И дишане уста в уста няма да помогне | webcafe.bg
Webcafe

И дишане уста в уста няма да помогне

Борис Христов
09.01.2013, 17:00 (обновена 11.01.2013, 17:18)
Бойко Борисов

Снимка: © БГНЕС

Икономиката е толкова умряла, че дори и дишане уста в уста да й прави Бойко Борисов, пак няма да я съживи

В САЩ увеличението или спадът на новите работни места е тестът за американската икономика и влияе върху борсовите индекси повече и от президентска реч.

В България тия данни не влияят върху нищо, дори върху рейтинга на властта, който по традиция се основава на трансцедентални влияния, поръчани и платени социологически проучвания и последната телевизионна изява на Бойко Борисов.

А не влияят, понеже не се и мерят както трябва - Агенцията по заетостта и НСИ не броят хората, които отдавна са се отказали да търсят работа и са обезкуражени, нито работещите на черно. В САЩ всеки път преди оповестяването му докладът с информацията за новите работни места се пази като извънземното от Рокуел.

В България данните за заетостта от последните три години показват опасната тенденция на намаляване на работните места, непрекъснато увеличение на безработните, структурна безработица, при която десетки хиляди нискообразовани са без препитание и се лумпенизират и криминализират.

В последните 6 месеца от мандата на това правителство, министърът на финансите Симеон Дянков обяви, че приоритет му е справянето с безработицата. Оказа се, че го мисли през ... програми за временна заетост, любимият номер на социалната министърка от тройната коалиция Емилия Масларова.

Няма как да се измислят програми срещу трайната безработица, ако икономиката пълзи по дъното и, както се вижда, от началото на мандата на ГЕРБ са изгубени над 270 000 работни места. Вместо да подкрепят и разширяват бизнеса на големите си акули-приятели, управляващите би следвало за помислят, първо, за образоването на полуграмотните и, второ, за мерки за малкия и среден бизнес.

Симеон Дянков обяви, че заедно със социалния министър Тотю Младенов и икономическия - Делян Добрев, разработват специална програма за алтернативна работна среда в Сопот, където 3200 души, кажи-речи почти всички работещи в малката община от две населени места, са във ВМЗ-Сопот, а там, както разбрахме, заплати не дават.

Горчивата истина е, че тримата не могат да разработят никаква програма и това е ясно като бял ден. Нито има къде да преместят, да речем, 1000 работещи, защото след приватизацията най-вероятно ще има съкращения, нито могат да осигурят друга алтернатива на тези хора и семействата им. Въпросът е да тушират напрежението, защото този проблем тлее, за него се говори и... влияее на рейтингите.

Другият вариант е да натиснат бъдещия собственик да поеме ангажимент поне в първата година след приватизацията да не намалява работните места. Това е изходът. Колкото от ДПС създадоха алтернативен на тютюна поминък на хората от Родопите, толкова и тримата ще разработят обещаната програмка.

Държавата е най-големият работодател в България. Затова и напливът за чиновническо място е особено голям, което нито повишава административния капацитет, нито говори добре за икономиката ни, тъй като армията от чиновници не създава продукт.

Така че нека напомним - единствените работни места, които може да отвори държавата, са на чиновниците. Само че те би трябвало да намаляват, в случай че главата на административната реформа Дянков ни осведоми докъде е стигнало е-правителството. А че няма как за 6 месеца да създаде добра бизнес среда, това е ясно. Просто икономиката е толкова умряла, че дори и дишане уста в уста да й прави Бойко Борисов, пак няма да я съживи.

Oще: безработица  икономика  криза  работни места  симеон дянков 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 10.05.2011, 11:06

15 Levitt Hostel | 17.01.201312:53

,,Levitt, сериозно ме разсмя с пожелателния си оптимизъм.

Какво викаш, всички болници и училища да станат частни, че да не плащаме данъци за заплати на лекари и учители, а?
А че няма достатъчно кадърни, заможни и предприемчиви хора, които да създадат десетки частни болници и хиляди частни училища, да ги напълнят с персонал, и да осигурят достатъчно качество на услугата и на достатъчно добра цена, че да не фалират (не забравяй - те са частници, държавата тях не ги спасява от фалит) - за това не се сетил май.
Също май не си се сетил, че понеже ще са частни, служителите в такива болници и училища ще очакват по-високо възнаграждение, отколкото в държавните сега, което ще се отрази на цената на услугата.''

