Висшист? Това звучи тъпо... | webcafe.bg
Webcafe

Висшист? Това звучи тъпо...

Емилия Милчева 14.07.2010, 14:57 (обновена 16.07.2010, 16:04)
Бойко Борисов

Снимка: © Бгнес

Докторът хонорис кауза и премиер Бойко Борисов даде касичките на държавните ВУЗ-ове

На закреялата икономика на България, която няма икономика, щръкна нов отрасъл, който ще осигурява растеж. Е, не колкото оня горещ локомотив строителството, но защо пък не? Същата икономика на глупците. При това на дипломираните глупци.

Висшето ни образование се готви да произвежда хиляди никому ненужни ВУЗисти, също както строителните фирми и горещите пари произведоха стотици празни - и неосветени хотели и апартхауси по Черноморието.

ГЕРБ и само ГЕРБ разрешиха на първо четене платеното висше образование. Дори и "Атака" не ги подкрепиха. Както и досега, висшето образование в България продължава се развива абсолютно малоумно - и паралелно на икономическите реалности и бъдеще на страната, извън всякакъв план и нужди на бизнеса.

Така в България производството на висшисти става като на кренвирши - плащаш скъпо за соя, сланина, костен шрот, не-знам-си-какво - и за незначителен процент образование. Единственото, което никне в тази държавица напоследък, са само разни вузчета и недорасли специалности в тях, за които липсват достатъчно качествени преподаватели.

Предишният просветен министър Даниел Вълчев се опита да поокастри филиалите на образователното дърво, разклонило се като баобаб из българските паланки. Но за разлика от титуляра му Царя не го биваше много като дървосекач...

Сега обаче държавните ни ВУЗ-ове, стреснали се, че имат излишни над 7000 свободни места, които абитуриентите няма как да запълнят, ще са спокойни. Чекмеджетата им ще са пълни. На нас гении не ни трябват, както казваше геният Седларов от "Опасен чар". Трябват ни куче-касичка, зарче-касичка, къща-касичка, ВУЗ-касичка...

Почти невъзможно е да произведеш сръчен шлосер в България. Лесно е да фабрикуваш висшисти. Ама за какво са ни шлосери? Машиностроенето си отиде с последния кар. За какво са ни инструменти? Китай внася, Турция също.

А и къде по света признават българските дипломи за висше образование? Нищо, мама и тати се радват. После - добре дошли в новата социална мрежа jobs.bg, както казва един познат.

Проблемът не е в това, че премиерът отново погазва мнение на свой министър. Министърът на образованието Сергей Игнатов е против платеното висше образование в държавните ВУЗ-ове. Но какво пък - той не беше съгласен и с Пернишкия университет, на който Борисов стана доктор хонорис кауза...

Идеята за платеното обучение беше публично прегърната и развита от двете дорийски колони на висшето образование в България - Софийския университет и УНСС, а премиерът се зае с внедряването й.

И това ми било морал на будители - изобщо не им пука какво бъдеще очаква тези бъдещи висшисти-полуфабрикати, нито каква бомба залагат за бъдещото развитие на България. Касичките, касичките - те са важни. Протестите на хабилитираните лица и дирижирания им срещу намалените бюджети гняв кротнаха след като получиха устното обещание на Борисов да разреши касичките.

А за безработната армия на българските вузисти не помислихте ли, г-н премиер...

Oще: висше образование  висшисти  вуз 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

9 Rowan | 09.11.201006:03

Я да оставят десетина ВУЗ-а да видим какво ще стане.
За едно преподавателско място да се явяват на конкурс десет доцента, за едно студентско - 500 и нагоре кандидат-студента. Какво ли ще бъде качеството на преподаване тогава и какви висшисти ще се произвеждат? И дали ще бъдат признавани в чужбина?
Всички останали доценти - в бизнеса, там да доказват научния си потенциал, всички несбъднати студенти - в производството от 18 годишни, и без това няма кой да плаща данъци и осигуровки при доказано застаряващата ни нация.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.11.2010, 03:28

8 Tatyana Midili | 09.11.201003:33

какво
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.07.2010, 08:42

7 HighWay | 16.07.201021:38

Висшист? Това звучи тъпо..


това е така от доста време
докато в университет се влиза с родителко поръчение, в специалност не която е желана , а където те приемат- така ще е
докато се преписва на изпити и ден след лекция всичко е вече е забравено
мога да изреждам още , но струва ли си .. на всеки е ясно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.02.2010, 11:56

6 SILANCE | 15.07.201013:04

Поддържам мнението от предпоследния постер.
На г-жицата /г-жата/,която ни праща в чужбина,бих искала да припомня,че който
иска да учи,го прави навсякъде,включително в Б-я,особено сега,когато информацията не е проблем,както беше преди 1989 г..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.07.2010, 13:29

5 nestinara | 15.07.201012:59

Всяко "болшинство"(както казва на 'мнозинството' този юнак) получава това, което харесва и заслужава!
Два пъти ДПС, два пъти Гоце, шест пъти съветски граждани за премиери, веднъж - откровен чужденец-мошеник...
А Станишев е обида за човшката личност. Егати народа, щом Станишев му е министър председател, ДПС - мандатоносител(ДВА пъти за 15г), Гоце - президент(ДВА последователни мандата), Саксофонски е "величество", а руснаците - "братушки"...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.07.2010, 11:38

