Кой може да иска вот на недоверие? Този, на когото му имат доверие. Очевидно БСП не е довереникът... | webcafe.bg
Webcafe

Вот на аванта

Guns&Ducks 09.09.2010, 09:38 (обновена 11.09.2010, 13:49)
доган, станишев

Снимка: © БГНЕС

Лидерът на БСП Сергей Станишев иска вот на недоверие, за да вдигне доверието към себе си, хората на Доган - все пак да демонстрират някакво опозиционерство...

Кой може да иска вот на недоверие? Този, на когото му имат доверие. Очевидно БСП не е довереникът. Иначе нямаше така катастрофално да загуби изборите и вече повече от година в опозиция да не качва проценти в изследванията на общественото мнение.

Какъв е смисилът на парламентарния вот на недоверие към кабинета? Правителството да падне от власт. За което трябват 121 депутатски гласа.

Какъв е смисилът да искаш вот на недоверие, когато знаеш, че не можеш да събереш тези гласове? Да поставиш от най-високата трибуна като голям политически проблем пред обществото определени правителствени политики или цялото управление на кабинета.

И в двата случая обаче - и когато искаш да свалиш правителството, и когато искаш да го принудиш да коригира политиката си, трябва да можеш да предложиш управленска алтернатива.

Ако си събрал 121 гласа, трябва да си способен да излъчиш и ново правителство, което да предложи различна и по-добра политика от тази на старото, заради която именно си го свалил.

Ако искаш само да заставиш управляващите да коригират политиката си, трябва да можеш ясно да покажеш как. Не можеш просто да кажеш - не съм доволен, оправете нещата, но не знам точно как.

Защото са те пратили във върховния орган на политическото представителство, който не е надзорен съвет от странични наблюдатели, а който решава кой и как да управлява. Това става чрез парламентарни мнозинства. А вотът на недоверие е единственият инструмент за промяна на управляващото мнозинство в рамките на мандата на един парламент, освен когато мнозинството само не се разпадне или преобразува в друго.

Значи вотът на недоверие е нещо много, много сериозно. Крайната му цел е същата като тази на парламентарните избори - само че без да се правят такива. Целта е да изберат твоята политика, с варианти да си я провеждаш сам или да ти я провеждат досегашните управляващи.

За 20-те години възродена демокрация у нас това не се случи нито веднъж - при десетките вотове на недоверие в седемте досегашни парламента, поискани от най-различни парламентарни малцинства. Няма да се случи и сега, при готвения от БСП първи вот на недоверие към правителството на ГЕРБ.

Заради простата аритметика от максимум 77 гласа, колкото е общият брой депутати на БСП и ДПС. Но и без тази аритметика, това не бива да се случи. И не защото ГЕРБ не заслужава да му се иска недоверие. А защото тъкмо БСП и ДПС нямат основания да го искат. (Въпреки че ДПС показва известно въздържание към вота...)

На БСП й трябват още депутати, за да си го поиска

БСП не само няма парламентарна група, с която да спечели вота на недоверие, но не разполага и с необходимия брой депутати, за да го поиска. По конституция за внасяне на недоверие трябват минимум 1/5 от народните представители - 48 депутати, а социалистическите пратеници в парламента са 40.

Заедно с депутатите на ДПС, червените могат да разчитат на 77 опозиционни гласа. Останалите партии в парламента извън ГЕРБ категорично отказаха сътрудничество. "Атака" е най-верният поддръжник на ГЕРБ. Синята коалиция отказа с аргумента, че с БСП не могат да седнат на една маса. А Яне Янев, с неофициалната си група от независими депутати, не вижда смисъл във вота, който след неуспеха му щял да бъде използван от Бойко Борисов отново да се покаже като Рамбо, победил за сетен път комунистите.

На първия си кръг разговори за вота на недоверие БСП и ДПС не постигнаха съгласие коя да е темата на вота. БСП държи на здравеопазването, а ДПС - на образованието, като мисли дори да разшири темата до "духовната сфера", която да включва и културата, и вероизповеданията.

БСП вече сама се отказа от другата си идея - за вот на недоверие към цялостната политика на кабинета, защото така си затваря възможността за каквито и да е нови вотове на недоверие, на каквато и да е тема, в следващите 6 месеца. Това ограничение е наложено от Решение №13 на Конституционния съд от 1992 г. Вот на недоверие без всякакви времеви ограничения може да се иска само на основание нарушение на Конституцията.

