Триъгълникът на доверието | webcafe.bg
Webcafe

Триъгълникът на доверието

Георги Миленчев 21.11.2011, 11:57 (обновена 25.11.2011, 11:23)
Доверие

Дай, за да ти бъде дадено...

Как мислите, какво направих последния път когато исках да купя нещо за бизнеса си за по-съществена сума? А за себе си? Не отворих телефонния указател. Потърсих в интернет, но след това попитах познат за препоръка. И вие ли постъпихте по същия начин последния път, когато купувахте нещо за по-съществена сума?

В кризата всички се чувстваме по-бедни, отколкото сме. Факт. Затова не искаме да рискуваме парите си и търсим познати и препоръки. Но дори без психологическия ефект на кризата, хората обичат да работят с хора, които познават, харесват и на които могат да се доверят.

Аз лично нямам познати за всичко, от което имам интерес или нужда. И когато питам за препоръка, тръгвам по "мрежата от контакти", които имам. В този момент започва да работи нетуъркинга като начин на генериране на бизнес.

Доверявам се на "свой" човек, който ме праща при "свой човек". Така правим триъгълник на доверието - доверявам се на трета страна, която не познавам, единствено въз основа на препоръката на моя "свой" човек.

Триъгълникът в бизнеса

Харви Макей е казал нещо умно по този повод: "Не е важно кой познаваш, а е важно кой знае какво ти знаеш."

В наши дни бизнесът ни все повече зависи от това, т.е. от това колко сме добри в "нетуъркинга". Тази дума започна да става все по-модерна напоследък. Навлиза все повече и даже като че ли не се опитваме да превеждаме вече.

Има професии, които изцяло зависят от това. Как избирате лекар или юрист, ако ви се наложи? А счетоводител за бизнеса си? Да не говорим за дамския избор за фризьор, козметик и прочие почти интимни взаимоотношения, свързани с красотата ;-)

И с основание. Как иначе да знаем какво купуваме преди да дадем парите си?!

Нетуъркингът може да отвори цяла една нова територия за развитие на бизнеса. Мечта - да получите поток от насочени към вас препоръки от изградената мрежа от контакти.

Обичам да ходя и да организирам нетуъркинг събития. Понякога при мен идват хора и ми казват "Жоро, беше супер, но не успяхме да продадем нищо." Грешни очаквания...

Трите универсални закона в нетуъркинга

1. Давай без да очакваш

Помагай на другите без значение дали ще получиш нещо в замяна.

Например, ако си брокер на недвижими имоти ще е много по-добре да се опиташ да помогнеш на някой, който е в етап на търсене на жилище за покупка вместо да се мъчиш да му продадеш такова. Посъветвай го честно без да очаквате в замяна той да купи чрез вас имота.

Сподели с човека кои са добрите райони в града ви където цените на имотите вероятно ще растат в бъдеще. Изкажи личното си мнение за предимствата на квартала като наличието на обществен транспорт, училища, детски градини, хранителни магазини, лесно намиране на място за паркиране.

Не крий своите наблюдения за качеството на строителството. Опитай се по всякакъв начин да бъдете в полза на този човек и повярвай...той ще стане твой клиент. Всъщност дори и да не стане твой клиент е много вероятно ако някой го попита за препоръка за добър брокер на недвижими имоти той да препоръча именно теб.

Хората усещат доброто и искреното отношение и ще оценят вашата помощ. Ще си спомнят за теб, когато ги попитат.

2. Разбери закона на реципрочността

Това, което даваш на другите ще ти се върне десетократно обратно. Разбира се, може да не е от същия човек. Ако даващ препоръки, ще получаваш препоръки, ако предоставяш помощ, ще получаваш помощ, ако даваш съвети, ще получаваш съвети. Отнасяй се към хората така, както искаш те да се отнасят към теб.

Ако твоят бизнес се базира на препоръки и в един момент си спрял да ги получаш, то може би си се подлъгал по това, че си започнал да възприемате получаването на препоръки като даденост.

Нещото, което никога не трябва да правиш, е да приемаш нещата за даденост. Никой не обича да бъде възприеман като даденост, а най-вече тези хора, които са се опитали да ти помогнат да развиваш бизнеса си или кариерата си като са те препоръчвали на техни контакти.

