Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Триъгълникът на доверието

Дай, за да ти бъде дадено...
Дай, за да ти бъде дадено...

Как мислите, какво направих последния път когато исках да купя нещо за бизнеса си за по-съществена сума? А за себе си? Не отворих телефонния указател. Потърсих в интернет, но след това попитах познат за препоръка. И вие ли постъпихте по същия начин последния път, когато купувахте нещо за по-съществена сума?

В кризата всички се чувстваме по-бедни, отколкото сме. Факт. Затова не искаме да рискуваме парите си и търсим познати и препоръки. Но дори без психологическия ефект на кризата, хората обичат да работят с хора, които познават, харесват и на които могат да се доверят.

Аз лично нямам познати за всичко, от което имам интерес или нужда. И когато питам за препоръка, тръгвам по "мрежата от контакти", които имам. В този момент започва да работи нетуъркинга като начин на генериране на бизнес.

Доверявам се на "свой" човек, който ме праща при "свой човек". Така правим триъгълник на доверието - доверявам се на трета страна, която не познавам, единствено въз основа на препоръката на моя "свой" човек.

Триъгълникът в бизнеса

Харви Макей е казал нещо умно по този повод: "Не е важно кой познаваш, а е важно кой знае какво ти знаеш."

В наши дни бизнесът ни все повече зависи от това, т.е. от това колко сме добри в "нетуъркинга". Тази дума започна да става все по-модерна напоследък. Навлиза все повече и даже като че ли не се опитваме да превеждаме вече.

Има професии, които изцяло зависят от това. Как избирате лекар или юрист, ако ви се наложи? А счетоводител за бизнеса си? Да не говорим за дамския избор за фризьор, козметик и прочие почти интимни взаимоотношения, свързани с красотата ;-)

И с основание. Как иначе да знаем какво купуваме преди да дадем парите си?!

Нетуъркингът може да отвори цяла една нова територия за развитие на бизнеса. Мечта - да получите поток от насочени към вас препоръки от изградената мрежа от контакти.

Обичам да ходя и да организирам нетуъркинг събития. Понякога при мен идват хора и ми казват "Жоро, беше супер, но не успяхме да продадем нищо." Грешни очаквания...

Трите универсални закона в нетуъркинга

1. Давай без да очакваш

Помагай на другите без значение дали ще получиш нещо в замяна.

Например, ако си брокер на недвижими имоти ще е много по-добре да се опиташ да помогнеш на някой, който е в етап на търсене на жилище за покупка вместо да се мъчиш да му продадеш такова. Посъветвай го честно без да очаквате в замяна той да купи чрез вас имота.

Сподели с човека кои са добрите райони в града ви където цените на имотите вероятно ще растат в бъдеще. Изкажи личното си мнение за предимствата на квартала като наличието на обществен транспорт, училища, детски градини, хранителни магазини, лесно намиране на място за паркиране.

Не крий своите наблюдения за качеството на строителството. Опитай се по всякакъв начин да бъдете в полза на този човек и повярвай...той ще стане твой клиент. Всъщност дори и да не стане твой клиент е много вероятно ако някой го попита за препоръка за добър брокер на недвижими имоти той да препоръча именно теб.

Хората усещат доброто и искреното отношение и ще оценят вашата помощ. Ще си спомнят за теб, когато ги попитат.

2. Разбери закона на реципрочността

Това, което даваш на другите ще ти се върне десетократно обратно. Разбира се, може да не е от същия човек. Ако даващ препоръки, ще получаваш препоръки, ако предоставяш помощ, ще получаваш помощ, ако даваш съвети, ще получаваш съвети. Отнасяй се към хората така, както искаш те да се отнасят към теб.

Ако твоят бизнес се базира на препоръки и в един момент си спрял да ги получаш, то може би си се подлъгал по това, че си започнал да възприемате получаването на препоръки като даденост.

Нещото, което никога не трябва да правиш, е да приемаш нещата за даденост. Никой не обича да бъде възприеман като даденост, а най-вече тези хора, които са се опитали да ти помогнат да развиваш бизнеса си или кариерата си като са те препоръчвали на техни контакти.

3. Имайте манталитет на изобилието

Под слънцето има място за всички. Ако искаш да си успешен в нетуъркинга, то "You Should Think Big"! Успешните в нетуъркинга знаят, че вероятно бъдещите пазари са на един контакт разстояние - приятел на приятел, случаен разговор или среща.

Трябва да бъдем отворени към нови идеи и към нови възможности за нетуъркинг като по този начин ще направиш баницата достатъчно голяма, че да стигне за всички.

Всъщност всички правим нетуъркинг. Просто зависи дали го правим добре или не и съответно как биваме възприемани от нашите колеги, приятели, клиенти или бъдещи такива. Ако сте добър в нетуъркинга, то шансовете когато се дискутира продукт, услуга или индустрия да се спомене твоето име са по-големи отколкото на вашите конкуренти.

Тази пазарна разпознаваемост може да се създаде от всеки един от служителите в малка или голяма организация.

Във времето на интернет социалните мрежи, нетуъркингът е практически неограничен ;-) Важното е да практикуваме!

 

Най-четените