6 корпорации, които контролират почти всичко, което гледате, слушате и четете | webcafe.bg
Webcafe

Кой притежава медиите

Webcafe.bg , По DailyMarkets 22.02.2011, 15:36 (обновена 23.02.2011, 17:33)
Рупърт Мърдок

Снимка: © Getty Images

News Corp, собственост на Рупърт Мърдок е сред шестте корпорации, които контролират информацията в САЩ

През 1983 г. приблизително 50 корпорации са контролирали огромното мнозинство от новинарските медии в САЩ. Сега собствеността на новинарските медии е концентрирана в ръцете на само шест невероятно могъщи медийни корпорации.

Тези корпоративни мастодонти контролират по-голямата част от това, което хората гледат, слушат и четат ежедневно. Те притежават телевизионни мрежи, кабелни канали, филмови студиа, вестници, списания, издателски къщи, музикални лейбъли и дори много от любимите ни уебсайтове.

За съжаление, повечето хора дори за миг не се замислят кой им предлага безкрайните часове новини и развлечение, които те непрекъснато поглъщат. Повечето американци изглежда не се и вълнуват кой притежава медиите. А би трябвало.

Истината е, че всеки от нас е силно повлиян от посланията, които непрекъснато биват изливани в главите ни от масмедиите. Средният американец гледа телевизия в продължение на 153 часа месечно. Всъщност повечето американци започват да изпитват физическо неудобство, ако прекалено дълго стоят, без да гледат или слушат нещо.

Като цяло хората са станали абсолютно пристрастени към новините и развлеченията - и собствеността на всичките тези източници на новини и развлечения, за които жадуваме, с всяка изминала година е концентрирана във все по-малко и по-малко ръце.

Шестте корпорации, които съвместно контролират американските медии в момента, са Time Warner, Walt Disney, Viacom, News Corp (собственост на Рупърт Мърдок), CBS Corporation и NBC Universal. Взети заедно, "големите шест" тотално доминират в новините и развлеченията в САЩ.

Но дори тези области от медиите, които "голямата шесторка" не контролира изцяло, стават все по-концентрирани. Например Clear Channel в момента притежават над 1000 радиостанции в САЩ. Фирми като Google, Yahoo и Microsoft пък все повече доминират в Интернет.

Но именно "големите шест" са тези, които предизвикват най-големи опасения. Когато имаш контрола върху това, което повечето граждани на Америка гледат, слушат и четат, получаваш огромен контрол върху начина им на мислене. Не случайно структурирането на съдържанието в електронните медии се нарича "програмиране".

През 1983 г. е било достатъчно зле, че около 50 корпорации държат огромния дял от американските медии. Но оттогава концентрацията на собствеността на медиите се оказва в ръцете на все по-тесен кръг хора...

"През 1983 г. петдесет корпорации държаха масмедиите - и най-голямото сливане на медии в историята беше сделка за $340 млн. През 1987 г. петдесетте компании бяха намалели до двадесет и девет. През 1990 г. броят им вече беше двадесет и три. 1997-а сведе броя им до десет - и тогава се състоя сделката за $19 млрд. между Disney и ABC, най-голямото сливане на медии до този момент.

През 2000-а обединението, родило корпорацията AOL Time Warner на стойност $350 млрд. беше повече от 1000 пъти по-голямо от най-мащабната сделка на 1983 г." Бен Багдикян, "Медийният монопол", шесто издание (2000), стр. 20-21.

Сега шест колосални медийни гиганти се издигат над всички останали. Голяма част от информацията в графиката по-долу е по информация на MediaOwners.com. Графиката разкрива само малък процент от медиите, които тези шест мастодонта всъщност притежават.

Time Warner

Home Box Office (HBO)
Time Inc.
Turner Broadcasting System, Inc.
Warner Bros. Entertainment Inc.
CW Network (partial ownership)
TMZ
New Line Cinema
Time Warner Cable
Cinemax
Cartoon Network
TBS
TNT
America Online
MapQuest
Moviefone
Castle Rock
Sports Illustrated
Fortune
Marie Claire
People Magazine

Walt Disney

ABC Television Network
Disney Publishing
ESPN Inc.
Disney Channel
SOAPnet
A&E
Lifetime
Buena Vista Home Entertainment
Buena Vista Theatrical Productions
Buena Vista Records
Disney Records
Hollywood Records
Miramax Films
Touchstone Pictures
Walt Disney Pictures
Pixar Animation Studios
Buena Vista Games
Hyperion Books

