Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Това ли е краят на Алиталия?

Дали това е краят на Алиталия? За пореден път този въпрос си задават преди всичко милионите италианци, от чиито данъци все се спасява националния италиански превозвач. Снимка: Wikipedia
Дали това е краят на Алиталия? За пореден път този въпрос си задават преди всичко милионите италианци, от чиито данъци все се спасява националния италиански превозвач.

Дали това е краят на Алиталия? За пореден път този въпрос си задават преди всичко милионите италианци, от чиито данъци все се спасява националния италиански превозвач. Типично по италиански компанията е била на ръба на фалита вече няколко пъти, неколкократно е спасявана с държавна помощ и различни спасителни планове.

Сега обаче нещата са доста сложни. Алиталия губи по два милиона евро на ден, 80 хиляди евро на час и 700 милиона годишно.

Миналата седмица с големи трудности беше постигната договорка между правителството, синдикатите и акционерите. Компанията е 49% собственост на арабите от Etihad, 20% на Алиталия, 15% на банка Intesa Sanpaolo и също толкова на Unicredit. Парите в компанията свършват, няма ликвидност и скоро може да няма средства за разплащане с доставчици и работници.

Проваленият спасителен план

Спасителният план предвиждаше да бъдат съкратени 980 служители с гарантирано обезщетение за безработица за период от две години, съкращаване на 558 работещи на срочен договор, на 141 от чужбина и намаляване с 8% на заплащането на персонала, който лети, както и намаляване на почивките и на натрупания стаж за пенсия.

Служителите трябваша да се изкажат относно плана на специално насрочен референдум миналата седмица и те го отхвърлиха.

Оттук-нататък...

Затова алтернативите пред компанията останаха още по-малко. Изключва се възможността за държавно финансиране, както заяви италианският финансов министър Карло Падоан.

Конкурентните превозвачи не демонстрират интерес към закупуване на компанията. Сред сочените за потенциални купувачи са Луфтханза и Ryanair, тъй като те имат интерес към дестинациите на Алиталия.

Но Рим не иска да допусне нито солидна държавна финансова помощ, нито фалит. Правителството ще даде на компанията 400 милиона евро, за да я подпомогне в следващите стъпки, когато синдик ще реши дали може да бъде продадена или трябва да се мине към ликвидация.

"Фалит на Алиталия ще бъде шок за италианската икономика, много по-голям от сценария, който се разглежда в момента. За един кратък период от 6 месеца трябва да се намери купувач, който да покрие вътрешните дестинации, които Алиталия изпълнява" - заявява италианският министър на индустрията Карло Календа.

Примерът Меридиана

Матео Ренци, бившият италиански премиер и преизбран лидер на Демократическата партия, сочи като вариант успешният пример на спасяване на по-малкия италиански превозвач Меридиана. До края на следващата седмица се очаква да бъде подписана сделката между Qatar airways и Meridiana. Подобна беше идеята за спасяване на Alitalia, когато през 2014 година арабите от Etihad купуват 49%, не повече, за да не загубят правото да бъдат компания от ЕС.

"Алиталия е различна, мениджмънтът направи ужасни грешки. Но с малко повече време на разположение има условия за намиране на решение" - счита Ренци.

Много италианци не са съгласни още държавни пари да бъдат наливани в дупката без дъно Алиталия. За десет години държавната помощ е коствала 7 милиарда евро на данъкоплатците. "Алиталия е мъртвец, който ни тежи на врата" - пише в социалните мрежи Анджелино Гинели. "Стига сме спасявали Алиталия" - казва Чинция Бригульо, една от хилядата подписали се в он-лайн петиция, която не иска правителството да се намесва в случая.

Асоциацията на потребителите заплаши, че ще съди държавата в Сметната палата, ако бъде предоставена солидна финансова помощ. Сметната палата е орган, който може да търси отговорност от висши държавни служители, включително министри, за злоупотреба с публични средства.

Според проучванията 77% от италианците считат, че компанията трябва да бъде оставена да фалира. Според тях новите компании като Ryanair и Easyjet спокойно могат да покрият полетите на националния превозвач. Алиталия лети и до София, откъдето оперира полети до Рим и Милано. Тези дестинации се извършват както от Bulgaria air, така и от Wizzair и Ryanair, които летят и до Венеция, Катания, Пиза, Болоня и др.

Но съдбата на 12,500 работещи в авиокомпанията не е безразлична за правителството. Още повече че през май следващата година се очакват парламентарни избори. Затова най-вероятно Демократическата партия, която в момента управлява, няма да гледа със скръстени ръце как Алиталия фалира.

Във вторник ще бъде свикано общо събрание на акционерите, което трябва да одобри избирането на синдик. Това е първата стъпка, когато едно дружество иска да обяви ненъстоятелност. Ще се уточни състоянието на Алиталия, недвижимото имущество, може да се стигне и до обявяване на несъстоятелност. След назначаването на синдик ще има 180 дни, за да се оздрави предприятието.

Синдикът и неговият екип ще имат тежката мисия да оправят наследство, трупано с десетилетия. В най-лошия случай, в края на тези 6 месеца ще е станало ясно, че компанията не е в състояние да бъде оздравена. В такъв случай ще се направи опит да бъде продадена, ако компанията е станала малко по-привклекателна. Тези дни трябва да стане ясно.

 

Най-четените