Бъди промяната, която искаш да видиш | webcafe.bg
Webcafe

Бъди промяната, която искаш да видиш*

Габриела Петрова 12.04.2011, 13:10 (обновена 14.04.2011, 07:49)
Рилски езера

Природата на България е едно от най-ценните богатства, с които разполагаме

В рубриката "Идеи за България 2020" на Webcafe прочетох много хубава статия - "Улици вместо АЕЦ". Тя ме впечатли - и вдъхнови, за моите идеи.

Как могат да се променят нещата в България?

Не можем да искаме да се промени светът около нас, без да си променим мисленето. Нагласата на  българина е постоянно да мрънка, че нещата не могат да се развият към по-добро и в същото време да не прави нищо, за да се случи тази промяна.

Все по-често, когато попитам някой "Как си?", получавам лаконичен отговор "Не питай" или в най-добрия случай "ами бива, става, горе-долу... " Това вечно негодувание и черногледство все ни пречат да бъдем общност от граждани, които отстояват правата си и заедно вървят напред.

Вярно, Петър Дънов е казал, че България е черният дроб на света, където се пречистват всичките му отрови и че нещата тук никога няма да са лесни, но не винаги лесният път е най-правилният.

Именно затова трябва да спрем да заобикаляме законите, да гледаме да "мине работата тънко" и да лъжем, защото така е по-лесно - няма да постигнем нищо. Да запретваме ръкавите и да се захващаме за работа. Тук и сега, а не някъде другаде, защото, ако не ние, няма кой друг да оправи България!

За да направиш нещо трябва да положиш много усилия, но ако се потрудиш от сърце и вложиш хъс, воля и желание, усилията ти със сигурност ще бъдат възнаградени. Барселона и Куритиба показаха как лесно могат да се реализират стратегии за подобряване на качеството на средата за живот. Не трябват много пари, просто воля и далновидност.

1. Развитие на транспорта - как?

Това на първо място включва изграждане на транспортна инфраструктура. Например в Барселона, където неотдавна прекарах 4 дни, има чудесно развита система - еднопосочно движение, велоалеи, ленти за автобуси, електронни билети, озеленени трамвайни линии, асансьори за инвалиди, скосени тротоари на кръстовищата, метро с много лъчове, което свързва целия град, винетки с отстъпка за цялата система на градския транспорт, които могат да бъде ползвани от повече от един човек и важат за 10, 20 или 50 пътувания.

Метрото в Барселона е интегрирано с високоскоростни влакове, които свързват града с цяла Испания. Не може ли да се използва този модел и в България?

Давам друг пример: Бразилският град Куритиба получава световна известност благодарение на иновационната си транспортна система тип "скоростен автобус", която по същество представлява наземно метро, само че с автобуси.

Кметът на града Жайме Лернър доказва с цифри, че вариантът за автобусно движение по отделни платна с цена 2 млн. долара за километър е 10 пъти по-евтин, отколкото най-елементарното метро, и 50 пъти по-евтин от класическото метро с множество разклонения.

А най-важното за тези линии е, че не са трудни за променяне след няколко години. В резултат на това неговият проект бил реализиран за две години, и то без да се използват пари от държавния бюджет. Автобусите могат да поберат до 270 души и се движат по специални платна. За бързия автобус (Bus Rapid Transit) са измислени специални спирки с оригинален дизайн.

Заплащането става на входа на спирката. Автобусите са оборудвани с подвижни стълбички, а височината на спирката съвпада с нивото на пода на автобуса. От магистралния експрес-автобус към локален автобус може да се премине на междинни спирки. В началото шофьорите на автобусите са имали дори специално копче, с което могат да удължат времетраенето на зелената светлина на светофара. Системата на метробусите дава впечатляващи резултати.

Тъй като платната за автобусите и автомобилите са разделени, разписанието се спазва с голяма точност. Интервалът на движение на магистралните автобуси в час пик не превишава 1 минута, като те се движат със скорост 60 км в час. Опитът е въведен вече в 40 града по света, сред които Лос Анджелис, Сеул, Мексико, Богота и др.

2. Опазване на старите сгради в България - как?

В повечето големи и малки градове в България има уникални сгради, които създават специфична атмосфера. За съжаление, повечето от тях са оставени на произвола на съдбата и в момента бавно, но сигурно се рушат. Основните причини са спор в собствеността или безпаричие на собствениците.