Viacom

Paramount Pictures
Paramount Home Entertainment
Black Entertainment Television (BET)
Comedy Central
Country Music Television (CMT)
Logo
MTV
MTV Canada
MTV2
Nick Magazine
Nick at Nite
Nick Jr.
Nickelodeon
Noggin
Spike TV
The Movie Channel
TV Land
VH1

News Corporation

Dow Jones & Company, Inc.
Fox Television Stations
The New York Post
Fox Searchlight Pictures
Beliefnet
Fox Business Network
Fox Kids Europe
Fox News Channel
Fox Sports Net
Fox Television Network
FX
My Network TV
MySpace
News Limited News
Phoenix InfoNews Channel
Phoenix Movies Channel
Sky PerfecTV
Speed Channel
STAR TV India
STAR TV Taiwan
STAR World
Times Higher Education Supplement Magazine
Times Literary Supplement Magazine
Times of London
20th Century Fox Home Entertainment
20th Century Fox International
20th Century Fox Studios
20th Century Fox Television
BSkyB
DIRECTV
The Wall Street Journal
Fox Broadcasting Company
Fox Interactive Media
FOXTEL
HarperCollins Publishers
The National Geographic Channel
National Rugby League
News Interactive
News Outdoor
Radio Veronica
ReganBooks
Sky Italia
Sky Radio Denmark
Sky Radio Germany
Sky Radio Netherlands
STAR
Zondervan

CBS Corporation

CBS News
CBS Sports
CBS Television Network
CNET
Showtime
TV.com
CBS Radio Inc. (130 stations)
CBS Consumer Products
CBS Outdoor
CW Network (50% ownership)
Infinity Broadcasting
Simon & Schuster (Pocket Books, Scribner)
Westwood One Radio Network

NBC Universal

Bravo
CNBC
NBC News
MSNBC
NBC Sports
NBC Television Network
Oxygen
SciFi Magazine
Syfy (Sci Fi Channel)
Telemundo
USA Network
Weather Channel
Focus Features
NBC Universal Television Distribution
NBC Universal Television Studio
Paxson Communications (partial ownership)
Trio
Universal Parks & Resorts
Universal Pictures
Universal Studio Home Video

Тези гигантски медийни корпорации не съществуват, за да казват по обективен начин истината на американците. Вместо това основната цел на съществуването им е печеленето на пари.

Тези гигантски медийни корпорации няма да сторят нищо, което би заплашило взаимоотношенията им с най-големите им рекламодатели (каквито са например най-големите фармацевтични компании, харчещи буквално милиарди за реклама). И по един или друг начин тези гигантски медийни корпорации винаги ще изразяват идеологическите гледни точки на своите собственици.

За щастие, все по-голям брой американци започват да осъзнават, че на масовите медии не може да се има доверие. Според ново проучване, публикувано наскоро от Gallup, броят на американците, които имат малко или никакво доверие в масовите медии (57%) е достигнал най-високата си стойност за всички времена.

Това е една от причините, поради които ставаме свидетели на бърз ръст на алтернативните медии в последните години. Масовите медии губят убедителност със зашеметяваща скорост, а американците започват да търсят другаде истината за това, което се случва.

Смятате ли, че някой в масовите медии наистина би ви казал, че Федералният резерв е вреден за Америка, или че САЩ са изправени пред ужасен балон на деривативите, който би могъл да унищожи цялата световна финансова система? Смятате ли, че някой в масовите медии наистина би ви казал истината за деиндустриализацията на Америка, или истината за ненаситната алчност на Goldman Sachs?

Със сигурност има малък брой смели репортери в тези медии, които успяват отвреме навреме да прокарат оскъдни количества материали през корпоративните си шефове, но като цяло има много ясно схващане, че просто има някои неща, които не се казват в масовите новини.

Американците обаче са все по-зажаднели за истината - и са все по-неудовлетворени от опростенческите и прости писания, които в наши дни минават за "най-актуалните новини".

Какво мислите за състоянието на масовите медии? Чувствайте се свободни да изкажете мнението си по-долу...

P.S. Благодарности на читателя на Webcafe.bg, препоръчал ни този материал за превод.