4 Iennin | 15.07.201011:53

Доста несъгласен с автора съм. Нито повече, нито по малко висшисти автоматично води до лоши последствия за България. Аз имам близки контакти с преподаватели в университети, те казват че качеството на материала е паднало значително. Това идва от семейството това да знаеш и можеш не е ценност, защото в България се успява в живота с връзки. Това обаче далеч не е проблема. Проблема е защо има държавни поръчки за хора който не са мотивирани да учат. ТОВА Е ЕДИНСТВЕНИЯ ПРОБЛЕМ, ДЪРЖАВАТА(Т.Е. НИЕ) ТРЯБВА ДА ПЛАША ЗА ИСТИНСКИ МОТИВИРАНИ СТУДЕНТИ. Аз съм твърдо за платеното обучение, цялото обучение трябва да е платено, като държавата да покрива разноските само на добрите студенти. Т.е. е студент само и единствено заради купона, плаща. Ако държавата се замогне да го направи като Австрия, който не успее да мине годината плаща, естествено критериите за минаване са доста високи. Австрийският вариант за нас е неприложим, по-скоро американския и английския със студентските кредити, и стипендиите за отличните студенти.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.04.2010, 20:11

3 Данъкоплатец | 15.07.201011:05

Е те и държавните университети имат доста черни овце!А ТОВА ЧЕ НАСТОЯЩИЯТ МИНИСТЪР НА ОБРАЗОРАНИЕТО Е ИДИОТ - НЯМА СПОР Много щастлив
Който още не е разбрал че образованието е бизнес , а не социална функция му е време да си отвори очите и да се гръмне Удивителна
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.02.2010, 10:29

2 Пламен Иванов | 15.07.201010:43

„На нас гении не ни трябват” е реплика не на Седларов, а на чичото на учителката (Невена Коканова). Ама кой ти гледа подробностите… Макар че тук малко, там малко и накрая мисълта така кривва, че Истината остава някъде зад ъгъла. Тоест съвсям не я виждаме. НАПРИМЕР: Министърът на образованието Сергей Игнатов е против платеното висше образование в държавните ВУЗ-ове не защото идеята е лоша, а защото лобира за Нов български университет, който от това живее. Само се гуши с пари, а не предлага почти нищо насреща – освен „престижно” парче хартия, наречено Диплома за висше! Там учат предимно богати и мързеливи, които не могат да влязат другаде. Затова просто си плащат и „учат”. Как учат – всички знаем от Новините: като стане някой нощен инцидент с побой, понякога дори убийство, често се оказва, че героите му „учат” в НБУ. Предишният просветен министър Даниел Вълчев наистина се опита да окастри филиалите именно защото заради платеното обучение във всяко село и паланка се отвори филиал, който събира пари от наивници и действа като НБУ. Тоест ВУЗ-касичка. Истината е, че платено обучение ТРЯБВА да има само в престижни и качествени университети, защото това ги подпомага с пари и им дава възможност да станат още по-добри и да дават още по-качествен продукт. Така нивото на висшето образование ще расте, докато сега пада. Такива качествени университети засега са САМО ДЪРЖАВНИТЕ. Това го показва и световната класация на вузовете. В нея участват 8000 университета в цял свят:

1. СУ „Кл.Охридски” - най-добър в България и на 640 място в света.
2. НБУ - 2110 място в света.
3. АУБГ - 2234 място в света.
4. ТУ - София - 2235 място в света.
6. Русенски университет - 2871 място в света.
7. ПУ "Паисий Хилендарски" - 3113 място в света.
http://www.webometrics.info/top8000.asp

Затова С.Игнатов не иска конкуренция са НБУ. А СУ е най-силната конкуренция на неговия НБУ и ще го закопае, ако му разрешат платено обучение. Така че като пишете нещо – мислете първо и си проверявайте фактите!!!

Второ, в целия свят тенденцията е да се повишава образованието. Това прави хората по-умни, по-продуктивни и по-приспособими в съвременната икономика. Дори да не работят това, което са учили. Отделен е въпросът, че нашата икономическа система това разминаване е доста голямо. Но това значи, че трябва да приближаваме образованието до икономиката, а не да намаляваме висшистите у нас, което май е скрит патос на статията. Изобщо – текстът може да е добър, но няма нищо общо с реалността и истината.

Последно - искам да питам автора на статията: С какво платеното обучение в СУ е по-лошо от платеното в НБУ? Или висшистите от частния НБУ имат предварително гарантирана работа?!?? Може би вие смятате, че безработни висшисти пускат само държавните вузове, а частните издават някакви други, по-особени дипломи, които гарантират успех?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.04.2010, 17:24

1 Teya Diya | 14.07.201017:15

За да ходим в чужбина- там поне знаем за какво си плащаме. Бесен

Чудесен текст! Пляскане
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.