Всяка година по същото време | webcafe.bg
Webcafe

Всяка година по същото време

Me@my.monkey
27.03.2012, 16:21 (обновена 28.03.2012, 17:55)
пушач

Снимка: © Getty Images

Откакто започнаха споровете „за" или „против" пушенето на закрити обществени места, има само едно изследване по въпроса дали самите пушачи имат готовност да спазват мерките при евентуална забрана

От средата на 2010 г. в България трябваше да има абсолютна забрана за пушене на обществени места, гласувана от предишното правителство. Управляващите от ГРЕБ я отмениха.

С промени в Закона за здравето беше въведен по-либерален режим, а в началото на 2011 г. премиерът Бойко Борисов приятно изненада хотелиерите и ресторантьорите, договаряйки се с тях за отлагане на пълната забрана за пушенето в заведенията за след три години, т. е. за 2014-а.

"И една година от мене...", каза им тогава щедро Борисов, който всъщност увърта по темата с пушенето, като с тази за АЕЦ "Белене". Иначе са негови думите, че "от Америка през Бразилия до Европа все повече тютюнопушенето е признак на лошо възпитание, на недобросъвестно отношение към здравето и неуважение към околните".

Изглежда обаче, че за ГЕРБ е изключително важно да завърши мандата си сред тютюнев дим и евентуално сред такъв да започне нов.

Междувременно данни от статистиката на Националния раков регистър показаха, че над 2/3 от случаите на рак в България са свързани с пушенето, заради което лекарите от Националната онкологична болница в София връчиха през февруари подписка в подкрепа на забраната за пушене на обществени места на тогавашния здравен министър Стефан Константинов.

Точно той внесе предложението от 1 юни тази година забраната да влезе в сила и парламентарната здравна комисия прие единодушно промените в Закона за здравето. Проектът обаче все още не е минал през пленарна зала. Вероятно ще мине по-лек от марлборо лайт...

Една пролет време остава забраната да се случи, но новият здравен министър Десислава Атанасова - за която - освен че обича миш-маш, знаем и че е пушач - днес казва, че ако има предложения за облекчаване на забраната, ще ги обмисли. Явно невъзможността за пушене в заведенията все още изглежда голяма драма. Нищо, че е факт не само в страните от ЕС, но и в Турция (че и братска Македония). Хората по заведенията там не изглеждат като да са им дръпнали шалтера на правото за забавление.

Повод за евентуалните облекчения (чудесна дума, когато става въпрос за опасна зависимост) отново са преекспонираните притеснения на ресторантьори, собственици на барове и хотелиери, според които ще има отдръпване на клиентелата. Това съсловие само дето още не е обявило непушачите за новите преносители на чума... Вместо наистина да се поинтересува дали потребителите на услугата "бар" наистина биха се лишили от нея, ако върви без пушене.

Непрекъснатото мрънкане, че забраната ще предизвика фалит на заведения, а това пък ще доведе до вълна от съкращения, която ще помете хиляди служители, е тотално подценяване на културата на българите, които пък може вече да не са точно ония диваци, свикнали да не им дреме, че си държат цигарата под носа на съседа по маса, докато той си опитва от супата.

Откакто започнаха споровете "за" или "против" пушенето на закрити обществени места има само едно изследване по въпроса дали самите пушачи имат готовност да спазват мерките при евентуална забрана. То е от 2010 г. и според него 60% от пушачите са съгласни с нея. Може пък да са станали и повече. Или черният PR на влачещата се забрана да е провокирал не толкова толерантни размисли у тях?

Няма обаче проучвания колко от непушачите - и каква част от тях платежоспособни и водещи нощен живот - не ходят по заведения, в които няма обособени отделни зони. Такива клубове все още има доста.

На кого се опитва да угоди ГЕРБ с нежната си позиция по проблема, след като става въпрос човек да се научи да цени здравето си (и приятната си  миризма) - и това на обществото, в което живее. Достатъчно страни в Европа показаха, че забраната на пушенето в заведенията няма нищо общо със забрана на удоволствието. Но, да, все пак говорим за страни, в които не те наричат "някакъв там шантав антиглобалист", ако се придвижваш с колело.

Първи юни освен това беше идеално време да започне тестването на забраната, която едва ли би могла да се отрази на бизнеса, при условие, че клиентите сядат навън. Ако и сега тя бъде отложена (или смекчена), мерките едва ли ще бъдат предприети по-рано от следващата година по същото време.

