Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Черна дупка, тъмна магия или просто Струма

Открийте разликите. 

 5 април 2012 г. Първа копка на Лот 4 на магистрала „Струма“ (Сандански – Кулата), с дължина от 15 км и стойност от 67 милиона лева, основно от ОП "Транспорт" Снимка: AПИ
Открийте разликите.

5 април 2012 г. Първа копка на Лот 4 на магистрала „Струма“ (Сандански – Кулата), с дължина от 15 км и стойност от 67 милиона лева, основно от ОП "Транспорт"

О, гръм и мълнии, всички ли чухте? Магистрала „Струма" не води до Гърция, а свършва в нищото, в някаква буквална черна дупка, в междугалактически вакуум. Всъщност, това е т.нар. Главен път Е-79, който от поне три правителства чакаме да заменим със 150 високоскоростни километри на удоволствието.

И все нещо куца и ни разваля кефа. То не бяха археолози и антична керамика, щъркели и костенурки, непристъпното Кресненско дефиле, бавни гръцки строители (фирма „Актор", с която договорът щеше да бъде прекратен, но в крайна сметка това не се случи), имотни спорове...

Всички тези неприятности, които преживяха и президентът Росен Плевнелиев като министър, и наследническата му Лиляна Павлова, асфалтовият премиер Бойко Борисов и новият-стар ръководителят на АПИ инж. Лазар Лазаров.

И сега, когато те отново са на власт, вместо отсечката отдавна да е с прерязана лента, изниква дребно „недоглеждане". Магистралата преминава в разнебитен участък от 1.4 км непосредствено до граничния пункт „Кулата - Промахон" - скромен път от 2 ленти, за зла беда стопанисван от Агенция „Митници", предпоставка за задръствания и катастрофи.

Някак не си представяме „Струма" или която и да е магистрала да свършва при гишетата за паспортната и митническата проверка. Естествено, че има някаква, ако щете буферна отсечка, която „убива" скоростта преди граничния пункт, защото вратите на Гърция не са в полето, за да минаваме през тях я със 140, я със 333 километра в час (докато не сме в Шенген поне).

И в края на февруари, и сега Лазаров посочи решението - обществена поръчка за разширяване на миниатюрното, но гигантски проблемно трасе. Процедурата е обявена на 13 май - 3.1 милиона лева без ДДС, така че въпросните 1.4 километра да станат трилентов път. Забележете, срокът за проектиране е 10 дни, а за изпълнение - 30.

Доста ще е куриозно, ако Лот 4 бъде завършен без подходящо отвеждащо трасе до граничния пункт.

Обаче е крайно неестествено през цялото това време никой да не се е сетил, да не е забелязал очевадното всъщност недоглеждане. Все пак, говорим за най-коментирания, проблемен и каръшки магистрален участък в България, чийто главни действащи лица отново са на власт, включително Лазар Лазаров.

Да обясним „недоглеждането" с глупост - изглежда лесно, но проектът все пак е минал поне през три държавни институции. Да е заради бързане, хубаво, ала Лот 4 официално се строи от 2012-та година със съответния контрол, а процедурата тръгна година по-рано.

Явно е черна магия, уважаеми, защото другият вариант е евтин пиар с „гасене на пожари" в последния момент преди срока за завършване - 1 август, в заплетения епизод „Големи магистрални ремонти", с който сериозни публични ресурси се харчат за предизборни цели.

 

Най-четените