Най-мразеният бутон | webcafe.bg
Webcafe

Най-мразеният бутон

Мартин Дамянов 07.10.2016, 16:49 (обновена 07.10.2016, 17:11)
Светофар

Снимка: © Спаси София

С всичко ново е така - всеки път.

Щайга или стол на улицата пред магазинчето е националният код за „Не паркирай, чакам стока." Надпис на гише „връщам се след 15 минути", разбира се, ни казва, че човекът ще се появи поне след час и нещо. Надпис „Тук не е информация", всички знаем, означава „Мързи ме да науча няколко елементарни неща, както ме е мързяло цял живот и затова сега работя тук".

Има градски фолклор, който се развива и допълва ежедневно от всички нас. Последното течение в него е да се лепят капачки на бутончетата на светофарите.

През лятото на всички светофари на натоварени кръстовища се появиха бутони. Целта им е да се натисне бутончето, когато някой иска да пресече, а ако никой не иска да пресича, светофарът да не спира излишно колите. Така се облекчава трафикът, намалява се разходът за гориво и се ограничават вредните емисии.

Разбира се, монтирането на бутоните беше съпроводено с възгласи, че това е „най-голямата малоумщина" и „тия луди ли са, окрадоха държавата, хората няма какво да ядат, трето дете чакам, върнете евтаназията, „само Левски". Точни цитати. И ето, че тези възмутени хора, намериха решение на проблема по стандартния за нивото си път на най-малко съпротивление - една капачка в бутончето и я залепят така, че то винаги да е натиснато. Това решение, разбира се, има своите недостатъци... Първо, обезсмисля се хубавата цел на светофара. Второ, той изгаря, защото седи постоянно натиснат и „лудите" ще трябва пак да „окрадат държавата", за да поправят тая „малоумщина". Но иначе пък забравяме да натиснем копчето, ако си спомним за него, трябва да чакаме 30 секунди, за да пресечем.

Горките хора. Ще направя ивент във Facebook да се съберем един ден всички в Борисовата градина, да се наредим в кръг, да се хванем за ръце и да поплачем за тежката съдба. Ако въобще някой дойде, защото нали знаете - светофари.

Помните ли, когато новите автобуси на СКГТ дойдоха с копчета за отваряне на врата? Добре че не ги държахме и тях постоянно натиснати, като минава тролеят да сипе хора по улиците. Пак беше шум и глъчка за една седмица и после свикнахме.

С всичко ново е така - всеки път. Първо хората се съпротивляват все едно е от ръцете на дявола, след това виждат, че е хубаво и свикват и накрая се държат все едно са имали общо с появата му. Тези дни Илън Мъск обяви, че ще праща хора на Марс и пак беше така - ама то не може, ама как така. Същият Мъск, който в едно интервю заедно с брат си разказа как, когато търсили инвеститори за PayPal, някакъв мъж хвърлил на масата пред тях един брой на Yellow Pages и им казал: „Интернет никога няма да замени това"... Впоследствие човекът инвестира в компанията им.



Нека ви представя мъжа на снимката. Той се казва Стоян Михайлов Попов, но е по-известен като Чичо Стоян. Чичо Стоян е един от големите поети в българската детска литература от началото на 20 век. Това е може би най-популярното му стихотворение.

Сърдитко

Все за нещо ще намери
да се начумери:
ту му млякото горещо,
ту пък друго нещо.

И задето Петко в къщи
често тъй се мръщи,
Николинка, Ваньо, Митко
викат му Сърдитко.

Текстът е публикуван в сайта CHRONICLE.BG

Oще: бутон  копче  мартин дамянов  пресичане  пресичане на улицата  светофар  светофари  софия  столична община 


Още от Оня, дето не Го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

18 Дракон с кисело зеле | 09.10.201620:06

Бутонът, с който пътникът отваря вратата на автобуса, е адско неудобство, пък и, честно казано, не виждам какво точно спестява.

Тия на светофарите ме кефят като идея, де, стига да си вършат работата както трябва.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.12.2010, 19:25

17 Palma Kaktusova | 09.10.201619:31

Знаете ли че в Ню Йорк тези бутони не работят, дори не са свързани със светофрната уредба, служат единствено за успокояване на гнева на хората, да чувстват че имат някакъв контрол? Не го знаехте, нали?
---------------
Дори да е така, идеята е пак добра.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

16 Harry | 09.10.201610:16

Знаете ли че в Ню Йорк тези бутони не работят, дори не са свързани със светофрната уредба, служат единствено за успокояване на гнева на хората, да чувстват че имат някакъв контрол? Не го знаехте, нали?

