В чест на Деня на българските будители - и не само... | webcafe.bg
Webcafe

Бедни, но будни

Димитър Събев 01.11.2010, 09:31 (обновена 02.11.2010, 08:09)
Бойко Борисов

Снимка: © БГНЕС

Европа ни дава политическа стабилност

Ще забогатеем много скоро и въобще не се шегувам. В близките десет години, ако няма някакъв природен катаклизъм или политически крах на Европейския съюз, равнището на разполагаемия доход в България чувствително ще нарасне и най-сетне, за пръв път от 17 смутни века след нахлуването на варварите в Римската империя, населението в тази част на Европа ще започне да води нормално - в икономическо отношение - съществуване.

Но това, че ще се замогнем не означава задължително, че ще имаме по-смислен и щастлив живот. Днес най-щастливи са хората в Коста Рика, които разполагат с по-малко пари от нещастните българи. Затова, първо ще обясня защо съм оптимист за икономическото ни бъдеще, а после ще се опитам да покажа един по-различен поглед върху богатството.

Не сме сред най-бедните, макар и небогати

Според събираните от ЦРУ данни, по показателя брутен вътрешен продукт при паритет на покупателната способност, България заема 91-во място от 229 държави в света с 12 500 долара на глава годишно през 2009 г. Това означава, че с отчитане на равнището на цените, страната ни съвсем не е сред бедните, дори и да не е богата. По интересното е, че за последните пет години при същата методика за пресмятане на БВП, икономическият резултат на глава е скочил с 26%.

Ако по някаква причина решим да сме недоверчиви към изследванията на ЦРУ, европейската статистика казва същото: ако през 2005 г. нивото на БВП на глава е било 37% от средното в ЕС, през 2008 г. е 43% от средното. Тоест догонваме ги. Ако темпът се запази, след близо 10 или 12 години ще постигнем равнище на доходите около 60% от средното за ЕС, което в крайна сметка при ниската българска база означава просперитет.

Накрая и НСИ, този стожер на добрите данни, показва, че реалният прираст на БВП на България за периода 2005/09 г. е 14.4%, а за четирите години от 2005 г. до 2008 г., тоест преди да удари кризата, икономическият продукт е нараснал с над 20%.

Държа да отбележа, че този нелош икономически резултат България постигна не благодарение на, а въпреки политическата намеса. Нито едно правителство не може да си припише като заслуга икономическия възход на България. Дори дизайнерите на  валутния борд през 1997 г., тъй като това решение им беше наложено отвън. Още по-малко Тройната коалиция, която изхарчи толкова пари в последната година от мандата си, че застраши националната стабилност.

Ако не й пречат твърде много...

Но както тревите растат, когато има слънце, вода и почва, така и икономиката се развива, ако не й пречат твърде много. Страната ни е плодородна, на важно в транспортно отношение място, тя дава добра възможност за туризъм и предоставя изобилие от сравнително добре подготвени кадри на смешно ниска цена. Икономическият растеж, постигнат през последните години, всъщност можеше да е по-висок, ако начело на държавата не стояха толкова некомпетентни и корумпирани индивиди и формации.

Най-важен за икономиката ни все пак е фактът, че сме част от Европейския съюз. Това уж го разбираме всички, но и тук не се мина без изненади. Противно на наивните очаквания, ЕС не ни даде едни пари и безрезервен достъп до своите платежоспособни пазари. Еврофондовете не се изсипаха върху страната като майски порои, възобновявайки толкова обичаната от народа традиция за кражби от държавната софра.

Но Европа ни дава политическа стабилност. Европа връзва ръцете на самозабравилите се български политици. Европа ще ни задължи да водим отговорна политика на държавните разходи и да не нарушаваме нашите собствени закони. Европа ни дава имидж, също така, който от нас зависи да използваме пълноценно.

Какво ще правим, когато забогатеем

Вече идва големият въпрос: какво ще правим, когато действително станем богати? Тридесет или четиридесет години след Десети ноември хладилниците ни ще бъдат по-пълни, ще ходим на почивка в Турция като европейци в Азия, а с гърците ще седим на една маса, без да се страхуваме, че не можем да си платим сметката. Отлично! Но нека сега се замислим какви книги ще бъдат подредени в библиотеките ни.

