Оцапано в кръв | webcafe.bg
Webcafe

Оцапано в кръв

Борис Христов 04.04.2012, 14:50 (обновена 05.04.2012, 18:02)
цветан цветанов

Снимка: © художник: Светозар Стоянов

Значи за топмафиотите споразуменията остават, а за неволните убийци - не. На това му се вика праводаване

Ако съм мафиот, с мрежа от дилъри, може и да отърва затвора, но ако съм прегазил неволно някого на пешеходна пътека - ще лежа. Честно ли е?

Популизъм, оцапан с кръв. Дотам доведе законотворчеството на ГЕРБ. Днес шефът на вътрешната парламентарна комисия и зам.-председател на 41-ото НС Анастас Анастасов внесе промени в НК и Наказателно-процесуалния кодекс. Те предвиждат да не се допуска споразумение между прокуратурата и обвинено лице за всяко престъпление, с което е причинена смърт.

Какво излиза? Вижте статистиката. "Може би и за мен е малко изненадващо, че толкова споразумения се сключиха за тези 2 месеца. Всъщност приключиха общо 10 дела, от които 7 - със споразумения, но всичко е в рамките на закона". Ето това казва председателят на Първоинстанционния специализиран наказателен съд Георги Ушев по БНР преди време. Споразуменията са когато обвиняемият признае вината си и между неговия адвокат и прокурора се постига споразумение какво наказание да му се наложи.

Нима е редно организираната престъпност, за която са предназначени спецсъдилищата, да може да се споразумява, а на обикновените хора, които неволно са извършили престъпление, да им се отказва?

Управляващите лансираха идеята да отпаднат споразуменията след поредица от протести и срещи с роднини на загинали на пътя деца и възрастни. Моите съболезнования към хората, загубили най-милото си. Но помислете - нима не може да се случи утре на мен, на теб, на него... Миг невнимание при шофиране, или някой, изскочил внезапно - и вече нечия кръв е по теб. Не може да се измие до края на живота ти.

Съвсем друго е при тези, които са пили и сядат зад волана или карат с несъобразена скорост.

Но за останалите случаи няма нужда близките на загиналите да бъдат толкова кръвожадни. Нито управляващите да си цапат ръцете с "кървави" бюлетини, пуснати за тях.

Днес се оказа, че ГЕРБ, които първоначално обещаха да отпадне само споразумението за убийствата на пътя, разширяват обхвата на промените - при всички случаи на причинена смърт. Тоест - и при лекарски грешки, трудови злополуки и т.н. Спомням си лекаря, който се самоуби, задето беше причинил смърт по непредпазливост. Това, че един медик е причинил смърт, не го прави лош лекар - просто техните грешки водят до смърт. Убийци ли да ги наречем?

(Не включвам тук случаите, при които смъртта е настъпила заради некомпетентност.)

А нима лошата политика на едно управление, или на поредица от правителства, не причинява същото...

Тези, които ни натовариха с убийствени дългове, тези, които си затварят очите за картелно договаряне на цени, или за скъпи лекарства, те какви са? Или само защото не могат да бъдат съдени по НК, не са виновни...

От тази година българските данъкоплатци плащаме пари за издръжката на новите съдебни институции - специализиран съд и прокуратура. След като българският закон позволява на мафиотите да сключват споразумения, значи не може да ги откаже на обикновените хора. Май някой отново трябва да осъди държавата в Страсбург - този път за генерално сбъркани човешки права.

Oще: анастас анастасов  доказателства  нк  нпк  парламент  присъда  процес  птп  път  смърт  споразумение  съд 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.10.2011, 12:51

26 Дебел | 09.04.201201:37

Автора разбрал-не разбрал,бързал,писал,може би срок някакъв е гонил........искал е да каже нещо,разбрах,само че е недоволен....Явно трябва да си блъскаме хора по пешеходните пътеки,после да се оправдаваме,че било грешка,и всичко да си е ОК....няма проблем.......и какво като има лекарска грешка
това оневинява ли въпросния лекар,ти к'во животно си ве ман,отде се пръквате шитни мазни,плаща ли ви се к'ви прости драскачи сте не моа разбера
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.04.2012, 18:16

