Колко струва влакът от Царева ливада? | webcafe.bg
Webcafe

Колко струва влакът от Царева ливада?

Георги Ангелов 14.01.2015, 19:18 (обновена 17.01.2015, 14:04)
графити, влак

БДЖ трябва да започне да се държи пазарно - да има влакове там, където има пътници, да инвестира средства в подобряване на качеството, а не в покриване на ненужни загуби

В 21:40 часа тръгва късният влак от Царева ливада за Габрово. Изминава 17 километра, като спира в Стойчевци, Съботковци и Иванковци. Пристига в Габрово в 22:13 часа.

От вагоните слизат средно около петима пътници, които са си купили билети по 1 лв или 1.5 лв. Така приходите на влаковата композиция са по-малко от 8 лева, докато разходите са над 440 лв.

С други думи, приходите покриват само 1.8% от разходите. 98.2% от разходите са чиста загуба. Едно по-голямо такси би могло да закара всичките петима пътници до Габрово за около 10-15 лв, при това по-бързо.

Броят на пътниците в късния влак в 21:40 часа е толкова нисък, защото преди това са минали осем други влака по същия маршрут (в селото спират общо 31 влака дневно). Останалите влакове също не са много натоварени, но все пак по тях се движат няколко десетки човека.

Влакът в 21:40 часа е практически празен. БДЖ го закри на 12 януари 2015 година. От закриването компанията ще спести около 160 000 лева загуби годишно.

Това не е единствен пример.

БДЖ има над една дузина влакове, с които се придвижат едноцифрено число пътници и в които приходите покриват едва няколко процента от разходите. Има над 100 влака, в които приходите са под 10% от разходите, а пътниците могат да се съберат в микробус. Много от слабонатоварените линии са през нощта - рано сутрин в 4 часа или 5 часа, както и вечер около и след 22 часа.

Много от тях дори на теория трудно могат да се натоварят с повече от няколко пътници.

Субсидирането на „БДЖ - Пътнически превози" през 2014 г. е струвало на данъкоплатците над 205 милиона лева. И въпреки това компанията е на загуба, която се очаква да достигне близо 12 милиона лева, а ремонти за десетки милиони левове не са направени, поради което влаковете са опасни за експлоатация.

Отделно има субсидии и за жп релсите (които са в отделна компания НКЖИ), както и за холдинга БДЖ, за да може да си плаща дълговете.

Общо през 2015 г. субсидиите за железницата ще достигнат 472 милиона лева - или близо половин милиард лева (отделно има и данъчни и акцизни облекчения). За 10-годишен период това са близо 5 милиарда лева. Това е повече от цялата оперативна програма „Транспорт", която Европейският съюз ни отпуска до 2020 година!

Въпреки тези мащабни субсидии, БДЖ е в плачевно състояние със стари влакове, бавни скорости, лоша хигиена, липса на конкурентност.

Причината - парите основно отиват за покриване на загуби, ненужни линии и персонал, а не за инвестиции и конкурентоспособност. Така БДЖ „живурка", но загива - бавно и сигурно.

Не заради липса на субсидии, а защото огромните субсидии се харчат неразумно.

Според данни от разследването на Европейската комисия от 2011 година, БДЖ има едва 5.5% пазарен дял в пътническите превози и 14% при товарните. Въпреки субсидиите, БДЖ не е конкурентен на пазара.

Например - през 2014 година около 80% от приходите на БДЖ идват от държавния бюджет - и този дял се увеличава, защото броят на пътниците намалява. Държавата плаща за влакове, но по тях почти никой не се вози, поради което държавата трябва да плаща още повече, за да покрива загубите от същите тези влакове.

Междувременно техниката се амортизира, железницата не си плаща дълговете, а кредиторите заплашват да си вземат мотрисите и вагоните. Влаковете остаряват и често стават инциденти, от което намаляват пътниците.

Очевидно на това трябва да се сложи край.