Нужно е да бъдат създадени общински или държавни стимули, които да карат собствениците на къщите да ги реставрират. В Барселона например е реализирана програмата "Барселона, стани красива", в рамките на която са реставрирани фасадите на 3700 сгради.

Собствениците на исторически здания получават нисколихвени кредити или са освободени от имотен данък за няколко години занапред заради направените инвестиции. В редица европейски страни вече е приложено подобно законодателство, за да се гарантира запазването на уникалната архитектура и атмосфера на старите сгради. Подобни стимули трябва да се въведат и в България и чрез тях ще се генерират и приходи от туризъм.

3. Природата на България е едно от най-ценните богатства, с които разполагаме.

Как да я опазим?

Тя може да ни носи значителни печалби при експлоатация по устойчив начин - чрез развитие на културен, исторически, еко и селски туризъм и биоземеделие, които да гарантират развитие и приходи и за малките населени места.

В България имаме всички предпоставки за развитие на такива видове туризъм, различен от масовия, който преобладава в момента, разрушава красивата ни природа и ни навлича наказателни процедури от ЕС.

Вярно е, че масовият туризъм носи бързи печалби, но те облагодетелстват главно едрите собственици и инвеститори, а нерядко са постигнати и по нечестен път. Да вземем например лифта от хижа "Пионерска" до Седемте рилски езера, който е построен в нарушение на над 20 европейски и български закона или случая със ски зоната на Банско.

Икономически западналите в момента региони, (например Северозападна България) могат да се превърнат в алтернатива на големия мегаполис чрез субсидии или развита стратегия за стимулиране на малките райони. Разполагаме с идеални условия за производството на чиста земеделска продукция, свободна от ГМО, нитрати и пестициди.

4. Опазване на зелените площи в градовете - как?

Чрез закон, който да стимулира запазването на зелените площи, чрез местни кампании по градове, например: «Да запазим зелените площи на нашия град», с помощта на местни фестивали, хепънинги, пърформанси, по подобие на инициативата "София диша", при която ул. Иван Шишман беше затворена за коли. (http://provocad.com/sofia-disha/), чрез търсене на спонсори за построяване на детска площадка, детска градина, парк или градинка. Хората трябва да осъзнаят, че това е приоритет, а не строежите на молове и бензиностанции.

5. Развитие на културна инфраструктура - как?

Чрез изграждането й в периферните райони, където в момента няма културни събития. София например изпитва огромна нужда от съвременна концертна зала от типа на "Белград арена".

Световноизвестни рокизпълнители като Ерик Клептън отказаха концерт у нас единствено заради липсата на закрита зала с голям капацитет (дори НДК е неподходяща за такава дейност заради лошата си акустика, подходяща само за конгреси).

В откритите пространства в покрайнините на София могат да бъдат организирани интересни пърформанси, фестивали (доказва го Music Jam в парка край летището), представления, изложби, както е навсякъде в Европа.

Това би помогнало за заличаване на границата между предградията и центъра, би генерирало съпътстващи търговски дейности и не на последно място - изява на независими творци и артисти.

6. Качественото образование е сигурна инвестиция в бъдещето на България. Как да преодолеем срива му?

Предлагам цялостна промяна на образователната система по модела на японската фондация Номура, а именно - интегрирано образование през целия живот, което да стимулира творческото мислене и свободното израстване на отделния човек.

Да му помага да взема сам решенията в своя живот, да го насърчава да живее в хармония със света, природата и хората около него. Кой беше казал, че човекът е факел, който трябва да бъде разпален, а не кофа, в която трябва да бъде наливана информация?

Но за да не остане всичко това само добро пожелание, нека започнем да действаме незабавно. Първо да променим собственото си мислене и навици и да поискаме нашите близки, приятели, съседи, политици, законодатели и бизнесмени да променят техните. Ако започнем сега, има шанс през 2020-а да видим една по-хубава и променена към по-добро страна.

