Паркиране според моркова и тоягата | webcafe.bg
Webcafe

Паркиране според моркова и тоягата

Guns&Ducks
18.05.2010, 08:31 (обновена 20.05.2010, 18:00)
Синя Зона

Снимка: © БГНЕС

Увеличаването цената за платеното паркиране е приемливо само в разумни граници

В София трудно се живее от коли. Регистрираните са към 700 000. А незнайно колко още прииждат всеки ден от страната, за да докарат на работа или по работа още десетки хиляди хора. А поради спецификата на градоустройството на София, голяма част от автомобилния поток ако не отива, поне минава през центъра на града. 

В последните години паркоместата в центъра се разшириха със Синята зона. „Паркинги и гаражи", които се грижат за платеното паркиране, но и за пешеходците, с колчета срещу паркиране върнаха множество тротоари към предназначението им и същевременно принудиха шофьорите да си плащат за паркирането в Синята зона. Синята зона порасна и в момента разполага с близо 11 000 паркоместа. Но и това далеч не е достатъчно. 

Според търговското дружество на Столичната община „Център за градска мобилност" ЕООД, обединило преди година „Паркинги и гаражи" и „шапката" на градския транспорт СКГТ, в момента в центъра на София има общо 13 364 паркоместа, а са нужни още 18 652. Центърът е предложил на Столичния общински съвет концепция за паркирането в София http://www.sumc.bg/bg/news/60/proekt-na-koncepciia-za-zoni , която в момента се обсжда онлайн на сайта на дружеството http://www.sumc.bg/bg/discussion/5/1.

Хубавините 

В концепцията има много хубави неща - велоалеи, места за безплатно паркиране на велосипеди и мотоциклети, нови паркинги, пешеходни зони, пълна забрана на спирането и паркирането по основните пътни артерии на града, предплатени карти за Синята зона, които да са по-евтини от почасовото заплащане. Както и много лоши идеи - пълна забрана за влизане на коли в центъра, въвеждане на такса за влизане в центъра, премахване на всички места за безплатно паркиране, разширяване на Синята зона с още две платени зони - Зелена и Жълта, тройно поскъпване на паркирането за час в Синя зона - от 1 на 3 лв., увеличение на таксата за поставяне на скоба - на 15 лв., и за „паяк" - на 83 лв. 

Ясно е, че накрая ще се стигне до известно търгуване с гражданите - някои от най-свирепите мерки ще отпаднат, за да може останалите да бъдат по-лесно преглътнати. Целият въпрос обаче е дали концепцията би могла да постигне целта си - повече хора да бъдат не само принудени, но и мотивирани да се откажат от колите си като средство за придвижване в центъра на града. 

Паркирането касае всички в града. Шофиращите ги засягат задръстванията и местата за паркиране. Пешеходците ги засяга наличието на свободни пространства по тротоарите за ходене. Пътуващите с градския транспорт ги засяга бързината на придвижването на автобуси, тролеи и трамваи, която пък силно зависи от задръстванията и неправилното паркиране. Същевременно мнозина са и пешеходци, и пътуващи с масовия транспорт, и шофиращи. Или пък в техните семейства има хора от всички групи. Следователно най-разумно би било да се търси най-общия знаменател на рестрикциите. А където той е невъзможен, ощетените групи да бъдат компенсирани с добри алтернативи за комбинирано придвижване. 

Без абсолютизъм, моля 

От тази гледна точка веднага могат да отпаднат някои крайни рестриктивни мерки. Например от пълната забрана за влизането на коли в центъра би бил засегнат всеки, на когото дори и само поне веднъж му се наложи да премине с кола (своя или чужда) през центъра. Особено пък като се има предвид радиално-лъчевата структура на София. Разнообразието от житейски ситуации е практически непредвидимо и не търпи абсолютиски решения. 

Таксата за влизане на коли в центъра пък изглежда практически неприемлива - как ще се събира и как ще се осигури справедливост, че я плащат всички? Да не говорим, че опитът за избягването й ще доведе до крайно натоварване на най-близките околни маршрути и ще създаде нови и непредвидими трафик тапи в широкия център. 

Разширяването на зоната за платено паркиране с още 2 зони пък е оправдано, само ако наистина бъдат построени буферни паркинги край метрото и важни търговски средища, където шофьорите да оставят колите си, за да ползват масовия градски транспорт.

Увеличаването цената за платеното паркиране е приемливо само в разумни граници. Не може Синята зона в София за час да стане колкото във Виена (а разликата в доходите?), и да се превръща в наказателна мярка. Драстичното увеличение на цената на принудителното репатриране на неправилно паркирани коли пък е особено неоправдано на фона на практиката „паяците" да не изпълняват основното си предназначение - да вдигат колите, които пречат, а не просто онези, които нарушават правилата. Нарушителите, които не пречат на движението, спокойно могат да бъдат глобявани, дори и солено, а не да плащат за „услугата" (това с води именно услуга) репатриране. Така ще има и по-малко излишно движение на „паяци" в центъра. 

Проблем е не само дали новите паркинги наистина ще ги има - на софиянци от кога им ги обещават, даже и премиерът Борисов като ходи преди 2 месеца в Турция обеща, че ще ползва тамошния челен опит със строеж на паркинги за 2 месеца, от които няма и помен, -  а и на каква цена ще са. Ако буферните паркинги, призвани да спешат шофьорите към метрото и надземния градски транспорт на подстъпите за центъра не са чувствително по-евтини от частните паркинги и от Синята, Зелената и Жълтата зони, няма да са никаква алтернатива и ще остане само принудата. Ако цената за дневен престой там не е 1-2 лева, те ще са просто безмислени. 

Инвестиция преди ограниченията

Проблемът с паркирането в София може да бъде решен успешно само ако ограничителните мерки бъдат не само съпътствани, но и предшествани от инвестиционни. Първо паркинги, после разширяване на зоните за платено паркиране. Ако общината реши за пореден път да замаже очите на софиянци - ще мацнем още няколко маршрута с жълта боя за велоалеи, ще ообособим 3-4 ъгълчета за паркинг за мотоциклети, ще построим паркинги за коли край 2-3 метростанции, но ще направим половин София синьо-зелено-жълта зона, където ще съдираме по три кожи, сметката няма да излезе. Дори и 3-те лева на час в Синя зона да бъдат смъкнати на 2 лв., 2-та лв. в Зелена - на 1 лв., а левчето в Жълта - на 50 ст. (нали трябва да има пазарлък, затова първо се обявява по-висока цена). 

Общината отдавна откри тоягата за паркирането в града, въпросът е сега да не й се досвиди за моркова. Проблемът с паркирането няма да бъде решен, ако целта е само да се събират повече пари от гражданите. Чрез цветните зони общинското дружество „Център за градска мобилност" на практика ще приватизира нещо, което е на всички граждани, и което не изисква никакви инвестиции, ако парите от платеното паркиране не се връщат в полза на всички под формата на нови паркинги, улици и тротоари. И така се окаже достоен наследник на „Паркинги и гаражи", което бе любима партийна касичка при всички кметове и партийни мнозинства в СОС.

Oще: коли  паркинги и гаражи  паркиране  синя зона  столична община 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.04.2010, 12:08

1 JackASS82 | 18.05.201011:56

Кажи му политик и не го обиждай повече!
Чудят се как да ни съдерат по още някоя кожа, щото в тая държава не остана вече какво да се краде. А те са свикнали да се нагушват с милиони.

Нови такси, данъци, акцизи и глоби а в замяна само празни обещания и оправдания. Политикът е крадец до доказване на противното, но кога ли на народа наистина ще му писне...
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.