БДЖ трябва да започне да се държи пазарно - да има влакове там, където има пътници, да инвестира средства в подобряване на качеството, а не в покриване на ненужни загуби, да привлича клиенти, а не да разчита на държавния бюджет. Само с реформи БДЖ има бъдеще.

* Георги Ангелов е старши икономист в Институт „Отворено общество"

Oще: бдж  влакове  дългове  държавен бюджет  железница  субсидии  субсии  транспорт  управление  царева ливада 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.08.2011, 15:20

32 Vessel Gagov | 22.01.201517:42

А кметовете да не плачат като...(сещайте се като какво), а някой да ги запита по колко маршрутки и микробуса преминават през автогарите им и в какви направления...Никой в БГ не е останал без транспортна услуга, а за 5.5% от (возещото се) населението да се поддържа такава тежка и скъпа превозна система - някой да ми помогне с логиката на обяснението!!!
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

31 pixie | 16.01.201520:11

Всъщност е много хубаво, че министърът се впечатли и протестите имаха полза. Но за реформа никой не говори, значи нищо де факто не се променя и пак се наливат едни пари, европейски!, и след една година проблемът пак ще е същия, защото не се прави нищо друго, а просто се успокояват хората. Докато ямата в бюджета на БДЖ пак зейне.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

30 pixie | 16.01.201519:59

Обясни го на Галина, щото за нея БДЖ не трябва да има социална функция. А ставаше дума, че министъра просто трябва, ако е на място, да намери начин да реши проблема оптимално. А сега какво направи? Клекна при протестите и върна влаковете. И пари изведнъж се намериха да спасяват БДЖ-то. Пак без конкретна мисъл как хем хората да са доволни, хем да се направят икономии. Не може да не може. Ама в БГ това е първото, което чуваме - не може. После се оказва, че все пак може, ама с натиск, с панаири, изобщо с шум. Никога от първия път.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 05.03.2014, 16:40

29 dimitarsto | 16.01.201519:43

Навсякъде в Европа /не само в Евросъюза/ железниците са със социалнои функции-ппенсионери,ученици,студенти,инвалиди пътуват с намаление.Има държавна субсидия.Само в Бг я отнемат. В "бедната" Австрия /съизмерима по население и територия с Бг/,годишната субсидия на пътническите превози е 5 /пет/ милиарда евро.В Германия Дойче бан е с 20 милиарда евро дълг и хич не и пука.Има държавна подкрепа.Железниците са екологичен транспорт.За това трябва да са с приоритет.Само тоо човек /не помня как му беше името/ смята,че в Бг тряя БДЖ пътнически превози да е на пазарен принцип и даже на печалба.Ма и него ша го преживеем.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 05.09.2012, 23:56

28 Veselin Mladenov | 16.01.201516:54

Откакто настъпи "демокрацията" и бяха издигнати в култ либералните ценности държавните железници са трън в задника на мафията. Лобиращите за автобусните фирми на краусовци и депесарски феодали провеждат системно мероприятия за прогонване на пътниците далеч от ж.п.линиите. Освен , че лакомниците искат да прилапат пътникопотока , ненаяли се искат да откраднат и всички имоти на железницата , от които могат да се изкарват пари. Това са терени от съсипани умишлено линии (най-вече в сърцето на София - гарите Пионер,Сердика ,Подуяне-разпределителна и водещите към тях линии) и почивните станции на трудещите се в БДЖ и НКЖИ. След като се открадна от железницата (а оказва се днес и от целокупния български народ) всяка дейност генерираща приходи, БДЖ бе оставено да трупа загуби. За да са сигурни новите капиталисти в това ,под натиска на "честните автобусни и имотни бизнесмени" графиците на влаковете бяха направени така , че клиенти да останат само крайно бедните хора, които нямат друга възможност. Влаковете се движат един след друг в тъмната част на денонощието , а липсват в часовете, които трябва да са пикови. Връзките във възелните гари нарочо се изпускат( по график!) за 5-6 минути или няма връзки , така ,че човек да не може да отиде и да се върне с влак на повече от 100-150 км за ден. Нескончаемите ремонти по линиите също са удобен повод да се направи максимално неудобно пътуването с влак. Когато въпреки неудобността ,хората се нагаждаха към новите по-лоши условия , веднага на някой владимировец му хрумваше да съкрати "поради нерентабилност" най-натоварващите се влакове. Ето затова хората останаха без държавен евтин обществен транспорт , а железничарите намаляха с хиляди. Нерентабилността бе организирана от московсковци и владимировци от всички изредили се партии ,в услуга на мафиоти. Унищожаването на институциите, които са в основата на държавността доведе до обезлюдяване на десетки български селища, а бащините ни домове станаха плячка на разбойници и небългари. Поради глупостта и алчността на българската мафия, скоро и нея няма да я има ,защото няма да има и България. А освен на рейсаджийски печалби догановци и местановци ще се радват и на обелюдяването(обезбългаряването) на още територии. Затова мили хора трябва да поддържаме някои институции дори и на загуба.
   

