Доверие - от кого? | webcafe.bg
Webcafe

Доверие - от кого?

Веселин Стойнев 19.01.2011, 21:54 (обновена 28.01.2011, 11:59)
Кабинет "Борисов" в НС

Снимка: © Sofia Photo Agency

Резултатът от вота е ясен, следващите месечни рейтинги - не...

Най-добрата защита е нападението - когато се отбраняваш, за публиката си уязвим и слаб.

Най-доброто измъкване от скандал е като го свалиш от дневния ред - започнеш ли да се оправдаваш, значи си вече поне малко виновен.

Най-доброто водене на война е сам да поемеш стратегическата инициатива - когато играеш по свирката на противника, винаги си изненадан и винаги губиш повече сили.

Значим или ефектен

Премиерът реши да поиска вот на доверие за кабинета си от парламента. Ходът изглежда изненадващ, смел и нестандартен. Но дали наистина този ход е толкова значим, или е само ефектен? Дали чертае нова победна стратегия или е само добро тактическо отиграване в една война с неясни цели и край?

Ходът е изненадващ и нестандартен, защото още преди проверките за достоверността на скандалните СРС-та, и преди опозицията да се възползва от случая с искане на вот на недоверие, премиерът сам посегна към парламентарна процедура, с която да прелегитимира властта си.

(Като по поръчка, в края на деня, в който вотът беше обявен и внесен в парламента, и прокуратурата огласи, че изтеклите записи са обработени, и парламентарната комисия - че шефът на митниците е подслушван законно...)

Ходът е смел, защото тази процедура никой досега след Филип Димитров, който с отхвърлен вот на доверие падна от власт през 1992 г., не е посмял да поиска. Всъщност поиска го и премиерът Любен Беров през 1994 г., получи го, но остана на власт само 3 месеца след това...

Ходът на Борисов е и процедурно хитър, защото хем запушва устата на опозицията за 6 месеца напред, хем притиска Синята коалиция най-сетне да се определи - с нас ли сте или против нас, хем не рискува особено много "случайно отсъстващи" депутати да съборят правителството (за оставане на власт чрез вот на доверие се искат не 121 депутати, както е при вота на недоверие, а половината плюс един от присъстващите депутати в пленарната зала - виж бележка 1 под линия).

Резултатът е предварително ясен

Тъй като парламентарният резултат от вота е предварително ясен - ГЕРБ и „Атака" ще гласуват "за" в пълен строй, БСП и ДПС - единодушно "против", а Синята коалиция най-вероятно няма да участва в гласуването, самото искане на вота е по-скоро театрално.

Кабинетът няма да получи нито повече, нито по-малко парламентарна подкрепа от досегашната. При хипотезата, че не получи доверие, кабинетът пада, но не идват веднага служебно правителство и предсрочни избори, както твърди премиерът (виж бележка 2 под линия) .

Проблемът с доверието обаче изобщо не е в парламента. Управляващите са заплашени от срив на обществено доверие, което тепърва може да добие и политически измерения. И голямата задача на вота на доверие е да "отвърже" управляващите от скандалите с подслушванията, които сеят подозрения в покровителство от високи държавни нива над контрабандни канали и над отделни бизнесинтереси.

Срещу тях премиерът поставя на отсрещната везна цялата власт и казва на хората - избирайте. Поставеният пред обществото избор от типа "или - или" е само привидно морална дилема, а всъщност е съвсем политически. Затова и очакваните мотивации в подкрепа на везната "Борисов и ГЕРБ" могат да са най-различни.

Опит за пречистване или...

Едни могат да се съгласят с мотивите на кабинета за искане на вот на доверие - че целта на разпространяваните СРС-та е "да се възстанови статуквото от последните години, да се разчисти пътят на нови формации, които с ново лице и под различно име да се върнат на власт".

