Винаги, когато си купувате ваучери от сайт за групово пазаруване, искайте касова бележка | webcafe.bg
Webcafe

Групово пазаруване или групова лудост

DjCD 12.08.2011, 10:05 (обновена 13.08.2011, 13:05)
плаж

Вместо на плаж на Малдивите или в Кипър, 226 души бяха измамени при групово пазаруване на сайта Grabo.bg

През последната седмица пак се заговори за сайтовете за групово пазаруване и поредните ужилени. Това не е първата измама от този тип.

Случвало се е преди и пак ще се случва, но за първи път се дава такава гласност, защото сумата е доста сериозна.

(Следя темата с голям интерес, защото съм в кухнята на сайт за групово пазаруване. Затова е обяснимо защо пиша с псевдоним.)

Нека проследим какво се случва. Публикува се оферта за храна - примерно суши. Хората полудяват и грабват да речем 1000 ваучера.

Да, ама не точно. Много често бройката продадени ваучери на сайта се разминава с действителността.

Какво имам предвид? Вие виждате, че 1000 потребителя са си закупили даден ваучер. Истинският брой е доста по-малък - 900, 800 дори, може и само 500 реално продадени. Разликата е от 10% до 50% - в зависимост от офертата.

Доказано е, че желанието и сигурността в потребителя се увеличава с нарастването на бройката продадени ваучери. Първата причина за разликата е заявените плащания по банков път и реално платените в банката.

Но защо ако някой си поръча ваучер, то няма да отиде до банката, за да го плати? Причините не са толкова много, може да забрави, може да открие по-евтина аналогична оферта, може да е възпрепятстван поради здравословни причини.

Но каквато и да е причината, разликата ще е от 5% до 10% в общата бройка продадени ваучери.

Втората причина се надявам, че няма нужда да я обяснявам през 2011 г. Тази цифра може лесно да се манипулира и променя от администрацията на сайта.

Това е причината всички новинари да съобщават различен брой измамени потребители за последната седмица.

Ценообразуване в сайтовете: Имате услугата Х на пазарна цена за краен потребител 100 лева. Партньорът прави отстъпка от 50%, което е главното условие на сайтовете за групово пазаруване.

И така, цената на ваучера е 50 лева, като по този начин спестявате 50 лева. Вие си мислите, че сте на супер далавера с отстъпка от 50%. Да, ама НЕ!

Каква е комисионата на сайта? Комисионата варира от 10% до 50% . Да!- правилно е написано 50% комисиона.

Сега много "специалисти" ще се изкажат, че това е комисиона, която се обявява, но при подписване на договора е много по-ниска и блаа-блаа-блаа.

Е, пак ще ви разочаровам. Средната комисиона за подписани договори е 44% от цената на ваучера!!! Или иначе казано, цената на услугата е минус 70-75% от официална пазарната цена!

Често тази цена е под производствената себестойност, когато говорим за физически продукт или услуга с големи разходи и се прилагат други хватки, за да отговаря на изискванията на сайта. Сами се сетете какви.

Ако продуктът или услугата е с ниска производствена цена, като например (маникюри, масажи и всички останали козметични услуги включително и фотоепилация) тогава при минус 70% от официалната цена партньорът е нула на нула - или с минимална печалба.

Когато закупувате ваучер, сумата, която плащате, отива в банковата сметка на сайта. Сайтът си удържа комисионата и превежда остатъка на партньора (изпълнителя на услугата).

100 лева (официална цена) - 50% (задължителна отстъпка) = 50 лева (цена на ваучер).
50 лева (цена на ваучер) - 40% (комисиона за сайта) = 30 лева в джоба на партньора (изпълнителя на услугата).

Хубаво си помислете каква услуга или продукт ще получите за 30 лева!!!

Да се върнем на измамата от последната седмица. Тука има един куп въпроси, които се избягват. Защо точно този сайт, защо не някой друг сайт.? Отговора е лесен. Само сайт, започващ с "G", има схема на изплащане на сумите към партньорите си веднага след приключване на сделката.

