Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Музикантите печелят доста повече отпреди

Събралите се отново А-ха днес печелят повече от преди въпреки спадналите продажби на албуми, твърди изследване
Събралите се отново А-ха днес печелят повече от преди въпреки спадналите продажби на албуми, твърди изследване

Един от основните аргументи на музикалната индустрия срещу т.нар. пиратство е, че намалелите продажби на албуми водят до по-малко приходи за музикантите и авторите, като по този начин намаляват мотивацията им да правят музика.

Поредното изследване на проблема, което развенчава този мит, идва от Норвегия. То е дело на Ричард Беркьо и Андерс Сьорбо, студенти, които завършват своята магистратура по бизнес и икономика в Норвежкото училище по мениджмънт - най-голямото бизнес учебно заведение в Норвегия и второ по големина в цяла Европа.

Изследването на двамата е стигнало до извода, че от появата на музика онлайн досега приходите на музикантите всъщност са се увеличили - и то с цели 66%.

„Единствените губещи от дигиталната музикална революция са традиционните звукозаписни компании", твърдят те в прес рилийз.

Причината е, че музикантите получават средно едва 15% от продажбите на албуми, докато от концерти вземат средно 50% от постъпленията, а от авторски права получават 80% от приходите.

Дипломната работа на двамата, озаглавена „Норвежката музикална индустрия в ерата на дигитализацията", твърди, че увеличените приходи на музикантите идват от повишени приходи от концерти, авторски права и държавни субсидии през периода 1999-2009г., въпреки че през този период продажбите на дискове са паднали с 50%.

Ето някои от фактите в изследването на Беркьо и Сьорбо:

- Приходите от концерти са се увеличили средно със 136% за периода  от 1999 г. до 2009 г.;

- Приходите от местните агенции за авторски и изпълнителски права са се увеличили със 108% за същия период;

- Държавните субсидии за музикантите са се увеличили със 154% за въпросното десетилетие;

- Броят на активните изпълнители е нараснал с 28% за периода;

- Всички посочени цифри са коригирани с процента на инфлацията за последните 10 години.

„В интервютата, които проведохме с определен брой музиканти, те ни казаха, че губят много пари от това, че музиката им се разпространява онлайн. Но цифрите показват съвсем друго - че реално губят не музикантите, а музикалните компании", казват  Беркьо и Сьорбо.

„Спадът в продажбите на дискове има две други последици. Той показва, че музикалните компании губят значението си като стартова площадка за млади изпълнители. И че записите на албуми и отделни песни все повече служат като своеобразна бизнес визитка, която рекламира възможностите на артистите и служи за привличане на публиката към концертите им", твърдят двамата студенти.

Тяхната теза индиректно се потвърждава и от онлайн изданието на в-к „Вашингтон Поуст", което преди два месеца пусна проучване по въпроса. Според него от всеки 1000 долара продадена музика средният музикант получава едва 23 долара и 40 цента, а звукозаписната му компания - 630 долара.

Мизерната сума, която артистите получават за продажбите на собствената им музика - сравнена с тази, която получават от същите продажби звукозаписните компании, също води до извода, че загубите от спадналите продажби за музикантите са „пренебрежимо малки", както се твърди в изследването на норвежците, докато истинските губещи са звукозаписните компании.

 

Най-четените