Смъртта на свободните медии в Русия | webcafe.bg
Webcafe

Смъртта на свободните медии в Русия

Webcafe, Aна Немцова*, The Daily Beast
20.05.2016, 11:53 (обновена 23.05.2016, 19:03)
рбк, русия

Последният опозиционен олигарх в Русия Михаил Прохоров направи медийно кръвопускане в холдинга РБК, което наподобява жертвоприношение пред Кремъл

Точно преди седмица силно земетресение разтърси поочукания руски медиен хоризонт. Само за ден, на петък 13-ти, руският най-голям независим медиен холдинг РБК ("РосБизнесКонсалтинг") се раздели с трима свои топ редактори - Елизавета Осетинская, главен редактор на цялата медийна група, Максим Солюс, отговарящ за вестник РБК и Роман Баданин - управляващ новинарската агенция.

Обезглавяването на новинарския холдинг може да бъде разгледано като един вид жертвоприношение, поднесено на Кремъл от собственика на компанията - милиардера Михаил Прохоров.

След случилото се, цялата медийна компания започна да се срива, подобно на къща от карти, тъй като много журналисти решиха да напуснат от солидарност към своите редактори.

Последния месец руските власти проведоха серия обиски в офисите на Прохоров, за когото се твърди, че е един от петте най-богати мъже в Русия (той е и собственик на американския професионален баскетболен отбор в НБА - Brooklyn Nets).

Прохоров беше сред последните олигарси, подкрепящи опозиционните настроения в страната - и властите пожелаха да го изхвърлят от медийния пазар.

В следствие на нарастващия натиск над него, той сам реши да направи компромис и започна журналистическо кръвопускане в РБК.

"Прохоров пожертва своите медийни активи, за да спаси някои други по-важни бизнес интереси", коментира Мария Липман от универистета "Джордж Вашингтон" пред The Daily Beast. "Tова далеч не е първият път, в който руски предприемач се решава на подобно действие, в следствие на политически натиск".

Очевидно амбициите на някога разхитителния и известен със своя подчертан интерес към красивите жени 51-годишен Прохоров напоследък удрят на камък.

По време на президентските избори през 2012-та той се яви като единствен независим кандидат срещу Владимир Путин и спечели едва 8 процента от гласовете.

В началото на миналата година Прохоров загуби своя близък приятел опозиционния лидер Борис Немцов, който беше убит край Кремъл. "Той беше застрелян в гърба. Копелетата не са имали куража да го погледнат в очите", заяви тогава милиардерът.

Е, тази година бизнесменът се оказа на мушката на ФСБ (Федерална служба по сигурността, правоприемник на КГБ - бел. ред.), които претърсиха московските му офиси.

Въпреки че властите в Кремъл отрекоха каквато и да е намеса, много хора в Москва смятат, че Путин наказва Прохоров и неговата медийна група, заради разследванията, които уличиха семейството на президента в корупция.

Председателят на руския журналистически съюз Павел Гусев определи случая с напускането на шефовете на РБК като изцяло политически и заяви, че му напомня за атаката на Кремъл срещу обществения канал НТВ през май 2000 година.

Тогава, през първата година от президентството на Путин, десетки служители от данъчна полиция, главната прокуратура и ФСБ атакуваха централата на НТВ в Москва. И тогава Путин отрече да е замесен в акцията.

През последните две години сериозните разследващи репортажи, проведени от РБК, разкриха някои големи тайни на живота в Кремъл.

Талантливите журналисти от холдинга анализираха и публикуваха детайли за разходите около най-големите начинания на президента.

Миналия юни РБК пусна детайлен анализ на средствата, похарчени от Русия и Украйна в Донбас, контролираните територии в Източна Украйна. През октомври 2015-та вестник РБК освети разходите във войната в Сирия и съобщи, че те възлизат на 2,5 милиона долара дневно.

Статия, публикувана през март, обясни точно колко пари са похарчени Общоруския народен фронт - движение, основано лично от Путин.

Руските журналисти сравняват RBC с Ноевия ковчег, имайки предвид нарастващото ниво на цензурата. Те твърдят, че това беше единствената свободомислеща медийна група в Русия, която покрива всички медийни платформи, включително интернет, телевизия и печатни медии.

В медийния холдинг работят 1500 души. Но след разкритията на Panama Papers, които показаха офшорните връзки на Путин и най-близките му приятели, Кремъл стана особено чувствителен към всякаква критика към президента и неговия кръг - и журналистите все по-трудно могат да се доберат до по-съществена информация.

"Властите започнаха да ударят РБК още в средата на есента миналата година, но най-силно раздразнение предизвика разследването за бизнес аферите на предполагаемата дъщеря на Путин Екатерина Тихонова и нейният съпруг Кирил Шамалов", заяви Борис Грозовски, анализатор на фонда "Гайдар" пред The Daily Beast.