Ако в България няма такива хора, в ЕС има. Работата на държавата България е да осигури посочените в по-долния постинг, условия.
Както писах, по-рано, национална и обществена сигурност, здравеопазване и образование трябва да са приоритети и могат да поддлежат на антипазарно регулиране; в предвид специфичните условия в България. Разликата между държавното и частното образование/ здравеопазване е, че първото се издържа чрез рекрутиране на данъци, а второто се заплаща директно от джоба на данъкоплатеца. Фактите не подкрепят подобно твърдение, за драстично увеличение, на цената на тези услуги. Годишната такса, която един студент заплаща за да учи в частен университет в България е средно 2,600 лв. Субсидията, която държавата плаща за студентите в държавните университети е 1800 лв държавна субсидия и около 500 лв студентът заплаща лично. Съпоставката показва, че студентът, обучаващ се в частен университет заплаща с около 300 лв повече от този в държавен университет. От друга страна, при тези данни, не може да се заключи, какъв е размерът на действителната сума, която данъкоплатците заплащат за въпросната услуга ,,държавно образование" , защото от рекрутирането на данъците, част от тях, които се ползват и за финансиране на държавните университети до постъпването в касите на същите , движението на парите е опосредствано от множество държавни структури, които за да се издържат получават своите възнаграждения от същия този бюджет. Не става ясно и защо студентите обучаващи се в частни университети да не могат да ползват своите данъци или не могат да ползват т.нар. държавна субсидия за финансиране на своето образование. Ако държавата определи субсидията да върви заедно със студента, съответно да се получава от университета, който той избере( без значение държавен или частен) ще спомогне на същия да направи най-правилния избор и да получи най-доброто образование. Действащата в момента форма за финансиране на висшето образование определя основаната част от бюджетите на държавните университети да се набира от държавната субсидия, която държавата изплаща за всеки един студент. В предвид на демографската катастрофа в България завършващите гимназии са по-малко отколкото обявеният прием от тези университети. Ректорите за да осигурят максимални финансови ресурси допускат практически всеки, които пожелае, да стане студент. Държавните университети са неравнопоставени юридически на частните, тъй като държавните университети рекрутират своя бюджет и посредством държавна издръжка - получаваната субсидия от държавата, и посредством финансовите механизми на свободния пазар - в магистърските програми определят пазарни цени . Докато частните университети имат единствено възможност да рекрутират своя бюджет от свободното , пазарно, предлагане.
По отношение на кадри. Държавните университети за да получат максималния размер от държавната субсидия раздуват броя и размера на специалности и студенти, които същият няма необходимият брой преподаватели, които да обучават. Това води до друго крайно следствие. За да осигурят преподаватели на несъразмерно определения брой студенти те създават професията ,,пътуващ професор". Професията ,,пътуващ професор" е нещо подобно на това, което е съществувало в края на 19 век в територите на Балканите. Поради това, че държавите от Източна Европа не са имали достатъчно образовани кадри е имало един ,,даскъл", които е обикалял всички територии и населени места в стремежа си да ,,образова" възможно най-голям брои хора. В България има специалности, в които един човек обучава седмично над 1000 човека ( примерно в юридическите специалности). За сравнение ще кажа, че в университета на оплювания Сорос ( Централен Европейски университет) на 10 студента се пада по един преподавател, какъвто е и броят на преподавателите във водещите университети.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

14 deowin | 14.01.201318:45

Levitt, сериозно ме разсмя с пожелателния си оптимизъм.

Какво викаш, всички болници и училища да станат частни, че да не плащаме данъци за заплати на лекари и учители, а?
А че няма достатъчно кадърни, заможни и предприемчиви хора, които да създадат десетки частни болници и хиляди частни училища, да ги напълнят с персонал, и да осигурят достатъчно качество на услугата и на достатъчно добра цена, че да не фалират (не забравяй - те са частници, държавата тях не ги спасява от фалит) - за това не се сетил май.
Също май не си се сетил, че понеже ще са частни, служителите в такива болници и училища ще очакват по-високо възнаграждение, отколкото в държавните сега, което ще се отрази на цената на услугата.

Като цяло, твоето предложение е напълно нереалистично и непригодно за българскаите икономически условия, така че остава единствено и само пожелателно мислене.

