Изгубени в превоза | webcafe.bg
Webcafe

Изгубени в превоза

Николай Киров
02.11.2014, 20:23 (обновена 07.11.2014, 08:18)
Синя Зона

Снимка: © БГНЕС

Защо карането на кола в София се оказа по-евтино от градския транспорт?

Жителите на София имат забележителния навик да използват колите си като чадъри.

Когато завали, дори и леко, улиците на българската столица се задръстват с автомобили за минути. Минаването през центъра става почти невъзможно. Трафикът обаче внезапно се отпушва с падането на последните капки дъжд.

На пръв поглед изглежда, че да можеш да ползваш колата си като чадър е проява на добро благосъстояние. Но всъщност, това е резултат от лоши регулации, съчетани с ниски доходи.

Градът създава богатство.

Тайната на бързия икономически растеж на много страни се крие в миграцията на хора от селата към градовете. Механизмът, по който събирането на населението на едно място прави хората по-богати, е съвсем прост.

Това е икономията от мащаба. Производителите и търговците имат достъп до повече потребители в градовете при по-малки разходи за транспорт, което едновременно вдига и цените, и печалбите.

Т.е. създава инфлация и ръст на възнагражденията. А повишените инфлационни очаквания водят до инвестиции и създаване на нови работни места, които пък привличат още хора в градовете.

Проблемът е, че София въобще не е проектирана за толкова много жители.

При това става въпрос за хора, които обикновено имат жилища и виждат като свой дом други градове или села в страната. Хора, които са дошли в столицата, за да работят и са дошли с автомобил.

И тъй като са бедни, автомобилът им е стар, замърсяващ и се паркира безплатно на първото открило се свободно място.

Мнозинството от българите карат коли, каквито в Западна Европа отдавна са превърнати в скрап или изнесени за по-бедния свят.

Новите автомобили в страната, произведени през последните 5 години, са едва 3.5% от автопарка. По данни на МВР близо 70% или 2.6 милиона от колите са на възраст над 15 години, а 40% - над 20 години.

Става въпрос за превозни средства, чиято продажна стойност е по-ниска от стойността на годишните разходи за гориво.

Да не говорим за поддръжката, пълната амортизация и огромните екологични щети.

Коли, които изглеждат евтини само на пръв поглед, а всъщност са много скъпи, както за хората, така и за държавата.

Неслучайно секторът на търговията и ремонтът на автомобили и мотоциклети е вторият по големина генератор на заетост в България. В него работят 389 хил. българи или близо 17% от заетите в страната, показват данните на НСИ.

И така милиони коли и жители на страната се събират всеки ден в София, за да работят и живеят, въпреки че мястото, което наричат дом, е някъде другаде. А старите коли лесно се превръщат в чадъри, когато завали, създавайки ужасни задръствания.

Така обаче хората, дошли тук заради работните места, пречат на бизнеса, защото тежкият трафик рязко увеличава разходите за транспорт.

Загубите от задръстванията в София според различни проучвания се оценяват на между 150 млн. лв. и над половин милиард лева годишно. В тези суми не влизат екологичните щети и повишените разходи за поддръжка на инфраструктурата.

За да реши проблема поне в центъра на града, Столична община въведе "цветното" паркиране.

Така централната част на София беше разделена на синя и зелена зона. Но това изглежда не спира хората да ползват колите си като чадъри.

Абсурдите в наредбата са много. Като се започне с отстъпките за живеещите в центъра на града. След като съдът определи като дискриминационно ограничението за един стикер за безплатно паркиране на преференциална цена за тях, сега всеки, които живее в синята или зелената зона, получава евтин паркинг.

В същото време останалата част от София е превърната в жълта зона, където всеки си паркира, където си иска.

Резултатите от този експеримент са типично български. От една страна, правилата са така написани, че карат хората да не ги спазват, а от друга - водят до разходи и проблеми за съвестните граждани.

Трябва да е ясно, че центърът на София е скъпо място.

Скъпо за бизнеса, за наемателите, но не и за собствениците на автомобили в него. Изключенията превръщат регулациите в нещо безполезно. Ето защо стикерите за отстъпки трябва да бъдат премахнати.

Нещо повече, паркирането трябва да бъде платено и регулирано в целия град, а не само в неговия център, както е и във всяка столица в развития свят.

Какъв е финансовият ефект от синята и зелената зони?

Приходите на столичния градски транспорт за 2013 г. са 241.5 млн. Общо от платените зони Центърът за градска мобилност е получил едва 26.8 млн. лв. За сравнение приходите от продажба на билети карти за градския транспорт са донесли на общината 96.5 млн. лв.

