Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Когато Галена събра феминизма с капитализма

Лявото и дясното на българския поп фолк
Лявото и дясното на българския поп фолк

Българският поп фолк се включи агресивно и възбудено в горещия световен разговор за лявото и дясното, за капитализма срещу социализма, за социалната справедливост срещу индивидуализма.

Поп фолкът очевидно е толкова могъща и грандиозна културна сила, че успя да се разцепи идеологически. Възхваляваната от либерални активисти, левичари и обикновени чалгари нова песен на Азис „Мотел" получи своя десен отговор - TheBo$$ на Галена.

В края на юни „ромският славей" Васил предложи на публиката тренди ода на мултикултурализма, поп-фолк-сошъл-джъстис химн, който бързо събра близо 9 милиона гледания в YouTube.

TheBo$$ на Галена също се представя солидно на свободния пазар. За два дни тази възторжена апология на капиталистическия лайфстайл и консуматорската култура регистрира над 600 хиляди гледания в същата платформа.

Клипът на Галена е сниман в Кан и Монако, изглежда скъп и лъскав, правен е в колаборация с дизайнера  Philipp Plein, камерата на няколко пъти хваща парти кадри с участието на емблеми на модерния успех като Akon, онзи готиния затворник, дето стана топ модел (Джереми Мийкс), и Флойд Money Мейуедър. В друга част от видеото Галена се разхожда из престижните локации на Лазурния бряг, облицована с последните произведения на Plein и гордо заявява себе си като модерен модел за феминизъм, без да се прави жертва и да проси пари от мъже:

О, papi, парите не ща ти.

Искам любовта ти, тя да ме разклати!

О, papi, обичам тарикати.

Мен за най-добрия правил ме е тати!

О, papi, не и с мазерати -

фукай се със мене, аз да съм жена ти!

О, papi, съвет от мене на ти -

скъпите жени не ходят по богати!

Галена се осмисля като активен участник в свободния пазар, капиталистически играч, който не се страхува от финансовите авантюри и не се срамува от демонстративното разточителство. Тя използва концептуални алегории от животинския свят, но не се презентира като невинна сърна или дори газела, а като представител на хищническия свят:

Пантера се дресира, жокер ще ти дам -

или гледаш ме в очите, или ща изям!

С мен добре да се разбираш, начинът е прост -

едно да знаеш трябва само и т'ва е - I'm the boss!

Може ли да си представите по-силна феминистка метафора, по-потентна и ярка защита на идеите на социалния дарвинизъм?

В същото време в песента си „Мотел", Азис твърдо застава от другата страна на идеологическата барикада:

Добър вечер! Двойна стая има ли?
Да е с баня да отмива спомени
Колко взимате за час, два или три?
Заплащането става ли срещу сълзи?
Срещу сълзи, срещу сълзи

Какво отрицание на стойността на парите, подриващо устоите на търговските отношения. Като класически представител на „сошъл джъстис" лявото лирическият герой смята, че неговите чувства/емоции/сълзи трябва да са достатъчни за получаването на стоки и услуги.

Азис продължава да маркира нео-марксистка територия с едно от основните оръжия на постмодерния радикализъм - чувството за вина:

Добър вечер! Бърза стая има ли?
Нали тук е мотел за бързо влюбени?
За закуска не сервирайте храна, ще закуся
с моето чувство за вина, за вина


Галена от своя страна утвърждава своя индивидуализъм по Айн Ранд, своя ницшеански апетит за трансформация от поп-фолк звезда в свръхчовек:

И милиарди да смениш,

като мен - не, няма, не, няма, не!

Сметка няма ми държиш!

Слушаш ме или хвърчиш!

Не водя никой на каиш!

Като кученца след мен са ми, вървят, капиш?

Тя все пак доказва, че няма как да надмогне всички минуси на феминизма и като типичен представител на движението прибягва до мъжемразене:

Ти се мислиш за гъзар,

ще те направя комплексар!

Ако не слушаш - изходната врата, да, ето я, ето я!

След това се връща на чиста пазарна територия с малко здравословна фетишизация на брандове:

Часовника си Филип Плейн

лично си сверява с мен!

В тотален контраст с капиталистическия индивидуализъм на Галена влиза жалния апел на Азис да мислим за него като за окаяна жертва:


Леле като разкъсана дреха съм грозен,раздран,разпокъсан
Така шибано днес се чувствам
Леле като оплискан от локва с кал
Мокър,безпомощен,мръсен
чувствам се толкова скъсан.


Трудно ще се намери по-ясно и ярко културно и политическо противопоставяне от това в двата чалга хита. Какво се случва? Поп-фолк песни рамкират и доминират идеологическия дебат. Днешното общество прилича на местопрестъпление, по което е пълно с отпечатъците на 90-те години.

Е, клиповете сега са доста по-барнати. Видеото на Галена изглежда толкова скъпо, че някой може да си помисли, че е платено от Мирослав Боршош.

И ако TheBo$$ не е вашата музика, поне уважете клипа. Преди време експерти препоръчваха чалга клиповете да се гледат без звук или със звук от порно филми. Ние имаме по-добра идея. Пробвайте този монтаж от песни, които чудесно се връзват с видеото.

 

Най-четените