Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо България не е Румъния

Как Букурещ успя да изпревари София с няколко обиколки Снимка: http://www.puterea.ro/
Как Букурещ успя да изпревари София с няколко обиколки

България и Румъния винаги са разглеждани в комплект още от приемането си в ЕС през 2007 г.

Двете съседни пост-комунистически републики с нисък стандарт на живот, високи нива на корупция и тежко компрометирани съдебни власти се включиха с доста спънки в най-външната писта на Европа.

Както София, така и Букурещ бяха приети с едно наум в ЕС, а междувременно търпяха сериозни критики за липсата на прогрес в правосъдната реформа на редовни порции.

9 години по-късно: ситуацията няма нищо общо с 2007 г.

Румъния успя да навакса пропуснатите уроци, докато България продължи да работи в режим "една крачка напред, две назад".

Българският доклад за 2016 г. определено не беше похвално слово за властта.

Но едва когато прочетете съдържанието на румънския доклад, ще осъзнаете, че докато в София "играта на табуретки" в съдебната власт продължава с пълна пара, в Румъния вече са ни изпреварили с няколко обиколки.

Не на думи, а на дела.

Независимост на съдебната власт - Съдебни назначения

ОДОБРЕНИЯ

1) ЕК изказва похвали по отношение на лидерската роля на румънския Върховен касационен съд, Министерството на правосъдието, Националната дирекция "Антикорупция" и Висшия магистратски съвет (ВМС). Всички водещи институции са поощрени за последователността при укрепването на доверието и професионализма за съдебната система.

2) Отчита се, че изборът на нов директор на Звеното за борба с организираната престъпност - на мястото на подсъдимата Алина Бика - е преминал в условия на прозрачност и предсказуемост, благодарение на взаимодействието между Министерството на правосъдието и Висшия магистратски съвет.

"Това е добър пример за това, че ясните и сигурни процедури, съчетани с пълна отдаденост на ключовите власти, могат да се окажат най-важният фактор за надеждния процес по назначения на кадри в съдебната власт", пише в доклада

ЕК настоява тази практика да продължи да се спазва и през 2016 г., когато предстоят ключови избори за висши съдебни постове, включително - председателя на Върховния касационен съд, главния прокурор и директора на Националната дирекция "Антикорупция" (понастоящем постът се заема от Лаура Кьовеши).

КРИТИКИ

1) Все още не съществуват критерии на законодателно ниво за гарантиране на избор на базата на максимално високи професионални и морални качества. Действащата в момента процедура предполага силен политически елемент поради ролята на министъра на правосъдието.

2) ЕК поставя под съмнение дали е подходящо действащият министър на правосъдието да има твърде широки правомощия по назначенията на средно и по-ниско ниво в съдебната власт.

Спазване на независимостта на магистратите и съдебния процес

ОДОБРЕНИЯ

1) Успехите на прокуратурата и осъдителните присъди срещу редица политически лица, замесени в корупция на най-високо ниво, е признак за позитивните тенденции на независимостта на съдебната власт в Румъния.

"Това е знак, че нито едно лице, извършило престъпление, няма да остане извън обхвата на правосъдието", пише в доклада на ЕК за Румъния.

2) ЕК одобрява усилията на Висшия магистратски съвет и на Съдебния инспекторат да защитават независимостта на съдебната власт и професионалната репутация, независимостта и безпристрастността на магистратите.

КРИТИКИ

1) Комисията обръща специално внимание на атаките срещу съдебната власт през някои румънски медии и политици - включително от страна на бившия премиер Виктор Понта. Препоръчва се да се осигурят адекватни инструменти за подкрепа на Висшия магистратски съвет като гарант за независимостта на служителите в системата.

2) ЕК критикува парламента в Букурещ, че не е изпълнил миналогодишната препоръка, в която се настоява в Етичния кодекс на депутатите да се въведат ясни гаранции за "спазване на независимостта на съдебната власт" от страна на законодателя.

Конституционен съд и спазване на съдебните решения

ОДОБРЕНИЯ

1) ЕК отчита положителния принос на Конституционния съд на Румъния, чиито решения по конкретни текстове на новите НК и НПК са допринесли за гарантиране на разделението на властите и спазване на основни човешки права (включително - по отношение на предварителния арест).

2) Комисията изтъква, че решенията на КС на Румъния вземат предвид препоръките на Съда по правата на човека в Страсбург по делата, завършили с осъдителна присъда срещу държавата.

КРИТИКИ

Няма

Национална агенция "Интегритет"

ОДОБРЕНИЯ

1) Изборът на нов председател на Националната агенция "Интегритет" след отстраняването на Хория Джорджеску е преминал през открита и прозрачна процедура.