Конкурентните сайтове прилагат различни начини на плащане. Примерно: плащане на 2 транша на сумата - 50% след изтичане на сделката и 50% в края на периода след изтичане валидността на ваучера.

Или плащане на 3 транша, както следва: начало 50%, в средата - 25%, в края 25% за периода на валидност на ваучера.

Това не е първата измама от този тип. Вината е и в сайта, че не налага контрол върху партньорите си, но няма как да наложи такъв.

Разбира се, че при сделка с такъв мащаб едва ли ще има туристическа агенция, която има възможността да покрие 50% от сумите предварително.

Нека върнем лентата назад до пролетта на тази година, когато пак имаше скандал около сайтовете за групово пазаруване. Как така сайтове за групово пазаруване предлагат туристически оферти, като не са регистрирани туроператори?

На въпросната журналистка тогава й е направило нещо впечатление, но не е проследила потоците пари или къде отиват парите и някой налага ли контрол?! Би трябвало да са НАП и Комисията за защита на потребитебите.

Защо сайтовете толкова бързо се съгласяват да обезщетят пострадалите и да се спре шума по случаите с измамени потребители? Загуба на доверие или... - сами помислете!

Ето няколко съвета за потребителите на такива сайтове:

1. Предварително се обаждайте на телефоните за връзка на партньорите (изпълнителите на услугата).

2. Обаждайте се колкото можете по-рано да си запишете час или да резервирате. Ваучерите имат срок на валидност!

3. Плащайте ваучерите по банков път с бордеро (основание за превода) и пишете точно за коя оферта плащате (основание: Ваучер от сайта (фирмата Х) за почивка или ядене или козметични процедури или там каквото е).

По-лесно и бързо се доказва по съдебен път, че сте пратили някъде пари.

4. Това също ви дава време от 24 до 48 часа (препоръчвам ви максимално 24), ако си харесате друга оферта, да не отидете до банката и да не платите предварително заявения ваучер, а да си купите друг, който ви е харесал повече.

5. Винаги изисквайте касова бележка (фискален бон) от изпълнителя на услугата ("Няма как да ви дадем касова бележка, нали сте с ваучер" не е отговор. Ако ви отговорят по този начин, сезирайте веднага Комисията за защита на потребителите или Националната агенция по приходите).

Помнете! Ваучерът няма юридическа, финансова или каквато и да била тежест.

Юридическа или финансова тежест има само касовата бележка в случаите на некачествено извършена услуга или измама.

Oще: банка  ваучери  групово пазаруване  измама  касова бележка  кзп  комисиона  нап  отстъпка  оферта  потребител  сайтове 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 19.01.2012, 15:02

16 Julian Nenchev | 19.01.201215:02

От скоро на пазара за групово пазаруване се появи един нов сайт, събиращ най-убийствените оферти от най-добрите сайтове на едно сайт. Много е различен от други агрегатори Усмивка Без конкуренция е според мен Усмивка

адрес: http://www.kill.bg

Дерзайте Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.08.2011, 16:11

15 Iv2112 | 24.08.201116:29

Защо отново всички започват да търсят проблема в този, които работи усърдно? Защо нарушителите са отново не засегнати? Защо в другите държави това почти не се случва? Нека първо премахмен ПРИЧИНАТА за пробЛЕМА, а после гледаме отново СЛЕДСТВИЕТО!!! В противен случай винаги живота в БГ ще е такъв.
Какво ще се постигне от това, че сайтът ще е има регистрация като тур оператор? Еврохолидейз като имат какво от това???
МИСЛЕНЕТО ТРЯБВА ДА Е ПРАКТИЧНО, А НЕ АБСУРДНО!
Защото след това в противен случай ще трябва сайтът да се регистрира като ресторантьор, лиценз за алкохол, за цигари, за фризьорство, спа услеги и какво ли още не, което е безсмислено!!!

