Реформи на забавен каданс | webcafe.bg
Webcafe

Реформи на забавен каданс

Тома Захариев
31.03.2011, 14:12 (обновена 01.04.2011, 16:35)
Бойко Борисов и Джеймс Уорлик

Снимка: © БГНЕС

За втори път американският посланик Джеймс Уорлик призова за данъчни стимули за филмовата индустрия в България

За втори път американският посланик Джеймс Уорлик призовава за данъчни стимули за филмовата индустрия в България. Ще го гледаме ли този филм...

По времето на Студената война в периферията на унгарското градче Етиек (близо до Будапеща) е имало военна база с ракети, насочени към Западна Европа. Сега ракетите са заменени от камери.

Там се помещава едно от няколкото студиа и продуцентски компании, които превръщат Будапеща в европейския Холивуд. Благодарение на евтините и професионални кадри в страната, практически универсалната архитектура и най-вече - изкусителните данъчни отстъпки.

Филмовият бизнес в Будапеща процъфтява след като през 2004 г. е гласуван прогресивен нов закон за данъчното облагане на чуждите филмови продукции. Новата програма за данъчни стимули позволява на продуцентите да пестят до 20% от разходите си в страната.

И докато в Унгария се снима достатъчно и по време на финансовата криза, в Чехия продукциите намаляват - което кара страната също да въведе програма за данъчни стимули, за да увеличи конкурентоспособността си.

След като и Румъния отскоро има този силен и ефективен способ за привличане на чужди продукции, репутацията на България като кинодестинация рязко намалява, заради забавения каданс, на който върви вземането на подобно решение.

Данъчни стимули по отношение на филмовата индустрия биха привлекли над $100 милиона инвестиции за година в България, каза още в края на м. г. американският посланик Джеймс Уорлик. А днес заяви, че правителството обмисля да въведе облекчения за инвеститорите в тази област. Кога? 

Правителството обмисля критично дълго - а и внесените м.г. в парламентарната комисия по култура предложения за промени в закона за кино разединиха творците ни.

Шефовете на четири киноасоциации заявиха, че предстоящите изменения не са в интерес на българското филмопроизводство, като Диана Андреева (директор на Обсерватория по икономика на културата) даде следния пример: "Ако един български продуцент има и един лев субсидия от държавата, а в същото време инвестира 2 млн. лева в производството на филм, то той не може да се възползва от данъчния кредит".

Именно този кредит е основната промяна в проектозакона, коментира тогава пред "Труд" кинопродуцентът Александър Методиев (участвал в създаването на американския "Спартак" и други чужди продукции), който защити тезата, че всеки инвестиран лев от български или чужд продуцент трябва да ползва данъчен кредит, ако не е получил държавна субсидия.

Т. е. противниците на подобен закон могат да се успокоят, ако данъчните стимули, които ще доведат чуждестранните филми у нас, важат и за българските (или поне за такива с чужд копродуцент).

Разбира се и в Унгария не всички във филмовата индустрия са доволни от привличането на чужди продукции, изтъквайки, че в същото време държавната подкрепа за местните спада. Но все пак дори и на другия полюс се просмуква убеждението, че мярката осигурява работа за много местни кадри.

Снимането на една чужда продукция дава работа на поне 200 българи. И не само осигурява заетост на различни специалисти - освен актьори и асистент-режисьори, но на и шофьори, гримьори, осветители, художни, дърводелци за декорите и т.н. - то дообогатява квалификацията им.

Освен това по време на снимки се харчат и средства от бюджета на филма за куп съпътстващи дейности (самолетни билети, хотели, храна, наеми за снимачни обекти, покупка на строителни материали за построяване на декори; производство на реквизитни и гардеробни вещи и ред други услуги).

Така че забавянето на промяната у нас стои срещу интереса на стотици хора да имат работа.

В момента в киноцентъра се снима един единствен филм - италианска продукция, чийто снимачен процес ще продължи само пет седмици. По думите на директора на филмовото студио "Ню Бояна" Дейвид Варод, миналата година е имало работа за 1000 българи, тъй като са се снимали четири чужди продукции едновременно.

Сега изглежда няма подобна вероятност заради конкурентката ни Румъния и вече утвърдилите се Унгария и Чехия. Затова смятаният от някои за "лош" проект за данъчни облекчения е изключително необходим в момент на криза, в който стотици професионални кадри са принудени вместо да правят филми да стоят вкъщи и да щурмуват торентите от бездействие.