Всичко в здравеопазването си върви по старому - какъв вот...

БСП мисли да иска недоверие заради здравеопазването. Както вече стана ясно - за целта тя трябва да предложи алтернативна здравна политика. Но каква алтернатива могат да предложат социалистите, след като - поне до момента, политиката в здравеопазването е същата като при тяхното управление.

Не можеш да искаш вот на недоверие за собствената си политика, нали? Реформа още няма, както нямаше и преди, още не е ясна дори като план.

Единствената разлика е, че в здравеопазването сега има много по-малко пари. Отделен въпрос е на какво се дължи това - на икономическата криза и по-ниските бюджетни приходи, на натрупани структурни дефекти в нереформираната здравна система, произвеждащи все повече и повече дефицити, на волунтаризма на финансовия министър, или и на трите едновременно.

Принципният въпрос обаче е защо, ако здравната система сега е същата, както при нейното управление (но разполагаща с по-малко пари), БСП иска да я променя? И защо не го е направила цели 4 години, когато бе на власт, и то все години на неспирен икономически растеж?

Ако БСП вече има визия за промяна на здравната система, то трябваше вече да я е заявила публично. И то задължително с признанието на собствената вина за 4-годишното бездействие.

Еволюция - чрез революция на чужд гръб

Разбира се, всяка партия има право на еволюция. Но няма право да я постига с революция на чужд гръб - чрез вот на недоверие. Нямаш право първо да се явиш на избори (а нали вотът е като избори, но без избори) и чак после, като те изберат, да кажеш как ще управляваш. Особено пък ако не си и правиш сметка да управляваш, понеже свалянето на кабинета ти е непосилна задача.

Лишената от доверие БСП (според проучване на МБМД лидерът й Сергей Станишев е с 13% одобрение - два пъти по-малко от най-нехаресвания министър от кабинета Божидар Димитров - бел.а.) ще се опита да трупа служебно доверие чрез вот на недоверие.

Без да разполага с морално-политическите основания, които да отговорят на съдържанието на тази конституционна процедура - промяна на политиката или на самото управление в рамките на същия парламент, БСП иска незаслужено да седне върху полога на недоволството от управляващите.

С напредването на мандата то вероятно ще расте, а Столетницата ще чака любимото на прехода махало да я върне на власт.

Затова вотът на недоверие за здравеопазването няма да има нищо общо със здравеопазването. Нито с реалните управленски алтернативи в сектора. Нито с честната борба за спечелване на обществена подкрепа.

А единствено с мерака недостатъците на опонента сами да те направят алтернатива.

Със сметчицата социалистите да си повярват в навечерието на партийния конгрес.

И с мечтата гражданите пак да им повярват.

Oще: ахмед доган  бсп  вот  герб  дпс  парламент  сергей станишев 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.05.2010, 04:54

11 MacAllister | 10.09.201019:19

Дами и господа от разумната част на коментиращите имам притеснение и се надявам да си въобразявам. Притеснявам се, че ГЕРБ няма да даде властта и изборите или ще се фалшифицират сериозно или дори няма да има такива или ще измислят закон, който да ги прави победители. Наблюдавам в ниските нива на структурите им образуване на нещо, което бих нарекъл "завери", които намират уютно скривалище под популисткия чадър и постепено започват да се осъзнават като организация. Заплахите за даване на оставка и всички други бръщолевения на високо ниво плюс липсата на какъвто и да е вертикален контрол в случая дават малко неочаквана спонтанна организираност. Аз не съм изненадан и се постарах да предупредя за това още преди години. При липса на силни алтернативи ГЕРБ+АТАКА мобилизират около половината българи на поход към неизвестна цел. Естествено една част нахлуват в такива набързо създадени организации с икномически цели, но проблемът е, че именно липсата на алтернатива позволява на такъв сбиротак да придобие пред себе си нещо като лице и псевдофилософия, която да задържи наивниците в електората и при по-дълго заседяване на власт да осъзнае възможността да я задържи задълго стига да не допусне конкуренция.

Никой от нас пет пари не дава нито за Станишев нито за Доган, а останките на СДС са отдавна бита карта. Само БСП и ДПС имат железен електорат по подобие на най-ценената част от избирателите на ГЕРБ и съответно те са онези, които трябва да бъдат елиминирани - те са естествените врагове, конкуренти за същия тип избиратели. Създаването на нови конкуренти нито е започнало, нито е проблем да бъде спряно ако се случи. Тая политика започва постепено да става осъзната кауза за гербавите и се притеснявам, че няма да може да бъдат отместени.