оценка

+3 -2

Регистриран на: 28.04.2012, 11:28

27 goshi | 16.01.201501:11

Ето и моето скромно мнение за БДЖ:
Железниците са обречени. И да спират влакове и да не спират аз лично не виждам какво би се променило. Да, ще спестят някой лев - ще прелеят от пусто в празно. Нито ще излязат на печалба, нито ще закърпят положението трайно.

ЖП транспорта в България много отдавна се убива, дали заради некадърност или целенасочено не мога да кажа, но ми се вярва, че чак такава некадърност не може да съществува.


Линиите, както и влаковете са в окаяно състояние, движението е безобразно бавно. Наскоро трябваше да пътувам Пловдив-София. Бяхме компания и ей така за разнообразие решихме да пробваме с влака, защото повечето не се бяхме возили от деца. Е няма да повторя, освен ако наистина не ми се налага. Пътувахме около 3 часа и 10 мин, като не броя това, че влака дойде със закъснение от около 40 мин. Това с бързия влак, има пътнически, които пътуват и за повече. Е това е нелепо! 130 км са бе хора, как може такова безобразие!

За да има БДЖ трябва да имат клиенти (пътници). А за да стане това е трябвало много отдавна да се работи в посока инвестиции и модернизация, поне на главните ЖП "артерии". Това е трябвало да стане още "едно време" като не всеки е имал автомобил и е имало 100 автобусни фирми, още като пътникопотока е започнал да намалява.

ЖП транспорта има много потенциал. Може да е по-бърз, по-евтин и със сигурност много по-безопасен от автомобилния. В Германия съм се возил по влакове и то е удоволствие. По-скъпо е от автобус, но е и по-бързо и удобно. Влака си движи със 80-90 км/ч между селата, което не е някаква космическа скорост за 21 век. Можеше и тук да е така, ако се бяха правели модернизации навреме, когато поне е имало някакви приходи. Сега също може да стане, но трябва да се изсипе такава камара пари, която няма от къде да дойде.
   

оценка

+4 -1

Регистриран на: 15.01.2015, 22:04

26 profetey1985 | 15.01.201522:14

Преди 7-8 години редовно пътувах с влак. Това продължи няколко години и след това не ми се налагаше често. Моето мнение е че влака е много полезен транспорт, но условията в българските влакове по мое мнение са ужасяващи. Последно с влак пътувах преди 2 години и оттогава си казах че може да давам с пъти повече за транспорт, но във влак ще се кача само като последна мярка. Няколко неща могат да се направят да се направят за да се подобрят условията във влаковете, но явно в БДЖ-то не мислят как да спечелят нови клиенти, даже напротив - правят всичко възможно да изгонят и тези които имам.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 15.01.2015, 22:04

25 Anton Stefanov Dobrev.610793411 | 15.01.201522:06

С логиката на точно такива "велики" икономисти като въпросния сме стигнали до тук! Предлагам да продължаваме да следваме съветите на експертите от Отворено общество за да можем скоростно да закрием първо железниците а после и държавата!!!
   

