Може и по-тънко | webcafe.bg
Webcafe

Може и по-тънко

Явор Николов
06.02.2013, 15:30 (обновена 09.02.2013, 09:18)
Магазин за черна и бяла техника

Снимка: © Getty Images

Българинът иска да има най-актуалното, даже и когато му идва скъпо

Макар все още някои да си мислят, че измъкването от кризата е далеч, а други са убедени, че това е положението, а кризато е зад гърба ни, продажбите на бяла и черна техника у нас вървят добре. Така казват от големите вериги.

В "Техномаркет", "Технополис" и "Зора" имат относително сходни класации за това какво най-много си купуват българите - най-вече големи телевизори, лаптопи, таблети, климатици, перални, а отскоро и смартфони и таблети.

Не е случайно, че тези уреди са на челните места и в класацията на стоките, купувани на изплащане чрез една от големите кредитни компании - българският купувач продължава да търси най-актуалното, но вече бюджетът му не е като през 2007 г. и все по-често се налага да купува на лизинг.

Български особености

Пазарът на бяла и черна техника у нас е доста по-различен от този на бързооборотни стоки или мебели. За разлика от тях, той е доминиран от българските вериги, които в някои случаи даже отварят магазини извън страната.

"Техномаркет", "Технополис" и "Зора" не са особено притеснени от появата на външен играч, който да промени правилата от мащабите на Carrefour или IKEA.

Съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев обяснява това спокойствие: "На този етап никой на планира да го направи поради две причини. На първо място, нашият бизнес е доста регионален - доста е различен от страна до страна. Експанзията не е толкова лесна, колкото при хранителните магазини. На второ място, конкуренцията е много сериозна".

Според Колев, в момента даже тече обратният процес - под натиск на местната конкуренция, големите международни вериги се изтеглят от пазари, подобни на нашия.

Тази информация вероятно разочарова потребителите, които са наясно с услугите и промоциите в западните страни. Оказва се, че някои начини за пестене на пари и време са възможни и у нас. Донякъде.

Проблемът е, че веригите не казват достатъчно за тях в брошурите си, а важната информация не е на най-удобните места в повечето уебсайтове. Webcafe.bg се разрови и попита за някои по-интересни услуги, с които западняците са свикнали отдавна.

Колкото повече, толкова по на сметка

Не са малко хората, които не влизат в магазин за техника, ако не са решили да направят голям брой покупки. След дълги месеци спестявания или стратегическо обмисляне на кредит се подменят цели кухни, а покрай тях вкъщи се появят още телевизор, компютър и някой таблет за цвят. Накратко - един човек може да направи хиляди левове оборот.

На доста места на Запад е практика магазинът да му каже "Благодаря" с отстъпка, която нараства пропорционално с обема на покупките. От българските вериги единствено в "Технополис" управителят на магазина ПО СВОЕ УСМОТРЕНИЕ може да направи определена отстъпка на даден клиент.

За други намаления обаче и в трите вериги е нужно да имате издадена клубна карта, като те работят по различен начин. При "Техномаркет" е възможно картата да бъде поръчана и предварително чрез онлайн формуляр. Впоследствие картата гарантира определен процент отстъпка (от 2% до 5%), който зависи от постигнатия годишен оборот. Той трябва да е минимум 1000 лв. за стоки за дома или 2000 лв. за електроуреди. Отстъпката пада наполовина при закупуване на артикул в промоция.

"Зора" издават на касите си два вида карти - с постоянни 5% отстъпка, както и "Златна карта", при която отстъпката расте с оборота (на сайта е показана само тази с натрупване - бел.авт). Тук има няколко пояснения - отстъпката не може да се използва при първата покупка или при такава в размер под 1000 лв., стоката не трябва да е в промоция или да плащате с "Транскарт".

В "Технополис" използват система, подобна на тази при мобилните оператори - трупат се точки, които при натрупване на оборот от 2500 лв. могат да се превърнат в левова отстъпка. Колкото повече купуваме, толкова повече точки ни носи всеки лев - но отново не трябва да избираме стоки в промоция или да плащаме през "Транскарт".

Извън това, с някои уреди в промоция вървят и ваучери за отстъпка за следваща покупка.

...и още един телевизор от леля Цеца

Купуването на подаръци за сватба или раждане на дете е задача с по-висока трудност, отколкото на пръв поглед изглежда. Затова и често след празненството семействата се оказват с повтарящи се или излишни дарове, за които са били дадени много пари.

Добра практика на Запад от нас е т.нар bridal registry, при която двойката съставя списък от артикули, които биха желали да получат като подарък. След това хората, които се занимават с организацията на сватбата, се свързват с поканените и те се разбират помежду си какво да купят от така направения списък.

И трите вериги за бяла и черна техника са били част от подобни инициативи и за тях няма проблем да участват отново. От "Техномаркет" даже посочиха, че са доставяли по-големи придобивки в деня на радостното събитие.