Колко пушачи вдигат ръка това да не се случи - без цигара между пръстите?


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 30.03.2012, 21:14

60 Петър Найденов | 30.03.201222:12

Наскоро бях в Холандия... не знам дали там е разрешено или не но навсякъде където бях съм пушил... А и да кажа моята позиция ЗА пушенето на обществени места, ЗА леките наркотици, ЗА алкохола и ЗА проституцията... колкото и забрани да ми налагат ще продължавам да го правя..и ако някой ми каже, че няма как да пуша в кафе ако въведат пълна забрана ще му кажа, че чичо Генади долу в гаража се е заклел пред редовната си клиентела че при него ще се пуши винаги... и ако познавахте чичо Генади щяхте да знаете че ще удържи на думата си. %)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.01.2011, 17:43

59 Voin | 30.03.201215:46

Боби често съм съголасен с коментарите ти, ама тук се изкаваш тъпо. Компанията, викаш, а? Ми кой те кара да ходиш на кафе и бира с пушачи? Избирай си компанията да го уеба...Ама ти били големи приятели...ми помогни им да ги откажат бре, ко зяеш.. А пък ако са ти толкова приятели- помоли ги да не пушат пред теб. Пък ако пушат...толкоз са ти и приятели...
Реалист казаха ти- в Германия и Белгия се пуши. А след като има заведения за пушачи и непушачи за каква нетолерантност говориш? Ми ходи си в тея за непушачи, баси.. Все някой ви бърка по дупките.
Фален аз съм бивш пушач. Има няма 8 години откак запалих последната цигара /горе долу 7 години съм пушил/. Ама ми не пречи да съм в компания на пушачи.

"Ако другата страна изложи твоята позиция със същия популистки тон, би звучало така:

"Аха - понеже аз лично не мога да убедя приятелите си пушачи да ходим на заведения за непушачи, нека да забраним със закон да се пуши във всички заведения."

Което звучи еднакво малоумно и превзето."

Баси, по случайност да съм толкова съгласен с теб...

Последният меч- заеби го това за акцизите. И да влезе закона няма да намалеят постъпленията. Не виждам тютюневият бизнес в Испания да е пострадал сериозно от забраните.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2010, 21:24

58 Lyuba Boncheva | 30.03.201213:29

Nejna,сега малко ме обърка.Какво е решението?Да забраним месото,да го налепим със знание или имаш по-добро предложение,защото това очевидно за тютюна не работи,както си забелязала.Според мен тази на картинката ти пуши,пие,прави други работи и има татуировка(на рамото и кой знае къде другаде).За мен това е неморално и крайно невъзпитано и е редно двамата с Боби да го забраним
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.01.2012, 10:34

57 Nejna | 30.03.201200:03

47Lyuba Boncheva | 29.03.201213:54

Мили мои непушачи,уморих се да повтарям на този и онзи!2012 и не е възможно да се пуши и да не е задимено?Вложете няква мисъл бе!МОЛЯ!Утре някой умник ще забрани и пиенето защото не е възпитано.Част от другите наркотиците са забранени и проблемът с тях е решен нали?Кога ще разберете,че със забраните трябва да се внимава,не им се радвайте така дебилно(като американци направо).Забраните не решават проблеми,ЗНАНИЕТО го прави.А знанието не търпи забрани!
ЯСМИНКА
--------------

Мила моя Люба,

ВСИЧКИ знаят, че да се яде мазно месо е вредно, но МНОГО плющят пържоли... (Вредят си ВЪТРЕ в себе си, пък пушаччите пускат дим НАВЪН, дето и други го дишат, ама да не издребняваме....) За който не знае даже има едни ЕЕЕЕЕЕЙ ТАКИВА ГОЛЕМИ БУКВИ на кутиите "ПУШЕНЕТО ВРЕДИ НА ВАШЕТО ЗДРАВЕ" и т.н.т. Е, питам аз- ЗНАЕНЕТО разрешило ли е проблема???
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.12.2010, 13:30

56 Божидар Гюлмезов | 29.03.201219:36

Деосвине май доста си се засегнал за тапицирания си скелет, та доста беснееш Усмивка Мацките няма нужда да ми обръщат внимание, защото съм си хванал нормална такава, а не слаботелесно като твойта...

И това което ти защитаваш е пълно безумие и абсолютен параграф 22.

