Колко ни е важен туризмът | webcafe.bg
Webcafe

Колко ни е важен туризмът

Николай Киров 23.03.2014, 22:07 (обновена 26.03.2014, 14:51)
34345

Кадър от филма за Слънчев бряг на Стейси Дули, излъчен по BBC

Добре дошли в България! Страна с дълга история, богата култура (останала в историята), прекрасна природа и климат. Това си мислят българите, когато посрещат чуждите туристи. Какво си мислят чужденците? Добре заварили в България! Страна с евтин алкохол, евтини ресторанти и евтини хотели и много слънце.

И българите, и чужденците са на мнение, че туристическите услуги са нискокачествени, инфраструктурата е стара и не функционира както трябва. А България е далеч от идеите за чистота, сигурност и благоустройство.

За последното едните и другите грешат. Всъщност страната ни предлага едни от най-добрите туристически услуги в света, при това на много конкурентни цени и при сравнително добра и работеща инфраструктура. Не че няма проблеми, но такива имат и основните ни конкуренти на туристическия пазар - Турция, Гърция, Хърватска, Испания и т.н. (Всичко написано дотук се основава на данни на Министерството на икономиката и туризма).

И така, колко ни е важен туризмът?

Ако питате туроператорите, хотелиерите и строителните компании, по-важен отрасъл за българската икономика няма. А туризмът не е важен само за икономиката, но и за самочувствието ни на българи. Периодично в медиите се появяват новини за наплив на руски, английски и т.н. туристи, които ни карат да се чувстваме горди от родината си. Защо чужденците ще идват в България, ако тук не е по-хубаво, отколкото в техните страни?

През миналата година България е посетена от 6.9 млн. чуждестранни туристи или 88% населението на страната, а още близо 3 млн. са минали транзитно. Преките приходи за икономиката от тях възлизат на малко над 3 млрд. евро.

Много или малко е това? За сравнение през 2013 г. съседна Гърция е посрещнала 17.9 млн. чуждестранни туристи, които са донесли приходи на икономиката от около 12 млрд. евро.

Друга съседна на нас и конкурентна туристическа дестинация - Турция, е била посетена от близо 35 млн. туристи. През миналата година приходите от туризъм за страната възлизат на над 23 млрд. евро.

Виждате ли разликите? Идващите в България туристи не само са по-малко, но и много по-икономични в харченето.

Средно един чуждестранен турист е оставял в страната ни по около 430 евро, докато тези в Гърция и Турция са харчели по около 670 евро. Основната причина за тази сериозна разлика е, че дори най-добрите и скъпи хотели в България предлагат услугите си в ниския до средния ценови клас. Което прави страната ни много конкурентна, но и много евтина.

В същото време добавената стойност, която българската туристическа индустрия предлага с допълнителни атракции, като културни, исторически и природни забележителности, винен, селски и туризъм и т.н. остава много по-малка от тази в Турция и Гърция.

За жалост в България създаването на туристически бизнес често се изчерпва с построяването на хотел, все едно ако имат къде да спят и да ядат, чуждестранните туристи сами ще дойдат. Този подход прави страната ни евтина и от тази гледна точка нискокачествена дестинация, нищо че отделните услуги обикновено не отстъпват по качество на тези в Западна Европа. Проблемът е, че комплексните туристически услуги с висока добавена стойност почти не се предлагат от българския туристически бранш.

В британските медии например България се рекламира от туроператорите като "възможна дестинация, ако сте начинаещ или средно напреднал скиор, който иска да спести средства и в същото време да си прекара времето чудесно, наслаждавайки се освен на всичко друго, и на евтиния алкохол."

Така, както и повечето други сектори в българската икономика, туризмът се характеризира с ниска добавена стойност и с ниска производителност на труда, което означава и ниски заплати. Средната работна заплата в сектора е 279 евро, по данни на Евростат. Броят на заетите в сектор хотелиерство и ресторантьорство през 2013 г. е 107 хил., по данни на НСИ.

Въпреки ръста на броя на туристите с 5.5% и на приходите с 4.9%, работещите в отрасъла намаляват с 5.6% спрямо 2012 г. Това показва, че постепенно производителността на труда в българския туризъм расте, но подобни тенденции има и в съседните на България туристически дестинации.

Важността на туризма за икономиката обаче не се измерва само с парите, похарчени от чужденците и от заетите директно в сектора. Туризмът заедно със селското стопанство е основен генератор на временни работни места за хора с ниска квалификация, което го превръща в ключов отрасъл за преодоляването на структурната безработица в страната.

Обвързаните с туризъм дейности осигуряват заетост на около 12% от работещите в България или близо 360 000 души по данни на Световния съвет по туризъм и пътувания.