Други могат да кажат - и тези не са света вода ненапита, но ги предпочитам пред предишните. Трети може да вярват на изнесеното от СРС-ата, но хич да не вярват на онези, които ги изнасят, и да предпочитат ГЕРБ да ги управлява. И т.н.

С две думи - управляващите се опитват да се пречистят с вота на доверие, като не държат непременно цялата публика да вярва в чистотата им, въпреки перилната си патетика. Публиката трябва да избере между наличното пране, старите кирливи ризи и пълната неяснота около някаква нова бъдеща конфекция.

Да преглътнем и това?

Затова ако извън минималния си парламентарен смисъл вотът на доверие има и някакъв по-голям обществен смисъл, то той ще е в преформулирането на обществения договор с управляващите на една по-тясна и прагматична основа - на основата на някакви резултати от управлението, заради които могат да бъдат преглъщани някои негови негативи.

Например: СРС-ата продължават да излизат, но вече не са в центъра на обществения дневен ред; хлябът и олиото поевтиняват; заплатите и пенсиите отлепят от точката на замръзване; в болниците се усеща леко подобрение; и магистралите, разбира се, напредват ли, напредват.

Тогава дори комични твърдения като това от мотивите за вота - "нито едно правителство през последните двадесет години не е предприело едновременно такъв широк кръг реформи в различни сфери", ще будят повече доброжелателни усмивки, отколкото язвителен присмех. А хоризонтът пред местните и президентските избори за ГЕРБ ще изглежда по-светъл.

Дали публиката е дала своя вот на доверие и е приела новия обществен договор, и дали правителството е започнало да го изпълнява, ще стане ясно, ако социологическите агенции отчетат в идните месеци край на спада на доверието в управляващите.

Ако не, следващият вот на недоверие, очертаващ се най-рано в края на юли, опасно ще съвпадне с разгара на кампанията за местния и президентския вот и ще събере вересиите на януарското доверие.

БЕЛЕЖКИ ПОД ЛИНИЯ

[1] Впрочем 6-месечното спокойствие, на което се уповават юристите от ГЕРБ, изглежда укоримо. То почива на чл. 98 от правилника на Народното събрание, който прави знак за равенство между вота на доверие и вота на недоверие и определя, че не може при гласувано доверие за цялостната политика на кабинета да се иска в следващите 6 месеца недоверие по отделен въпрос или за цялостна политика.

Конституционният съд в две свои тълкувателни решения - №13 от 22.10.1992 г. и  №4 от 21.6.1994 г., определя, че при отхвърлено недоверие за цялостна политика нов вот не може да се иска 6 месеца, и че при гласувано недоверие или неполучено доверие възниква конституционното задължение премиерът да подаде оставката на кабинета.

КС обаче не се е произнасял за срокове, еднакви за вотовете на доверие и недоверие, при които не може да се иска недоверие. И навярно би могъл да бъде сезиран за тълкуване на чл. 112 от конституцията за гласуването на доверие или за противоконституционност на чл. 98 от Правилника за дейността на 41-ото Народно събрание.

[2] Завърта се т.нар. парламентарна рулетка и втората по големина парламентарна група - БСП, получава мандат за съставяне на правителство. Ако и тя не успее, президентът връчва мандата на някоя следваща група, по свое усмотрение - "Атака", ДПС или Синята коалиция. Ако и тогава не се събере парламентарно мнозинство, парламентът се разпуска и се назначават нови избори. Никак не е сигурно, че БСП и други парламентарни партии ще бързат при такава ситуация да отидат на избори.

Много по-изгодно би им било да протакат, да атакуват падналия от власт ГЕРБ и неговия кабинет в оставка и да стигнат до избори в по-изгодно за себе си време. А може и да се състави някакво "експертно" правителство. Точно това се случи с предишния вот на доверие, когато падна кабинетът на СДС начело с Филип Димитров през 1992 г. - БСП разигра фарс със своя кандидат-премиер Петър Бояджиев, който "се оказа" с чуждо гражданство, и накрая с мандата на ДПС две години на власт изкара кабинетът на Любен Беров. Точно тогава изгряха звездите на мутрите и "Мулти" и започна голямото разграбване...

