Помирисвал ли си българска роза | webcafe.bg
Webcafe

Помирисвал ли си българска роза

Емилия Милчева 17.01.2013, 21:08 (обновена 25.01.2013, 20:00)

1 от 14 снимки Назад Напред

Българска роза

Снимка: © Събка Христова

А ти помирисвал ли си българска роза? Задавам този въпрос на трима познати чужденци: грък, германец и французин. Първият идва на ски в България, в Банско - и отскача честичко до Сандански заради евтин секс, вторият е женен за българка и посещават България всяка година, а третият работеше тук по проект за година и половина и успя да обиколи с колело и раница много планински маршрути и затънтени селца.

Питам ги заради логото, с което в следващите 10-15 години (според зам.-министър Иво Маринов) страната ни ще се позиционира на туристическия пазар. За неговата визия е работа на художници и дизайнери да коментират. Но за елементите, които присъстват в него, освен че са твърде много, е странно как точно са подбрани.

Защо питам? Ами просто защото всички чухме твърде много публични клетви през последните години как е време да има стратегия за културно-историческия туризъм (каквато няма), как е добре да се препозиционираме от дестинация за алкохол, жени и дрога (евтини, евтини, евтини), заради което очаквано да заложим на друг бранд.

Вместо това виждаме чадърче, моренце, слънчице - макар че Черноморието е най-малко уникалното в България, още повече и презастроено, и ... любимата на целия ни соцпериод, минал под знака на "Балкантурист", българска роза. При това стилизирана като от плакат на БСП и далеч от казанлъшкия гюл. Твърде ретро. А очевидно и никой от създателите му не си е направил труда да го направи в черно-бял вариант, за да разбере колко е зле продуктът им.

България е твърде далеч от романтичните представи, асоциирани с цвете като розата. А едва ли повечето туристи, които идват у нас, са наясно, че става въпрос за маслодайна роза, от която се прави прочутото розово масло, за което бият тревога, че ЕК може да намали използването му, заедно с лавандуловото масло, в парфюмите. Причината - в името на безопасността на потребителите, базирани на доклад за алергенните ароматни вещества в козметичните продукти.

(Впрочем Персия, днешен Иран, също е известна като страната на розите, Гюлистан.)

Особено смешно е зеленото чадърче, боднато на плажната ивица. Защо ли няма кабинков лифт на високите сини планини:))

Според германския ми приятел логото му прилича на евтина пластмасова играчка. За него България е звук, защото присъства чрез интересния фолклор и уникални гласове в произведенията на много съвременни певци и музиканти. Вероятно е свързано с професията му на тонрежисьор. Другото, което намира за уникално, са минералните извори. Не обича да ходи на море у нас, минават цялото семейство оттук през един СПА хотел и оттам - в Гърция.

А може би логото е правено като за руския пазар? Там със сигурност разпознават всяка от съставните му части - плажа, слънцето и дори българската роза (за много руснаци онези пирографирани дървени мускалчета, които ги има и до ден днешен, носят определен сантимент.) Но ако е така, да вземем да направим още едно за западния. Само да не смъкне "творческото обединение" още 1.4 милиона лева. Всъщност за цялата дунанма покрай логото и многото рекламна патетика са изхарчени общо около 4 милиона лева.

Един конкурс за идеен проект щеше да накара много млади и свежи умове да родят прекрасни идеи. Със сигурност много по-добри от тази картинка с изглед на аламинут, сервирана ни преди ден. При това аранжирана в два цвята синьо, два - зелено, и за разнообразие - червено и оранжево. Щампа за 1.4 милиона лева.

В този свят има по-добри плажове от нашите, повече слънчеви дни и повече планини, които са добри за зимни спортове. Мистерията на българските гласове я има само тук, тракийските златни съкровища и маската от Старосел, Пижо и Пенда, картините на Майстора, плъстените изделия, кукерските маски, глаголицата, изобилието от минерални извори, ако щете, домати и горнооряховски суджук. Него поне защитихме пред ЕС. И дори българското каракачанско куче (премиерския Лазарчо например)...

Не знам как това може да се впише в едно лого. Със сигурност обаче море, слънце и плаж не са българското, което си струва да бъде "открито и споделено". Логото е идентичност. Ако от think tank-а, прибрал повече от милион, не са го разбрали, значи тоя резервоар е едно спукано гърне.