Oще: данъчни стимули  закон  кино  продукции  унгария  филми  холивуд 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.08.2010, 09:41

8 heat | 05.04.201113:28

garo,
Най-добрата мярка е сваляне на данъците, аз не съм съгласен да има мерки за някои гилдии, а за други да няма мерки, това не е справедливо.
За съжаление харесване на сериали не въпрос на вкус, а е въпрос на ценности, въпрос на вкус може да е харесване на дреха или интериор. Мен ме интересува да има осмиване на отрицателни качества, да има разнородни ситуации, които да показват правилните решения, трябва да са възпитателни. Нацията трябва да бъде сериозно превъзпитана след комунизма. Трябва да ги има трудните избори, трябва да ги има силните личности в противовес на искушенията и лесния път, да се притъпява култа към богатството, да се пропагандират човешките ценности. Трябва да има отношения между хората и това да е фокуса, а не клюкарски сапунки или тематични кухи сериали като д-р Хаус примерно с много деийствие но малко човешки отношения, които лошо възпитават!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.07.2010, 22:56

7 garo | 05.04.201110:13

@ heat - киноиндустрията съвсем не включва само "кинаджии" - става дума за това, че заради непредприемането на подобна мярка една благодатна ниша за трудова заетост е замразена. колкото до "най-добрите" бг сериали, не бих се съгласил с вашето определение, разбира се, въпрос на вкус.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2010, 09:41

6 heat | 03.04.201118:02

Статията ми звучи някак предизборно съгласувана поради слабата й актуалност. Тя е римейк на нападките отпреди 1 година на киногилдията. Тези които решиха да доказват таланта си и да работят направиха най-добрите БГ сериали от 20 години насам и страхотния "ТИЛТ", явно протестите са били безпочвени.

Друг е въпроса който повдига д-н Донев, мен лично протестите на гилдията ме обиждат сериозно, противоконституционно е група хора да има повече права от друга група от хора, примерно за моята работа никой не ми дава дотации. Нахално е да вземат от моя джоб за да дават на артистите, в границите на нормалното съм съгласен, но когато хората от всички сектори гладуват кинаджиите да искат, ми се струва много нагло и безпардонно. Аз не искам ничий хляб, държа да си го изкарам сам защото имам гордост, нима кинаджиите нямат, че искат залък от моя хляб? Нима те си мислят, че лесно изкарвам парите и те са хиляди? Не е почтено господа кинаджии и господа журналисти.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.10.2010, 13:31

5 leibstandarte | 01.04.201116:18

По въпроса за равнопоставеност в правата на съответните, Ви подкрепям напълно. Критиката ми е към останалата част от Вашия коментар, която ми звучи заучено-агитационна и не отговаря коректно на реалностите в които родната икономика е затънала. Със здраве!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.07.2010, 22:56

4 garo | 01.04.201115:41

г-н Донев, не се пенете, никой не е казал, че българските кинотворци няма да се облагодетелстват от данъчния стимул/ нали за това толкова се бави тая реформа - да се угоди на всички. А и да не би да сме се скъсали да правим българско кино?? В него няма толкова работа, тъй като знаем, че българите като правят нещо разчитат на "приятели", на които или не плащат, или плащат мизерно, Тая масова практика да се вкарват във филмите неактьори например не е само от товрческа гледна точка, по-евтини са... И наистина - чуждите продукци създават трудова заетост - факт. Тогава какво - да седим да си браним родното филмопроизводство срещу интереса на толкова хора. аман!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.08.2010, 08:58

3 Евгени Донев | 01.04.201115:18

leibstandarte,
Няма никакво намерение да споря с теб!
Явно ти ги разбираш нещата, по умен си от мен, по демократичен, по отворен и от всичко по повече! Къде ще се меря с теб....!!!! Само не знам защо, при цялото ти съвършенство, си пропуснал да прочетеш моят "лозунг", който се намира на деветия и десетия ред от долу на горе в предишния пост. Това беше основната ми идея, колкото и тъпа да изглежда в твоите очи, и точно това се опитвах да попитам! Затова, сега ще отправя персонално към теб този въпрос, отделено от всякакви други аргументи, за да не разводнявам излишно гениалния ти ум. Та,

КАКВО ПРЕЧИ, И НА КОГО, АКО ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ТВОРЦИ, ПРОИЗВОДИТЕЛИ, ТЪРГОВЦИ, ВЪОБЩЕ ЗА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС И ИЗКУСТВО, СЕ СЪЗДАВАТ СЪЩИТЕ УСЛОВИЯ, КАКВИТО ЗА "ВНОСНИТЕ"?!?!?! НЕ ПО ДОБРИ!!! ПОНЕ СЪЩИТЕ!!!

