Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Летящ старт за шантави идеи...

Над 14 000 души са публикували свои проекти в Kickstarter, а повече от 400 000 души са ги подкрепили, като са осигурили общо над $35 млн. Снимка: Getty Images
Над 14 000 души са публикували свои проекти в Kickstarter, а повече от 400 000 души са ги подкрепили, като са осигурили общо над $35 млн.

Ако изобретите по-добър капан за мишки, светът би трябвало да утъпче пътека до вашата врата. Това е чудесна мисъл, която е вдъхновявала поколения изобретатели. Но реалността малко се разминава с това обещание...

Ако създадете по-добър капан за мишки и имате изключителен късмет, някоя корпорация ще го види, ще го прокара през дузина комисии, ще промени дизайна, за да поевтини производството му, след което ще остави на маркетинговия екип да реши дали може да се пусне на цена, която да осигури възвращаемост на печалбите.

Към момента, когато капанът се окаже на рафтовете на магазините, вероятно той е бил променян и е претърпял компромиси в замисъла си до степен да стане неузнаваем.

Но сега някои откриват, че има перспектива в изобретенията - благодарение на Kickstarter. Сайтът стартира през 2009 г. като начин за потребителско масово финансиране на творчески проекти. Вместо да минават през поредица агенти, студиа, продуценти, издатели, собственици на галерии, фондации и филантропи, кандидатите просто публикуват описание на идеята си.

Kickstarter дава свобода на творците, които разполагат с нов, необвързван със строги условия източник на финансиране, както и публика, която има възможността да помогне в реализацията на типа изкуство, което желае да получци, вместо това, което някой бизнесмен би счел за печелившо.

"Това промени ситуацията - както и кой контролира нещата," казва Дъглас Ръшкоф, автор на антикорпоративния манифест Life Inc. "Така се отвориха повече възможности това, което искаш да правиш, да стигне до свободния пазар."

Макар и скромен, сайтът е осъществил реализацията на немалко идеи

Над 14 000 души са публикували свои проекти в Kickstarter, а повече от 400 000 души са ги подкрепили, като са осигурили общо над $35 млн. Осемдесет нови проекта дебютират там всеки ден, като седмично се набират към $1 млн. Сайтът е осигурил източник на подпомагане, какъвто реално до този момент не е съществувал.

Резултатът - според един от основателите и изпълнителен директор Пери Чен, е реализацията на хиляди проекти на пламенна страст - самотни моряци, които искат да обикалят по света и да изпращат полароидни снимки и хартиени лодки на поддръжниците си, дизайнер, създал безплатна онлайн библиотека от символи, камион, разнасящ вегетарианска храна в Луисвил... В противен случай те никога не биха събрали пари за осъществяването им.

"Kickstarter има потенциала да даде старт - може би по-точният израз е "летящ старт" на експлозия в творчеството и изобретенията," казва Катерина Фейк, съосновател на Flickr и инвеститор в сайта. "Съществуваше непреодолима нужда от нещо такова."

Сега обаче хората използват Kickstarter за нещо повече от екзотични арт-проекти. Дизайнерското студио Lumi, което е използвало Kickstarter за разработка на своята технология за печат върху текстил, сега продава своите продукти в ABC Carpet & Home.

Скайлър Таун, виртуозът на отварянето на ключалки, е набрал $87 407 под формата на предварителни поръчки - повече от 15 пъти повече от необходимите му средства за лансиране на серия произведени от него инструменти за тази цел.

Когато малка фирма за обувки на име Vere Sandals пожелава да подготви колекцията си за 2011 г., тя се обръща към Kickstarter за покриване на производствените разходи и анализ на търсенето на техните продукти.

Ценността на Kickstarter? Възможността за оценка на търсенето

Рей Райли, главен мениджър на дизайнерското студио на Microsoft, казва, че почти всеки индустриален дизайнер сега следи сайта, тъй като той предлага задълбочен поглед към изграждането на "по-тясна връзка с клиентите." Брет Лъвлейди, основател и изпълнителен директор на Astro Studios - създателите на устройството Boxee Box Internet TV, партниращи си с клиенти като Microsoft, Nike и Virgin, казва, че фирмата му е обсъждала периодично публикуване на идеи в Kickstarter, за да оцени потенциала им. "Това е блестящ начин да се открият пазари, за които никога не си подозирал," споделя той.

Въпреки че много хора имат желание да хвалят фундаменталния потенциал на Kickstarter, основателите му не са сред тях. "Никога не сме имали амбиции да променяме света," казва съоснователят Янси Стриклър, който твърди, че просто е искал да помогне на творците да постигнат целите си.

(Екипът на Стриклър одобрява всеки отделен проект преди публикуването му, а самият Стриклър е финансирал 340 от тях, което го прави най-големия дарител в сайта.) Светът обаче изглежда има други планове за сайта - и създателите на Kickstarter са стартирали нещо по-голямо, отколкото са подозирали.