оценка

+5 -4

Регистриран на: 15.01.2015, 20:47

24 Светомир Минчев | 15.01.201520:54

Бихте ли ми казали как точно сметнахте че влака Цл - Гр струва 440 лв? Бихти ли ми казали как разбрахте колко са приходите от билети без да имате данни от билетната каса? А защо пишете групости - да сте по-интересни ли? Дайте документи а не лъжи!
   

оценка

+2 -6

Регистриран на: 02.03.2012, 22:53

23 Galina Aleksandrova | 15.01.201520:17

Шамито, ще ти цитирам уикипедията:

Социална функция — осигуряване на солидарни отношения в обществото, сътрудничество на различните му слоеве, реализация на принципа на социална справедливост, защита на интересите на тези категории граждани, които по силата на обективни причини не могат самостоятелно да си осигурят достойно ниво на живот (инвалиди, пенсионери, майки, деца), поддръжка на жилищното строителство, здравеопазването, системата на обществения транспорт.

Кое от тези не прави БДЖ? Ограничава достъп, цените за бедни са високи, не те пуска да пътуваш, защото си с бебе или патерица, кое?
Аз питах ли ви защо не работите без пари? Явно не съм, защото никой не ми отговаря защо, като е част от общество, грижещо се за по-слабите, не работи гратис, а заработката му да отива при някой нуждаещ се.

Извън елементарните пазарни принципи, които така или иначе БДЖ няма как да избегне - ние, като народ, не можем да си позволим да издържаме губещо държавно предприятие от такъв мащаб. Всъщност, ние дори не го издържаме. Издържат го заемите, които се теглят от моментното правителство. Издържат го оперативните програми на Европа. Проблемите на БДЖ нямат нищо общо нито с държавния ни модел, нито дали сме с пазарна или планова икономика, нито с цената на билетчето за пътуване, нито с магистралите, нито колко пенсионера и колко работещи имаме. Движението на празни влакове просто е залудо хабене на ресурс. Вселенски закон е да няма излишно пилеене на енергия - т.е. от тази гледна точка дори не става въпрос за пари. Ок, ще пътуват празни влакове с всичкия му персонал, гориво и разход на време. И каква е целта - някой да ни бие евала, на друг да накривим шапката, трети да ни завиди?
Това, че ще спират 5 влака, минаващи през 5 села и возещи общо 10 човека, нито е антисоциално, нито нехуманно, нито проява на геноцид, нито... и аз не знам като какво се опитвате да го определите.
Първо, на тези 5 спрени влака остават други поне 5.
Второ, както казва Стилиян, има алтернативи, които са известни на всички 'засегнати лица' и в много случаи са по-удобни от влака, вкл. като цена и час на тръгване.
Трето - в селата местен вариант на градски транспорт няма, а в градовете този транспорт върви най-често между 7 и 20 вечерта. София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе са изключение, там е 'още' от 5, та 'чак' до 22-23ч. Т.е. за поне 2 влака сутрин и поне 2 влака вечер няма автобуси, които да транспортират пътуващите с железницата от гарата до града и хората трябва да вървят в най-голямата тъмнилница пеш.

Аз нямам кола. Градско съм пеш, междуградско влак и много рядко - автобус. Това мислене, че 'трябва да ги има, да се пази ненамкаква функция' е от хора, които не ползват обществен транспорт, а лични автомобили.

Най-малкото - кой нормален пенсионер или майка с дете ще използва празен влак посред нощите и без да има транспорт до населеното място, където отива? При положение, че може да пътува през деня, има градски транспорт, има други хора, светло е... Ползвам междуградски транспорт постоянно от 10 години, пътувала съм по всяко време на денонощието и, както казах, сред пълните купета и салони на влака/автобуса такива хора за всичкото това време се броят на пръсти.
   

оценка

+3 -1