Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бихте ли платили на робот с пръстена си вместо на сервитьорка с кеш?

Хуманоидният робот Pepper и изпълнителният директор на Mastercard за Балканите Артур Туремка (вдясно) Снимка: Webcafe.bg
Хуманоидният робот Pepper и изпълнителният директор на Mastercard за Балканите Артур Туремка (вдясно)

Ако вече имате безконтактна банкова карта, значи сте на прага на една много  интересна промяна в начина, по който пазаруваме. Следващите стъпки са много любопитни - безконтактните плащания създават инфраструктура, която може да се ползва от всичко с NFC. На потребителско ниво това означава плащане с пръстен, с телефона, с гривна, с чип в ръката... На комерсиално ниво улесняването на плащанията означава, че рано или късно то ще бъде достъпно в много по-голям мащаб и колкото по-малко ползваме кеш, толкова повече информация ще се събира от компании като Mastercard. Това значи по-добра статистика, по-точни анализи и много полезна информация за потребителските навици.

Тази промяна в начина на плащане идва не само с възторг от улесненията, но и с притеснения относно сигурност и лично пространство. За да разберем повече за раздвижването на банковия сектор, се срещаме с генералния мениджър на Mastercard за Балканите Артур Туремка.

Свиква ли българският пазар с безконтактното плащане?

Определено има голяма промяна от плащане в брой към електронни плащания. Плащането в брой обаче все още доминира. Това означава, че има още много места, на които трябва да бъде осигурен достъп до електронни плащания, картови плащания и развиващи се решения. Все повече търговци, правителства, градове и банки обаче осъзнават, че електронните плащания са по-добрият избор.

Преди 5 години Mastercard имаше в България само няколко безконтактни терминала. Днес те са почти 70 в страната. Много важна предпоставка, за да направим мобилните плащания популярни, е те да са навсякъде. Засега 95% от всички банки предлагат безконтактни карти, а при ПОС терминалите изискваме те да бъдат безконтактни. В тази връзка мога да кажа, че въвеждането на безконтактните плащания в България е относително високо дори в сравнение с други пазари. Що се отнася до електронната търговия, видяхме, че България е една от страните с най-голям растеж на пазара, ако говорим за преминаване към електронното плащане. Хората наистина използват все повече и повече модели на плащане в интернет, и използват различни устройства - мобилни телефони, таблети, като ние наблюдаваме този процес.

Чие доверие е най-трудно да спечелите що се отнася до безконтактно плащане - това на потребителите, на самите търговски обекти, които да оборудват местата си с безконтактни ПОС терминали, или на някой друг?

Опитът ни с развитието на безконтактното плащане в този аспект варира в различните страни. В България най-големият тласък идва от страна на търговците. Търговците използват и промотират безконтактните плащания, защото това се отразява положително на бизнеса им, редуцират се операционните разходи, транзакциите са много бързи. Тласъкът от страна на потребителите е по-малък.

Можете ли да ни разкажете малко повече за партньорството на Mastercard със Столична община?

Партнираме си със Столична община, но преди всичко с Общинска банка, като създадохме дебитна карта, която комбинира част от нашата функционалност за плащане с тази на билета. То дава възможност на потребителя да използва дебитната си карта като билет. Много се радваме, че имаме възможност да реализираме този проект с Общинска банка и разбира се, сме щастливи, че Община София осъзнават стойността на технологии като тази.

Възможно ли е близко бъдеще да започнете да използвате тази технология за всичките си карти и във всички банки по света? Например в Лондон можеш да си купиш билет с българска Mastercard.

Има два вида системи. Най-напред трябва да кажа, че лондонската система е най-отворената, защото при нея няма значение каква карта имаш. Трябва само да е безконтактна карта, в идеалния случай - да е Mastercard. Чекираш картата си и си в лондонското метро. Системата, която в момента съществува в България, е основана на билатерално партньорство, тоест, трябва да имаш тази специална карта на Общинска банка.

Казахте, че услугите за придвижване са по-добри, когато се събират данни и когато е известно колко хора плащат с карта. Какъв е принципът ви на работа в тази сфера след като, от една страна, става въпрос за Big Data, от друга страна, това може да се тълкува като навлизане в личното пространство?

Спазваме всички правила, закони и регулации в този аспект и сме много стриктни. Като американска компания, ние трябва да се придържаме към всички регулации на САЩ и в този смисъл да гарантираме за сигурността на цялата информация, която имаме. Никога не разкриваме данни, които принадлежат на картодържателите.

Разбира се, анализираме тези данни по единен начин, системата ни по начало е много интелигента. Колкото повече данни имаме, толкова по-умна е нашата мрежа. Използваме данните, за да създаваме по-развити, сигурни и безопасни решения, позволявайки на нашите мрежи да бъдат още по-интелигентни. Никога обаче не разкриваме личната информация за картодържателите, ако това не ни е позволено. Това е правило номер 1 за сигурността и безопасността на потребителите.