*"Бъди промяната, която искаш да видиш в света" - Махатма Ганди

Oще: барселона  влакове  граждани  инфраструктура  куритиба  метро  права  промяна  транспорт 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.05.2011, 12:09

16 Gabriela Plamenova Petrova | 01.05.201112:11

Антония,

много ви благодаря за коментара, много се трогнах, поздравявам ви, продължавайте смело напред! Личният пример е най-важното нещо!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.05.2011, 10:42

15 Antonia Boneva | 01.05.201110:50

Аз вярвам в доброто начало у всеки човек и търся пътищата към него! С личен пример се опитвам да променям хората и средата около себе си и по-малко успявам!Усмивка)) Сега се грижа за една градинка в центъра на София въпреки, че болното ми сърце взе да се бунтува и да не ми служи добре. Ама знам, че дори и да умра там, на място, от инфаркт - много хора са минали и са ме видели как с любов и желание съм се опитвала да запазя и помогна на кътче зелена природа да живне и така да радва очите и душите на хората...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.01.2011, 10:29

14 M_I_R | 20.04.201115:09

браво Мира!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.04.2011, 23:59

13 Mira | 15.04.201110:03

Няма лошо да се настоява за адекватна инфраструктура, концертни зали и повече образованост. Отгоре на какво обаче са тези претенции? Човек само като види автобусите в столицата, които са втора, трета до пета ръка и олющените панелки вградската периферия, няма начин да не си спомни за приказката - на гол тумбак - чифте пищови. Та така и с предложеното запрятане на ръкави и спазване на закони. Какви ръкави да запрятат купищата безработни, какви закони да спазват стотиците хора, които всекидневно Оцеляват и оскотяват, защото трябва да си купуват олио по 3.50 със средни заплати от 350 лв.? Няма как да сме солидарни в правата за концертни зали и увеселения в покрайнините, ако преди това не сме солидарни в правата на труда и жизнения стандарт. Това е факт.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.12.2010, 14:54

12 Калоянчо | 13.04.201117:48

Кратко допълнение:

Как пазим старите сгради - ами т.нар министър Тотю закри Красива България.

Как пазим природата - Мърляй здраво ЕЖЕДНЕВНО... После 1 ден в годината събирай боклуци... И чакай Данчето да ги събере докато ги разнася вятъра...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.12.2010, 14:54

11 Калоянчо | 13.04.201117:46

Идеите са прекрасни. И биха били приложими, ако българските управници не доказваха на 100% максимата на Дъглас Адамс, че хората, които се стремят към високи постове са най-малко заслужаващите тези постове.

Просто с дебили министър председатели, министри и кметове не става.

Няколко примери:
Метро+ железници - перфектна идея. Не и в София, където Метрото още няма връзка с гарата и летището.

Нови кръстовище - не и в София, където се строи като на Симеоновско шосе (уж ново, пък по-задръстено от преди), или Ам Тракия, която е единствената в света, завършваща с .. кръгово движение.

Бус метро - много популярно решение в Лат. Америка. Понеже е евтино. Колумбия също го прилага масово. У нас бул ленти се правят за да могат тарикатите да се придвижват по-бързо, а тези, които спазват правилата - по-бавно и отпреди, понеже не карат в едната лента.

Културен туризъм... Е каква култура в народ, който си избира Бойко, Гойко, Яне и ..... бане... Това, ако е култура.... Айде, нека министрите се научат да четат и пишат, и да ползват телефона, пък ще говорим за култура.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.11.2010, 01:52

10 pueblo | 13.04.201116:32

Намига .....ооооо,това за теорията съм го разбрал отдавна,затова и практически съм се изнесъл надалече Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

9 Thea Atanasova | 13.04.201115:16

Пуебло виж, че всичко тук се гради на теория. Имаме хиляди прекрасни теории как да направим България по-красива и по-спретната. Но какво правим с практиката?? Нищо... Не си мърдаме пръста за нищо и после се чудим, защо не се получават нещата. Защото живота не е само теория затова...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.11.2010, 01:52

8 pueblo | 13.04.201114:33

Смее се много ми е кеф,като прочета как някой е бил за 3-4 дена някъде и как там всичко е прекрасно.......свалете си туристическите очила и тогава разказвайте вицове
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

7 Thea Atanasova | 13.04.201114:26

Ето я и ситуацията в България:
Обществото е в колапс, администрацията в агрес, културата в потрес, изкуството в „Стъклен дом”, науката на кучето в ауспуха...
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.