Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

На един съд разстояние

7 от 12 конституционни съдии могат да завъртят страната в спирала от избори
7 от 12 конституционни съдии могат да завъртят страната в спирала от избори

В новия парламент всичко е въпрос на аритметика. Задачата е толкова забавна, че се свежда само до един депутатски мандат без неизвестно. Крехкият и самотен глас на Волен Сидеров пречупи политическото реми и направи възможен избора на кабинета "Орешарски".

Всички сметки обаче са направени без последната инстанция - Конституционният съд, който може с един удар да прекрои съотношението на силите в Народното събрание. И да принуди БСП, ДПС и "Атака" да превърнат потулената си управленска афера в официален брак по сметка.

И ножът, и хлябът са в ръцете на 12-те съдии, призвани да защитават основния закон, макар да изглеждат прекалено латентни и мними на фона на общественото забвение, стелещо се на тях. Магистратите с червени тоги допуснаха за разглеждане три казуса с огромна тежест - жалбата на ГЕРБ за касиране на предсрочните избори, каквато подаде и НФСБ чрез партията на Бойко Борисов, и на РЗС за отмяна на избора на трима депутата от ДПС в София. (Последното се случва за първи път, благодарение на гласовете от Турция.)

Въпреки първоначалните прогнози, че оспорването на целия вот е несъстоятелно, КС ще образува такова дело, което само по себе си е точка в актива на бившите управляващи. Макар и да нямат мнозинство в КС - "техни" там са двама от съдиите. Казусът ще се гледа при закрити врати - така реши КС, и в доста любопитен контекст - ГЕРБ, първата политическа сила след 12 май, иска отмяна на изборните резултати с мотива, че не са честни, а опозицията ревностно ги защитава, въпреки че плашеше народа именно с фалшификации по време на предизборната кампания.

Голиат на касирането

ГЕРБ събра три тома доказателства за нарушения на вота - от скандала с бюлетините от Костинброд в деня за размисъл до купуване на гласове, незаконно гласуване в чужбина, манипулация на нагласите на електората чрез социологически агенции. Прилича малко като стрелба напосоки, особено след като в папките е включен и сигнал за купуване на гласове във Варна, с което приоритетно би трябвало да се занимава прокуратурата, тъй като КС не е разследващ орган.

Редица юристи са скептични, че искането на бившите управляващи ще се увенчае с успех, тъй като би означавало нови избори в рамките на два месеца след решението на КС, политическа нестабилност, а вероятно и още по-скандална предизборна кампания.

Най-силният аргумент срещу жалбата на ГЕРБ е в приетия от самите тях Изборен кодекс, според чиито разпоредби агитация в деня за размисъл няма. Такава е официалната позиция на ЦИК, която на петия ден от скандала с печатница "Мултипринт" сколаса да изгледа телевизионните репортажи и никъде да не чуе директен призив върху избирателите като например: "Не гласувайте за ГЕРБ".

Давид на касирането

Дори искането на бившите управляващи за нови избори да не успее, шансове за успех имат РЗС, които оспориха трите депутатски мандата, дадени на ДПС в София, след като там бяха прибавени 62 000 гласа от Турция. 51 000 от тях са за ДПС, а 8200 за коалицията на Касим Дал.

Става дума за бюлетините от 86 секции, според партията - незаконни, както и за странно дописване на гласували с нередовни документи към избирателните списъци, двойно гласуване, непопълнени състави на СИК и прочее.

На предишните парламентарни избори партията на Яне Янев пусна аналогична жалба и успя - КС прецени, че провеждането на изборите в 21 секции в Турция не отговаря на закона, поради което ДПС се лиши от един депутатски мандат, който отиде при ГЕРБ. Сега Янев и компания оптимистично смятат, че могат да променят не три, а шест мандата в София, ако се стигне до ново преизчисляване.

Няма законов срок, в който КС да се произнесе по трите жалби. Според виртуалното деловодство на съда там отлежават 15 казуса, като най-старият е от март 2012 г. Приличният срок, в който може да се надяваме на развитие, би бил шест месеца. Забавянето на решението с година ще съвпадне с европейските избори в края на май 2013 г. Повече вече е прекалено съмнително, макар...и законно.

РЗС таи надежди, че и този път ще успее, тъй като на практика спорът ще се реши със същите аргументи, както през 2009 г. Просто цифрите са различни. Според Емил Василев няма как КС да загърби практиката си и да излезе с противоположно решение.

Три мандата - тройна коалиция

Какво би станало при този сценарий? Справка на сайта на ЦИК, където са поместени изчислителната методика за разпределение на мандатите и "цената" за спечелването им, тоест - нужният брой гласове, показва откъде са дошли трите мандата на ДПС - от ГЕРБ (2 мандата) и "Атака" (1 мандат).

Ако Конституционният съд реши, че те са извън закона, тогава ГЕРБ би имал 99 депутата, социалистите - 84, ДПС - 33 и "Атака" - 24.

Това ще промени конфигурацията в Народното събрание, тъй като БСП и ДПС ще имат три мандата по-малко - общо 117 (колкото ГЕРБ след изборите през 2009-а). За да управляват, патерицата на Волен Сидеров няма да им бъде достатъчна. Дори осигуряването на кворум ще е проблем, ако ГЕРБ продължи да бойкотира важните пленарни заседания.

Тогава логиката води към "узаконяване" на негласната тройна коалиция между БСП, ДПС и "Атака", чиито проявления вече видяхме театрално при кворума за избор на кабинета "Орешарски" и съвсем нескрито при преместването на ГДБОП от МВР и ДАНС. Въпреки яростното отричане на Сидеров, че има нещо общо с кабинета "Орешарски", като дори се самоизтъква като негов противник.

При една такава конфигурация цената на един "атакистки" глас на политическата борса ще поскъпне и новата власт ще стане още по-зависима от волята на националистите.

Явно новите управляващи искат да изтръгнат този проблем направо от корена - като забранят "парламентарното номадство" и лишат бъдещите независими депутати от възможността да формират нови парламентарни групи. Тоест, едни бъдещи отцепници от "Атака", каквито вече са обичайно явление, ще си бъдат просто безпартийни свободни електрони и вече няма да "пренасят" субсидията си в други партии, каквато практика имаше в 41-ото НС.

Дали това не е предварителна застраховка точно срещу такъв сценарий? Удържането на парламентарните групи ще е с ключово значение в 42-ото НС. За момента аритметиката измества политиката. Всичко обаче е на един съд разстояние.

 

Най-четените