Как "лъскаво" да скриете в LinkedIn, че сте безработни | webcafe.bg
Webcafe

Как "лъскаво" да скриете в LinkedIn, че сте безработни

Вучето
13.11.2017, 13:21 (обновена 14.11.2017, 16:25)
работа

Снимка: © Getty Images

"Айнерите" или кои са некадърниците, които се крият зад високопарните професионални лейбъли в социалните медии.

Преди 20-тина години 20-годишните се оказаха с един крак в старото време и с един - в демокрацията. Бяха много екзалтирани, леко объркани, но с пророческа точност знаеха какво ще им донесе бъдещето.

И понеже си мислеха, че ето сега им се е паднало да се развихрят и че вратите на света ще се отворят пред тях, за да станат каквито си пожелаят като пораснат, те се втурнаха да учат всякакви модерни специалности в университетите.

Много от тях наистина постигнаха мечтите си. Перспективата да се провалят оценяваха с ирония, присъща на безгрижната им младост и свирепата амбиция. Казваха: “Е, ако не ми се получи в Америка/маГермания/Белгия, ще се върна в България и ще стана оператор на биологична единица. Така де, овчар”.

Тогава беше смешно.

Новото време изискваше сериозно преразглеждане на речника на българите и адаптирането на задръстения от русизми език към езика, на който говореха по-цивилизованите и по-напреднали нации.

И ето ни вече в развития капитализъм, когато думите на героя на Тодор Колев от “Опасен чар” не могат да звучат по-актуално: “Никой вече не казва “Ще скова кочина”, а “Ще реализирам кочина.”

В един момент се оказа, че вече няма кой един пирон да ти закове, понеже всички са мениджъри, главни консултанти, експерти и координатори.

За първи път се замислих върху празнословието на саморекламата (пардон, на селф едвъртайзинга) в най-голямата социална мрежа за търсене и установяване на делови контакти LinkedIn след като на тазгодишния Прайд в Копенхаген се запознах с една лесбийска двойка. Пихме бири, хвърляхме по едно око към сцената, където един младеж правеше шпагати в стила на Мадона от най-диско периода й, и си приказвахме.

Едното момиче беше бъбриво, чаровно кривогледо и работеше в бар. На въпроса ми с какво се занимава, половинката й отговори: “Дизайнерка на лампи съм”.

Брей, викам, и къде мога да ги видя тия твоите лампи? "Ами в главата ми. Понеже все още не съм продала нито една", отвърна тя..

Ясно. Мадамата беше дизайнерка, ама друг път.

Макар че така пишеше и в профила й в LinkedIn, извън филма, в който, изглежда, сполучливо си живееше, девойката беше дизайнер единствено на външния си, така модерен в момента, хипстърски вид.

Обаче освен от дизайнери на лампи, LinkedIn и подобни сайтове изобилстват от профилите на десетки хиляди други хора, определили се като дизайнери, сред които има такива странни птици като “дизайнер на потребителски опит” и “осветителен дизайнер” (последният май не се занимава с лампи).

Ето още някои от измислените професии, с които днешните млади хора искат да изтъкнат професионалната си значимост (или по-скоро да прикрият липсата на такава):

  • Leader in UPS (лидер в  UPS)  - вероятно това е лейбълът, с който се окичва пичът във фирмата, който пръв дава инициативата да се пият шотове след работа;
  • Logistic Manager (мениджър по логистиката) - служителят поръчва такси на гостите на фирмата от летището до хотела;
  • Professional (професионалист) - Понеже не се споменава коя е областта на професионална изява, се предполага, че тя се мени в зависимост от настроението и нуждите на юзъра и потребителя;
  • Information Literacy Manager (мениджър в областта на информационната грамотност) - Иначе казано, библиотекар;
  • Inspire and support people in unleashing their potential (Вдъхновител и насърчител на хората в стремежа им да разгърнат потенциала си) - Тази “професионална” формулировка даже не желая да я коментирам.