Никъде в сайтовете на веригите няма информация за тази услуга и затова ще е по-добре да отправите запитване, ако планирате да съставяте подобен списък. Като алтернатива, "Техномаркет", "Технополис" и "Зора" предлагат и подаръчни ваучери на различни стойности. "Техномаркет" и "Технополис" имат на сайтовете си и специални секции за подаръци.

Гарантирано

Много от продуктите в трите вериги (и практически всички най-продавани) са с доста висока цена - даже най-евтиният марков смартфон в момента се движи около 200 лева, а някои телевизори струват хиляди левове. Поради тази причина не винаги е възможно човек да сменя техниката си в момента, в който законовата гаранция от две години изтече.

Същевременно ремонтите на смартфони, лаптопи и телевизори по правило са или скъпи, или некачествени. Така възможността за удължаване на гаранцията с 1 до 3 години става доста атрактивна.

И трите вериги предлагат услугата, като при "Техномаркет" тя е пакетирана като застраховка - включва не само покритието на законовата гаранция, но и рискове от типа на пожар, токов удар, катастрофа и наводнение. Цените навсякъде варират според типа уред и цената му.

Онлайн нещо (ще) се променя

Обяснимо, при толкова много условия и подробности човек може да се обърка. За тази цел е добре да потърсим сами информация в сайта на магазина, вместо да разчитаме единствено на добрата памет на консултантите. Ако условията ни харесат, така можем и да си спестим ходенето до търговския обект.

"Техномаркет", "Технополис" и "Зора" от години предлагат на клиентите си възможност за закупуване на черна и бяла техника онлайн. Всеки се опитва да привлече хора с различни бонуси, като най-честата практика са намаленията при покупка през Интернет, а също и специалните промоции в мрежата. "Зора" даже имат възможност за чат в реално време с консултант, както и пълнофункционален електронен магазин във Facebook.

Въпреки това, българинът все още се притеснява да купува скъпа техника през Интернет - основно заради страха от измама. През последните години се наблюдава ръст на онлайн продажбите, но те все още са твърде малка част от общия обем в която и да е от веригите. Божидар Колев посочва, че сайтът на "Технополис" към момента се справя не по-добре от... един средно голям магазин във физическия свят.

Другите вериги не споделят точни данни, но е трудно да се предположи, че при толкова силна конкуренция на пазара някой ще е много по-добре или много по-зле. Сайтовете основно се ползват за сверяване на цени и модели.

Тези функции са изведени най-отпред - с тяхна помощ в магазина после влизат не само импулсивни купувачи, но и хора с ясна цел. Същевременно, възможностите точно те да спестят някой лев са скрити в подсекции и допълнителни условия - признаваме си, че в някои случаи се наложи да минем през Google, за да намерим подробности за дадена услуга.

Типична родна картинка - дадено нещо по принцип ти се полага, но трябва да се разровиш специално, за да го получиш. Човек би казал, че в милиардна България просто няма нужда от редовни клиенти...

Oще: намаления  отстъпки  промоции  сватба  търговски вериги  черна и бяла техника 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 24.02.2011, 18:45

13 Georgi Tashev | 08.02.201317:13

dedogo6
Тогава най-евтините ДВДта с ЮСБ бяха по 50лв. На мен ми трябваше да има ЮСБ. Това си е 60% по-евтино. А ДВД-то досега работи перфектно. Защо да подарявам 30лв? Телефона също си го взех втора ръка и не съжалявам. Тогава нов струваше 600лв, аз дадох 220 и все още работи перфектно и изглежда като нов.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.12.2010, 11:11

12 Borracho | 08.02.201313:28

Andre Dimitrov

Айде пробвай да си вържеш ПейПал акаунта с българския си банк акаунт!?! Нъцки, пише го на сайта на ГейПал даже. Аз много добре знам, че може да оперираш БГ-онлайн магазин ама и ти сам казваш, че не ползваш български банк акаунт нали. Изобщо, нямах предвид че не може. Имах предвид, че условията за едно сериозно развитие на онлайн бизнеса в България ги няма. Да, със всякакви еквилибристики става, но това е "кой както го нареди" и докато е така тоя бизнес ще е на ниво "по куриер със спиди и левчетата на куриера"
За безплатната доставка от Китай е така, но ти би ли рискувал да превозиш таблет или смартфон за 200-300 евро със безплатната услуга? Аз не! Особено в България!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

11 dedogo6 | 08.02.201311:53

Ташев, страшна далавера си направил с тва нео... Чуди се

То чисто ново струва 39 лв , с 2 години гаранция.Твоето дето си го взел, да не са ти го пуснали по пощата? Много щастлив
А продавалника недей да ми го хвалиш, от там купуват най отчаяните (и безпарични Тъжен ) хора.
Сам се досещаш защо.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.02.2011, 18:45

10 Georgi Tashev | 08.02.201310:40

E вие открихте топлата вода. Като искаш тънко, има един отдел наречен "Стоки с транспортен дефект". От там преди много години си взех DVD+USB Neo за 18 лв. Още работи. Сега мисля да го заменя на BlueRay за 40-50 кинта.
За по-непретенциозните има един сайт prodavalnik.com. Там мисля да продам един ТВ, един монитор и един телефон Усмивка .
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 11.09.2011, 23:39