Oще: вот  герб  доверие  договор  парламент  подкрепа  рейтинг  ход 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.10.2010, 00:35

20 Anton Andonov | 29.01.201119:49

Тея, права си до преди последното изречение. Господ да пази България от следващи, по добре Борисов. Иначе, по "твърд" от лицето на Яне Янев няма да има. Той със сигурност ще търси "справедливостта". Остава един човек. Но ако той вземе властта, тогава може да възродим диктатор. Но, може би не е зле като идея.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

19 Thea Atanasova | 22.01.201110:57

МакАлистър прав си за едно нещо. Трябва да се управлява по-твърдо България. Грешката на Бойко е че ни жали, тоест не нас, а хората които не спазват законите. Това го каза и Карбовски и мисля, че всички на които им е дошло до гуша от беззаконието сега искат по-сурови мерки. Но за сега Бойко се справя добре. Мисля обаче, че след него ще се появи по-суров човек, от типа на Сарко или Путин и тогава вече ще се затягат яко коланите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.01.2011, 12:58

18 little boy | 21.01.201119:57

индианецо, корегираи си чисовника в компютъра!!!!!!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.01.2011, 12:58

17 little boy | 21.01.201119:54

мо и да е емоционално, развълнувано , не може да не се изпира и преплаква през народната уста дествията на управниците, така е било и ще бъде за да може статистиката да работи, и да се знае мнението.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.11.2010, 14:18

16 Бял Облак Синя Планина | 21.01.201100:37

Хм. Чакам книги от Веселин Стойнев, ако няма излезли веч'. Хубаво!. (:
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.11.2010, 14:18

15 Бял Облак Синя Планина | 21.01.201100:31

Не стигнал до края, толкова се зарадвах на 'перилната патетика', че нямаше как да не го напиша. До тук - прекрасна статия, чета напред!

(Перилна патетика. Евала!!!, Страхотно.)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.01.2011, 12:58

14 little boy | 20.01.201121:51

Е вота мина наистина, пипалата вече ще бъдат рязани поне за шест месеца и никой няма право на дума макарче опозицията пак ще лае, ще недоволства, и новите закони ще си вървят, а бабичките не са виновни така е им се е налагало и налага като идея, те са със старото мислене, и вярват във думите, а че има овце които не им пукаи гледат надолу, и си казват каквото стане теса бездушни, нямат свое мнение, за това ще ни използват задния двор както си искат.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.05.2010, 04:54

13 MacAllister | 20.01.201119:31

Карате ме пак да цитирам нещо, което каза Луджев преди години - "ГЕРБ е вътрешнопартиен проблем на БСП". Въпреки мнението на повечето от вас аз уважавам именно хора като Луджев, Венцислав Димитров, Янко Янков и т.н. В българската политика имаше личности и умни хора, но всички бяха изхвърлени с пропагандата именно на Партията във всичките й многобройни лица, докато останаха само те - нейните лица от всички страни. И не ми говорете кой бил в ДС и кой не, в условията на принуда от онова време малцина имаха лукса да избират съдбата си, виж избора какво да бъдещ във времето след това е много по-важен. И като говоря за Партията, нямам пред вид БКП, напротив имам пред вид Партията на страхливците и комплексарите, които не пожелаха да заложат на доброто в народа ни, а заложиха на най-долните му качества като гаранция за вечното си добруване. Т.е. те не избраха да станат по-богати или по-добри, а предпочетоха да накарат другите да станат по-бедни и по-объркани. Това, че повечето от тях имат корени в БКП е само малка част от причината - възможността, началния капитал, но избора, който направиха беше не на царе, а на просяци.