Една снимка стана много популярна във Facebook. Тя показва човек, който държи ПОС терминал, а хората, които го виждат, казват: „Така могат да ми откраднат парите." Как бихте коментирали ситуацията и как бихте убедили хората, че това няма да се случи, или, ако се случи, банките ще покрият открадната сума?

Напълно „против" такива активности съм, защото това разрушава доброто възприятие и добрия имидж на електронните плащания. За да докажа, че това не е вярно: можете ли да познаете колко евро са били открадни от такъв тип измами? Отговорът е нула. Това само доказва, че този вид плащания са наистина напреднали, измами не се наблюдават при тези устройства. Ако някой иска да спечели пари с подобни активности, не бих могъл да коментирам. Единственото, което мога да кажа, е, че тези транзакции са изключително развита технология, която е много безопасна.

Показахте различни джаджи, екипирани с мобилни плащания. Като например KERV пръстена, който е и най-компактен. Коя ви е любимата?

Моята любима джаджа е часовникът. Мога да го използвам за плащания, а и като гривна за фитнес, което е чудесно, тъй като излизам много, тичам и имам нужда да взема всичко с мен. Както казах безконтактното плащане става все по-разпространено и вече шансовете да намериш безконтактен банкомат където и да е, са големи. Създаваме джаджи като часовници, гривни и други, което е чудесно.

А как стои въпросът с плащания през телефона с Android Pay и Apple Pay в България?

При Android Pay нещата стоят така: услугата е налична в България. При Apple Pay това не е наше решение, не е решение и на банките. Това е решение на Apple. Разбира се, те търсят нови пазари, на които да стъпят и всеки месец виждаме как го правят на различни пазари, но аз не мога да отговоря от тяхно име. Има няколко фактора, които правят конкретния пазар привлекателен за Apple Pay. Става дума за проникване на безконтактните плащания, за проникване на Apple устройства и за размера на пазара. Ние гледаме напред и се подготвяме за имплементирането на всички такива решения на българския пазар. Това, което сме направили, е развиването на такава система - Mastercard Digital Enable System - тя ще позволи създадавеното на дигитална карта в Apple устройството. Ние сме готови.

Нека да погледнем в бъдещето. На Webbit видяхме робота Pepper. Сега той е наличен само в Япония. Върху какви проекти работите и как виждате бъдещето?

Бъдещето на плащанията е светло. Ще посоча няколко основни тенденции, които ще окажат влияние върху промяната в плащанията в бъдеще. На първо място, оценяваме и очакваме конвергенцията към дигитална среда да се случи с бързи скорости. Това означава, че хората ще могат да правят повече плащания в дигитална среда, като използват различни устройства. Въпреки че аз може да съм физически в един магазин, между мен и продавач-консултанта няма да има комуникация. Всичко ще се случва в облак. На второ място, методите на удостоверяване на самоличността ще се променят.

Вероятно сте чули, че наскоро създадохме биометрична карта, която вече не изисква PIN код, а само пръстови отпечатъци. Така че всички елементи, които променят начина, по който системата те разпознава, също ще се променят. Това е сериозна тенденция, с която картодържателите ще бъдат разпознавани като такива по много по-сигурен и по-безопасен начин. Също така хората ще използват различни дигитални технологии, съществуващи системи за пазаруване и плащане.

Наскоро дадохме начало и на плащания чрез Facebook Messenger - можеш да платиш, докато си пишеш. Днес няма нужда да имаш карта или ПОС терминал, за да платиш. Плащанията и възможностите за плащане те намират сами, независимо къде се намираш. Бизнесът не търси хората, за да си платят, а дава възможност на съществуващите технологии да позволят на хората да плащат където и да са, каквито и устройства да използват. Това са големите тенденции, които отново ще отбележа - голямa конвергенция към дигитална среда, различни методи за удостоверяване на самоличността чрез омниканална система.

Значи не се страхувате, че физическата карта ще умре?

Не мисля, че физическата карта ще умре толкова бързо, но определено повече транзакции ще се правят в дигитална среда. В края на краищата всички промени трябва да водят до ефективност.

Как гледате на Big Data и къде виждате Mastercard на единен пазар?

Big Data предизвиква голямо вълнение, но 90% от бизнеса не я използва по ефикасен начин. Компаниите имат тази информация, но не знаят какво да правят с нея. Интелигентното използване на тази информация и правилните аналитични средства могат да са много полезни за бизнеса. Използваме Big Data основно за да подобрим чуждите мрежи и да предоставим определени аналитични оръжия за нашите партньори по начин, който ни е позволен - без да разкриваме чувствителна или персонална информация. Big Data звучи чудесно, но само ако се използва по правилния начин. Бизнесът разполага с много информация, но ключът към успеха е да използва тази информация по интелигентен начин.

 

Най-четените