Очевидно е, че при честни избори ГЕРБ не може да остане на власт. При под 50% гласували за тях и единствено губене на електорат от там насетне (което може лесно да се провери) е ясно, че всякакви проучвания, които посочват друго са измислица и че при по-голяма активност няма начин дори и заедно с атака да вземат дори 30-35% гласове при най-оптимистични прогнози, но при липса на силна алтернатива и обезличени и корумпирани стари лица фалшификацията няма от кого да се осопори и може да се покрие в големи размери. Дори на парламентарните избори, които ги докараха на власт имаше мащабни фалшификации, които се ограничиха най-вече до добавяне на мъртви души във вота, а не промняна съществено на съотношението, но на следващи избори ще имаме съвсем различна ситуация. Наблюдавах предишните избори и лично проверих 5 секции, като при 2 от тях резултатите записани от РИК и от самите секции се различаваха с няколко десетки гласа! Надявам се всички да си дават сметка какво означава това и да усещат атмосферата, която може да доведе до нещо много страшно. Процеса, който протича сега се е случвал много пъти в историята и с комунистическите партии, с нацистите на различни места и в още доста ситуации. При лиспата на доверие в умерени партии се получава вакуум, който се запълва от нови лица, които при наличи на подходяща атмосфера успяват да създадат организация, която не само да ги задържи на власт, но и да го направи чрез елиминация на всички останали. Добре де не го описвам добре, но мисля, че мнозина от вас се сещат за какво говоря и виждат, че условията у нас са идеални. Когато царя създаде НДСВ той сортира с приоритет хуманитарна интелигенция, която поне у нас е доста просмукана от индививуализъм, освен това още нямаше условия за вменяване на концентрирана вина нито пък царя искаше да играе такава игра и в резултат въпреки привидното подобие НДСВ се превърна в импотентна сбирищина. Сега е съвсем разлино.

На мога да не забелязвам приликите на действията на Б.Б. с политиката на Хитлер. Като се изключи идеологията и щурмоваците принципите са същите макар и да излгеждат притъпени. Демагогия от централата и пълна свобода за действие на по-ниските нива - сами да създават както малки фюрери така и малки организации - короната е само емблема на принадлежност и братство между глутниците вълци. Строенето на магистрали - не помните ли историята? Следва да видим програми за заетост осигурена от държавата и всичко ще си дойде на място. За щастие има и много съставки, които липсват в тая каша и нищо подобно на нацизма не може да се случи у нас, но дори и недосварената вождистка власт, която се образува може да вгорчи живота на всеки, който не е тъпанар или не желае поне да играе такъв и вероятно сле турците следва да очкваме наистина вината на евреите (които според аксиомите сигурно са комунисти всичките).
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.09.2010, 22:41

10 ша те | 10.09.201018:42

другарят донев писал, писал, та се забравил. явно е спал последните 20г. и сега се е събудил, видял и решил, че светът сега е измислен от бай ти бойко. те комунистите създадоха и употребиха и сдс, та какво остава за бедния пожарникар.

иначе съм съгласен с хермине.

а тройната далавера ще гори вечно в ада и следователно ще бъдат винаги виновни. дори след 1000 години
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.08.2010, 10:05

9 Hermine | 10.09.201017:07

Донев, така така добре си описал аксиомите, сякаш политическата демагогия е от вчера и сякаш същите тия аксиоми не се експолатирани и не се експлоатират от всички политически партии, управлявали и и неуправлявали страната ни от началото на т.нар. преход, че даже и от преди това, та чак до наши дни.
Такеши и ти големи разкрития правиш. За 20 години ни управляваха явни комунисти и агенти на ДС (оветлени и неосветлени още). Накрая дойде ред и на явните ченгета, явно защото други останаха. Чудя се, след 3 години, като пак се завърти изборния цирк, какви ченгета и от къде ще идват?
МакАлистър, може да има и по голяма тъпотия, вервай ми.
Ръцата, духаме го непрекъсно, групово и индивидуално. Ако имаше олимпийска дисциплина за това духане, ние щяхме да сме несменями шампиони, независимо от ожесточената конкуренция. Виж, ще ми се стори необичайно, ако не ни се наложи някой ден да го духаме.
Та мисълта ми беше, че за тия 20 години на какви ли не активни мероприятия се нагледах. Четейки статията се сетих например за оня вот на недоверие срещу Ф.Д., дето не мина, та после се наложи самия Ф.Д. да се самосвали с вот на доверие, защото не бяха минали 6 месеца, а знамето на комунистическата заплаха трябваше да се развява и да се плаши който трябва при взимане на решения за разширяване на една организация.
Управлението на ГЕРБ може да бъде критикувано много конкретно и във всички посоки, като се започне от Б.Б. и се свърши с „шибания” министър, без разбира се да пропускаме никой от кабинета му. Даже бих включила и някои областни управители, дето се изтъпанват пред бтв и обявяват частни плажове от догодина. От такова некадърно управление, при това реализирано с пионерски ентусиазъм, да измисли собствена политическата демагогия аз лично не възлагам надежди.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.09.2010, 16:05