Отрасълът създава работни места в строителството, транспорта, сектора на услугите, администрацията и т.н.

Изглежда облягайки се на тези факти, настоящото правителство покани всеки от регионите на Русия да създаде свой курорт в България, закупувайки земя, инвестирайки и получавайки право на строеж на хотели, санаториуми и почивни бази. Това стана на последното туристическо изложение "Интурмаркет" в Москва. Единствено е учудващо, че българските политици никога не са отправяли подобни предложения на туристическите изложения, провеждани в страните от Европейския съюз.

Повече от половината туристически пътувания в страната се извършават от българи, които обаче използват основно услуги от ниския ценови клас.

Така туризмът създава над 14% от брутния вътрешен продукт на страната, което го прави един от основните отрасли на родната икономика.

Той има сериозен ефект и върху преразпределението на благата, като така намалява неравенството в българското общество. С плащанията и пътуванията си към слабо индустриализираните части на страната туристите създават заетост за множество българи, които в противен случаи биха избирали между безработица и миграция към големите градове или други държави.

В този контекст важността на туризма за икономиката на България е огромна и събития като кризата в Украйна и санкциите срещу Русия са сериозна заплаха от икономическа гледна точка.

Русия е най-големият пазар за българските туристически услуги, основно заради летния сезон

През миналата година 566 733 руски граждани са посетили България с цел почивка и екскурзия. На второ място по този показател са румънците - 560 986, а на трето германците - 553 457. Следват туристите от Гърция - 482 181 и Македония - 344 011. Сериозен дял от пазара заемат и украинските туристи - 295 405, както и тези от Великобритания - 257 748.

Руснаците стават все по-важен туристически пазар в глобален мащаб през последните години. Руските граждани са извършили през миналата година общо 18.3 милиона пътувания в чужбина с цел туризъм.

Ето защо евентуални допълнителни визови ограничения или други санкции срещу руските туристи от страна на Европейския съюз, заради анексирането на полуостров Крим от Русия, могат да имат силен негативен ефект върху българската туристическа индустрия. Същото важи и за задълбочаването на икономическата и финансова криза в Украйна.

При това руските и украинските туристи са сред най-платежоспособните от тези, които посещават България. Този извод може да се направи, ако се сравни броят на нощувките в българските хотели с броят на туристите, направили резервации.

Общо през 2013 г. в страната са реализирани 14 370 426 нощувки в хотели и места за настаняване от 2 820 673 чуждестранни лица, по данни на НСИ. Всъщност това е броят на туристите, който хотелите са отчели пред държавата.

Огромното разминаване с броя на чужденците влезли в страната може да се обясни единствено с наличието на сериозен дял на сивата икономика в туристическия сектор, въпреки че статистиката отчита само нощувките в места за настаняване с 10 и повече легла и не регистрира единичните нощувки, например при еднодневни екскурзии.

Освен това е видно, че хотелиерството е един от основните сектори за дребния бизнес в България. Инвестиционните идеи на мнозинството от българите стигат до семеен хотел или ресторант, с очакването, че щом има някаква инфраструктура, приходите са подсигурени. Този бизнес модел наистина действа, но точно той създава имиджа на България на евтина дестинация с ниско качество на услугите.

И така през 2013 г. за всеки германски турист НСИ отчита 6.6 нощувки, за всеки британски - 5.7 нощувки, за всеки руски - 7.6 нощувки, за всеки украински - 6.1 нощувки, а за всеки румънски - 4.1 нощувки.

По официални данни общите приходи от нощувки в хотели, хижи, къмпинги и т.н. с 10 и повече места в страната за 2013 г. възлизат на 462 млн. евро, от които 334 млн. евро идват от чужденци.

Според националната стратегия за развитие на икономиката на България делът на туризма  в брутния вътрешен продукт на страната през 2020 г. трябва да достигне 18% или обемът на туристическите услуги трябва да се удвои в номинално изражение.

Това е изпълнима цел, но само при сериозни реформи в сектора. България трябва да скъса с имиджа си на евтин алкохолен рай, който има някаква културна и историческа стойност само за гражданите от бившия съветски блок. Това, че руските туристи са сред най-платежоспособните от посещаващите страната ни, не се дължи на тяхната щедрост и богатство, а е резултат от повечето и по-добра информация, която те имат за България. По този начин туроператорите успяват да им продават пакети с по-голяма продължителност и повече допълнителни услуги.

България трябва да намери своето място като туристическа дестинация на глобалната карта, както това вече са направили Гърция и Турция, в противен случай рискува всяка криза водеща до проблеми в сектора да има дългосрочни негативни последици за икономиката като цяло.