Това е и избора на ГЕРБ - квинтесенция на просешкия и крепостния манталитет и именно избор на онова което според Thea е бутане от червени чичовци и баби. Съжалявам Thea, но нищо цивилизовано няма във власт, която иска да превърне в закони собствената си дума, след като дори Н.В. (Царя) се наложи да ни припомня смисъла на свободата ( http://www.kingsimeon.bg/accents/show/id/132 ) какво да кажем за подхода на самодръжци идващ не от царе, а от прислуги? Да играта се играе по честния начин - но честния начин вече е начина на фатмака - на Цецо. Ако наистина си вярваш и не вадиш някаква изгода или емоционално доволство от твърденията си прегледай действията срещу престъпността, прочети за всяко съответните закони и виж как почти всяко е в грубо нарушение на закона - на писания закон. Ако някой иска да промени закона и е на власт мъжкия начин е да го направи и после да го прилага. Другото е шикалкавене и театър. Не отива на мъжага и генерал да не смее да заяви истина ли са обвиненията - да каже едно "не", докато не види накъде духа вятъра. Ето това е истината за лицето на Партията - малки хулигани бягащи от отговорност, обявили се за тартори на квартала и пребиващи всеки, който носи очила и книга под мишница. И Костов и Борисов са два бушона за разнообразие на електората на социлистическото забвение, а ти Thea, какво си мислиш, че като подкрепяш генерала ще те приемат в Ипон, СИК или ВИС ли?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.01.2011, 06:47

12 aezakmi | 20.01.201118:43

При НДСВ и СДС бяхме по-добре от колкото при ГЕРБ и БСП!!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.10.2010, 00:35

11 Anton Andonov | 20.01.201118:21

Най-правилният и точен коментар, направи Тея. Именно в това се състои - опозицията. БСП е агентурен апарат, ограбвал България с политика на подхранаване и залъгване на бабите и дядовците, дето вярваха на бащите им, а синовете им сега, не само че предават бащите си, честта си но и именно тези баби и дядовци. Проблема е, че бабите и дядовците ни не могат никва да я свършат вече. Техните мозъци са промити и иззидани с огромна стена червена помия. Пример затова е бабичката в Пощата, да във всяка българска поща, стои една бабичка, опитваща се да въведе данните за препоръчаното писмо в софтуерната програма, изглеждаща на КАРАТЕКАТА, когато бях малък и цъках на ония компютри с меката голяма дискета. Въс всяка община, слава богу все по-малко, има по-една бабичка дето коли и беси и пуши в кабинета си пред който стои табелка забраняваща пушенето, още повече по-време на работа. Когато Борисов се зае да отсича пипалата на октопода, той започна да се дърпа и гърчи, опитвайки се да се освободи от схватката и да спаси живота си - пускайки КРЕАТУРИ като Яне Янев и мастилена завеса от СРС-та (метод използван от ДС, българското ЦРУ). А, кой си мислите, че управлява в тези недосегаеми структури-хора, които защитават контрабандните канали на наркотици, проституция, органи до пилешки бутчета. Защо в правителството на тройната коалиция - хора като БРАТЯ ГАЛЕВИ, МАРГИНИТЕ, МАДЖО - оперативните работници и мозъци като КРЪГА ОРИОН, който е сбирщина от бивши висши полицаии и служители на Външно, бяха необезпокоявани и влизаха в съда с усмивка. Защо още са на свобода, след като "не им е чиста работата", ами защото мафията в България е на всяко ниво, не 80%, а 90% от населението е свързано с престъпността или е зависимо от нея по-някакъв начин. Ако си мислите, че в Тунис корупцията е била голяма, елате да видете НАС. Не само, че аз ако съм няма да пусна България в Шенген, но няма право да бъде Европейска държава, защото това изкуствено приемане, беше осъществено на база измислени доклади до Европейските правителства и постоянни и добре охранени лъжи. Бог, да пази европейците от азиатско-алтайска сган като нас!
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.