Да не говорим, че в същината си е невероятно глупаво - искаш да решиш проблема с 800-те хиляди държавни служители, щото били стрували много на данъкоплатеца, като.. заместиш държавните структури с частни такива, чиито услуги ще струват на гражданите повече, отколкото ще им спестява данъци.

И, последно, този призив за все по-малка роля на държавата в икономическия живот е също коренно противоположен на примерите, които ни дават развитите европейски държави - там очевидно предпочитат силна политическа власт, която да разполага и разпределя значителни приходи от високи данъци, вместо да редуцират държавната власт до абсолютния минимум, например с неща като 10% плоски данък, отказ от участие в икономическия живот, или приватизиране на абсолютно всеки аспект от социалния живот.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.01.2013, 15:57

13 Jelev | 14.01.201316:05

Млъкни бе, Борисе. Като толкова знаеш, защо не отидеш да свършиш ти нещо ? Мислиш ли, че е лесно да управляваш банда малоумници, каквито без съмнение са повечето ни сънародници. Нямат образование, нищо не знаят да правят, ама искат да работят, искат пари ... Истината е че просто не са нужни. Даже и бизнеса е идиотски ! Не мога да им чета некомпетентните обяви за работа. Това е нашата действителност. Стига сте плюли правителството и стига сте се оплаквали. Никой не ни е виновен, че сме некадърници. Правителството прави каквото може, за разлика от други правителства и това си личи. По някога много ме дразните, вие журналистите, с популистки изказвания! Ако спрете да дрънкате глупости може да не се оправят нещатата, но поне хората няма да са толкова обезкоражени.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.05.2011, 11:06

12 Levitt Hostel | 13.01.201312:52

,,Със затягането и умножаването на всевъзможните ограничения от страна на държавата се създава една цяла прослойка от контрольори. И понеже има корупция, се създават и контрольори на контрольорите, и контрольори на контрольорите на контрольорите.''

Преди една година , по повод законодателно обсъждане на възможността за гласуване онлайн ( чрез електронен подпис) българските народни избраници приеха, че такова не трябва да има. Ако се вгледаме в тезите на застъпниците против електронното гласуване ще установим, че единствените мотиви за отхвърлянето на правото да се гласува електронно са по същество корупционни. За разлика от обикновените бюлетини, подавани лично, при наличие на представители на водещите партии в избирателните комисии, електронният вот не може да бъде фалшифициран. Именно в това, че електронният вот не може да бъде фалшифициран е причината възможността да се гласува електронно да бъде отхвърлена. Статистическите данни показват, че над 50% от населението в България има умения да ползва компютър и интернет, като същевременно това е активната част от населението; фактите показват, че в България има и създадена много добра информационна инфраструктура от високоскоростен интернет. Срещу сумата между 6 и 10 долара в персоналните июдентификационни карти можеше да бъде имплементиран електронен подпис и така всички граждани да получават своите идентификационни карти заедно с електронен подпис. Възможността за гласуване електронно би увеличило броя на гласуващите, респективно повече българи биха гласували, което би донесло повече легитимност на партиите, управляващите и законодателната власт. От друга страна, електронното гласуване би спестило много пари на данъкоплатците. Безспорно трябва да се осигури възможност за гласуване и на тези, които нямат умение да ползват компютър, но в предвид статистическите данни, според които 60% ползват компютър, то и сумата,м която данъкоплатците трябва да платят ще е значително по-ниска, тъй като ще се дават пари за гласуване само на половината или 40% от населението.
Провеждането на една такава реформа, свързана с реформиране изобщо на начина на комуникация между гражданите и администрацията, не само по отношение на избори, е в състояние да привлече много повече инвеститори, отколкото всичките опити на управляващите да мотивират инвеститори да вложат парите си в България. Правилната стратегия, в състояние на глобална конкуренция изисква икономическите субекти и националните държави да осмислят , както своите позитиви, така и слаботите си. В този смисъл, високоскоростният интернет е позитив, които България трябва да използва за да извоюва по-достойно място за своите граждани в глобалната икономика.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.07.2010, 18:51

11 Зелен Бетон | 12.01.201317:28

@LevittHostel:

Браво! (коментар 10 имам предвид) Дано повече хора го прочетат. И осмислят, разбира се.

Бих добавил и още нещо:

Със затягането и умножаването на всевъзможните ограничения от страна на държавата се създава една цяла прослойка от контрольори. И понеже има корупция, се създават и контрольори на контрольорите, и контрольори на контрольорите на контрольорите. Това са хора, които не осъществяват никаква производителна дейност. Те в най-добрия случай измъкват някакви пари за държавния бюджет, а в най-лошия – пречат на реалната производителна дейност на останалите.