Миналият декември, РБК публикува разследване за личността на 33-годишния Шамалов, който стана съ-собственик в благословената от Путин компания "Сибур", която е оценена на около 13,4 млрд. долара.

Според РБК, "обсебеният от кариерата си" предприемач, се жени за Тихонова и става вице-президент на компанията на крехката възраст от 26 години.

По време на годишната пресконференция, дадена от Путин миналата година, РБК поиска категоричен отговор от президента дали Екатерина Тихонова е негова дъщеря. Путин не го отрече и неутралния отговор на президента прозвуча като "признание", поне по думите на известната телевизионна водеща Ксения Собчак през вестник "Собеседник".

Цялата афера издава целенасочено сплашване на пресата след 16-годишното управление на Путин като президент, премиер и отново президент.

В началото на пунитовата ера, хиляди руснаци протестираха срещу нахлуването в НТВ. Миналия уикенд едва десетина журналисти се събраха в центъра на Москва да демонстрират подрепа за своите колеги от РБК.

Протестиращите четоха на висок глас последното издание на вестника. Някои изпиха по чашка-две в чест на импровизираното "погребение" на някога свободния и независим медиен холдинг.

"Всъщност, както се е случвало и преди, собственика уволнява топ редакторите, други напускат доброволно и някои журналисти заявяват, че и те биха напуснали в знак на протест", коментира Липман за The Daily Beast. Тя твърди, че медиите от РБК може и да оцелеят, ако новият собственик започне да се грижи за тях. "Но, разбира се, те никога няма да произвеждат същото ниво на журналистика, ръководени от онези високи журналистически стандарти, а не от лоялност към съответната власт - което точно е и целта зад натиска над Прохоров".

Без РБК, ситуацията изглежда безнадеждна на много от руските журналисти.

Малкото, които остават независими или полу-зависими, включително "Новая газета" или списание "Новое время" нямат ресурсите да наемат десетки от останалите безработни, висококвалифицирани кадри.

Натискът над свободните медии се засили след връщането на Путин в Кремъл през 2012-та. През 2014-та телевизионния канал "Дожд" загуби своите кабелни и спътникови канали, което намали съществено броя на аудиторията и приходите от реклами. Миналата година, като резултат от новия руски закон, ограничаващ собствеността на медии от чужди компании, Dow Jones трябваше да продаде своя пакет акции във вестник "Ведомости".

Разбира се, винаги има начин да се заобиколи цензурата, както демонстрираха десетина журналисти от бившата Lenta.ru през 2014-та. Новата медия, която те основаха, се нарича "Медуза" и излъчва от Рига, Латвия.

Всъщност, настоящата ситуация с РБК звучи познато на бившите журналисти от Lenta. Редaкторът на Медуза Иван Колпаков обобщи положението пред The Daily Beast по следния начин:

"Компанията РБК загуби главата си, затова и вече в известен смисъл живее живот след смъртта си".

*Aна Немцова е кореспондент за Newsweek и Тhe Daily Beast в Москва. Тя е писала още за Foreign Policy, nbcnews.com, Marie Claire и The Guardian. Носител е на наградата IWMF Courage in Journalism за 2015-та.


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.11.2015, 17:55

13 SamVaims | 26.05.201622:00

"И се получава нещо наистина смешно и жалко.Еврейката Ана Немцова цитира еврейката Мария Липман,която оплаква съдбата на евреина Михаил Прохоров/във Forbes Israel същият е на 16 място по богатство/и разбира се,притоплят разстрела на евреина Борис Немцов."
Това ли ти е аргумента Много щастлив
Впрочем новината за Смъртта на свободните медии в Русия касае главно тези наивници , които до сега са се информирали основно от руски медии. Според моята скромна ценностна система да се информираш от руски източник е равносилно на това да си кръгъл идиот в медицинския смисъл на думата.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 21.02.2016, 11:26

12 Vinnie Jones | 26.05.201612:44

Разбира се, медиите в Русия са по-независими, от тези в щатите! Единственити по-независими от тях са в Северна Корея Смее се
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 26.09.2011, 20:46

11 theo | 23.05.201615:44

@Бастард:

1. Никой не се е отказал от златния стандарт през 1933. През 1934, за да се справят с последиците от Голямата депресия, една от мерките е намаляване на златното покритие на долара с около 40%, от 1,5 грама до 0,9 грама. Отказването се случва чак през 1971. Тоест, преди по-малко от 50 години. При другите основни валути това се случва доста по-късно.

2. Никъде в коментара си не споменавам България и нейния златен резерв, нито пък Русия. Говоря за долара и другите основни валути, между които българският лев НЕ СЕ намира. Между другото, някъде в многото книжки, които сте прочел, не пише ли, че през 1959 няма държава Русия?