Но може би най-красноречивият пример за целите на настоящия текст е описанието, с което един мой познат от Копенхаген, да го наречем Цанко, е украсил профила си в LinkedIn така, че да прилича на булка от село Рибново.

Цанко (завършил Българска филология в СУ) живее вече от пет-шест години в Дания. През цялото това време е преживявал изключително и само от социални помощи, макар че може да работи всичко, понеже е здрав и прав и ходи по-редовно да помпа мускули във фитнеса. Почти не говори езика и основното му занимание е да открива черквите и супермаркетите в града, които предлагат безплатно кафе и сладки.

Мечтата на Цанко е да се върне в София и да почне да изкарва по четири бона месечно като работи в кол център с датски (?!).

А ако това не стане: “Ох, тогава поне временно ще трябва да почна като учител по БЕЛ в някое училище”.

И това го казва човек, който смята, че моловете са най-добре функциониращите културни средища в градовете, “МакДоналдс” предлага най-вкусната храна на света, а латиницата трябва да стане официална писмена норма в България.

Този 30-годишен мъж, който прави правописни грешки в три от десет думи и твърди, че му е “през оная работа” какво се е случило по времето на Цар Борис I, се подвизава със следната професионална характеристика в LinkedIn:

“Customer service agent, service manager, event organizer, business comminicator, linguist, humaniarian, volunteer” (агент обслужване на клиенти, агент в сферата на услугите, организатор на събития, бизнес комуникатор, лингвист, хуманитарист, доброволец).

Да, добре, а аз съм Снежанка.

Oще: linkedin  измислени професии  мая вуковска - вучето  професии  социални мрежи  хипстъри 


Още от Оня, дето не го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.04.2012, 00:44

6 hidden_in_the_shadows | 16.11.201701:06

Мега идиотска статия, после защо сме зле?
Как да не сме зле, като нелепи идиоти като автора получават одобрение на статия еквивален на ебавката на "зубъри" в началното училище.
Да, LinkedIn е достъпен за всеки, да можеш свободно да напишеш, че си космонавт, да дебили е имало и винаги ще има.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 16.10.2017, 18:21

5 MV | 14.11.201722:42

Бароне, това е ИРОНИЧЕН прочит на НЯКОИ аспекти на LinkedIn. Ако сме сериозни по отношение на всичко 24-7, щахме да сме свернокорейци.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 11.10.2016, 10:21

4 BaronVino | 14.11.201721:58

Това е доста елементарно четене на ЛинкдИн.
Все пак е социална мрежа, достъпна за всеки.
Нормално е да има и измислени герои. Всичко лъсва в първите 1-3 месеца от започване на нова работа.
Да се продадеш виртуално или в интервю, определно е умение. Но то няма никаква стойност ако е без покритие.
Този сайт е прекрасна възможност да се свързваш със истниски професионалисти без излишния спам тип Фб статуси. Би трябвало да се погледне от този ъгъл. На мен лично ми е помагал много в бизнеса. Примерите в статията, са селективно нелепи.
П.с.
И мениджър логистика=викам такси. Моля ви,.
Работя с много такива хора. Бизнес и армия без логистика, "битки" не печелят.
За глупак/некадърник, позиция и титла няма. Той си е такъв, без значение с какво се кипри.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.07.2010, 01:41

3 thefish33 | 14.11.201714:26

Аз пък съм жичкаджия Смее се
В България де, като мога сам да си кова пироните, сменям си гумите на колата, и ям кебапчета (знам много места с вкусни кебапчета Mr. Green )
Също поправям компютри, течащи кранчета на миФки Много щастлив и мия прозорците си сам добре де, добре
Какъв ли да се опиша в профила си (който нямам) в LinkedIn... Смее се Смее се Смее се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 13.08.2014, 13:35

2 Kenny McCormick | 14.11.201709:40

Хахаха, безпощадно точна е!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.07.2014, 17:55

1 jordani | 13.11.201721:01

100% вярно с една забележка- нашият logistic manager не може да си вдигне главата от работа. При 250 мин товара месечно.....
А, да и го възприемат напълно сериозно.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.