2) Агенцията е продължила да разработва висок брой дела, въпреки сътресенията на върха - включително по разследвания за конфликт на интереси и несъвместимост със заемането на дадена публична позиция по отношение на множество местни политици.

3) Въпреки високия брой на съдебни оспорвания от страна на засегнатите лица, НА "Интегритет" успява да защити над 80% от постановленията си пред съда.

4) ВКС е похвален заради мерките за съкращаване на сроковете по разглеждане на дела за конфликт на интереси от 18 на 9 месеца.

5) Още похвали има и за успехите в съвместната дейност на прокуратурата и НА "Интегритет" по отношение на разследванията за тежки корупционни казуси, които излизат извън обхвата на административните наказания и предвиждат преследване по Наказателния кодекс.

КРИТИКИ

1) Високите обороти на "Интегритет" говорят, че местните власти продължават да не приемат и дори се противопоставят на изискванията за високи морални качества.

2) Все още има проблеми с довеждането до успешен завършек на делата на НА "Интегритет" - включително заради забавените процедури по сваляне на имунитета или отстраняване на заподозрени депутати от Парламента. ЕК отново призовава за законодателни мерки, които да гарантират, че съдебното решение за отстраняване от длъжност на народен представител ще бъде прилагано автоматично.

3) Румъния е критикувана, че все още не е взела мерки по препоръките за предварително спиране на подписването на договори по обществени поръчки, при които има съмнения за конфликт на интереси.

Законодателство за предотвратяване на конфликта на интереси

ОДОБРЕНИЯ

1) Новият Изборен закон в Румъния изрично посочва, че съдът може да спре от участие на изборите всеки кандидат, срещу когото има данни за нарушения в НА "Интегритет".

Службата ще събира имотни декларации на всички кандидати и ще предоставя методическа помощ при наличие на повтарящи се грешки. Самите кандидати ще бъдат длъжни да подават декларации, в които удостоверяват, че отговарят на всички законови изисквания, преди да бъдат номинирани.

ЕК посочва, че провеждането на парламентарните и местните избори през есента ще бъде ключов тест за румънската съдебна система.

КРИТИКИ

1) Румъния е критикувана заради продължителното забавяне на законодателната инициатива за ясни и съгласувани правила за предотвратяване и превенция на конфликта на интереси.

2) Критика има и по отношение на опитите на парламента да отмени правилото за 3-годишната забрана за явяване на избори за всички държавни служители, признати за виновни по производство за конфликт на интереси.

Борба с корупцията по високите етажи на властта

ОДОБРЕНИЯ

1) Резултатите на институциите, занимаващи се с борба с корупцията по високите етажи на властта, остават високи. Повдигнатите обвинения и постигнатите присъди по отношение на висшестоящи политици са редовна практика. 1250 души са обвинени през 2015 г. - включително министър-председателят Виктор Понта, бивши министри, депутати, кметове, председатели на общински съвети, съдии, прокурори и множество висши държавни служители.

2) ЕК отчита завишения брой на сигнали до Нациоалната дирекция "Антикорупция" на Лаура Кьовеши - сигнал за доверието на обществото в институцията.

3) НД "Антикорупция" е успяла да увеличи сумата на имуществото под запор до 452 млн. евро за една година.

4) ВКС поддържа добра бързина на производството по дела за корупция срещу знакови фигури, въпреки сложността на материята и високия брой свидетели. Повечето от финализираните дела са започнати през 2014-2015 г. Най-старото дело по обвинение в корупция, решено през 2015 г., е на 4 години.

КРИТИКИ

1) Парламентът е отхвърлил около 1/3 от исканията на НД "Антикорупция" за сваляне на имунитета на депутати, за да започне наказателно производство срещу тях - проблем, който пречи на бързото правосъдие.

2) Липсват ясни критерии, по които румънският законодателен орган преценява кой депутат е "годен" за разследване и кой - не, заявява ЕК.

3) Продължава практиката министри, срещу които има висящи дела, да остават на постовете си. Същото се отнася и до депутати с окончателна присъда за корупция.

4) ЕК предупреждава, че високият обществен интерес от работата на антикорупционната прокуратура изисква безупречен интегритет и професионализъм от страна на съдиите и прокурорите.

Борба с корупцията като цяло

ОДОБРЕНИЯ

1) Румъния е разработила национална антикорупционна стратегия, предстои и приемането на цялостна административна реформа, която също ще помогне за ефективната борба с корупцията на по-ниско ниво.

2) Прогресът, отчетен през 2015 г., по отношение на разследването и наказателните производства срещу държавни и общински служители на по-ниско ниво.

