Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Милионер за една нощ

Чарлз Форман
Чарлз Форман

На парти в скъп хотел в Манхатън, Чарлз Форман се възхищава колко бързо могат да се променят нещата в живота. "Вчера имах в банковата си сметка $1700, а сега - адски много," споделя той.

Партито е по повод изкупуването от Zynga на Omgpop, нюйоркска компания-разработчик на игри, основана от Форман - и е толкова екстравагантно, колкото служителите на Omgpop биха могли само да мечтаят допреди броени дни.

На дни от ръба на фалита, фирмата стана ценна придобивка за гиганта Zynga

Omgpop са кретали на пазара, докато Draw Something, игра за смартфони, която те представиха преди не повече от седем седмици, не стана тотален хит. Тя на свой ред привлече вниманието на създателите на FarmVille - Zynga, настоящите царе на социалните игри, които практически незабавно погълнаха Omgpop, плащайки за фирмата $180 млн.

Draw Something превръща Omgpop от слабоизвестна, почти фалирала стартираща компания в задължителна придобивка за индустриален гигант.

Сделката със Zynga демонстрира как компаниите действат светкавично, за да не изпускат тенденциите онлайн, в резултат на което буквално за една нощ може да се превърнеш от бедняк в милионер.

"Zynga купиха фирма, която вдигна скорост от нулата до 100 км/ч за броени секунди," коментира анализаторът от IDC Люис Уорд, който е експерт по игровата индустрия.

"Отгатни какво съм нарисувал" в съвременна онлайн среда

Draw Something се използва за създаване на бързи скици, илюстриращи думи и фрази като "басейн" или "златна рибка", които приятелите ви да отгатват. Приложението е изтеглено повече от 35 милиона пъти от дебюта си на 6 февруари, като играчите са създали над един милиард рисунки, разкриват от Zynga.

32-годишният Форман няма пряко участие в създаването на Draw Something. Той напуска компанията преди година, но запазва акциите си в нея, като междувременно се опитва да пробие с друга стартираща фирма.

Предприемачът отказва да разкрие каква сума е спечелил от сделката, но по негови думи "много повече" от $22 млн. "С такива пари мога изцяло да се облека от глава до пети, когато някой ме покани на сватба."

Сайт за запознанства, прераснал в не особено успешен разработчик на игри

Omgpop всъщност не са дебютирали като компания за игри. Преди 6 години Форман основава сайт за запознанства, наречен "I'm in Like With You", където потребителите биха могли реално да се самопредлагат на търг.

"Цялата фирма стартира донякъде на майтап, наистина," разказва той. Тогава той приема сайта за форма на забавление - и едва впоследствие установява, че хората прекарват доста време в него. В опит да капитализира тази аудитория, той го превръща в сайт за игри и го преименува на Omgpop. "Това е нещо, което изобщо не съм очаквал," коментира той успеха на компанията.

Форман взима за изпълнителен директор Дан Портър, бивш президент на организацията Teach for America, който е имал предишен опит със стартиращи фирми. Omgpop набират $17 млн. от рискови инвеститори и създават около 35 игри, но нито една от тях не носи особени доходи.

Дни преди парите да свършат, се ражда тоталният суперхит

Всъщност фирмата е трябвало да остане без пукната стотинка към май, и вероятно да е затворила вече, ако не беше невероятният успех на Draw Something, съобщават двама бивши служители, запознати с финансовата ситуация - и анонимни.

Портър, който вече е генерален директор на филиала на Zynga в Ню Йорк, отказва да потвърди това, но казва: "Преди да излезе тази игра, имахме натрупани доста пари, но не бяхме направили никакви хитови игри. Това не можеше да продължава дълго."

Първата игра с рисуване на фирмата, дело на Форман и И Джей Мейбълкос (технологичен директор на Omgpop), е била уеб-базирана и се е наричала Draw My Thing. Тя обаче е залагала на конкуренцията, с таймер, органичаващ времето, в което играчът би могъл да познава думите, и участниците са бързали да напишат отговора в общ чат.

Миналата есен, след като Форман напуска по собствено желание, Портър заедно с петчленен екип разработва Draw Something. "Тази игра е базирана на идеята за съвместна работа в опит да се постигне нещо в екип," твърди той. Липсват лимити на времето, няма и реална победа или загуба. 

Хората охотно споделят рисунките си в социалните мрежи и популяризират играта

В деня на пазарния й дебют, Портър напрегнато наблюдава броя изтегляния на Draw Something. Той достига 30 000 същия ден - което не е твърде много. Но 10 дни по-късно изтеглянията започват да нарастват, като скоро достигат милион.

Хората започват да публикуват скиците си в Twitter и Facebook, с което помагат на играта да се разпространи бързо. И тя оглавява класациите на App Store, което гарантира, че още повече хора научават за нея и я изпробват.

Draw Something, предлагана за изтегляне за $1 и в безплатна версия с реклами, и двете с версия за заплащане за допълнителни функции, започват да носят стотици хиляди долари на ден.
"Продажбите въобще не спадаха," коментира Портър. "Играта стана като Мечо Пух - колкото повече, толкова повече."

Този успех естествено привлича потенциални партньори - и мениджърите на Zynga, която е в Сан Франциско, бързо се качват на самолета за Ню Йорк, за да обсъдят поглъщане на успешния разработчик. 

От царе на игрите във Facebook, Zynga се пренасочват към пазара на приложения

Създателите на Farmville със сигурност не са губили време - сделката бе оповестена в сряда миналата седмица, а още в четвъртък всичките около 40 служители на Omgpop вече бяха част от структурите на Zynga. Около 60 души присъстват на партито по повод изкупуването на компанията, много от тях членове на екипа на Omgpop, които се поздравяват с прегръдки и снимки за спомен.

Портър споделя, че смята да замине със семейството си на почивка в Коста Рика, преди да поеме новата си работа. А Форман, който сега работи за услуга за съхранение на снимки онлайн на име Picturelife, споделя, че след приключването на сделката е бил толкова главозамаян, че буквално е излязъл на улицата сред движещите се коли. "Тръгнах да пресичам улицата и всички натискаха клаксоните си," казва той. "Беше направо сюрреалистично."

 

Най-четените