Думичка "авиолинии" няма! | webcafe.bg
Webcafe

Думичка "авиолинии" няма!

Мартин Иванов
02.06.2017, 16:56 (обновена 04.06.2017, 17:47)
air france

Снимка: © Getty Images

Журналистиката по принцип и българската в частност има нужда от ексклузивни драми, които да държат аудиторията в очакване на поредния апокалипсис. Лятото наближава и политиците ще поемат към родното море или чужбина, което съвсем ще изпразни от съдържание новинарските емисии.

Тогава е достатъчно произволен пътник да звънне в една от трите национални телевизии или в краен случай в БНР или Дарик, че му закъснява полета и се започва с новинарските драми.

"Стотици пътници блокирани на летището, гладни, жадни, без климатик, деца реват, болни пъшкат, никой нищо не им казва, отвсякъде тече машинно масло, връзват двигателите с тел, падат болтове и гайки от крилата, пътниците са на косъм от смъртта, крият трупове в багажника..."

Времето, в което новините се проверяваха отмина и сега просто медиите се цитират (или копират) една друга, като на всеки следващ етап информацията се оказва все по-далеч от истината.

Авиационната тематика е далеч от интересите на повечето български медии, а липсата на елементарни познания води до превръщането на рутинно непредвидено кацане в извънредно събитие, в което репортерите търсят ужас и паника там, където ги няма.

Ето няколко прости съвета за журналисти (а и за техните читатели) при отразяването на една авиационна новина. С цялата относителност на думичката "новина" в случая, тъй като рядко става дума за истински свързаните с авиацията неща - нови линии и полети, поръчки на самолети и сливания на авиокомпании, които не са интересни за медиите, тъй като липсва екшън в тях. Но и отразяването на стачки, закъснения и непредвидени кацания се оказва голяма лъжица за повечето медии.

Имената на повечето авиокомпании се чуват, когато има стачка и анулирани полети. Първо и много важно: ако отворите сайта на летището и видите, че има цели 9 полета до Франкфурт в 14:25, запомнете, че полетът е само един, а останалото е така наречения код шер - няколко партньорски компании продават билети за съответния полет под свой номер. Така например KLM и Iberia продават места за полетите на Bulgaria air до Амстердам и Мадрид, Singapore airlines, SAS и ANA за тези на Lufthansa, Etihad за полетите на Aegean и Air Serbia и т.н. Ако заглавието крещи "Хаос! Анулираха 18 полета между България и Германия", най-вероятно авторът на статията по принцип следи я Министерство на земеделието, я волейболния шампионат и само случайно минава да отрази тази новина.

Второ, но не по-малко важно, думичка авиолинии* няма. Airlines се превежда като авиокомпания и е в единствено число когато става въпрос за конкретна авиокомпания. Затова Austrian airlines например анулира, а не анулират полетите си.

Имената на авиокомпаниите са търговски марки и се изписват в оригинал. Ер Ейша и Ер Корьо са нещо като Под игото на шльокавица, а ако превеждате Turkish airlines като Турски авиолинии, е
редно да казвате на Bulgaria air - България въздух. Не звучи особено умно, нали?

Четвърто: снимката по възможност трябва да отговаря на модела самолет, за който е новината. Да сложите Boeing 777, когато се говори за Airbus 320, е като да илюстрирате новина за Рено Клио с Рено Меган, нали. Възможно е, но не стои добре. Когато става въпрос за стачка на Lufthansa, самолет на Air France е като да сложиш румънското знаме на 3 март.

Пето: Има разлика между аварийно и извънредно кацане. Второто означава непредвидено кацане на летище по пътя на полета поради проблем с болен пътник или член на екипажа. Или заради поведение на пътник, което екипажът смята, че би могло да застраши безопасността на полета. В подобни кацания, които се случват почти всеки ден няма нищо драматично и репортерите вчера напразно търсиха паника при извънредното кацане на полета на Emirates между Дубай и Лондон, който се приземи заради болен пътник, преди да продължи по пътя си. Аварийното кацане се извършва, когато има повреда в система, която пречи на безопасното продължаване на полета или която екипажът прецени, че може да създаде опасност впоследствие, дори ако към момента няма пряко отношение към сигурността на полета. В тази ситуация също рядко има паника, макар понякога катастрофата да е избегната на косъм.

И за финал, когато се случи най-лошото не очаквайте нито една авиокомпания да съобщи имената на пътниците веднага. Не защото не ги знае, а защото е необходима проверка дали някой от тях все пак не е изпуснал полета или пък се е прехвърлил на друг по-ранен или по-късен. Освен това е редно и задължително близките да бъдат уведомени по подходящ начин и при осигурена специализирана помощ, а не да чуят имената на близките си по телевизията. За изчакването на официални версии в наши дни е безумно да говорим, но ограничаването на всякакви теории при липсата на официална информация трябва да е правило за всички медии. И най-често не е за нито
една.

Лятото наближава, трафикът се увеличава и закъсненията на полет не са новина, дори закъснението да е огромно. Причините са безброй, а съвсем малка част от тях са по причина на самата авиокомпания. Далеч повече полети закъсняват заради летища, пътници, въздушен контрол, лошо време. Не е приятно, но е част от играта. И драма в новините при всеки закъснял полет е излишна.

*Това е израз на личната позиция на автора.

Oще: emirates  iberia  klm  lufthansa  авиокомапния  авиокомпании  авионовини  журналисти  медии  самолети 


Още от Оня, дето не го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 23.05.2012, 10:10

7 Bobo Generala | 28.10.201716:55

SpionKop | 04.06.201716:09, корабите акОстират - никога не е късно да станеш за смях. Не прави забележки на "журналистите" без да си сигурен, че ще се озложиш Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.09.2015, 11:17

6 plamenti | 05.06.201715:00

Прекрасно четиво. Повечко журналисти трябва да го прочетат, защото то важи не само за авиокомпаниите, а по принцип за всичко!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.11.2016, 14:46

5 SpionKop | 04.06.201716:09

А какво да кажем за журналисти, които се опитват да пишат за кораби.
Бруто тонажът на кораба (най-общо казано неговият обем) се описва като тегло, водоизместване или товароподемност.
Пише се колко етажа има кораба, а не палуби.
Според журналистите корабът хвърля котва в пристанището (изключително рядко действие)
Корабът акУстира.
Всеки обикновен круизен кораб е описан като изключително луксозен лайнер (тук приликата с airlines е очевидна)
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 03.06.2017, 11:21

4 Vladimir Petkov.10212606113084920 | 03.06.201711:24

Думичка "код шер" няма. Има code share. Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

3 Mako | 02.06.201722:23

Думичка "авиолинии" няма!
=========================

Кажи го на Речника, умниче!
Успех Намига Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

2 паяка | 02.06.201719:44

Г-н Мартин Иванов , 3 в 1! Благодаря!
1. Грамотно писание.
2. Полезно образователно четиво за непосветените.
3. Редуване на ляво с дясно кроше по журналята е доста толерантно и почти здравословно за тях и забавно и справедливо в очите на аудиторията.
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 09.02.2011, 15:02

1 kakao | 02.06.201717:38

Ограмотяването на българските журналя е загубена кауза...
   

оценка

+4 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.