8 Ariman | 10.09.201010:42

Проблемът в момента е, че малограмотните и бедните, които си мислят, че винаги някой друг им е виновен припознават в Б.Б. бащицата, който ще ги "оправи", проблемът не е в Бойко, а в хилядите ,като него, които мразят всичко различно и всеки различен им е виновен. А на необразования, органичения, бедния, всеки които има лев повече от него е виновен и различен.

Серго е виновен, Доган е виновен, Царя е виновен, бизнеса е виновен, народа е лош материал, пенсионерите са виновни, само за еврейте още не сме чули, че са виновни, но да се готвят, идва им времето, на тях все им е ред и им се пада.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.08.2010, 08:58

7 Евгени Донев | 10.09.201010:35

Takeshi,
Ясно е, че е малоумна Аксиома 1! Те и другите са същите, не са кой знае колко близко до реалността, но това не пречи да се използват постоянно. Ето на, прочети коментарите по долу. По категорично доказателство за съществуването и за вярата на гербавите в силата на ВГА (Великите гербави аксиоми) едва ли може да има!

" 6 Ateista | 10.09.2010 06:30
Eх,другаря Донев на 09.09 може ли да не се разме4тае за КПСС-БКП?..." - Т.е. аз съм комунист, другар, вероятно и доносник, защото съм си позволил да изкажа някакво мнение, различаващо се от Партийната линия. Типичен пример за използване на Аксиома 1! Дали съм бил някога член на БКП, БСП, КПСС или друга комунистическа партия, няма значение! Самият факт, че не вея байряци и не славя вожда е достатъчен, за да бъда обявен за комунист. Точка!!!!

Пак от същия отговор:
"...И аз предпо4итам Иван Костов пред ББ,но поне не са комунистите - СерГей и турците..." - Тук виждаме типичен пример за приложение на Аксиома 4. Името на Костов се споменава с цел, да бъдат приобщени колкото си може повече дясно мислещи гласоподаватели към гербавата кауза. авторът се Опитва да внуши, че дали Костов или Бойко ще бъде премиер, разлика е няма! Т.е. леко завоалирано прилага Аксиома 3.

Да разгледаме следващия отговор:

"5 Hristo Stoyanov Ръцата | 09.09.2010 22:42
абе защо не го духа... всички!!!!! Все ББ ви е виновен..
а какво да кажем за тези олигофрени станишев и доган?!!
Станишев , мамино синче пълно с комплекси прави свирки на Доган...." - Мисля, че тук нещата са пределно ясни! Аксиома 2 от началото до края!

"...ББ може и да не най-добрия , поне с еопитва да прави нещо.
Но вас това ви тормози - некадърни гъзолизци - все по малко остава вакантни местенца където да хапваш кебапче по 40ст и нишо да не работиш!!!
Това ви тормози всички червени безделници и некъдърници .....все по трудно ще става за вас......" - Тук също положението е повече от типично! Аксиома 4 и Аскиома 1, в комбинация с пламенен финал на база Аксиома 5.