3. Имайте манталитет на изобилието

Под слънцето има място за всички. Ако искаш да си успешен в нетуъркинга, то "You Should Think Big"! Успешните в нетуъркинга знаят, че вероятно бъдещите пазари са на един контакт разстояние - приятел на приятел, случаен разговор или среща.

Трябва да бъдем отворени към нови идеи и към нови възможности за нетуъркинг като по този начин ще направиш баницата достатъчно голяма, че да стигне за всички.

Всъщност всички правим нетуъркинг. Просто зависи дали го правим добре или не и съответно как биваме възприемани от нашите колеги, приятели, клиенти или бъдещи такива. Ако сте добър в нетуъркинга, то шансовете когато се дискутира продукт, услуга или индустрия да се спомене твоето име са по-големи отколкото на вашите конкуренти.

Тази пазарна разпознаваемост може да се създаде от всеки един от служителите в малка или голяма организация.

Във времето на интернет социалните мрежи, нетуъркингът е практически неограничен ;-) Важното е да практикуваме!

Oще: бизнес  доверие  контакти  мрежа  нетуъркинг  пари  познат  препоръки  средства 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.11.2011, 11:49

25 Albena Paralingova | 25.11.201112:00

Привет, Жоро!
Сигурно би искал да коментирам, но казвам: "Да, да, да" - и на трите. Съгласна съм!
Със същия смисъл Стив Джобс - опитвам се да избегна клишето, да ме прощава лека му пръст, но наистина напоследък е много цитиран - казва: "Останете гладни! Останете глупави!"
Иска ми се да те познавам повече, брат`'чед! Усмивка))
Поздрави!!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.11.2011, 08:30

24 Borislav Ignatov | 25.11.201108:31

Статията е отлична, най-малкото защото звучи искренно и преживяно, а пък и Networking доказано работи. Иска ми се да добавя нещо по две причини. Първата е да направим нещата по-наукоемки, както казва моят ръководител на Докторската ми работа Др. Карастоянов и второ за да дам кредита на Доц. Терзиев, за това че преди десет години ми отвори очите за идеите на Новата Институционална Икономика. И ето ги нашите закони: Първо: Пазарът, представен като агрегирани криви на съвкупното търсене и предлагане, които се уравновесяват в някаква точка НЕ СЪЩЕСТВУВА. Къде е пазара на лекари и адвокати и в коя точка се уравновесява? Второ: Предметът на икономическата наука е РАЗМЯНАТА, а не производството, защото стойността се ражда в размяната. Трето: Всяка сделка, може да се анализира относно Честота, Информационна Асиметрия и Специфичната зависимост, която поражда с цел да се изчисли вероятноста за ОПОРТЮНИСТИЧНО ПОВЕДЕНИЕ на страните, най-вече продавача. Сметките на мобилните оператори са прекрасен пример за това. Четвърто: Наличието на вероятност от опортюнистично поведение може да намали броя, но не може да спре сделките, но със сигурност увеличава ТРАНЗАКЦИОННИТЕ РАЗХОДИ, свързани с тези сделки. То и Networking-а не е безплатен. Пето: Икономическото поведение на субектите (хора и организации) е НЕРАЦИОНАЛНО. Дори борсите се вляят от очакванията а те най-често са нерационаални, та какво да говорим за индивидуалното потребление на маркови стоки. Пето: Хората интуитивно се стремят да излязат от тази ситуация по някакъв начин, например чрез ПОСРЕДНИЧЕСТВОТО НА ТРЕТА СТРАНА. На защитата си на дипломната си работа (по тази тема разбира се), си позволих да попитам Уважаемата комисия, защо според тях един headhunter в България взима 20 000 лв. за две вдигания на GSM-а а пък те преподават за 16.50 лв. на учебен час. Те разбира се реагираха НЕРАЦИОНАЛНО и едвам ми писаха три (по милост), но ако бяха подходили рационално. щяха да установят, че това не е случайно. NETWORKING-а е типична стратегия за справяне със сделки съдържащи висока вероятност за опортюнистично поведение, чрез трета страна. наслучайно статията е озаглавена ТРИЪГЪЛНИКЪТ на доверието. Науката Нова институционална икономика е описала още седем стратегии, а може би вече са станали и повече, как хората правят сделки в различни ситуации. В този смисъл най-неприятната последица (а може би и основната причина) е влошаването на ДВЕРИЕТО между икономическите субекти. Ако някой е прочел това до края, сърдечно му благодаря. Аз заминавам за Велинград.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