Oще: американци  вестници  журналисти  корпорации  медии  новини  радиа  репортери  сащ  списания  телевизии 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.02.2011, 22:38

11 analizator | 01.03.201115:07

Очевидно иронията и дори сарказма които вложих по отношение на медиите е останал неразбран.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 16.11.2010, 13:34

10 xtrm | 28.02.201116:48

The_seeker | 23.02.2011 14:28
Най-голямата истина за случващото се около нас може да получите от Дейвид Айк !!! поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон
-------------------------------------
Съгласен съм. Човека е инвестирал доста време от живота си в проучвания, за да може да обясни на обикновения човек на прост език какво му се случва...

http://www.youtube.com/watch?v=7rLPcliaulc&feature=related

http://www.davidicke.com/
поклон
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 16.11.2010, 13:34

9 xtrm | 28.02.201116:42

analizator | 24.02.2011 11:03
Да не би материала да иска да каже, че зад всеки написан или изречен ред в медиите стои някъкъв икономически или политически интерес? Амиииии не е вярно!!! Медиите са лоялни само към зрителите и читателите си! Те избират само най- важните за обществото теми и задълбочено ги разработват като по този начин работят в защита на обикновените хора и изграждат активно гражданско общество!!!
-----------------------------------------------------------------------
Това са пълни глупости... Живееш в утопия... Просто изглежда не разбираш на какъв принцип функционира съвременното общество - основата е ТОТАЛНА МАНИПУЛАЦИЯ на възприятията, знанието (включително историята), начина на мислене, информацията за случващото се "По света и у нас" и т.н. И кой е основният инструмент за постигане на тези цели - МЕДИИТЕ!!! Намига
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 26.02.2011, 23:56

8 Whatthefuck | 27.02.201100:00

Анализаторе, медиите съобщават и истини, разбира се, но несъмнено всеки един от нас е свидетел на БЕЗБРОЙ половинчати истини и абсолютни лъжи, за да не нарушат скритата хегемония на безкрайното спонсорство
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.02.2011, 22:38

7 analizator | 24.02.201111:03

Да не би материала да иска да каже, че зад всеки написан или изречен ред в медиите стои някъкъв икономически или политически интерес? Амиииии не е вярно!!! Медиите са лоялни само към зрителите и читателите си! Те избират само най- важните за обществото теми и задълбочено ги разработват като по този начин работят в защита на обикновените хора и изграждат активно гражданско общество!!!
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 12.10.2010, 11:52

6 Dimitar Stamboliyski | 23.02.201118:47

Изучавал съм "Критика на информацията и изкуството" в университета на Гент, Белгия. Данните и тенденциите, които научих се оказаха плачевни. Не вярвам, че такъв голям процент Северноамериканци отказват да бъдат ежедневно промивани. За тях алтернативата е плашеща! В страните от Сев. Америка, фактори като основни информационни канали се считат за абс коректни и фундаментални. Това, какво мислят разни сърфистчета от Ориндж Каунти или независими адвокати от Бостън, не се счита за меродавно. А в тези медии всичко е или черно, или бяло. Демек, като в библията! И не случайно!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.06.2010, 15:50

5 The_seeker | 23.02.201114:28

Най-голямата истина за случващото се около нас може да получите от Дейвид Айк !!! поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон поклон
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

4 Frida | 23.02.201110:19

виртуален капитал, не индустриален, не съзидателен, съществуващ, колкото съществува една реклама, един клип, едно интервю, един репортаж - въздух и изпарения под налягане затворено, затварящо, безплодно, все по- бездарно и досадно...
и колко хора ядат хляб оттам - ами на Земята няма вече толкова хляб, ве
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.10.2010, 17:03

3 tougherty | 23.02.201110:03

Радвам се, че сте публикували статията. Вчера някой беше постнал линк и я прочетох в оригинал. Наистина доста интересна. Все повече и повече се убеждавам в силата на корпорациите, които отдавна са надминали националното ниво и са международни сили с бюджет и приходи, надхвърлящи бюджетите на много държави. Интересен факт по темата е, че най-големите спонсори в кандидатпрезидентската кампания на Щатите са едни и също компании. Те спонсорират едновременно и двамата кандидати, като по този начин си гарантират лоби и влияние независимо кой ще спечели изборите. Както и да се развият изборите тези корпорации винаги печелят. Една наистина добра инвестиция. Това обяснява и защо американското правителство (разбирайте кой стои зад него), толкова много искаше да донесе демокрация на богатия на ресурси Ирак например. Вярвам, че това е положението не само в Щатите, но и в много други ключови сили по света. За корпорациите политиката е бизнес.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.10.2010, 20:58

2 Многознайковица | 23.02.201109:38

ДА! Евала на кафеджиите и техните читатели, поредното за мен доказателство, че единствената що годе прилична медия си остава нета.
Другото е излишно харчене на пари, време, ценности и понякога и нерви.
   

оценка

+0 -0