В крайна сметка, както казах в началото, прав си! За всеки нормален човек е ясно, че по същество ВГА са абсолютни безсмилици, изсмукани от пръстите, които нямат нищо общо с действителността. За гербавата демагогия обаче, това са основополагащи принципи. Това са "истини", които следва да заменят действията. Всички ние сме длъжни да повярваме в тях, да се задоволим с това и да не търсим от правителството реално свършена работа. За целта, в съответствие с Гьобелсовия принцип, че повтарянето на една лъжа безброй пъти, в крайна сметка я превръща в истина, от всякъде ни заливат с такъв тип "информация". Просто, това е стилът на гербавото управление. И няма как да бъде друго! Няма как, една медийна креатура, създадена от медиите, наложена от медиите, и по същество контролирана и управлявана от медиите, какъвто е настоящия ни премиер, да действа по различен начин. Очевадно е, че той няма капацитет да управлява, не му достигат нито познания, нито опит, нито смелост. Затова набляга на ПиАр-а. Опитва се да компенсира целия си управленски дефицит чрез безкрайно показване по телевизии, радиостанции, вестници и въобще нявсякъде. Правят се опити, всеки проблем да се замени или поне да се замаже с някаква медийна изява. Както и в най пресния пример - скадалът с пистата за Формула 1. Гръмна балона, разбра се, че нито писта ще има, нито инвеститори, нито шейхове и след като метна едно бързо обяснение, в съответствие с Аксиома 2, че Румен Петков е виновен, Бойко отиде да проверява строежа на магистралата и на бърза ръка ни обеща общо 7(седем) магистрали... Медиите, съответно, ги налапаха и седемте...и нещата с пистата се позамазаха.... Това е положението! Проблемът е, че ние - българите все още се връзваме на подобен елементарен популизъм и гласуваме ли, гласуваме .... Както се казва, другия път и едно магаре ако ни показват толкова по телевизията, ако Бареков го побутне, ако Цветанка Ризова го кани редовно в неделя...и него ще си изберем!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.08.2010, 04:30

6 Ateista | 10.09.201006:30

Eх,другаря Донев на 09.09 може ли да не се разме4тае за КПСС-БКП?
Да,ама не.
И аз предпо4итам Иван Костов пред ББ,но поне не са комунистите - СерГей и турците.
Няма път назад за вас другари към властта,край с вас.
Кофти ли ви е?
Предполагам...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.08.2010, 09:40

5 Hristo Stoyanov Ръцата | 09.09.201022:42

абе защо не го духа... всички!!!!! Все ББ ви е виновен..
а какво да кажем за тези олигофрени станишев и доган?!!
Станишев , мамино синче пълно с комплекси прави свирки на Доган само и само да стане премиер - после 4 годин само се краде и от едните и от другите........похарчиха се пари за бедствие в слънчев ден ??!!! Емел беше уморена и затова си почиваше в Монако.......

ББ може и да не най-добрия , поне с еопитва да прави нещо.
Но вас това ви тормози - некадърни гъзолизци - все по малко остава вакантни местенца където да хапваш кебапче по 40ст и нишо да не работиш!!!
Това ви тормози всички червени безделници и некъдърници .....все по трудно ще става за вас.......


този вот е ясен отсега - пълен провал , както и цялото упревление на 3-та коалиция!!!!!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.05.2010, 04:54

4 MacAllister | 09.09.201018:15

Има още една форма - благодарене на бога за Б.Б. и пожелаване на здраве и дълго царство - ей на появила се една таквъз под статията за Фейсбука-та му. Тоя тип коментиране има предимството, че може да се копи-пейства без корекции за контекста.

Такеши хабим си думите и аз го напомням от време на време, не че съм нещо бъзнат за ония смешници от ДС ама герберите като приказват за борба с комунисти поне да им я вършеше някой дето не е такъв в червата ... ама няма мисъл, пък и да има явно служи за нещо друго. Като гледам всичко туй от година насам вече не се чудя на нищо, излиза, че може да говориш очевидни и за тебе глупости и да си вярваш и да ти вярват достатъчно хора - само ги повтаряй по-длъжко и ... Гьобелс го е казал. Само да се надяваме да не се превърнат в нещо по-страшно. Не знам наивник ли съм, но не ми се вярва много българи откровено да ги мислят тия неща - не желая да допусна, че може да има подобна тъпотия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.07.2010, 16:36

3 Профилът е закрит | 09.09.201017:51

Аксиома 1 е малоумна по същество, тъй като самия Вожд е член на БКП и в не едно интервю сочи два пътеводни символа играли роля в оформяне на Неговото светоусещане- Тодор Живков и Кинг Саймън.
Освен това, Аксиома 1, приложена като сито към бъдещи симпатизанти или членове на ГЕРБ би оставило партията без 2/3 от настоящия и електорат и поне 50% от ръководния и апарат. Само да спомена, и то не е никаква тайна, една солидна част от депутатите и областните управители са бивши ченгета... ама като казвам бивши, значи онези от ДС... та така...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.09.2010, 11:11

2 Andrei1818 | 09.09.201016:51

Евгени Донев поклон поклон поклон поклон
   

оценка

+0 -0

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.