Oще: заети  заплати  икономика  конкуренция  слънчев бряг  статистика  туризъм  услуги 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.03.2013, 19:11

5 Aneta Motinyova | 30.03.201420:33

Статията е хубава, жалко само за нивото на коментарите под нея...Защото България не е място, където се предлага "еФтин" алкохол и нискокачествени услуги! За да изразяваш толкова крайно мнение, трябва поне да имаш база за сравнение. Трябва някои хора да разберат, че на много други плажове в Европа се плаща, както за чадър, така и за шезлонг. Например, на плаж в Барселона чадър и шезлонг са по 7Е всеки; буквално през 3 минути те "напъплят" застаряващи (в повечето случаи) масажистки с "дръпнати" очи, които дори грам английски не знаят, и искат да ти направят масаж, като единствената дума, която знаят е "масаж"; буквално през 5 минути ти досаждат разни чернокожи, които искат да ти продадат я часовник, я чанта, я шал и не можеш и за пет минути да останеш на спокойствие, въпреки, че си плащаш! Пясъкът е пълен със ситни камъчета и лепне по тялото, за сметка на това у нас пясъка е страхотен, а плажове дълги и широки, колкото искаш! В повечето ресторанти, кафенета, хотели, шопинг центрове в самото сърце на Барселона персонала не говори никакъв чужд език - нито английски, нито руски, нито немски и т.н. (пробвали сме и с 3-те посочени!). Изненадващо, но не само по българското черноморие заведенията имат "викачи"! Такива има и в Испания, само че, досещате се, последните те канят и настаняват на родния си език или на някакъв развален английски! Ако случайно някой ти проговори на руски там, то той си е руснак! В турските курорти положението с езика е същото! Не ме разбирайте погрешно! Барселона е прекрасен град с много интересни забележителности, но по качество на услугите, България не отстъпва на Испания. У нас поне все млад човек (особено работещ в сферата на туризма) знае поне приличен английски. Никъде не видях в статията коментар за ЛИПСАТА НА ДОБРА РЕКЛАМА на България в Европа! Едни хора в сферата на рекламата у нас само "лапат" парички и нищо не правят по въпроса за популяризирането на страната ни като туристическа дестинация! А у нас има какво да се види - има културни забележителности, има прекрасна природа, хубави курорти, добър в много случаи персонал! Гади ми се като видя реклама на България с показани на нея Рилски манастир, някаква баба, беряща грозде на лозето, питки и бутилка вино! Сякаш ще ни рекламират само на хора 60+!
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 05.02.2011, 12:23

4 AlahAkbar | 24.03.201418:30

Вие на тва нашето му викате туризъм? Нещо сте се объркали сериозно...
Докато лайната се вливат в морето директно на плажа, бетона е върху пясъка и те изнудват за чадър и шезлонг - туризъм няма и няма да има. Докато келнера говори на бе и се държи сякаш сте му длъжен - също.
До като са им по важни на меринджеите стадата алкохолни руски, скандинавски и английски туристи - хептен няма.
Осраха и планините и морето, само и само да преперат мръсните си пари.
Безродници.
   

оценка

+8 -0

Регистриран на: 07.09.2011, 16:03

3 пламен жеков | 24.03.201418:05

беше времето когато за да си сервитьор се искаше документ за квалификация. същото беше и за администратор и за готвач и каквото искате. комплексите не бяха застроени гета. а "олл инклузив" беше непозната дума. сега от хотелите единствено печели собственика който в много случаи го има за да пере някакви мръсни пари. а в случаите когато наистина развива някакъв туризъм е сложил персонал за жалки заплатки. еми за такива пари какво обслужване очаквате.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 18.02.2014, 09:26

2 Куманистан | 24.03.201418:03

Айде, броя чуждестранните туристи в България криво-ляво може да бъде обхванат. Обаче приходите от този туризъм - да ме прощават от НСИ и НАП - само Бог може да знае точната сума.
   

оценка

+3 -1

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

1 Крив Макарон | 24.03.201409:21

Проблемите в обществото са отразени и в туризма. Ниската култура на много от заетите в туристическия бизнес не им позволява да оценят обектите, които биха могли да се радват на интерес в чуждестранните посетители, и да им ги представят по занимателен начин. Проблема е в това, че нашенците предлагат това, което обичат самите те; ефтин алкохол, мазна храна, ужасна музика, и пластмасови чашки за кафе. Също и шаренията от боядисаните в ярки цветове хотели.
Но вече туризма в България има изграден имидж на евтина и калпазнаска дестинация, и наслагванията от многото години безхаберие имат толкова силен инерционен момент, че ще са нужни нови 20 години, за да се промени нещо.
   

оценка

+9 -1

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.