В Силициевата долина играта е "ези - аз печеля, тура - ти губиш" | webcafe.bg
Webcafe

В Силициевата долина играта е "ези - аз печеля, тура - ти губиш"

Webcafe по New York Times
18.10.2017, 18:16 (обновена 20.10.2017, 12:35)
silicon valley

Стартъпите вече нямат особено голям шанс срещу технологичните гиганти

Технологичните гиганти са твърде големи. И какво от това. Не е ли било винаги така? Хората, които управляват Силициевата долина първи ще ви кажат, че това колко ти е голяма компанията не е от такова значение там.

За всеки тромав Голиат има по двама по-бързи, по-умни и по-хитри Давидовци, които едва сега започват бизнеса си в някой забутан гараж.

Така че, ако се притеснявате за силата на страховитата петорка - Amazon, Apple, Google, Facebook и Microsoft - просто погледнете как IBM и Hewlett-Packard паднаха на земята, а самите Microsoft изгубиха тоталния си монопол над пазара.

Те станаха жертви на "творческото унищожение", на "дилемата на иноватора" - теориите, които създават мита за Силиконовата долина като море от вълшебно море от възможности, в което това, което те прави силен и уникален, след време може да се окаже най-голямата ти слабост.

Е, може би не и този път...

Технологичната индустрия вече наистина е поле за големите играчи. Ако преди 10-20 години на стартиращите компании се гледаше като на евентуални бъдещи магьосници в сферата на новите технологии, днес инициативата вече остава почти изцяло в полето на гигантите.

Освен разнообразните платформи, които вече притежават, поне една от компаниите в голямата петорка се е сдобила вече с изкуствен интелект, гласов асистент, виртуална реалност, роботи, автоматизирани домашни уреди и въобще всички готини неща, които ще са част от бита ни.

Стартъпите все още получават финансиране и все още правят своите пробиви. Факт е обаче, че техните шансове за успех никога не са били кой знае колко големи. По-малко от 1% от новосъздадените фирми завършват като компании на стойност над 1 млрд. долара. В последно време обаче опциите за успех и най-вече за израстване до ниво на реална конкуренция на гигантите са намалели драстично.

Дори най-добрите стартъпи накрая биват поглъщани от големите играчи, спомнете си само Instagram и WhatsApp, придобити от Facebook, или YouTube, купен от Google.

Тези, които все пак успяват да се измъкнат от този капан, най-често биват подложени на нелоялни конкурентски практики - копиране на иновации и дизайни, взаимстване на идеи, оспорване на проекти и т.н. И накрая дори да успеят все пак, "Петорката" отново е на печалба от цялата ситуация.

Днешните гиганти определено са по-параноични, когато става въпрос за конкуренция. Те умело успяха да създадат бизнес среда, която да ги обогатява дори тогава, когато най-добрите идеи не са тяхно дело. Петорката управлява облачни сървъри, магазини за приложения, рекламни мрежи и компании за рисков капитал - все олтари, на които по-малките играчи трябва да отдадат своя дан, за да просъществуват поне в началото.

За тях стартъп икономиката се превърна в играта на "Ези - аз печеля, тура - ти губиш". Те обичат стартиращите компании, но по същия начин както косатките обичат бебетата тюлени.

Вероятно няма по-добър пример за тази динамика от това, което се случи със Snap, компанията, която създаде приложението за изчезващи съобщения Snapchat.

Макар че е една от най-иновативните фокусирани към потребителите интернет компании (Snap създаде нова парадигма в социалните мрежи и прокара идеята, че камерата на смартфона е бъдещето на човешката комуникация), тя остана оголена за ударите на гигантите.

След като не успя да придобие Snap преди няколко години, Facebook многократно се опита да копира ключовите й иновации. През последната година компанията на Марк Зукърбърг пусна функцията на Snapchat "Stories" за Instagram, WhatsApp и за основното приложение на Facebook, с което изглежда нанесе смъртоносен удар на Snap.

Но Facebook не е единственият гигант, който се опитва да оглозга трупа на Snap. През януари компанията подписа споразумение за хостинг в облака на Google, в което се съгласи да плаща по 400 млн. долара годишно на търсачката за следващите пет години. Имайте предвид, че Snap за първото полугодие на 2017 г. е отбелязала 330 млн. долара печалба, може да се каже, че повече половината й приходи ще отиват към Google.

А, да, и нали се сещате кои са най-големите й конкуренти на рекламния пазар. Точно така - Facebook и Google.

По-малките компании, разбира се, никога няма да признаят това. Безкрайният оптимизъм за бъдещите успехи, които чакат зад ъгъла, е в основата на стартъп културата. И според тях голямата петорка далеч не е спечелила играта все още.

Примери за това са и няколко компании, които успяха да се наложат въпреки цялата конкуренция на пазара - UBER, Netflix и Airbnb. Ако се замисли човек, лесно може да се сети за още имена, които въпреки всичко продължават да оцеляват и да печелят - Tinder, Slack, Stripe, Square и още много други.

Някои от тези компании станаха най-големите марки в собствените си ниши. И тяхното предимство спрямо гигантите е много по-голямата им адаптивност към ситуациите. Докато големите технологични мастодонти влизат директно на някой пазар, по-малките компании се адаптират към средата и положението на пазара, предоставяйки на клиентите си нови и нови ъпдейти.

И все пак те успяват да оцелеят малко или много заради милостта на голямата петорка, които финансират отделни проекти, продават им определени услуги и т.н. И дори по-малките играчи да се провалят, големите продължават да имат изгода.

Иначе казано, технологичният бизнес все повече прилича на казината в Лас Вегас - къщата за залагания винаги е на печалба.

Oще: amazon  apple  facebook  google  microsoft  start up  start-up  голямата петорка  епъл  компании  петорката  силициева долина  силициевата долина  стартъп  технологични гиганти 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.