Ще има ли въобще заглавия на български автори в библиотеката на младия българин? А ако има, ще има ли нови книги, които ще могат да се наредят на лавицата до Николай Райнов и Гео Милев, без да се гърчат от срам? Ще се появи ли някой художник, който ще има  лице да прибави към името си „Майстора"? Ще останат ли ФСБ и Щурците ненадминати, или някой нов поет ще роди стих от ранга на „не спи дежурният по свят"? С една дума, възможен ли е нов „Оркестър без име" в България?

Ако България все пак роди такива хора и не ги пречупи в училищното и общественото възпитание, ще може ли да ги задържи при себе си, или талантите ще навестяват родината само за Коледа?

Ще има ли още нестинари в Странджа, или именно нашето поколение ще е това, което ще доведе до умирането на този хилядолетен обичай? Ще има ли още Странджа, или гората ще бъде пронизана от петролопроводи? Ще има ли Рила и Родопи, или ски писти?

Аз мисля, че реалният икономически проблем на България днес е канализирането на икономическия растеж в желана насока. Ние като държава просто нямаме шанс да не станем по-богати. Но това може да се осъществи по много различни начини и на много различна цена. Богатството, което трябва да плащаме с нашето здраве, е вредно. И дори да сме двойно по-богати на пари, ако загубим българския си бит и душевност, ще останем нещастни, ще бъдем даже още по-нещастни.

И държавата добре, и човеците й...

Вижте колко елементарни неща се опитвам да обяснявам. Икономическата култура на българина е много ниска, макар и не по негова вина. Ние просто не знаем, че човекът и държавата могат да бъдат едновременно богати, щастливи и справедливи. Време ни е да разберем, че въпреки всичко видяно дотук в прехода, чичо Скрудж не е единственият възможен тип капиталист, или пък най-добрият капиталист. Дивият капитализъм е характерен за XIX век. Днес никой не иска подобно нещо от нас българите. Ако с безогледна алчност пропъдим талантите и с популистки мегапроекти унищожим културата и природата си, сами ще сме си виновни.

Богатството много бързо се трансформира в днешния информационен век. То вече е не толкова пачки, колкото знание и преживявания. Богатството не само се печели, то се и губи. Няма толкова пари на този свят, които да компенсират загубата на нестинарската традиция или Рилската гора.

Когато хладилникът е пълен, душата вече може да се замисли и за малко по-възвишени неща. Възприятието за богатство зависи от човека: не очаквайте някой неграмотник да разбере защо картините на Златю Бояджиев се ценят толкова високо или защо Христо Ботев ни се подиграва: „Приятно нещо е да има човек топла соба, самун хляб, парче сланина и няколко глави праз лук, пък да легне и да мисли, или да спи и сънува."

Нека възпитаваме децата си така, че да разберат колко разностранна е същността на богатството. Същевременно нека вече не поставяме бедни в културно отношение хора начело на държавата. Не е чак толкова трудно, макар че промяната ще дойде бавно. Просто нека започнем да вземаме отношение към нещата, които се случват около нас, в нашата страна. Казвам го изцяло в икономически план: още докато сме бедни е времето да се събудим.

Oще: българия  бюджет  европа  ес  икономика  политика  финанси 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 02.11.2010, 09:44

14 авел | 03.11.201013:12

Farola,извинете,не разбрах,че сте мъжУсмивка)
Чичо,за много голяма част от написаното съм съгласен с Вас.Не напразно наричат статистиката "стъкмистика".Тя много отдавна се е превърнала в слугиня на управляващите...Що се отнася за културата и изкуството,за съжаление те никога не са били сред приоритетите на властта у нас.На сегашната пък-съвсем...
Ноо,казано е отдавна-само с хляб не се живее.А и единствената ни експортна стока,която съвсем не отстъпва на световните стандарти е нашето изкуство/не онова което струва 100 кафета/,няма да Ви отегчавам с примери.Можеш да правиш качествено изкуство и без задължително да си сит,ако пък си преял-съвсем не става.И в това отношение-примери бол...Зависи от това,доколко го искаш,доколко огънят му те гори отвътре...За книгите-и аз съм в подобно положение,но моите са в кашониУсмивкаКакво да се прави,интернета го измислиха
след като бях прехвърлил "на попрището жизнено средата"...Поздрав!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.07.2010, 13:10