Защото я ми кажи какви са ми изборите? Да зарежа текущите "замерящи ме с камъни", и да си намеря други "замерящи ме с камъни"?
Защото такива дето не те "замерят с камъни" просто няма.
Или и да има - с тях намам нищо общо, и няма как да ги нарека свои приятели.


Свинчо, да беше толкова лесно сменянето на приятели...


Пушенето го има навсякъде и във всяка компания.
Сега че си долно животно и продължаваш да извърташ че това бил едва ли не мой личен проблем е ясно, то от теб освен да се държиш като долен боклук друго не сме и очаквали.


Но това няма да промени фактите че проблема не е само мой, ами над 80% от непушачите го имат този моя проблем, и единствения начин той да бъде разрешен по твоите, и на останалите малоумни закоравели егости е като станем отшелници, и се отделим от всичките си приятели.


Зле си тъпак.
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

55 Mile Manolov | 29.03.201219:13

тя държавата данъците си не може да сбере.. вие искате некви дробове да ви пази Усмивка
Смех
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.11.2010, 09:33

54 nakadetaka | 29.03.201219:01

deowin ДА!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

53 Bobby_gBG | 29.03.201218:20

50 No name | 29.03.201216:05

Боби, такъв закон има някъде от 2005 - 2006 година. И даже задължително се правят измервания на вентилацията от РИОКОЗ на определен период. Така че, ако се позагледаш по заведенията, няма начин да са без вентилация. Иначе ХЕИ ще им спусне кепенците. Това беше първата мярка за защита на непушачите. А изискванията са много сериозни, ако работи постоянно тази вентилация даже няма и да ти мирише на цигари. Ама собствениците на заведения са правят на тарикати и не я пускат или я пускат с намален дебит за да не харчи ел.енергия. Щото харчи кат ламя, а инспекторите от ХЕИ са си подкупна пасмина, принципно.
----------------------------
А така, да си го кажем - закони има всякакви, но никой не ги спазва, защото няма никакъв контрол, и никой не е наказан заради това.

Вентилация се вижда навсякъде, и никак не е достатъчна, особено по дискотеките. Там човек може да умре от задух, за миризмата даже няма да говоря...

Затва като дъжравата не може да наложи закона - приема по-крути и по-лесни за контрол мерки.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

52 deowin | 29.03.201217:09

Куха лейка си, Боби..

Ти казваш, че не можеш да убедиш _приятелите_ си да ходите в заведения за непушачи.
Ако, аналогично според теб, приятелите ти те замеряха с камъни, а ти не можеше да ги убедиш да спрат, това отново ли е проблем, в който си струва да намесим държавата? Вземи предвид, че за да е пълна аналогията, ти винаги имаш пълната свобода да спреш отношенията си с тези хора, което веднага би спряло замерянето с камъни, но съзнателно избираш да не го правиш, щото не искаш да смениш компанията от 'приятели', които те трепят с камъни заради собствения си кеф.
Що за безумие?

Съгласен съм държавата да се намеси, ако реалността е такава, че хора, от които _не_ можеш да се оттървеш елементарно и едностранно, те замерят с камъни или ти пушат на главата.
Ако нямаш избор, държавата е редно да ти го гарантира.
Ако имаш избор, мрънкането, че не бил ти угоден на душицата, не е достатъчно, за да намесваме държавата.

Това е все едно да искаш закон, според който мацките в една компания трябва да пускат на всеки мъж от компанията поне веднъж в месеца.
Ако мацките не ти обръщат внимание, това е твой проблем. Смени компанията, имаш пълното право.
Другото е просто недоволно мрънкане на слабохарактерен човек, който има опции, но все не са му угодни, и изисква от държавата да му гарантира щастието, който той сам не може да постигне заради личностните си проблеми като мекодушие и нерешителност, и то на всяка цена - дори и за сметка на свободата на всички други.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 02.09.2010, 23:02

51 fALLEN | 29.03.201216:53

last sword, точно. много смешен ми беше дянков, когато увеличи акциза и изтъкна две противоречащи си, взаимоизключващи се по-точно, причини - да накара хората да не пушат и да увеличи приходите в бюджета. Много щастлив

а се получи трето - заради тая негова мярка контрабандата на цигари скочи петорно. да му изсъне уя на тоя очилат педерас, да му изсъне! Много щастлив
   

оценка

+1 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.