Т.е. карането на кола в София е по-евтино, отколкото използването на транспорта, осигурен от общината.

На фона на бюджета на столицата от 1 286 млн. лв. за миналата година, приходите от въпросните платени зони са капка в морето.

На практика те са икономически безсмислени във вида, в който са въведени в момента. Нито решават проблемите с трафика, заради огромния брой автомобили, нито решават проблема с паркирането, нито носят значителни средства на общината, които да бъдат използвани за инвестиции и поддръжка на инфраструктурата.

А това може да се промени много лесно, ако правилата важат за всички и са въведени с ясни цели.

Всяка голяма столица по света се изправя пред същите проблеми като София.

В Лондон проблемът е решен с въвеждането на "такса за задръствания". Водачът на кола, влизаща в централните части на града от 7:00 до 18:00 часа в делничен ден, плаща не само за паркинг, но и за това, че кара в центъра на английската столица. Освободени от таксата са регистрираните автомобили, които отделят 75 грама/км или по-малко въглероден диоксид и отговарят на стандарта Euro 5, превозни средства с 9 или повече места и техниката за ремонт на пътищата.

Да видите задръстване, в българския смисъл на думата, в центъра на Лондон е изключително рядко явление.

Във Виена пък голяма част от централната част на града, с оглед на привличането на туристи, е превърната в пешеходна зона.

Икономическият просперитет на София се дължи на миграцията на хора от по-малките населени места. Това е един от факторите, движещи и икономиката на България и инвестициите в страната като цяло.

Столицата дава на гражданите по-добри благосъстояние. Средната брутна работна заплата в София е близо 1100 лв., при средно 800 лв. за страната. Но миграцията поражда и сериозни проблеми.

И докато да живееш в града е по-скъпо, заради наемите, данъците и т.н., то да караш автомобил в него е дори по-евтино, отколкото в останалата част на България. Това обаче води до редица проблеми, чието единствено решение е въвеждането на правила за всички дори и с цената на по-малко автомобили по софийските улици.

Действащите в момента регулации задълбочават проблемите и пораждат още.

А синята и зелената зони в сегашния им вид са икономически и финансово безсмислени.

Oще: автомобили  автопарк  градски транспорт  задръстване  зелена зона  коли  николай киров  община  паркинг  паркиране  разходи  синя зона  софия  столица  транспорт  трафик  център за градска мобилност 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 26.05.2010, 09:33

19 12324 | 05.11.201417:22

Напълно безсмислена статия, която не дава решения, а изброява проблеми. Прави се внушение, че е задължително правото ти на предвижване да се канонизира, управлява и т.н. както някой си "по-умен" е измислил, примерно в Лондон. Ако предположим че средната заплата в София наистина е 1100 лв, да извадим средния наем и средния лизинг за така лелеяната нова кола и да ще ни стане ясно че трябва безброй години да караме на юфка със захар. Това навява на мисълта, че явно само тези които са имали късмета да закупят собствено жилище + собствен гараж и парко място, заслужават правото на придвижване с тази иновационна технология наречена автомобил. Останалите да вентилират супата, да плащат и да не се обаждат.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 26.12.2010, 12:10

18 SBK | 05.11.201412:32

Mario, Предвид архитектурния облик на София, според теб колцина ще успеят да регистрират колите си в София, доказвайки наличие на паркомясто или гараж? Иначе да се сравняваме с най-добрите е похвално, но не и когато техния модел по принцип е обречен на провал у нас - само ще губим време и средства, с които можем да направим нещо по-удачно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

17 Dox | 04.11.201401:29

Основната причина за задръстванията са посочени в първия коментар от Роуан.
Аз бих посочил и още няколко - безумните решения за организирането на кръстовища, отбивки - често на най-неподходящите места, с най-лоша видимост и т.н. Всъщност думата "решение" предполага преди това някакъв мисловен процес, обсъждане на няколко алтернативи и взимането на края на "решение". Като че ли тоя процес въобще го няма. Друга причина - изключително големия брой светофари. Понякога си мисля, че държавата ни е на едно от челните места в класациите по брой светофари на глава от населението. До колкото знам, светофарите в София са дадени на концесия, т.е., колкото са повече, толкова повече работа и евентуално печалби. Частната фирма не би имала интерес броят им да намалява, нищо че движението ще е по-бързо и удобно. От тук и трета причина - кръстовища с надлез, но от долу пак светофари /дори не кръгово, да не говорим за детелини/ - пример - Семинарията, Симеоновско шосе и Околовръстен път или пък кръстовище с кръгово движение, но в кръга пак светофари - пример: Сточна гара и поредното безумие - Лъвов Мост след последния ремонт. Онзи ден чаках точно 25 минути, за да мина през светофара идвайки от Околовръстен път с цел да тръгна надолу - по Симеоновско шосе.