Това, че са на държавно изхранване, и че работните им разходи (включително транспорт, комуникации, доплащане за труд в извънработно време и т.н.) се плащат пак от държавата, е едно на ръка. Оптимистично приемаме, че дейността им поне не е на загуба. Питам се обаче: когато един ден безсмислеността на повечето от тези ограничения стане очевидна и регулациите се опростят (както би трябвало да бъде), КЪДЕ ЩЕ ОТИДЕ цялата тази армия от контрольори?

Какво реално и полезно може да прави човек, който 10 или 15 години само е ходил да търси нарушенията на другите?

Да не говорим за деформациите в мисленето, които неизбежно настъпват в резултат от такова „професионално поприще“.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.05.2011, 11:06

10 Levitt Hostel | 12.01.201314:02

,, Levitt, не се прави на ударен, а кажи как мислиш, че България може да си позволи да съществува с общо 50 000 държавни служители, както беше предложил, което включва (най-малкото) полиция, лекари и учители.''

Може да съществува с до 50 хил. държавни чиновници/служители след въвеждането на следните реформи.
1. Всички услуги извършвани от държавната и местната администрация трябва да се осъществяват онлайн
2. На всеки български гражданин трябва да бъде издаден електронен подпис, като това може да стане заедно с подмяната на документити.
3. Всички дейности, които не касаят осъществяване на приоритети от националната сигурност трябва да се осъществяват от частни компании, а не от държавата.
3.1 Частни съдилища.Закон за частните съдилища. Частните съдилища разглеждат всички производства, които по сегашните закони са подсъдни на районните съдилища, с изключение на онези, за които законът предвижда решенията на тези съдилища да са окончателни. Контролът за законосъобразност се осъществява от въззивни съдилища. За да бъде осъществена тази реформа има нужда от промяна в Конституцията.По отношение на механизма за контрол няма промяна от съществуващия в момента, в който функцията контрол за законосъобразност се осъществява също от въззивни съдилища ( бел. сега окръжни съдилища).
3.2 Закон за задължително застраховане на недвижимо имущество. Този закон е насочен към всички собственици на недвижимо имущество, които се задължават да застраховат имуществото си, включително да застраховат имуществото си против пожар в частни противопожарни компании. За да бъде това изискване непосилно за гражданите трябва да се премахнат всички данъци имоти, които в момента държавата рекрутира.
3.3. Закон против държавните монополи. За да се реализира този закон трябва промяна в Конституцията. Този закон забранява обособяването на монополна държавна дейност, монопол на услугите предлагани от държавата. Съдържа разпоредби забраняващи обявяването на дейности и услуги , като изключителен монопол на държавата, с изключение: националната и обществена сигурност, обществено здраве, което означава, че тези дейности, които сега се осъществяват монополно и единствено от местната и държавна администрация трябва да бъдат забранени. Всички дейности, с изключение на горепосочените, трябва да се осъществяват от частни компании.
4. Образование. Основните, средните и висшите училища са частни. Държавата определя и изплаща издръжка за обучението на всеки един ученик съобразно образователната степен - основна и гимназиална, като отпуснтата субсидия върви заедно с ученика, за който се отпуска.. Висшето образование е частно, което кореспондира и с концепцията за автономия на университетите. Ограничения могат да бъдат налагани в ключови дисциплини, приоритет за държавата. Създава се държавна банка за кредитиране на образованието. Банката отпуска нисколихвени заеми.
5.Социално -осигурителна система. Всеки гражданин определя как да инвестира финансовите си активи и къде да влага социалните си фондове. В предвид броя на неосигурени пенсионери държавата не може да се откаже от социалната си функция, на този етап.
6. Здравноосигурителна система. В предвид това, че образование, здравеопазване, обществена и национална сигурност са приоритет на държавата разпоредбите, касаещи функционирането на същите могат да се подават и на антипазарни регулации, когато са в интерес или имат за цел реализирането на определените по-горе.
Други....

