Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

6 милиарда долара за изборите в САЩ

Най-добрите политици, които парите могат да купят
Най-добрите политици, които парите могат да купят

Световната икономика може да е изправена пред поредната тежка година, ала политическите донори в САЩ му отпускат края, за да финансират най-скъпите според очакванията президентски избори в американската история.

Американският център за отговорна политика изчислява, че около 6 милиарда долара ще бъдат похарчени за кампании около изборите в САЩ, от политически партии и корпорации, надяващи се да изстрелят своите кандидати в Белия дом и в наречения навремето от писателя Марк Твен "най-добър Конгрес, който парите могат да купят".

Предвидената цена на тазгодишните избори в САЩ омаловажава разходите на други нации, но според мониторинга на корупцията от организацията "Прозрачност без граници" (Transparency International), тук не става въпрос само за това колко пари ще бъдат похарчени. Проблемът е, че източниците на тези пари са заплаха за почтеността на политиката в световен мащаб.  

Избирателните системи не забраняват огромно частно финансиране - дори във Великобритания

Въпреки че разходите за избори в САЩ нарастват, общата стойност на средствата, отделени за изборите през 2010 г. във Великобритания, всъщност е била с 26% по-малка от тази за вота през 2005 г.

Ала независимо от факта, че тези разходи са спаднали до $49 млн., отсъствието на лимити по отношение на сумите, които физически лица или корпорации могат да даряват на определени партии, продължава да подкопава публичното доверие към политическия процес във Великобритания.

"Когато донорите даряват суми над $30 000 - а някои от тях даряват дори и над $400 000 - е очевидно, че тези пари не се дават, без да се очаква нещо в замяна," коментира Чанду Кришнан, изпълнителният директор на Transparency International за Великобритания.

През ноември 2011 консултативен съвет препоръча увеличение на публичното финансиране като начин за избягване на бъдещи скандали и ограничаване на влиянието на големите донори в изборите, ала трите основни британски партии отхвърлиха направената препоръка.

Кришнан смята, опирайки се на скандинавския модел, че увеличаването на публичното финансиране би намалило зависимостта на партиите от големи дарения - и би придало по-голяма убедителност на избирателната система.

В Норвегия държавните средства съставят 74% от доходите на политическите партии за 2010 г., съгласно данни от Норвежкия статистически институт. И за разлика от САЩ, където кандидатите и техните поддръжници могат да си купят точно толкова ефирно време, колкото могат да си позволят, в Норвегия политическите реклами са забранени за излъчване по радиото и телевизията.

В Индия гласоподавателите биват подкупвани дори с домакински уреди и алкохол

Докладите за корупцията твърдят, че липсата на публично финансиране в Индия - най-голямата световна демокрация - допринася за значителен брой незаконни "дарения" от страна на бизнеса, което е повод за съмнение в справедливостта на наскоро проведените избори там.

Разузнавателните доклади от индийската Централна избирателна комисия показват, че до $2 млрд. "черни пари" ще бъдат похарчени за въздействие върху щатските избори в Утар Прадеш тази година - така твърди Анупама Джа, изпълнителен директор на Transparency International в Индия.

"Всеки е запознат с "черните пари"," коментира Джа. "Корпорациите не трябва да даряват повече от 5 на сто от печалбите си, но естествено те плащат много повече от това под масата. Тези, които правят дарения, контролират политиците, а те от своя страна стават по-отговорни към спонсорите си, отколкото към избирателите".

Избирателната комисия в Индия заявява, че е ангажирана с ограничаването на финансовото влияние в изборите. Ала проблемът не са единствено "черните пари" от бизнеса, а и купуването на гласове в по-бедните райони - с пари в брой, а понякога дори с контрабанден алкохол.

По данни от проучване на индийския Център за медийни изследвания, на изборите от 2009 г. в Тамил Наду - щат с население, чийто брой почти се равнява на населението на Франция - 33.4% от гласоподавателите са получили пари срещу гласа си от поддръжници на определени кандидати. А през 2011 г. избирателите са били подмамвани с блендери, мелнички и други домакински уреди.

Джа коментира, че липсва политическа воля за фундаментална промяна на политиката в Индия. "Много е трудно да се качиш на политическата сцена, ако не запълниш нечия длан с пари," обяснява тя. "Ето защо свестните хора не искат да участват в избори - заради това по правило се гласува за корумпирани политици, защото те са единствените, между които можем да избираме". 

Въпреки законовите лимити в Русия, медиите отразяват с предимство действията на властта

Тази година предстоят и президентски избори в Русия, където докладите сочат, че корупцията в политиката бледнее в сравнение със злоупотребите с правителствени ресурси от страна на партията "Единна Русия" на министър-председателя Владимир Путин, който отново се кандидатира за президент. Изборите са насрочени за 4 март, а предизборната кампания започва на 4 февруари.

