Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

БГ Бизнес 2.0

Цветелина Тенева: Не че предприемчивият човек  няма грижи и проблеми, но има способността поне в част от проблемите да види възможност Снимка: Стоян Георгиев
Цветелина Тенева: Не че предприемчивият човек няма грижи и проблеми, но има способността поне в част от проблемите да види възможност

"Колко още да режа? И откъде - екстрите, колите, представителните, рекламния отдел, и даже от търговския, заплатите, навсякъде е рязано..."  Ето такива мисли се въртят от сутрин до вечер в главите на тези, които са се осмелили да правят бизнес в България.  Дори и на назначените капиталисти и милионери...

Познавам хора, отрязани от горните хора, които ги изхвърлиха панически "през палубата" при първите позивни за криза, познавам хора, които хора като горните оставиха - с по-ниски заплати, верно. Познавам и такива, които просто не плащат.

Обаче кризата свърши. Това, в което газим сега, не е рецесия, дъно или каквото го наречете, а реалните бизнес проблеми, които ще съпътстват предприемачите ни оттук нататък.

Ерес ли е? "От една страна това, което преживяваме, вече не е криза, това е нормалният икономически живот. Пари не се правят лесно, бизнес не се прави лесно, стойност не се създава лесно", казва Цветелина Тенева от "Института за предприемачи на Сиско", с която разговаряме за... ами за това как не е лесно да измислиш добър продукт или услуга, да "омагьосаш" инвеститор, а после и пазара, като междувременно увеличиш оборотите.

До началото на 2009-а с партньора й са работили като мениджъри, тогава започват консултантски бизнес, а в края на 2010 г. стартират Института за предприемачи на Сиско. Сега - отново с и за предприемчиви хора, тъй като "предприемчивостта е началната точка".

Край на романтичния период

Цветелина Тенева: "Преди кризата и хората и бизнесите се усещаха по-богати, отколкото бяха всъщност, а сега - по-бедни, отколкото в действителност са..."

Но отрезвяването несъмнено е настъпило и това, което споделят предприемачи, които търсят начин за промяна, се потвърждава.

"Ситуацията е такава, че вече всички са много по-внимателни в това какво всъщност правят. Преди имаше повече, сега всички клиенти искат да знаят съвсем ясно какво точно ще получат и какво точно им се предлага срещу парите, които влагат... Кризата катализира мислене, търсене, желание за знания и ноу хау, кара хората да осъзнаят, че трябва да се провокират и инвестират в себе си, да търсят знания, да променят нещата."

Преди  - и сега

"Преди кризата инвеститорите имаха по-голям апетит към риска, сега е  този апетит е намалял".

Какво значи това? Че ако преди можеш да събереш капитал на ниво идея, концепция, сега тези, които ще те финансират, искат да видят, че проектът не само работи, но и генерира приходи. И ако може, да е на нула...

"Това е по-скоро правилото. Дори и да има дисбаланс между приходи и разходи поради различни причини, да се види, че пазарът е готов да плаща за продукта или услугата, която този бизнес предлага, това е минималното изискване". А колкото е по-висок номиналът на търсената инвестиция, толкова по-трудно е да се съберат парите.

За съжаление, подобна суперпредпазливост, причинена от пресъхването на паричните потоци, обрича много добри идеи само защото "водещ е обемът инвестиция, а не идеята, типът бизнес".

Трите F - или откъде да събера пари

"Family, friends and fools". Хората, най-близо до теб, могат да ти осигурят пари". Според Цветелина Тенева това е в момента най-бързият - и най-сигурен начин, да се сдобие човек с начален капитал.

"Тези хора ти имат доверие. Инвестирането е много интимно нещо, решението да го направиш - да избереш инвеститор или проект, е необходимо да се основава на нивото на доверие и междуличноста връзка, което не просто трябва да е високо, а тези хора да са на една вълна..."

Трудно е да бъде убеден българинът да инвестира в дадена услуга или продукт.

Но ако ги няма трите F? "По наши наблюдения стартъпърската екосистема се оформи видимо в последните 4-5 години, но кризата доста сериозно катализира този процес. Вече има ясни организации, които се асоциират с предприемаческа общност - нашите партньори фондация Start Up, Институтът за предприемачи на Сиско влиза в нея, студентски клубове по предприемачество - като Start It Smart, организации на бизнесангелите, и всички те си сътрудничат и бутат в определена посока".

В някои случаи на някои хора обаче късметът сработва - и получават шанса си: намират "добри пари".

Кои пари са добри? „Инвестиционната екосистема в България е все още в един джунглест период, но вече има хора, които са направили парите от бизнеса си. Това са умните пари - те идват с добавената стойност на инвеститора, с ноу хау, култура".

"Качи правилните хора на рейса..."

Кадрите, лидерството, екипите? "В България има тенденция много да си вярваме от типа "Много съм добър, ти на мен акъл не ми давай, пари ми дай"... В Института на Сиско обаче вече забелязват нова тенденция - средата на предприемчивите да селектира определен тип хора. "Те са гладни за знания, четат, знаят, немалко могат, но това не ги спира да продължават да търсят и те, за наша радост, са склонни да споделят знания, търсещи са, но са уверени, че и да им вземеш идеята, те имат силата и убедеността да продължат, това няма да ги обезоръжи и могат да бъдат успешни".

И пак опираме до кадрите, защото "инвеститорите гледат екипа, един добър екип може да не успее с една идея, но може да успее с друга, може да се модифицира, насочи към друг пазарен сегмент и това да сработи".

Според Цветелина човек може да започне и сам, но пак ще трябва да сглоби екипа си. Ами парите... "Начини да се намерят правилните хора има, има набор от определени техники - дори и да не ги наемете на постоянна работа. Може да се ползват хора на постоянна работа другаде, но с хъс и умения да помогнат на старта - при определени условия срещу бъдещ успех. Особено ако задачата е професионално предизвикателство за тях и това би ги "надградило" като можене и нов полезен опит".

А сега накъде

Вече има хора, преодолели фазата на оцеляването и изправяне пред въпроса: "Как да продължа напред?" Митът "Аз съм собственик на фирма, няма кой какво да ми каже", се пропуква, смята Цветелина Тенева, вече доста предприемчиви хора казват искам да знам още.

"Стратегическо планиране" звучи помпозно, но реално тези хора имат нужда да си отговорят на въпросите: добре, аз преди кризата правех бизнес по този начин, но по този начин нещата не се развиват добре, наведох си главата за три години в очакване кризата да отмине, но не отмина и нещата не вървят добре, значи трябва да променя нещо в начина, по който правя бизнес".

Картинката обаче може да блесне, ако въпросите и отговорите се подредят  в система. Всеки има отговор на въпроса на кого и какво продава, а доколко тези отговори са отговорите на потребителите е предизвикателство. Нищо чудно, когато ти проблесне, напук на кризата и това, което прави конкуренцията, да промениш търговската си политика и да наемеш още търговци например...

Всъщност има ли рецепта за успешен бизнес? Освен екип, пари назаем от семейство, приятели и глупци и няколко обората на "машинката" - ами ако и тогава нещата не вървят? "Просто намери начин" е отговорът на предприемчивия.

 

Най-четените