Това чии интереси накърнява?! Това не е ли отговорна политика?! Това не е ли стимул и за самият български творец или производител, да се конкурира с най добрите в Европа?! И не е ли точно това, тази равнопоставеност, смъсълът на общия ни европейски дом?! За мен е точно това...но щом ти казваш, може пък това точно да е комунизъм..... Не знам!!??
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.10.2010, 13:31

2 leibstandarte | 01.04.201114:04

Добре бе другарю, като ги писа тия неща не се ли замисли, че ако попиташ хипотетичния инж. , дали предпочита вместо да работи за злите капиталисти- робовладелци, които издържат семейството му и му плащат осигуровките, а вероятно са и единствен работодател в населеното място, та вместо тая тегоба, дал човекът няма да му е по хубаво да е свободен и безработен? Той дал няма да ти тегли една, защото си мисли че го будалкаш, защото другото граничи със слабоумие? Та така и с киноиндустрията. Твоят лозунг е "вън мръсните мръсници!", пък че просто като ги няма, всичкия този народ дето на тях разчита ще остане без хляб, това не го отчиташ. Моля ти се, попитай за тия неща на следващото Ви събрание в общото мазе. И ако ти кажат агитаторите, че като изгоним злите западняци, родната киноиндустрия бесно ще заработи - не им вярвай!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.08.2010, 08:58

1 Евгени Донев | 01.04.201109:46

Явно, дошло е време, след като българската иднустрия се закрепи върху
феномена ишлеме, и кинаджиите да усетят тази благина. Залудо работи,
залудо не стой, казва народът ни. Защо пък да не се доверим на
дълговечната му мъдрост. Голяма работа е ишлемето, ей! Засега само в
промишлеността, пък после, явно и на други места! Много топли чувства
поражда в душата! Примерно, работи си инженер Ганев, отмята поръчките,
спазва графиците и си мисли, "Ех, най после се наредих до Европата! Ето
на, същите изделия правя, същите суровини влагам, същите технологии
прилагам, същите изисквания спазвам! Какво ми е! Аз съм истински европеец!
Най после!" Не му се ще обаче да се сеща, че тези суровини и технологии ги
влага точно той, точно "в поверения му цех", а не инженер Грубер от
Франкфурт на Майн или инженер Де Вил от Грьонинген, щото...за това Ганев
получава няколко пъти по малко... Неееее, не бива! Такива сравнения само
охлаждат топлите чувства! Накърняват европейската му гордост! Пък нали и... трудът е песен! Да му се радва, инженер Ганев, да пее и да не мисли за глупости! Това му остава! Е, защо пък само инженер Ганев?! Защо и кинаджиите да не попеят малко същата песен?! Защо да не стоплят душите си, така както инженера топли своята?! Не е честно! Затова, нека и при тях да влезе тази положителна практика! Най после!!! Затова, да слушат посланика управляващите, и да действат! Да поевропейчат и кинаджиите, след като успешно поевропейчиха иднустрията! Пък българските кинаджии да не задават тъпи въпроси! Той, Уорлик де, няма как да им отговори! Няма как да знае, защо пък само за вносните продукции трябва да има облекчения! Не го интересува, какво пречи да се създадат и за българските творци ПОНЕ СЪЩИТЕ условия! Все пак, човекът е американец! Не му е работа да мисли, за някакви си наскоро поевропейчени българи! Има си той кого да защитава, за чии интереси да лобира. Пък и да не е слънце, че да огрее нявсякъде! За българите....ами да си мислят българите! Нали те сами са си избрали управници, които мислят за тях, които защитават интересите им, които чертаят бъдещето им! Към тях да отправят тъпите си въпроси! Тях да питат, от тях да търсят отговорност, ако се навеждат пред всички посланици и ако създават за чужденците по благоприятни условия, отколкото за българите! Те, чужденците де, не са виновни, че ядат баницата....
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.