3) Приветствано е намерението за създаване на Агенция за управление на конфискуваното и отнетото имущество, придобито по незаконен начин. Мярката се приема с цел подобряването на прилагането на заповедите за отнемане - едва 10% от стойността на конфискуваното имущество се събира реално, което пречи на ефекта на наказанието.

КРИТИКИ

1) Проблемът с корупцията в румънското общество продължава да е сериозен, посочва ЕК. Пожарът в нощен клуб в Букурещ доказа, че последствията от корупцията на ниско ниво могат да бъдат фатални. Образованието, здравеопазването и местните обществени поръчки са най-рисковите зони за корупционни практики.

2) Прилагането на стратегията за борба с корупцията се спъва заради недостатъчен човешки капацитет, липса на познания и експертиза и липса на политическа воля за справяне с проблема от върха на институциите.

Съдебна реформа - новите кодекси

Преди две години Румъния прие нов Наказателен и Наказателно-процесуален кодекс през 2014 г. В предходния си доклад ЕК посочва, че очаква стабилна законодателна среда за нормалното прилагане на новите НК и НПК. Към днешна дата, обаче, тази стабилност не е налице, отчитат от Брюксел.

ОДОБРЕНИЯ

1) Общото възприятие на новите закони е положително - както съдиите, така и прокурорите изразяват задоволство от подобрената законова рамка.

2) ЕК отчита като положителен факта, че всички висши съдебни институции са взели мерки, за да осигурят помощ на съдилищата и прокуратурите в преходния период по усвояването на новата материя в НК и НПК. Похвали има и по адрес на министъра на правосъдието, който е осигурил средства за увеличаването на щата на съдебните чиновници и следователите.

3) Добра оценка е дадена и на Националния институт по правосъдие и Националната школа за съдебни помощници, които осигуряват обучителни програми, посветени на новото законодателство за магистратите в Румъния.

КРИТИКИ

1) Основната критика е към парламента в Румъния, който прави неспирни поправки по кодексите - и то, не по текстовете, които имат непосредствена нужда от промяна, а по онези, които гарантират свободата на антикорупционните власти.

2) Парламентът е критикуван и заради спорната си законодателна практика в НПК, нарушаваща правата на страните по наказателния процес, която неколкократно е връщана за преразглеждане от Конституционния съд.

3) Критики се отправят по отношение на забавянето на логистичната подкрепа (нови сгради) за съдебната власт, в резултат на което прилагането на новите текстове от ГПК се е отложило с 1 година.

Предвидимост на съдебната практика

ОДОБРЕНИЯ

1) ВКС на Румъния е поощрен за усилията си по унифициране на съдебната практика във всички съдилища в страната. Фактът, че предварителните искания за тълкувателни решения пред Съда са се увеличили, говори за добре работещия механизъм, пише в доклада.

2) ЕК хвали Румъния за това, че най-после е създала електронна система с отворен и лесен за ползване онлайн-достъп до всички съдебни решения, които помагат на магистратите и на всички страни по процеса да се позовават на вече съществуваща практика по подобни дела.

КРИТИКИ

1) Въпреки мерките на ВКС и признаците на промяна в културата на вземане на решения на съдиите, все още има данни за противоречаща си съдебна практика, отчита ЕК.

2) Отчетени са и структурни проблеми в новите съдебни кодекси, които изискват внимание и висока подготвеност на магистратите и адвокатите.

Стратегия за съдебна реформа

ОДОБРЕНИЯ

1) Румъния най-после е успяла да финализира екшън-план за приложение на съдебната реформа за периода 2015-2020 г.

КРИТИКИ

1) Настоящият състав на Висшия магистратски съвет е разкритикуван за пасивната роля при консултациите за създаване на нова система за назначение, оценяване и повишаване на магистратите. ЕК очаква по-активна позиция и откритост на комуникацията с редовите съдии и прокурори от страна на бъдещите съдебни кадровици, които ще бъдат избрани през есента на 2016.

Управление на ресурсите и ефективност на финансирането

ОДОБРЕНИЯ

1) ЕК одобрява увеличаването на щатните бройки с допълнителни 390 позиции в съдебната система - ръст на личния състав на магистратурата с 46% в сравнение с 2013 г.

2) Използването на статистическа информация и електронни системи за достъпност на съдебните документи вече започват да се прилагат в няколко съдилища в страната.

3) Поощрени са усилията на Висшия магистратски съвет, ВКС и Прокуратурата да преустроят съдебната карта, така че да се съкратят ненужни разходи.

КРИТИКИ

1) Отново парламентът е на прицел на ЕК заради спънките пред инициативата за закриване на малките съдилища с цел оптимизация на разходите на съдебната власт.

2) ЕК очаква по-бърза работа и яснота по крайните срокове по отношение на анализа на натовареността на служителите от страна на прокуратурата.


 

Най-четените