13 чичо | 03.11.201006:55

Уважавам правото Ви на мнение, но то не съвпада с моето. Позволявам си да бъда твърде скептичен към написаното. Особено в часта за доходите, забогатяването. Да вземем един пример. Два последователни месеца в една година и нулева инфлация. Фирма със 100 служители. Средния доход през втория месец се удвоява. Браво! Може ли обаче да се окажат служителите с по-малко пари в джоба? Аз мисля да! Никой не определя , не ограничава максималната заплата, отделно могат да се правят документни измами. Ето вчера по телевизията показваха недоволството на видински медици - шефът взел5-6000лв заплата, а за тях още от юни не е плащано! Та ако собственика на фирмата, напише на себе си и на още двама трима по-вече от 50% от парите, какво ще остане за изкарващите тези пари. Не рядко във фирмите се водят на заплата близки на собственика, заемат някаква длъжност фиктивно. Може и да бъдат съкратени половината хора, парите се разделят на по-малко, но други остават на улицата, без нищо. Същото и със спестяванията - казват българина забогатя, спестява по-вече, средно едиколко си! А защо, тогава има толкова лиши кредити? Аз мисля, че нашата статистика е формална, нечиста, нечестна, продажна стъкмистика! Защо не правят или не публикуват ако правят статистика на средния доход на 5%, 10%, 20% от най-високите доходи? ББ показа една графика преди няколко дни, показа с гордост възходящата част. Мен ме тревожи обаче колапса в края и за който не спомена нищо. Може да не го доживея, особено с нашето здравеопазване, но се тревожа за децата и внуците си, за българите като нация! От няколко дни го споменавам това, но никой не го коментира, отговор няма. Та когато говорите за забогатяване, нравственост и култура, не забравяйте, че когато ти стърже стомаха, не ти е точно до книги и картини. Прочел съм хиляди книги, хиляди книги имам, но стоят в чували на един таван, нямам място за тях. Но в последните 20 години не съм си купил 20 книги. Разгеле има интернет и места от където може да се свали нещо за четено. Така, че не бързайте да правите оптимистични обобщения!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.11.2010, 10:30

12 farola | 02.11.201012:50

Re:avel
съгласен съм, примерът с прическата не е много удачен Много щастлив
но тази госпожица с наивизма ме зашемети, но пък от къде да знае човек може майка и да е някакъв шагал в женски вариант, сигурно си има статив на монмартър- на пазара на художниците и за около 10 парижки кафета в кое да е бистро в центъра, някой по долу беше изчислил стойноста на картините в кафе, продава наивистичните си плесканици. горката
всъщност за всички има място под слънцето, нека не бъдем сноби и чак толкоз елитарни в изискванията си Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.11.2010, 09:44

11 авел | 02.11.201011:44

RE farola : Много често под фризура и за 100 паунда се крие кокоши мозък...
По-важно е все пак какво има под косата...Надявам се,че сте виждала прическата на Айнщайн,напримерУсмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.11.2010, 09:44

10 авел | 02.11.201011:37

И мен ме подразни коментара на г-ца Теа Атанасова.Просто не приемам когато недоучени простаци с мутренско излъчване и култура/или по-точно липсата и/наричат изстрадалия през толкова години българин кофти материал ,хлевоусти министри го определят като шибан и пр. скудоумия,присъщи на грандоманската им парвенюшка същност.Не знам по какви улици се движите и на какви места ходите,г-це,че сте с такива наблюдения.Идете на опера,балет,симфоничен концерт,може би ще се почувствате по-добре и ще си направите други изводи!На подобни на Вас Добри Войников е посветил едно много хубаво произведение "Криворазбраната цивилизация".Колкото до арт наив,за него съм чел и съм го виждал по времето,когато сте подмокряла пелените.Съветвам Ви да не се изхвърляте по такъв начин,защото рискувате да Ви направят смешна хора,които в познанията си са стигнали далеч по-напред от изкуството на наивизма/като не отричам неговата ценност/.А както каза и писалият преди мен,с цялото ми уважение към труда на г-жа майка Ви,200 евро не са особено голяма сума за картина във Франция...Това,че много хора нямат средства да си позволят картина или книга,дори и вестник,съвсем не ги прави невежи,прости или кофти материал...Срамът е по-скоро за такива като автора
на тази крилата фраза,който въпреки всичките си пари е прочел само "Винету".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.11.2010, 10:30

