахакани момиченца, пеещи със силен диалект, също ще стигне до своя залез.

 

Най-четените