Сайта е просто една рекламна услуга нищо повече. Както всички рекламни агенции така и сайта си върши работата срещу заплащане от фирмата възложител!!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 10:06

14 vanko1 | 13.08.201113:28

аха, съгласен съм, чудесен материал, най-малкото ще ни накара да бъдем предпазливи като потребители къде си даваме парите, не да сме първи баламурници, щото то, измамниците няма да секнат - справка нигерийските бандюги в нета, тия са уникални, и схемите на Понзи - тия пък немат умирачка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.06.2011, 17:14

13 Last Sword | 12.08.201123:51

Г-н Костов, ако желаете си направете следния експеримент. Пуснете евтина промоция, в който/които сайтове за групово пазаруване пожелаете, а аз ще пусна още по-евтина реклама във Фейсбук и ще сравним печалбите.

Груповото пазаруване може да се използва за налагане на нов бранд в пренаселена ниша или за някакъв вид поддържаща реклама. В най-добрия случай като канал на по-мащабна рекламна кампания.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2011, 20:52

12 Krasimir Kostov | 12.08.201121:50

В Чехия отдавна сайтовете са над 400, Групон е увеличил оборота си 10 пъти за една година (загубите !!! - само 3 пъти). Нито сме първи, нито сме най и още по-малко най-"луди", най-"манияци" и т.н. Просто за всички е изгодно и когато останат 3 големи сайта, ще има и много малки в нета, защото е криза и с 1000 лв. нищо друго не можеш да стартираш. Не ти трябва дори касов апарат и офис. Груповото пазаруване е най-модерната рекламна платформа и ще изчезне, когато изчезне и рекламата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2011, 18:32

11 Ki Ko | 12.08.201119:54

Добре тогава различни са. А как се отчитат тези партньори за парите които получават от сайта? Изпразват банковата сметка и на честна дума…А ако парите им се броят кеш? Данък печалба?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2011, 00:58

10 Shash | 12.08.201119:33

Кико, ваучерите за храна са нещо съвсем различно. Представи си го така: работодателят ти дава пари на ръка, за да си купиш храна, макар и да не са под формата на банкноти. Тези ваучери не са за отстъпка или безплатно пазаруване. Затова на касовата бележка си пише, че си платил 24, а не 4лв.

Иначе, статията е много добра и съветите са полезни. Аз бих искала също да се разясни относно плащането с виртуални карти, easypay и подобни, за да можем да избягваме измами от този тип. Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2011, 18:32

9 Ki Ko | 12.08.201118:40

Да... Статията е добра. Колкото до плащанията по банков път касовата бележка не е задължителна. Но някой от вас да е пазарувал с ваучери за храна във големите вериги? 4 ваучера за 5 лева при сметка 24 лева ми дават касова бележка за 24 лева не само за 4лв който съм доплатил.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.05.2010, 11:28

8 kawata | 12.08.201116:16

Статията звучи добре - написана уж, за да защити клиента, но мене лично ме притеснява компетентоста на автора: касаовата бележака (по-точно - фискален бон!) се издава, за да потвръди наличието (приемането) на пари в кеш в касата на съответното данъчно задължено лице или предприятие!

При банкови плащания и разплащания с карти (чрез ПОС терминали) не само,че не се изисква издаването на касов бон, но това дори и не се препоръчва - нали парите отиват в банката (физически или електронно е без значение!), а не в касата и така( поне, теоретично) се установява касов дефицит - имаш пусната бележка, а ги няма налични парите!

В този смисъл, банковот извлечение е физическо и юридическо доказателство за заплащането на една стока или услуга от страна на клиента, същото като касовия бон! Разликата е, че последният служи и на фиска...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.08.2011, 09:40

7 tipin | 12.08.201115:37

Когато парите минават през банка, не е задължително издаване на касова бележка.
   

оценка

+0 -0