9 farola | 02.11.201011:22

какви библиотеки бе човек, какви бг. автори. я слез на земята. книга се чете в метрото, автобуса или самолета, през останалото време седиш на компютъра и хващаш тен от светлината на монитора. естествено в метрото няма да седнеш да четеш Тацит, Шопенхауер или Стария завет. Така че метро литературата не става за онази библиотека за която си мечтае автора на статията
А пък колко сме богати-не знам, но не ще да е много, щом почти веднага мога да различа една българка или румънка в навалицата на оксфорд стрийт по проскубаната и неподържана коса. все пак едно ходене на фризьор в месеца струва 80 паунда...мдааа Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.10.2010, 06:21

8 Учителят | 02.11.201009:58

Теа,

Я се замисли, ако можеш, дали ти не си "кофтият материал"!

Ако преизчислиш картините на майка си в кафета, ще излезе, че средната им цена във Франция е 100 кафета. Хайде сега преизчисли в левове чрез цената на едно българско кафе средната цена на картините на майка ти в България. Дали няма да излезе примерно 100 лева? А най-вероятно майка ти получава по 200 лева средна цена за картините си. Тогава дали няма да се окаже, че майка ти получава реално по-висока цена в България?

Съвсем друг е въпросът, че майка ти продава по-малко в България и повече в чужбина. Но това е просто защото българският пазар е по-малък.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.10.2010, 06:21

7 Учителят | 02.11.201009:50

Апостоле,

За съжаление само ти, аз и един приятел осъзнаваме, че курсът, по който се изчислява българският лев, е повече от бандитски.

Преди няколко години същият този мой приятел беше на едно фирмено обучение в Холандия за около месец. Там е видял, че едно кафе, приготвено в квартално кафене каквито са гаражните кафенета в България, струва 3 евро. По същото време същото такова кафе струваше в България 30 стотинки. И в двата случая става въпрос за продукт, чиято изходна суровина е внос. И в двата случая става въпрос за продукт, произведен по еднаква технология, тоест с еднакви машини и с еднакво количество труд. В резултат на всичко това и себестойността трябва да е еднаква. Тъй като разликата в цените е 20 пъти според курса на валутите, излиза, че курсът на лева спрямо еврото е 20 пъти занижен, което е изкуствено направено с цел ограбване на българския народ. А после невежият народ се чуди защо живее толкова бедно и обвинява всяко правителство в некадърност за хала си. А истината, че с такъв курс на лева е предопределено да сме бедни независимо от правителството.

И само ако сменим лева с евро, ще се види, че можем да сме далеч по-богати. Но защо като ни приеха в ЕС, не ни позволиха да приемем и еврото? Дали не е защото така ще се затвори един много мощен кран за ограбване на българския народ?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2010, 09:42

6 marsn | 01.11.201018:46

Закачки ... Бедни, но будни ... Смее се Смее се Смее се Бате Бойко, прав си, но не съвсем! Бедни да, но будни - НЕ! Бедни и заспали сме ние! Глупаво, самодоволно и самовлюбено българско население! Бедни, гладни и безработни, но със самочувствието на свалили комунизма ... Смее се Смее се Смее се Чуди се Чуди се Чуди се Бесен Бесен Бесен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.10.2010, 17:47

5 Бояна | 01.11.201018:25

Въпросът е , че нито ски пистите , нито петролопроводите , могат да бъдат алтернатива на Рила, Пирин, Странджа или Родопите. Това са пълни глупости.Вижте "бедна и нещастна" Швейцярия , с колоко писти и лифтове са прорязани планините й , но от това само са забогатели, а не обеднели , както внушава авторът!
   

оценка

+0 -0