9 Andre Dimitrov | 07.02.201321:46

Улях се, ама.....
=========================================

Вярно си се Улял, защото не си в час. Всички системи са еднакви. И аз имам онлайн магазин в Б-я и го управлявам от чужбина. Всичко си е добре обяснено и обосновано в него - отстъпки, бонуси, доставка, заплащания. PayPal я има и в Б-я ако не ти е известно. Единсвените такси, които PayPal взимат са от ПРОДАВАЧА. Проблемът е в НЕЗНАНИЕТО на клиентите, затова докато клиента влезне в час, доставките се заплащат по банков път или при доставка. Повечето предпочитат заплащане при доставка, защото не знаят какво е кредитна карта или бъркат понятието между кредитна и дебитна карта.
Повечето доставки от Китай са безплатни.
За другите глупости, за които си писал, просто няма да коментирам.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 09.09.2012, 10:43

8 Явор Николов | 07.02.201313:52

паяка, екзактли Кул
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

7 паяка | 07.02.201312:53

смешник

Влиза вестоносеца при хана (Ханко Брат) и казва:
- Хане, ебаха ни майката !
- Кой бе, да му еба майката ?!!
- Ебали му майката .
- Еби му майката ...
   

оценка

+1 -3

Регистриран на: 09.09.2012, 10:43

6 Явор Николов | 07.02.201312:41

То и аз не разбрах откъде да си чакаме куфарчетата. Объркан
Вариант едно: от трите вериги, за които пишем, че имат да свършат немалко работа, що се отнася до информирането на клиентите си за предлаганите (и подразбиращи се западно от Люлин) услуги. Вариант две: от известния онлайн магазин superqkiqtablet.hit.bg, който е инвестирал 3 млрд. неденоминирани турски лири в черен PR. Кое е вярно? Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 19:21

5 Alice | 07.02.201312:00

или не четете като хората, иби е по-яко, като хейтвате Бесен паяка все я виждам, че пусса коментарчета в тоя стил или си поства нещо от не новините, ми да си чете там Смее се Смее се а в статията ясно си е казано, че тома, което не искат да ни го дадат като клиенти, го завират на майна си райна Удивителна аз лично в момента търся магазин за бебешки стоки, където да пуснем един списък на неща, дето й трябват на моя близка за раждането и всеки, който иска, да купи оттам, едвам навихме един, ако ми си пище, ще взема да напиша, то е цяло приключение да ги навиеш, не бяха чували за такова нещо, а опитайте да искате кумулативни отстъпки в някой от изброените магазини за черна и бяла техника, оле мале става
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 15.12.2010, 11:11

4 Borracho | 07.02.201311:20

"Въпреки това, българинът все още се притеснява да купува скъпа техника през Интернет - основно заради страха от измама."

Има и нещо друго - големи компании за разплащания просто ни подминават, ГайПал (PayPal) например, също и големите куриерски компании имат до 2-3 пъти по-високи цени за доставка. Справка от вчера, малък пакет със смартфон вътре ми го доставят от Китай до гъза на Испания за 23 долара, цената на същата доставка но до София-град е между 35 и 50 долара (без мито разбира се, то е отделно). При това положение онлайн пазаруването просто няма шанс. Не гаранцията е проблема в случая (макар и тя да има значение), просто условията липсват да се развие тоя пазар. Има тук таме някакви сайтчета, продават с плащане на куриера през всякакви куриерски компании - това не е истински онлайн бизнес, не е сериозен и за това дори и не влиза в статистиките.

Да се върна на онлайн начините за плащане - в Булгаристан онлайн може да платиш само през една монополна система, която на всичкото отгоре иска специално да си регистриран през тях, че да си им подписвал докукенти, да си регистрираш карти и така нататък и така нататък. + това тази монополна система я ползват само други корпорации, явно комисионната им е толкова дебела че само големите институции и корпорации могатда си позволят да ги ползват. Няма истински онлайн търговци в Булгаристан, защото те дори нямат право на избор кой да използват за обработка на разплащанията!

При това положение гаранцията е най-малкия проблем. Вие сериозно ли си мислите, че Техномаркет (или който и да е) разполага с дори 1 човек, който може да ремонтира корейски LED телевизор, каСтофон или нов смартфон!?!? Гаранциите вече са международни, а и една стока не получава разрешение за продажба в ЕС ако не предлага и начин на гаранционно обслужване. Мен това, че "има шанс да се развали някога" не ме е спряло да си купувам скъпи смартфони от Азия. Ако се развали - или го прежалваш или го връщаш а производителя, защото дори и ЯАзиатските сайтове дават гаранция и можеш (на своя сметка разбира се) да пратиш артикула обратно до тях да ти го ремонтират или заменят.

Улях се, ама такива статии ме дразнят защото наблягат на статистика за физическите магазини на 3 вериги все едно това е всичко, а "слона в стъкларския магазин", онлайн пазара който умишлено държат в кома никой не го споменава.
   

оценка

+3 -0