23 Оня Дето Го Трият | 23.11.201120:52

Еххх, най накрая ме разбра за какво говоря Намига
Ама тихо да не ни чуят тука, щото ше решат пък че аз съм оня в трапа долу и затова съм гневен на мениджърчетата Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.11.2011, 10:41

22 AI | 23.11.201120:46

Оня, в знак на добра воля и за да вкарам позитивизма в действиеМного щастлив.. поздравявам цялата вражеска агитка с ей тая класика:
http://www.funstruction.net/wp-content/uploads/2010/09/Funstruction_0549a.jpg
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

21 Оня Дето Го Трият | 23.11.201120:18

AI
Правилно - мир! И да гледаме позитивно, както ни учат по-горе Намига
Забележи другия любим похват обаче - всички драскаме в един и същи форум, обаче винаги някой се изхитря да заклейми останалите като "злобни форумни драскачи" ...особено несъгласните по някоя тема.
Alice, можеше да ми го кажеш по пощата това, не издребнявай така из форумите, бъди и ти позитивна Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.11.2011, 10:41

20 AI | 23.11.201118:46

Много щастлив Имаш фиксация на тема мениджърчета, а не различно мнение или позиция по тематаУсмивка Както и да е.. Мир да има.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 19:21

19 Alice | 23.11.201118:39

Много щастлив Много щастлив в българия има една много голяма категория хора като Оня, те всичко знаят, всичко им е известно, с всичко са наясно и... каква изненада: всички са им криви за тяхното положение. такива многознайковци по правило са все по разни форуми, сигурно защото или нямат работа, или им е опротивяла до безкрай Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

18 Оня Дето Го Трият | 23.11.201113:16

AI

Дали ни харесва статията или автора е въпрос на личен вкус.
Аз пък не знам на вас какво не ви хареса в коментарите, та отново не се приемат по-различни мнения и всяко такова винаги бива заклеймено като плюене, лошо настроение и негативизъм. Това да попиваш с телешки възторг всичко видяно някъде също не е проява на извисеност.
Има коментиращи в тоя форум, които нищо не вдяват по никоя тема, но винаги приемат с болка мнения различаващи се от тези на автора в даден текст. Така е, ако нямаш позиция, другите които имат те карат да се чувстваш лошо...
Пак казвам, нещата в текста са верни, позитивни, правилни и т.н., но не можеш да се разминеш вече от разни мениджъри-проповедници на позитивното мислене. Иначе да ги накараш нещо да свършат тия специалисти - пирон у зелка не могат да забият...
Но стига айде....да гледаме позитивно викаш Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.11.2011, 10:41

17 AI | 23.11.201112:41

Оня, не че сме живели в непрогледен мрак.. интересно ми е какво не ви хареса толкова в статията? Защо задължително трябва да има мрънкане под всеки материал. Ако не е по материала, почваме да мятаме по автора, защото бил консултант, блальо и т.н. Сложни думички, с изключение на 'нетуъркинг'-а, няма.
Стилът е приятен. Какво лошо има някой да ни напомни, че е добре да сме приветливи, отворени към другите и коректни с хората, с които общуваме и правим бизнес. Нацупените коментари в стил: тоа па къв е да ми дава акъл, ние тва си го знаем, тука да не е училище за тийнейджъри... показват принципно отношение към околните. Ако се коментира и спори по същество, с уважение към автора и останалите-да. Става диалог, всичко е ок. Ама некви заяждания, защото на някой му е криво ..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 16.05.2011, 10:01

16 trellian | 23.11.201111:42

май никой от коментиращите не е чел статията, просто си изтърсихте сутрешното лошо настроение тук
   

оценка

+0 -0