Ако изброиш броя на лицата, сега работещи в държавната администрация, чиято дейност ще бъде обхваната от посочените реформи ще установиш, че безпоблемно държавата може да съществува и с държавни служители под 50 хил., като дейността , извършвана сега от държавната администрация ще премине и ще се осъществява от частния бизнес и обществото няма да издържа с данъците си 800 000 държавни служители.
Изложената концепция едва ли е някаква новост, като фактите напълно подкрепят необходимостта от тази реформа. Политиците в България също знаят, че тези реформи са без алтернатива, като единствено политическа и икономическа алчност възпират въвеждането им. Никой политик няма в България да се откаже доброволно от власт, а реализирането на тази реформа би означавало именно това - лишаване на политиците от инструментариум ( подчинени им структури) чрез които да налагат и реализират лобистките си разпоредби и криминални интереси.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

9 deowin | 11.01.201320:10

Levitt, не се прави на ударен, а кажи как мислиш, че България може да си позволи да съществува с общо 50 000 държавни служители, както беше предложил, което включва (най-малкото) полиция, лекари и учители.
Разбери веднъж завинаги, че 800 000 държавни служители не означава 800 000 книжни плъха, бюрократи и чиновници из министерствата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.05.2011, 11:06

8 Levitt Hostel | 11.01.201309:16

,, Хайде сега, още един самопровъзгласил се майстор-статистик (анонимен) иде да дава акъл на НСИ как да брои това и онова.
Ай сиктир!
Най-вероятно каквито проблеми има българската НСИ, такива имат и щатския еквивалент, и френския, и ботсуанския. Поне.''

Пак повтарям, че в линка, който беше посочил НСИ никъде не указва броя на държавните служители и администрация. Всички данни, доказват , че броят е около 800 000 човека (по официални данни 796 100 ), като дори има официални данни , колко струват тези държавни служители на данъкоплатеца ( 4-5 млрд. лева) от 70 млрд БВП за България. 9% от БВП годишно отиват за пенсии. В тези 4-5 млрд. обаче не са включени издръжките на НС, Президента, съдебната власт.
В статията се казва нещо много важно , а именно това, че правителството продължава практиката от предходни правителства да ,,бори безработицата със социална политика". Това , освен, като моментно решение и с оглед на огормяне на статистиката при предстоящите избори има изключително вредно въздействие върху икономиката, като също така е само временно решение за безработните. Правителството вместо да със социален инжинеринг да се опитва да реши икономическите проблеми трябва да се ангажира с възраждане на занаятите, защото в България занаяти няма , а и хора, които да умеят нещо в занаятите. Занаятите са изключително важни, защото когато един необразован индивид не умее нищо той се насочва към измамата и се превръща в криминогенен фактор. Затова правителството вместо да инвестира пари във временни решения трябва тази инвестиция да пренасочи за развитието на занятите. В София не са останали и часовникари, а да не говорим за шлифовчици на диаманти, златари, дърводелци и.т.н ценни занаяти. В момента занаяти, като зидари, строители и други , свързани със строителство занаяти в момента се изпълнява от роми, които в миналото са усвоили тези занаяти от армията, но същевременно от тази дейност печелят достатъчно за да издържат семействата си и да не се превръщат в криминогенен фактор .
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

7 deowin | 10.01.201322:38

>А не влияят, понеже не се и мерят както трябва

Хайде сега, още един самопровъзгласил се майстор-статистик (анонимен) иде да дава акъл на НСИ как да брои това и онова.
Ай сиктир!
Най-вероятно каквито проблеми има българската НСИ, такива имат и щатския еквивалент, и френския, и ботсуанския. Поне.
Систематични проблеми със статистиката има навсякъде.

Въпросът, който би следвало да си задаваме, е защо българския народ не вярва на статистика и се уповава на възможни проблеми с НСИ за да рационализира това си безверие.
А отговорът се крие в самия тон на статията - защото българинът по природа е недоверчив. Дай му да критикува защо нещо не е наред, защо някое число не е каквото би му се харесало, защо в портфейла му няма толкова пари, колкото му се искат и т.н., стига виновникът да е външен - НСИ, БАН, МВР, политиците, евреите и американците.

Хайде вместо да се тюхкаме, че НСИ не си върши перфектно работата (което е силно вероятно), да се замислим дали държавата ни нямаше да е на по-добър хал, ако обръщахме повече внимание на статистиката, била тя компрометирана на известно ниво.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.02.2011, 12:23

6 AlahAkbar | 10.01.201318:00

Май само имигрантите са независими. Ма и те пращат пари на близките си - та дано оцелеят ...
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.