Иначе в статията има верни неща, като това, че наистина 3 капки дъжд да капнат и задръстванията вече са налице.
С едно нещо, обаче не съм съгласен, /като Мануела/ че карането на кола в Сф. било по-евтино, защото приходите на Центъра за гр.мобилност /ЦГМ/ били 26.8 млн.лв., а от карти и билети - 96.5 млн.лв. Приходите на ЦГМ са от глоби и паркинг-такси. Но тези приходи не са еквивалентни на разходите за ползване на автомобил. Ами горивото, винетки и др.? Въобще, все едно някой да ми каже, че 30 кила ориз е по-изгодно, защото е по-малко от 120 километра в час!?!?!?
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

16 strawsPulledAtRandom | 03.11.201420:44

Аз пък карам стара кола, точно защото ми харесва. Авенсис от 2003-та, железарка. Като е на 11 години, да я сменя за нова Дачия или Ренде ли? Ако щете ми вярвайте - от поточната линия да ми ги свалят и да ми предложат замяна, не си давам простата, здрава ергономична колица. По-екологична е от автомобилите с излишно голям двигател, създадени за гъзария, ако ще и модел 2014 да са. Тогава какво - да забраним леките автомобили с двигатели, по-големи от 2.0 ли? Звучи ми по-смислено от това да забраним старите.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 03.11.2014, 20:04

15 korupciq | 03.11.201420:07

Айде Софиянче,казаха ти го по-долу - хващай пътя за Лозана....аман от "разбирачи" , като тоя дето е писал статията....
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

14 dedogo6 | 03.11.201419:31

Марио, айде ,ако обичаш, заминавай за Лозана.Аз , а и повечето хора не караме стари коли ,щото ни кефят.Караме ги , защото не можем да си позволим по млади.
Няма сега да влизам в полемика кой, къде и колко изкарва, щото тука в България сме частен случай - карат се много и стари коли, и се карат и много нови и мега скъпи.Като теглиш калема, ще разбереш защо ни е такъв автопарка.
За замърсяването дума няма да отварям - има го, да , но това не е защото колите се много стари, а защото са адски много за град като София.
Аз лично, както споменах, съм на газ.Едно време и еко такси деряха, като вкараш кола, а сега що не ми върнат парите , след като газта се води много по чиста, а и сумати автобуси са с газ а?
Чуди се
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 05.02.2011, 12:23

13 AlahAkbar | 03.11.201419:20

Марио, за катастрофите не съм съгласен. Почти всяка втора е с лъскав автомобил, чийто водач говедо обикновенно оцелява. Не са с такъв късмет другите участници в ПТПто. Или другият най-чест вариант - пият и се трепат - Дарвин, кво да правиш.
Забравих да ви спомена прякора на моментния шеф на Паркинги и гаражи - Кучият гъз... Стрелка Стрелка
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 30.07.2012, 05:18

12 Mario Kronenberg | 03.11.201417:24

По принцип съм съгласен с тази статия, но платеното паркиране няма да реши проблема, а е само вид легален рекет! Даже въведените сини и зелени зони трябва да се премахнат! Трябва да се забранят коли над 15 г., или да се въведат непосилни такси за тях! Трябва да се забранят коли без предпазни въздушни възглавници! Таратайките по нашите пътища са прекалено много, голяма част от тях са технически неизправни и често водят до тежки катастрофи! Освен това трябва да вземем пример от Швейцария - в Женева или Лозана не може да си регистрираш колата, ако не докажеш, че имаш паркомясто или гараж!
   

оценка

+0 -6

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

11 Citizen X | 03.11.201417:21

Хм, и на ен ми е правила впечатление корелацията дъжд и трафик. Е, не знаех, че теа мъжлета билЕ такива захарчета...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 12:23

10 Dimitar | 03.11.201415:43

Честно казано не разбирам, какво иска да каже писателя на тази статия. Има проблем с това, някакви провинциални селяни са взели, че са дошли със старите си трошки на 15-20 години. А на всичкото отгоре тея наглеци решават да карат в !!!ЦЕНТЪРА НА СОФИЯ!!! като завали дъжд?
   

оценка

+2 -4

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.