Oще: лого  море 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 29.12.2010, 13:44

20 Лаик | 19.01.201313:43

Логото на перуанците е поне от 2 години и е възхитително. Те също имат природни дадености и то впечатляващи, но са синтезирали изображението до една проста симолност. Смятам, че имаме графични дизайнери с модерно мислене и изразност, но нали се сещате какво оправдание може да има такова просто като изразност изображение за усвояване на толкова пари. За инфо - най-скъпото лого (не бранд) за момента е на олимп. игри в Лондон - 600 хил. паунда. Така, че сме шампиони. Просто въпросът е бил как да се оправдаят средствата. Лично моето мнение е, че от наслагването на толкова (и то сложни) изображения за една страна в съзнанието на потенциалния потребител ще се открои един жълтък. Алчност..... По-голяма от достойнство, професионализъм, отговорност. Нищо ново.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 28.11.2012, 14:36

19 Стако | 19.01.201313:24

Донякъде съм съгласен с темата, защото както каза Оня, Дето Го Трият - за какво й е лого на една държава? Да се продава? Тя, ако се продава, трябва да се продава през флага си и да се запомня с него, не с ... фалшиво, пластмасово лого (чийто образ така и не видях в статията и си нямам и идея за какво иде реч, щото даже не знам как да го търся в Св. Гугъл).
Имам само една поправка: Кукерските маски, такива каквито са, ги има само тук разбира се, но самата идея, обичая и много близки подобия има в монго точки на света, така че не смятам това за добър пример, обаче, по дяволите - СИРЕНЕТО И КИСЕЛОТО МЛЯКО! Ние само от това можем да станем една малка Швейцария ако си изиграем картите както трябва. Вместо това раздаваме бацила наляво-надясно като награда от снакс, а парите така или иначе изчезват. Ама не, никой не се сеща за киселото мляко - НАШЕТО кисело мляко.
Но целия въпрос можеше да се реши много просото, с логото имам в предвид, щото явно е много важно - просто попитайте хората за какво се сещат, когато си мислят за Вкъщи (България), особено тези които са навън, като мен. Едно гласуване, пуска се темата като конкурс и ХОРАТА избират логото, а не гумените глави. Но тия дето мислим трезво сме малко. А и какво казвам ние, ако питате мен - една баба с носия и роза на ухото как прави мляко или сирене на фона на едни високи, синьо-зелени планини и няколко типични къщи с орнаменти е всичко.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.01.2013, 12:56

18 Xari | 19.01.201313:08

Къде ги видяхте тия български рози само не ми стана ясно...не,че за най-слънчевата,най-снежната,най-плажната страна ми е нещо ясно,ама нищо,някой слънчев снежен ден във въздуха ще се носи миризмата на рози и тоз дето е написал статииката ще има шанса да излезе някъде зад граница да да си свери малко часовника
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.11.2011, 05:22

17 Hush spasitel | 19.01.201300:48

Като новобранец в казармата не само миришех розите но редовно ги миех.Тогава такава беше технологията болшевишки патент.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

16 Оня Дето Го Трият | 18.01.201321:33

Не че нещо разбирам от туризъм, реклама и т.н. , ама какво значи една държава да има лого? За кво и е? Чуди се
Един прост германец като се върне вкъщи логото на БГ ли ще си гледа или сметката, с която тукашен бакшиш го е натоварил с две заплати от летището до центъра?
Това трябва да е логото на БГ- касов бон от копърка, не друго
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

15 Thea Atanasova | 18.01.201320:40

Бички това с 80-те си е направо комплимент, аз мисля че сме по-назад в развитието си. А логото въобще не виждам смисъл да го обсъждаме. За нищо не става!!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.02.2011, 18:45

14 Georgi Tashev | 18.01.201317:32

Я го питай знае ли какво е чалга, кой е Стоичков и дали е пил ракия Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

13 Bichkiiata | 18.01.201317:11

Мисля, че мнението на българите дето пишем тука не е обективно. За това тези от вас които живеят навънка е най-добре да питата за мнението на чужденците, колеги, приятели т.н.,които са непредубедени.

От другата статия:


Бях обещал вчера и даже накарах канадеца да седне и да си напише мнението на английски директно през моят акаунт в уебкафето, ама като видях к'во е писал ми се стори твърде крайно. И не го пуснах
Все пак цензурирано от мен спорд него :

цветовете са несъвместими
слънцето е праскова
розите не растът т в пясък
да сложиш плажен чадър като символ на цяла страна е унизително и евтино (той използува думата "cheesy")
Цялостно логото е в стил "тениска от 80-те години"
   

оценка

+5 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 10:06

12 vanko1 | 18.01.201317:03

Към Ташев: прав си, ама само за Камата, другите символи са неразпознаваеми в чужбина Смее се макар че мацката може, един вид че най-хубавите жени са българките Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.05.2012, 18:29

11 Антикомунист | 18.01.201316:55

Ако питаме спайдъра логото ни трбва да е сърп и 4ук.

Нъл тъй паяк? Чуди се

Много ли се объркваш от смесицата турски домати,гръцки краставичак с испански зехтин,а?

На глобализация ли ти мирише другарино? Чуди се

А къде не е така товариш назадничавьй?
   

оценка

+0 -4

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.