Външно оцеЛяване | webcafe.bg
Webcafe

Външно оцеЛяване

Силвия Димитрова, учител по български език 19.05.2015, 23:59 (обновена 21.05.2015, 08:49)
образование

Снимка: © Getty Images

„Какво е посланието на автора?" - „Посланието е, че не искам да го чета".

Силвия Димитрова е учител по български език и литература.

Увлечена в разяснение на паронимите, дадох пример оцеляване - оценяване, без да предполагам колко сполучлив ще е той. Всички припознаха себе си като оцеляващи след оценяването.

Седмокласниците и дванайсетокласниците застават пред снизходително лесните тестове, за да получат някаква ориентация за стойността на знанията си. Тя е много завишена, защото знания няма.

Не се възмущавам, защото съм учителка по български език и литература и "моят предмет е най-важен". Като мислещ човек, сериозно се тревожа от това, което се случва. Пипалата на невежеството и отъплението лазят агресивно, настъпателно.

Ако лодка се движи общо 7 часа по течението и срещу него, то в едната посока тя пътува 49!? При съкращаването на 60/3 се получава 10/1... Как? Защо?

Виждате - като не се мисли, не се мисли по всички предмети. Не се мисли въобще.

Със "зрелостниците" е трудно - те нищо не са чели. Не различават жанровете, защото нямат опит с тях. След мъчителни примери научават родовете в литературата - обясняват ясно и достъпно:

"ако не е зает целият ред - е поезия; ако е писано от край до край - епос".

Никак не може да им се обясни как с дума се означават лица, професии, занятия, длъжности... отиваме на варианта "човечета" и "нечовечета", значи "трима моряцИ", но "пет говедА".

Ако Майстора е с главно "М" в средата на изречението, може да е прякор на някого. На кого ли? Какво значение - снимките от изпращането станаха "резачка".

Със седмокласниците е мъчително. Ако в текста е казано, че "Сена не тече в Индия", те не виждат "не"-то и се местят реки, държави, градове... А аз само исках при портретната характеристика на Бай Ганьо да не ми отговарят, че е описан Шишо Бакшишо... Трудно е да се примирим, че "крайцер" е крайната част на хляба, че Ботев не е изявен "балетист".

Балетист - белетрист, фаянсов - финансов, нотариален - натурален. Какво значение - клипчета с котенца винаги ще се гледат.

И малките са чудна бодра смяна: "бисквита" - минало свършено време, множествено число.

"Какво е посланието на автора?" - "Посланието е, че не искам да го чета". Опит за откриване на прилагателно - "изворче"?, "ромоли"?. "Е, как така не познах?". Умалително на "ягода" - "ягодички".

И тази година ще берем "ягодичките" на изкривеното си възпитание и образование.

Добре, че поне до края на обучението ги научаваме да броят до 12. Може би могат да пресметнат, че като платят за солариума, ще останат пари и за обща бира в пластмасова бутилка на пейката, в градинката.

Децата не са виновни - те са малки, млади; учителите не са виновни - те са изнервени и с ниски заплати; родителите не са виновни - те са заети и уморени; образователната система не е виновна - тя е традиционна и доказала се през... Възраждането.

Баба Илийца пак ще вади колеца край "мътните води на Искъра".

А ние, дебилно невинни, ще оцеляваме... външно оценяване.

Oще: абитуриенти  български език  възраждане  външно оцеляване  външно оценяване  литература  математика  матура  матури  неграмотност  образование  образователна система  преразказ  просвещение  седмокласници  тестове  учебници  ученици  училище 


Още от Оня, дето не Го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.04.2015, 13:50

61 dimis | 24.05.201500:33

Хора, може ли да се придържате към по-смислена и най-вече по темата дискусия?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.05.2015, 12:34

60 krismin | 23.05.201522:35

@Mako

Що да не се разберем? Не съм казала, че съм вегетарианка. Много щастлив Много щастлив Много щастлив
   

оценка

+1 -3

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

59 Mako | 23.05.201521:25

krismin | 23.05.201520:24
това е защото ми изглежда толкова красиво в розово
.............................................

Е, там ни е разликата - на тебе ти изглежда красиво в розово, на мен - в чиния или тава...
Няма да се разберем, значи ;)
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 18.04.2015, 13:50

58 dimis | 23.05.201521:24

Много хубава и най-важното - напълно отговаряща на действителността статия.
Лично аз съм придобил добрата си езикова култура с много четене на най-различна литература, по-малко с писане. Но го правех - правя го и сега - не защото е модно или задължително, а защото ми е било приятно и полезно. Никога не съм понасял задължителните неща, нито пък задължителните мирогледи, каквито се насаждат в училище. Преди четвърт век училището беше като казарма, или по-скоро като затвор - малко по-възрастните ще си спомнят "Клас стани! Клас мирно!" Усмивка - сега от учителите пак искат да бъдат надзиратели, но вече духа от бутилката е изпуснат. Сега учениците не са така наплашени, както бяхме навремето. Някои учителите отчаяно се опитват да въведат ред и поне минимална дисциплина, а други фамилиарничат и се подмазват на учениците, за да им минава леко живота.