Чен и Стриклър не изглеждат като хора, създали най-новия популярен бизнесмодел в света. Те не прекарват цялата нощ в офиса, не създават неологизми като "крауд-финансиране", и не преливат от амбиции. Петгодишният престой на Чен в Kickstarter е най-дългото време, в което той се е задържал на една работа - такава, с която никога не си е мечтал да се занимава.

Коренът на идеята е в опита да се съберат средства за музикално шоу

Двамата основатели много се стараят да подчертаят скромността на своята визия. Според тях Kickstarter тръгва през 2002 г., когато Чен е безработен, живее във Френския квартал в Ню Орлиънс, създава собствена музика (основно електронна) и кара колело. Тогава той е искал да организира късно нощно шоу с австрийските диджеи Kruder & Dorfmeister - тогава те са били относително неизвестни; и все пак го измъчвала мисълта за сумата от $15 000, които шоуто би струвало в аванс.

Ами ако никой не дойде? "Рискът наистина ме плашеше," казва той.

Чен се отказва от идеята за концерта, но по-късно се пита: ами ако бе поискал от хората да платят предварително? Ако достатъчен брой от тях отделят пари, той би платил за групата, без да отделя нищо от собствения си джоб; ако ли не, той би знаел, че няма достатъчно интерес - и би могъл да спести време и пари.

Чен не се заема с реализацията и на тази идея, но тя остава в главата му, когато се връща в Ню Йорк през 2005 г. Докато работи като сервитьор в хипстърски ресторант в Бруклин, наречен "Diner", той се сприятелява със Стриклър - редовен посетител на заведението и редактор в онлайн магазина за музика eMusic - и споделя с него идеята си.

Стриклър коментира, че концепцията веднага му се е сторила сполучлива. Двамата се заемат веднага с планирането на сайта. Те решават, че може да започнат, предлагайки услугата безплатно - и в крайна сметка да взимат 5% от даренията, за да финансират сайта.

Приятел на техен приятел - дизайнер на интерфейс на име Чарлз Адлър, създава външния вид и функционалност на сайта. Никой от тях няма познанията как се пише необходимият код, така че наемат човек, който да го направи. Но следващият етап - услугата с творчески проекти, е нещо, което те могат да сторят и сами. Познават творци, музиканти и фотографи.

Те имитират модела на Gmail с покани, давайки на приятели достъп и молейки ги да канят по още петима. Очевидно има търсене: хората започват да се свързват с тях чрез раздела на сайта за обслужване на клиенти, молейки ги да публикуват проектите им. И Kickstarter се съгласяват.

Броят инвеститори в сайта расте

В първата седмица на сайта два проекта успяват да съберат необходимите им средства (художественият проект Drawing for Dollars, в който финансиращите плащат на илюстратор да нарисува нещо, набира $35, а офлайн Wikipedia приложение за iPhone си осигурява $145.)

Собственият проект на създателите - New York Makes a Book, в който 100 души осигуряват снимки, рисунки и истории за публикуване, бързо събира $3329.

Kickstarter тръгва до голяма степен като някой от проектите си - подкрепен от серия от малки инвестиции от колеги творци. (Звездата от Arrested Development Дейвид Крос, чийто братовчед е приятел на Чен, е сред първите инвеститори.)

Но с възхода на сайта съоснователите му започват да търсят други източници на финансиране и съвети. И скоро събират най-големите имена сред "ангелите-инвеститори", като съоснователя на Twitter Джак Дорси, съоснователя на Meetup Скот Хайферман и съоснователя на Vimeo Зак Клайн. "Мисля, че моделът може да бъде приложен към много неща," констатира Дорси. "Точно това го прави толкова въодушевяващ."

Част от инвеститорите виждат огромен търговски потенциал в сайта. "Заявих, че се интересувам от инвестиране само ако визията е за нещо повече от само творчески художествени проекти," пояснява Хайферман. "Когато фирмите получават добър старт и продуктите се създават по такъв начин, се случват интересни неща."

Kickstarter има потенциал за платформа за оценка на потенциала на продукти

Лесно е да се разбере защо моделът на Kickstarter би допаднал на фирмите, както и на творците. Сайтът предлага шанс за силна връзка с публиката. Събирането на почти 4500 души, дарили почти $350 000 е голямо постижение за режисьора Стив Тейлър.

Но почти също толкова ценно е знанието, че тези 4500 души вероятно ще гледат филма му, когато той бъде завършен - особено ако са се разделили със $100 за упоменаване като асоциирани продуценти. Kickstarter също така разкрива такава вътрешна информация, за която маркетинговите отдели биха убивали.

Например когато режисьорът Грегъри Бейн се заема да прави документален филм за шампиона по свободни бойни изкуства Йенс Пулвер, той не просто набира парите за филма си - но и получава имената и адресите на електронната поща на хиляди най-големи фенове на Пулвер, много от които нямат проблем да разкрият и повече информация за себе си. Той използва получената информация - голям процент от тях са в Средния Запад на САЩ, а изненадващо голям брой са жени - за да планира къде филмът да бъде показан на голям екран.