3. Какво и колко е прочел човек си личи от глупостите, които пише или не пише, а не от твърдения от сорта "Прочел съм повече отколкото вашето семейство и тези на братовчедите ви". Не знаех, че познавате мен, семейството ми и братовчедите. Явно някога сме си били доста близки.
   

оценка

+3 -1

Регистриран на: 23.05.2013, 01:45

10 Conspirator | 23.05.201614:58

Ако под ''свободна''медия разбираме такава,която е изцяло зависима от интернационални плащания/разбирай САЩ/и не е зависима от рекламния пазар,тоест не се издържа от собствени приходи,всичко е ОК.
За запознатите със съдържанието на рускоезичните информационни сайтове,новината за смъртта на ''свободните''медии в Русия е силно преувеличена.Анти-руските и анти-правителствените медии се преобразуват със скоростта на светлината,като изнасят ''базите'' си извън Русия,но въпросът е КОЙ ще ги чете и следи.Друго си е да имаш регламентиран достъп до телевизионни канали и вестници с голям тираж.
Заради това е този рев и вой.И се получава нещо наистина смешно и жалко.Еврейката Ана Немцова цитира еврейката Мария Липман,която оплаква съдбата на евреина Михаил Прохоров/във Forbes Israel същият е на 16 място по богатство/и разбира се,притоплят разстрела на евреина Борис Немцов.
И понеже са написали вече една Библия,не им мига окото да сравнят разгонването на екипа на олигарха Прохоров-сравняват отстраняването на ръководството на RBC с Ноевия ковчег?!?По-нататък надуват отново с хелии ''балонът''Panama Papers и кратко ръководство за лов на шарани с виолончело.Цитира се и Ксения Собчак,която се оказва,че също е ''арменка''.
За финал."Компанията РБК загуби главата си, затова и вече в известен смисъл живее живот след смъртта си"
Да влезе ''убитият''!
   

оценка

+4 -2

Регистриран на: 22.03.2011, 19:29

9 Архангел | 23.05.201614:12

А защо така принципните журналисти не си направят собствено издание и да се издържат от продажбите и рекламите? Много щастлив
Трябва ли някой допълнително да е спонсор?
И срещу какви "услуги"??
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 25.04.2016, 20:42

8 bastard | 23.05.201614:02

Ще трябва да ви разочаровам, Тео, но Съединените Американски Щати се отказват от златния стандарт през 1933 година, което е преди значително повече от 50 години време.

За златен стандарт в България преди 50 години е много смешно да се говори, тъй като след като социалистическата икономика фалира още през 50-те години на 20-ти век, то българския златен резерв е предаден на Русия през 1959 година.

Т.е., както винаги, вие имате още да почетете, Тео, а не аз - аз съм изчел повече от цялото ви семейство, умножено по семействата на братовчедите ви. Намига
   

оценка

+1 -3

Регистриран на: 26.09.2011, 20:46

7 theo | 23.05.201613:03

Бастард, май обичаш да си изсмукваш "факти" от... пръстите, а? Преди половин век американският долар, както и всички други основни валути, ИМАХА златно покритие. Даже за долара беше по-лесно, защото във Федералния Резерв отлежаваха няколко хиляди тона чуждо злато, оставено за съхранение, което оставилите го никога повече няма да видят.

Хайде да започнем повече да четем и по-малко да пишем, а, чукча?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2016, 20:42

6 bastard | 23.05.201601:19

Разбира се, че в Русия медиите са много по-свободни от САЩ, Хари, успокой се. Нали помниш вица, който го демонстрира - срещнали се в Москва един американски и един руски журналист, американеца казва - у нас има такава свобода, че мога да отида пред Белия дом и да викам, че американския президент е глупак - никой нищо няма да ми направи. Разделили се, а на другия ден се виждат и руснака казва - установих лично, че и у нас има голяма свобода - отидох пред Кремъл и виках, че американския президент е глупак - и на мене никой нищо не ми направи. Смее се

Гледай какво нещо, тоя виц е измислен преди половин век и пак си е актуален - някои неща просто не се променят. И тогава пак е имало люде, които твърдели, че Запада е прогнил, че американския долар всеки момент ще рухне, защото е хартийка без покритие и че най-сигурната валута в света е руската рубла. Много щастлив
   

оценка

+1 -7

Регистриран на: 17.11.2010, 12:35

5 vanko | 22.05.201610:52

Прави ли ви впечатление, че става въпрос за СОБСТВЕНОСТ на олигарх - милиардер (поредния)???
За какви свободни медии плачете??? Шокиран
   

оценка

+10 -1

Регистриран на: 18.07.2010, 15:13

4 Harry | 22.05.201610:09

Защо една русофобка пишеща за The Foreign Policy, с американско и израелско гражданство, се е загрижила за свободата на словото в Русия? В САЩ медиите са по-малко свободни от Русия.
   

оценка

+4 -2

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.