Много щастлив Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

15 Manuela Gerenova | 09.10.201608:33

futureless, шофьорите отварят вратите именно заради огромния брой хора, които така и не се научиха да натискат копчето, а просто стоят и се пулят в затворените врати. По тази причина много водачи просто отварят, все едно няма бутон за по-лесно.
И това е само един от многото примери. Ние просто възприемаме трудно и мъчно новостите. И за да не каже някой, че правя обобщения на едро и че плюя по Kleta Majka Balgaria, ще дам пример със собствената ми баба - интелигентна жена, на която никой не може да даде нейните 75 години. Умна, будна, в час с новините и, както си му е редът, в един момент я оборудвахме със смарт телефон. До ден-днешен репликата по този повод е "Е, не мога да се оправя с тоя телефон!". Въпросът не е, че не може, тя дори не го е разгледала, само знае къде е зелената слушалка. Просто не иска, вдига ръце, решава, че е много сложно и до там.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.06.2014, 10:40

14 IvanN | 09.10.201608:02

Не знам бутоните ли са проблема, но живея на място, където преди около година сложиха умни светофари по целия булевард. От тогава насам задръстване няма само в августовска неделя сутрин. Слочаенос?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

13 dedogo6 | 08.10.201622:34

Да добавя мойте 5 с'тинки по въпроса Много щастлив
Не всичко е както трябва с тия копчета.Еле па ако висиш на "Тодор Александров" и "Христо Ботев" на светофара.Да речем, че някой (често се случва все още) е забравил да натисне копчето.Светофара естествено пуска колите, но свети червено за пешеходците, които да речем, си нямат идея да натиснат копчето.
Ето и моята идея (вероятно лесно осъществима).
Ако колите са пуснати току-що, и има време според цикъла, и се появи някой дето знае да натиска копчето и го натисне, пешеходния светофар веднага да светва зелено, и да го държи в рамките на цикъла.Това в момента не се случва, и ако е както споменаха по-долу 2 минути чакане, стават 4, до другото зелено.Което вече е малко, как да кажа, ту мъч Много щастлив .
Ся, ако няма време според цикъла, не светва зелено, ок, чакаме си.
Е това ако стане, сички ще обичат тия копчета.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 12.09.2011, 17:24

12 Мунчо | 08.10.201621:05

Мартине, Мартине, пиле шарено, за домашно да си научиш за разликата между "по принцип" и "де факто". Защото по принцип тая работа с бутоните за пешеходците е много хубава, ама де факто...

С други думи, вземи да попресичаш малко на такива светофари, пак после ела да пишеш оди за българщината, става ли?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 28.09.2012, 14:31

11 futureless | 08.10.201619:56

@Мануела, аз също не смятам, че две минути са кой знае какво време, макар че едно са две минути пред компютъра, а друго - на кръстовището, под дъжда и при изгорелите газове. Но съм съгласен - при много интензивен трафик, ще чакаш, колкото трябва! Само че истински дразнещото е, че през тези две минути, докато висиш, трафикът много често позволява да пресечеш, без да пречиш на автомобилите, които и без друго си стоят на червено, за да пуснат автомобилите по другата улица. Но "умният" светофар теб не те пуска, защото чака следващия цикъл на автомобилното червено. А липсата на ефективност е нещо, което ме изкарва от кожата. И още повече ме изкарва от кожата, когато се налеят сума ти пари в нещо добро по принцип, но крайният резултат е разочароващ и то точно заради някаква недомислена дреболия, която тотално прецаква цялата идея. Все едно да си купиш телевизор и да го сложиш наопаки. Аз съм "за" това светофарите да се регулират според реалния трафик, но в настоящата ситуация е приложена схема, която в много голяма част от случаите е неработеща и неефективна. Специално за пешеходното регулиране говоря, но мисля и че автомобилното регулиране не е особено цветущо.

А що се отнася за бутоните на новите автобуси, там също изпълнението е далеч от перфектно. Първо не всички автобуси са с бутони и второ - често самите шофьори продължават да отварят вратите, независимо от бутоните. Ако се возиш редовно с градски транспорт, предполагам няма проблем да се ориентираш дали трябва да натискаш бутон или не, но за гостите на столицата сигурно е много объркващо.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

10 dedo adji | 08.10.201617:55

Като прочетоха поста на Бичкията от софийска община веднага организират командировка на 18 чиновници до Канада за изучаване вандало устойчивите устройства. Следват и от други големи градове. Между чиновниците няма нито един техничар.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

9 Bichkiiata | 08.10.201617:13

explorer

мен лично ме втриса, че механичното се заменя с електронни дигитални импулси с които всеки квалифициран може си прави каквото му скимне ...преди няколко месеца съобщиха, че на не знам кой модел SUV Форд му хакват дистанционно процесора и могат си правят каквото искат с колата докато ти си вътре и караш , страшно а?

дедо

т'ва е така наречения подсъзнателен rage against the machine...една голяма част от дизайна на устройства или предмети за масово обществено ползуване е да бъдат tamper proof (устойчиви на вандализъм). Като пресичам и аз ползувам такива бутони, които в действителност на са бутон, а нещо като малка неръждаема сачма намираща се във вдлъбнатина.....не, че е невъзможно да бъде преебан този вид бутон, но е доста по-трудно
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.