Ето защо дори хора, които не се нуждаят от парите, се обръщат към Kickstarter. Индустриалният дизайнер Скот Уилсън например няма проблеми с производството на продуктите си. Бивш глобален творчески директор на Nike, Уилсън - чиито дизайни се показват в музея "Cooper-Hewitt", нюйоркския Музей за модерно изкуство и чикагския Музей за съвременно изкуство - е участвал в проектирането на Xbox 360, смартфона Dell Venue Pro и телбодите Swingline.

И все пак, когато има идея да създаде каишка за ръката, с която iPod nano да се превръща в часовник, той избира да не минава през корпорации, където идеята му би могла да бъде затормозена от "фирмени политики и нерешителност." Така че я публикува в Kickstarter, молейки за $15 000, за да финансира разходите по изработката на частите.

След 30 дни той е събрал $941 778 от 13 512 души - най-голямата сума, която някога е била набирана от проект в Kickstarter. 76 процента от тези хора дори не притежават iPod nano, но смятат да си купят такъв специално за употреба с каишката. (Уилсън е наел шестима служители, които да отговорят на повече от 40 000 свързани с Kickstarter писма, да проверяват публикации по форуми и да осигуряват обслужването на клиентите.) Процесът е спомогнал производството на продукта да започне вместо след година (типично за фирмена среда) след само 30 дни.

След успеха на Уилсън няколко други проекти в областта на индустриалния дизайн също се появяват на сайта (включително и подобни аксесоари за iPod). Корпоративните клиенти на Уилсън споделят, че му завиждат за този опит, а други дизайнери му искат съвет как да използват Kickstarter за по-тесен контакт с клиентите. Вероятно в близките месеци още фирми ще се заинтересуват от платформата и скоро може да има търсене за пълноценна нейна търговска версия. "Kickstarter има огромни възможности," коментира той.

Създателите на сайта обаче нямат желанието да влизат в корпоративния свят

Засега основателите старателно избягват тази възможност - и казват, че не искат сайтът им да става "корпоративен". От проекта на Уилсън насам феновете на Kickstarter се чудят кой ще е първият проект за $1 млн., но създателите на сайта казват, че това въобще не ги вълнува.

"Албум, който струва $2 млн., не е най-добрият албум на годината," коментира Чен. Според тях само 10 процента от средствата в Kickstarter са предназначени за устройства и други технологични продукти - и те нямат особено желание да увеличават тази цифра.

И е трудно да ги виним. Повечето пари водят до повече проблеми. Сега дарителите в сайта нямат проблем да отпуснат средства в помощ на нов изпълнител или млада компания. Ако не получат обещаните печалби - тоест дискът никога не бъде записан, или аксесоарът за камера не бъде произведен, това е разочароващо, но е приемлив риск.

Но ако Kickstarter изгуби личното си присъствие, ако стане нещо като корпоративен предшестващ продажбите канал, нещата стават много по-сложни. (Поне един евентуален конкурент - млада компания от Ню Йорк на име Quirky, вече е възприела този тип търговски подход.) Какво става, когато изобретател от Kickstarter се провали - когато не може да осигури продукта, който клиентите му смятат, че вече са купили? Каква е отговорността на създателя, ако набере повече средства, отколкото са му необходими? Ами ако някой просто измами финансиращите, вземе парите и избяга в Барбадос?

В момента сайтът разчита на морала на хората. Но ако залозите станат по-големи, не е необходимо особено въображение, за да се предвиди блато от съдебни дела, посреднически гаранционни сметки и развалящи духа на общността правила и регулации. Така че е естествено, че основателите искат да запазят етиката на гладния творец.

Но това надали ще бъде лесно. Kickstarter вече получава обаждания от големи марки, рокзвезди, хора с патенти и споразумения за неразгласа, хора, които се надяват продуктите им да се продават в големите хипермаркети. (Досега те твърдят, че са избягвали всичко, което намеква за корпоративни усложнения.)

Ако надделее комерсиализацията, накъде?

Съоснователят на Vimeo Зак Клайн твърди, че ако Kickstarter надрасне настоящия си процес на одобряване на проектите, в който екипът на Стриклър преглежда всеки проект, ще се наложи да се адаптира. Решението според него е по-голяма прозрачност: "Системите за репутация ще станат много важни. Те са решаващи за добрите бизнес-транзакции в eBay. Необходимо е да знаем повече за някого, преди да му дадем парите си."

Във всеки случай, точно както Twitter надрасна началото си като скромна система за съобщения, Kickstarter може и да не успее да се удържи далеч от популярността. "Най-интересните фирми демонстрират неочаквано поведение," казва Фред Уилсън, рисков капиталист в Union Square Ventures, също инвестирали в Kickstarter. "Начинът, по който хората използват услугата, никога не е точно този, който са очаквали създателите й." 

 

Най-четените