Докато в САЩ няма ограничения за количествата пари, които политическите партии могат да похарчат за телевизионни реклами, ефирното време в Русия е ограничено и е пропорционално на резултатите от миналите избори.

Ала докато партиите от опозицията подготвят своите реклами, за да оползотворят максимално ограниченото си ефирно време, новинарските емисии на държавните телевизии и радиа са пълни със сюжети как политиците от "Единна Русия" ремонтират болници или отварят нови метростанции - и така властимащите получават политическа изгода от инициативи, за които е платено с парите на данъкоплатците.

"Има два типа правила в Русия - едните важат за партиите, които плащат с пари от собствения си джоб, а другите са правила за партии и кандидати с достъп до публични средства," коментира Елена Панфилова, ръководител на Transparency International в Русия. По нейни думи, докато опозиционните партии сами трябва да финансират пътуванията на кандидатите си из държавата по време на изборните кампании, управляващите политици провеждат своята кампания по време на "служебни" визити, финансирани с държавни пари.

Злоупотребата с медиите и публичните финанси може и да са доказали се с времето инструменти на властимащите, ала това не спира "Единна Русия" да търси нови начини, за да пребори конкуренцията.

През ноември публиката на концерт на рокветераните "Машина времени" ги освирка, когато беше обявено, че събитието се подкрепя от партията на Путин, която е наградила групата с ордени.  
"Партиите се опитват да ограбят всичко, което е останало за ограбване в Русия," коментира Панфилова.  

Почти цялото финансиране на изборната кампания в Бразилия е от частни корпорации

Друга държава, в която големите пари и изборите вървят ръка за ръка, е Бразилия - най-голямата държава в Латинска Америка и една от най-бързо развиващите се икономики. По думите на Клаудио Вебер Абрамо, изпълнителен директор на Transparency International за Бразилия, близо $2 милиарда са били похарчени от партиите и кандидатите на президентските избори през 2010 г.

Близо 98% от даренията за кампанията на победителката Дилма Русеф - и 95.5 на сто от тези на основния й опонент - идват от корпорации, обяснява Абрамо. Той допълва, че бизнесът е дарил 99.04% от всички пари, похарчени в Сао Пауло - най-населеният щат на Бразилия - по време на изборите от по-миналата година, което е отражение предимно на апатията на гласоподавателите и неуспеха на политиците да изградят връзка с избирателите си.

"Това е огромен проблем," коментира Абрамо. "Донорството разкрива едно дълбоко явление в бразилския политически живот, а именно че гражданите не се интересуват особено от това да подкрепят партии и да водят политически живот".

Въпреки че някои наблюдатели искат даренията от бизнеса да бъдат изцяло забранени, Абрамо твърди, че това само ще направи корпоративното влияние върху политиката още по-трудно за проследяване в рамките на държавата. "Интереси пак ще съществуват, дори да се забрани на корпорациите да правят дарения на кандидатите," обяснява той. "Просто по този начин те ще го правят скрито и ще се изгуби прозрачността". 

В някои държави избирателните комисии въобще не определят лимити за донорството

Докато финансовите наблюдатели - като американския Център за отговорна политика - извършват мониторинг на средствата, похарчени по време на избори в САЩ, един финансов съветник на Международната фондация за изборни системи твърди, че не съществува достоверна информация за това колко пари са били похарчени по време на президентските избори в Нигерия.

Въпреки че нигерийското законодателство дава право на избирателната комисия да определи предел на разходите за партиите по изборните кампании, соиред Магнус Оман комисията е отказала да зададе такъв лимит преди изборите през 2011 г.

"Партиите могат да си правят каквото си поискат - няма ограничения върху количествата пари, които могат да похарчат," обяснява Оман. "Кандидатите имат лимити във финансирането, но средствата, които получават от партията си, не попадат в тях".

Въпреки че изборите от 2011 г. са възхвалявани като стъпка напред в еволюцията на Нигерия като млада демокрация, липсата на ограничения върху политическите разходи е притеснителна тенденция, казват наблюдателите. "Това бяха изключително скъпи избори не само на президентско ниво, но и на ниво губернатори, особено в южните региони," коментира Оман. "Това е избирателна система, в която се налага да се харчи много."

Британският директор на Transparency International Чанду Кришнан пояснява, че нарастващата роля на парите в изборите е глобален проблем. "В много страни по света, цената на изборите расте," обобщава той. "Ако партиите и политиците не могат да си осигурят нужните средства от държавата, има все по-голям стремеж те да ги търсят от частни източници - и точно там възниква корупцията."

 

Най-четените