От първа ръка знам, че в някои училища директори на гимназии принуждават учителите да обикалят началните училища в близките градове и села и да уговарят ученици да се запишат в тяхното училище. Реално погледнато и учителите имат полза от това - ако се стигне и надмине минималната бройка ученици за дадени специалности, и те и помощния персонал ще имат "прехрана". А директорите ще си осигурят най-важния инструмент за запазване на феодалната си власт - т.нар. "делегирани бюджети". Обаче може би се досещате, че това "зарибяване" много сваля нивото във съответното училище. Ето един истински "анекдот": "Ученик от осми клас пита учител тръгнал на "зарибяване": Какви оценки трябва да имам по балообразуващите предмети, за да вляза? Учителя отговаря: Абе няма значение! Имаш ли диплома - вътре си!".
А тези "делегирани бюджети" още повече влошиха тежкото състояние на българското образование...
За матурите съм раздвоен - от тях има и ползи и вреди. Трудно ми е да преценя кое от двете надделява.

Ще се опитам накратко да обобщя основните причини, за да се стигне до положението, описано в статията:

1. Непрактичност на образованието - на всички нива. Никакъв стремеж учениците да бъдат учени как да мислят и как да решават реални проблеми. През последните 25 години все повече намаляват практиките, особено в бившите техникуми. Дежурните оправдания за последното са две - недостиг на средства и недостатъчен интерес на потенциалните кандидати за даденото училище. А често по неведоми причини.
2. Разпънати на кръст учители - свръхвисоки изисквания от страна на родителите, самите ученици, държавните органи от всякакъв род и на обществото като цяло. Ниско заплащане на учителите и почти пълна липса на уважение към тях и към техния труд от страна на обществото. Пример: бившия финансов министър и след това министър-председател Орешарски и фразата му от 2007 г. "Дай да разваляме седянката". т.е. да развалят учителската стачка. Оттогава в това отношение не се е променило нищо.
3. Неадекватни държавни органи - паразитни инспекторати, чиято единствена роля е да всяват страх. Неадекватни министри на образованието. Неадекватни програми и планове, спускани от министерството. Неадекватни учебници.
4. Делегираните бюджети - инструмент, чрез който директора на всяко училище държи в "шах" целия персонал, а държавните органи си осигуряват така желаното спокойствие и същевременно при всеки проблем в дадено училище автоматично обвиняват директора, защото са му дали цялата власт и могат само да изискват.
5. Демографската криза - българите намаляват, вкл. емигрират в чужбина, раждаемостта като цяло спада (на циганите се увеличава, но те главно заради принудата пращат децата си на училище и като цяло не се стремят към професии, изискващи висока квалификация - от т.нар. "икономика на знанието"). Това създава огромно напрежение в цялото общество, вкл. в образованието. Директори и учители се принуждават да провеждат "зарибителни" мероприятия (само, че, както изясних по-горе - по-различни причини).
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 20.05.2015, 12:34

57 krismin | 23.05.201520:24

@Mako

Аз?! Много щастлив
Уважавам я и още как. Даже съм против популярния слоган "Всичките прасета на кюфтета".
Както виждаш, се държа ужасно мило с него. Ама това е само защото ми изглежда толкова красиво в розово Много щастлив
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

56 Mako | 23.05.201518:32

krismin | 23.05.201511:23


Не знам защо си решил, че желанието да живееш в мир със света е нещо обидно и те превръща в розово гледащ наивник.
...................................
Не уважаваш ти свинската гледна точка, а демократ се пишеш...
Свинщина!
Смее се
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

55 Mako | 23.05.201518:27

Ролинс | 23.05.201516:40

Другарю,

.............................
Не съм ти другар. Нямам тъпаци за другари, а ти си образцов тъпак.
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 09.03.2014, 15:47

54 Алилуйщина | 23.05.201518:03

Georgi Marinov
Солиден,здрав автогол! Много щастлив
Точно за това съм използвал-„атеист“,за да няма оправдания с термини за преодоляване на неловки ситуации,като „божия намеса“ „религията“… „Правото Гадуин“ и др.подобни.
„Как става така/без божия намеса/ да придобиеш езикова култура оформиш текст и изразиш своето мнение в толкова дълги коментари?“
КАК?! С или без божия намеса. С или без език и литераторство.
Ако бе вярващ-лесна работа,ами сега!! Чуди се Объркан
   

оценка

+6 -0

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

53 Ролинс | 23.05.201516:40

Mako,

Другарю, нищо не си разбрал от коментара ми и спри да ми приписваш твърдения. Къде съм казал, че Българският език не трябвало да се изyчава? Имам предвид часовете по литература, където се анализира всяка сричка от десетки творби на знайни и незнайни Български автори. И нищо полезно не научават децата. И какъв е смисъла този материал да се дава на матурата???

Не мога по-подробно да се изразя, ако имаш проблеми да интерпретираш горното, явно си спал в любимите ти часове по литература. :)

А относно грешките, 90% от коментарите си ги пиша на айфона.
   

оценка

+0 -4

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

52 Georgi Marinov | 23.05.201513:03

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law#Corollaries_and_usage
   

оценка

+2 -6

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.