25 Bistra Gospodinova | 06.04.201220:32

Съжалявам, но Вие като автор просто не сте наясно с материята. Първо, хората трябва да са нясно, че не всяко действие, в резултат на което е причинане смърт, представлява престъпление.
На следващо място, съгласна съм, че трябва да се отграничат престъпленията, при които причиняването на смърт е поради проявена непредпазливост, в случаите когато са налице квалифициращи признаци - алкохол, превишена скорост, без книжка и т. нат.
Въпреки това, е необходима цялостна промяна в мисленето и законодателната уредба в областна на наказателното право. Необходимо е най-после да се преодолее соцуклона в нашия НК, където господства схващането, че социалистическата собственост - сега държавна и общинска- е над личността.
Престъпленията срещу личността /след тези срещу национална сигурност/ следва да бъдат най-тежко наказуеми и да несеправикомпромис с това положение. Това е от мен Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.12.2011, 15:29

24 pepi_pie_capi | 06.04.201216:29

Това за трепенето на хора на пешеходни пътеки е ужасно! Всеки (или поне повечето) знаят в другите страни как се пазят пешеходците...имат си страх шофьорите от глоби и т.н, имат и култура. Но тук ила толкова "умници", които пресичат там къдете НЕ трябва (Цариградско море, Орлов мост и т.н. и т.н.). Българският пешеходец няма култура. Освен на шофьорите (били те пияни, невнимателни, или дрогирани, или просто ненормални) трябва и това да се спомене според мен!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

23 explorer | 05.04.201218:05

@Стефан, и аз съм бил и ми прави впечатление че в държавите , за които говориш има видимост на пътя и подстъпите към прелезите, а също и че пътя може и да не го гледаш за дупки и капани...да не говорим за безмислените и абсурдно поставени знаци и (липсата на) маркировка.
...а дали усложнявам нещата или не, може да си поговорим след някоя година предвид резултата от този закон ;)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

22 Fedar | 05.04.201217:44

Експлорър,

много усложняваш реалността - нормални пътища, паркинги, тротоари...Нещата са доста по-прости: преди пешеходна пътека се намалява скоростта, и ако има пешеходци стъпили на пътното платно, е длъжен да спре и да го пропусне. Това е. Няма място тук за никакви тълкувания. Тълкувания и интерпретации може да има ако сблъсъка е станал извън зона на пешеходна пътека. На пешеходна пътека си виновен и носиш наказателна отговорност. Тук няма Боко-Моко и Цецо-Мецо, така е във всяка цивилизована държава.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

21 lele male | 05.04.201217:01

мммддааааа ...Пешеходецът нямаше представа накъде да бяга, докато го прегазвах....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.12.2010, 20:45

20 Stefan Chervenkov | 05.04.201216:44

А иначе, explorer, бил съм в доста държави из Западна Европа, макар и на гости, на друго място шофера да даде газ за да е сигурен, че ще мине преди теб на пешеходна, вместо да намали/спре - не съм виждал. Ето ти една добра отправна точка Намига
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 28.12.2010, 20:45

19 Stefan Chervenkov | 05.04.201216:39

Федър, не съм се засегнал, даже + ти сложих ;) Докато коментирам и уж работя в същото време, и по-глупави грешки ще допускам и занапред обаче Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

18 explorer | 05.04.201216:35

До голяма степен съм съгласен, че това е поредният опит за измиване на ръцете. Ще говоря за София където ходя пеша, карам кола и велосипед понякога. Незнам колцина си дават сметка, че проблема не е толкова в закона, а в следните неща:
- Липса на условия за нормално придвижване както на пешеходците, така и на автомобилите.
- Липса на свободни тротоари, маркировка и прегради - къде да ходиш?
- Липса на паркинги и възможност за паркиране - къде да паркираш?
- Липса на нормални пътища - дупките ли да избягваш или да мислиш за ходещите по платното?
- Множеството строежи, които внасят допълнително объркване
- Липса на съд, който да прилага АДЕКВАТНО закона.
Като цяло липсата на ред и не на последно място непризнаване/незачитане правата другите участници в движението и липсата на търпение.
Незнам кое от горните обективни предпоставки за ПТП-та ще разреши този закон Чуди се
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

17 Fedar | 05.04.201216:20

Стефане,
нищо лично, брат! Намига
Ама сега като те измайтапих, съм сигурен, че точно тази грешка (мн.число с Й) няма да я допуснеш никога повече, което си е форма на педагогика.
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.