Унижените и оскърбените консуматори | webcafe.bg
Webcafe

Гепи

Guns&Ducks
25.11.2010, 18:06 (обновена 28.11.2010, 09:48)
Бой за банани - Лидл

Да не бързаме със стереотипния плакат: "Леле, колко сме оскотели"

Озверели тълпи напират да влязат първи на откритите в четвъртък 14 хипермаркета "Лидъл" в цялата страна. Да изкупят евтиното олио и банани, да се докопат до всяка възможна по-сериозна промоция. Няма охрана и полиция, способна да удържи щурма.

Повече тъжно, отколкото смешно. Но да не бързаме със стереотипния плакат: "Леле, колко сме оскотели".

И в богатия и цивилизован Запад често има тълпи от опашки при големи намаления - вярно, повече на фешън дрешки, отколкото на храна. А и далеч не всички, щурмували в ранни зори 14-те български "Лидъл"-а, са оскотели от мизерия хора.

Едни са просто любопитни кибици, които и без това няма какво да правят вкъщи. Други от самота са готови да прегърнат всяка възможност за социализация - дори анонимната тълпа. А трети са отишли да гледат сеира на всички.

Но все пак основният мотив на тълпата е консумацията. За пенсионера "Лидъл" е коледната добавка, която правителството няма да му даде - от евтини олио, банани и кисело мляко ще спести поне 10-20 лв. За работещите дори с по-приличен доход пазаруването на промоция също води до повече разполагаем доход.

Големият въпрос е - къде е границата между рационалното консуматорско поведение и запазването на себеуважение. Кой може да си позволи да виси на опашка и да се блъска с лакти, за да спести няколко лева, и кой възмутено би загърбил консуматорския си интерес в името на личното си достойнство?

Ако човек работи, дори и срещу ниско възнаграждение, висенето на опашка и блъскането с лакти за него би било загуба на време - независимо работно или от почивка, и това отнема от рационалния иначе консуматорски мотив да спести разполагаем доход редом с тълпата.

Ако обаче времето не е рационална ценност - например човекът е пенсионер или неработеща домакиня, тогава висенето и блъскането в тълпата заради чувствително по-евтини продукти, рационалността на неговия консуматорски мотив си остава напълно ненакърнена.

Не стои ли по паралелен стъпаловиден начин - както рационалността на консуматорския мотив, и въпросът със себеуважението? Ако човек няма особен проблем да си купува мандарини за 2.50, за него ще е унизително да се блъска за някое кило от 0.77 лева в "Лидъл". Но ако това е артикул, който заради доходите му никога не е влизал в потребителската му кошница, въпрос на човешко достойнство е той да попадне там - включително с цената на блъскане в тълпа.

Прагът на човешко достойнство на най-бедните не може да е много по-висок от техния праг на физическо оцеляване. Но това достойнство не е само лично себеусещане, а и въпрос на общностно признание. Ако околните се отнасят уважително и към най-нищия като към човек, незагубил човешко достойнство, независимо че се намира на най-долните социални прагове на достойнството, то гледката пред Лидълите вероятно би изглеждала доста по-различно.

Може би така: Хората се тълпят на опашка, но не се блъскат, а влизат дисциплинирано, запазвайки себеуважение и уважение към останалите. Първите дни с големите промоции пропускат онези, които могат да минат спокойно и без тях.

Не само защото не е рационално да губят време, не само защото са на по-висока социална летва на достойнство, но и за да могат онези от най-ниските стъпала да имат достъп до своето си достойнство.

Oще: българи  достойнство  консуматори  лидъл  олио  тълпа  хипермаркети  хора 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 19.08.2010, 15:16

9 emo13 | 29.11.201017:43

Теа, в събота ще ти сваля статистиката на премазаните и ранените на "Черния петък" в щатите, та да се поупражним на тема "достойнство" още веднъж.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

8 Thea Atanasova | 28.11.201014:16

Достойнството на българина от отдавна го няма никакво, както и уважението към околните. Въобще това думи като уважение и достойнство отдавна са изчезнали от битието на българина Усмивка
Преди поне се биеха за 2-3 лв. сега вече свалиха цената на 20-30 ст. Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

7 Pavur Pezev | 27.11.201012:29

А качеството-относително.Сега е модерно,(даже на АйФон 4) да пише:Дизайнед ин Калифорниа,Асембълд ин ЧАЙНА.Имам колега,дето донесе един кашон нокии от Китай,и направи голям алъш-вериш с авери,и ги снабди с гъзарски тогава модели за по 100 долара.Същите тука струваха по 500 долара и нагоре.Работят много добре вече 2-3 години,същите дето ги продават в Хенди и Германос.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

6 Pavur Pezev | 27.11.201012:18

Тия банани се отглеждат и берат от хора,дето живеят с долар на ден.С превозът на десетина хиляди тона по море,излиза горе долу толкова на кило,че и по-малко.Проблема със стоката в градските магазини е,че минава през няколко търгаша,докато попадне в магазина,оскъпена допълнително от алчният търговец,краен продавач.Един ЛСД телевизор,38 инча излиза около 350 американски дойлера с транспорта от Китай.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.09.2010, 11:49

5 Yordan Zlatev | 27.11.201011:52

За сведение в Норвегия всеки хранителен магазин има почти целогодишно всяка седмица промоция. Тази промоция продьлжава по цяла седмица!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.11.2010, 07:00

4 Илияна Стаменова | 27.11.201007:05

Психоза за евтина стока? А нима в същото това време Карфур не продаваше банани на 0,69лв и олио 2,05..................А се пазаруваше напълно спокоино Бесен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.10.2010, 05:20

3 Падрето | 27.11.201006:55

...Че не сте виждали американци да висят по цяла нощ преди "Черен Петък" пред всяка голяма верига магазини....жалка картинка..ако пак сте ги виждали,знаете за какво иде реч!Хора умират почти всяка година прегазени от тълпата...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.08.2010, 15:16

2 emo13 | 26.11.201014:20

Айде, оскотели. През 1986, 87 и 88-ма имах щастието да се редя цели 3 пъти на опашки за банани. Тактиката беше следната: около 18-ти декември в няколко плод-зеленчука тайно се пускаха банани или портокали. Когато мълвата се разнесеше, родителите изпращаха децата от гледна точка на факта, че може да им дадат повече от разрешените 4 кила наведнъж /което никога не ставаше. лелките продавачки бяха строги, но справедливи/. Ние малките си се редхме на опашката, големите се псуваха и се караха юнашки. Някои по-нахални се предреждаха. Лошото беше, че щастието "купуване на банани" огряваше два пъти годишно - декември и февруари. Поради тази причина съм се редил само три пъти. Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.11.2010, 16:47

1 Начко | 26.11.201010:47

"Прагът на човешко достойнство на най-бедните не може да е много по-висок от техния праг на физическо оцеляване. Но това достойнство не е само лично себеусещане, а и въпрос на общностно признание. Ако околните се отнасят уважително и към най-нищия като към човек, незагубил човешко достойнство, независимо че се намира на най-долните социални прагове на достойнството, то гледката пред Лидълите вероятно би изглеждала доста по-различно."

Красиви мечти...
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.