Промените в климата водят до войни | webcafe.bg
Webcafe

Промените в климата водят до войни

Webcafe.bg 30.11.2015, 15:30 (обновена 03.12.2015, 17:51)
Война в Сирия

Снимка: © Getty Images

Климатичните промени са фактор в сирийската война

Когато преди седмица принц Чарлз коментира, че основната причина за бежанската криза не е войната в Сирия, а пустинната суша в региона, мнозина се присмяха на поредния гаф от страна на традиционно нескопосания британски престолонаследник.

Сега, в началото на двуседмичната конференция на ООН в покрайнините на Париж, където над 150 държавни лидери ще се опитат да постигнат категорично споразумение за борба с глобалното затопляне, принц Чарлз изглежда прав.

За четири години войната в Сирия отне 250 000 живота, но как климатичните промени допринесоха за тази кървава статистика?

И има ли връзка изобщо?

Не е съвпадение, че войната и най-голямата суша в Сирия се случват по едно и също време, коментира пред CNN Робърт Голдшмит, изследовател от University Park, Флорида, чиято позиция се споделя дори от американския държавен секретар Джон Кери.

В скорошно изказване първият дипломат на Вашингтон припомни, че по време на сирийската революция около 1.5 фермери се местят в градовете, което до голямата степен катализира протестите срещу режима в Дамаск.

Хранителните продукти поскъпват, а според различни оценки липсата на дъжд тласка към крайна бедност между 2 и 3 милиона сирийски граждани.

Доказателствата

Сушата започва през 2006-та година, след като количествената на валежите спадат с повече от 50 на сто и са регистрирани рекордно ниски ниска за четири последователни години. И така през 2009-та година насажденията с пшеница намаляват наполовина, което означава, че около 800 000 души губят основен продоволствен източник.

Към 2011-та година броят на хората, изложени на риск от недохранване, става 1 милион, а според международни учени безводието е пряко свързано с глобалните промени в климата и повишаването на температурите.

Резултатът е лесно предвидим - разочаровани и разорени, сирийските фермери се стичат към големите градове, малко преди насилието да превърне уличните протести в гражданска война, точно където бяха дадени и най-много жертви.

Сушата, разбира се, не е единствената причина за войната в Сирия, но е безспорен фактор за социалното недоволство срещу режима на Башар ал-Асад, защото води до безработица, глад и недостиг на вода.

Неслучайно първите действия на "Ислямска държава" при превземането на населението място, независимо от големината, е да установи контрол върху питейните и хранителните източници.

Тезата за пряка връзка между климатичните изменения и войната в Сирия се приема нееднозначно, тъй като, например, Турция и Иран не преживяват такива сътресения, макар че също са изложени на суша. Според други анализатори факторът "климат" е сериозно надценен, когато говорим за въоръжен конфликт, но Департаментът по отбраната в САЩ е напълно сериозен.

Там наричат климатичните промени с термина "умножител на заплахи".

Глобалното затопляне представлява опасност от бъдещи конфликти, предупреди френският президент Франсоа Оланд на откриването на 21-та международна климатична конференция или COP21. Оланд изтъкна, че залогът на световната екосреща е именно мирът.

Постигането на споразумение обаче няма да е никак лесно, тъй като немалко държави нарушават грубо екологичното законодателство и отказват да признаят, че имат проблем с вредните емисии.

От 20 години международната общност се опитва да постигне споразумение, което да гарантира намаляване на парниковите емисии и обуздаване на покачването на глобалната температура с 2 градуса по Целзий към 2100-та година.

От години научната общност предупреждава, че климатичните промени вече са необратим процес, потенциален източник не само на природния бедствия и катаклизми, но също на бежански кризи и епидемии, както и ме тези последствия могат само да бъдат облекчавани.

Принц Чарлз предрече, че в бъдеще време ще се водят дори по-кървави войни от тази в Сирия, тъй като климатичните промени ще предизвикат ново разпределение на ресурсите на планетата.

Според него промените в климата имат "огромен ефект" и върху тероризма.

Световният елит се събра в покрайнините на Париж, за да търси решение на проблема, но анализаторите не са склонни да възлагат големи надежди, въпреки политическите обещания. Все пак, предишният договор - Протоколът от Киото - така и не донесе до желания ефект.

Oще: борба с глобалното затопляне  война  война в сирия  глобално затопляне  климатични промени  природния бедствия  разпределение на ресурси  суша 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

51 Georgi Marinov | 04.12.201510:02

Пусни един гугъл, би трябвало информацията да излезе веднага.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.01.2011, 11:20

50 Cutter | 03.12.201523:03

Маринов, може ли да ми дадеш имейл или някакъв друг контакт?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.10.2015, 20:34

49 unclejohn | 03.12.201521:02

Промените в климата водят до войни ....

Да, особено, ако има силен "вятър" от Атлантика към Близкия Изток, от Босфора към Близкия Изток. Силен "вятър" може да се появи и от Сибир. Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2013, 01:45

48 Conspirator | 03.12.201519:38

Rowan,казваш,че...утре може да измислят генетична предразположеност на някои раси към водене на войни.
Измислили са го вече.Доста исторически ''трудове''и военни статии,някъде до към края на шестдесетте години на миналия век,твърдяха в един глас,че германците са...генетично предразположени към водене на войни.В следващите години тази теза позаглъхна,защото едни хора си намериха друга ''занимавка''-арабите и съответно исляма.
Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

47 deowin | 03.12.201519:26

>повтарянето на искания за отгвори, които вече са били дадени

Показах данни за населението на КНДР, които конкретно противоречаха на твоята хипотеза.
Попитах те да дадеш други, каквито и да било, предсказания, които да са тестваеми.
Не виждам да си го направил вече, тъй щото да ми казваш, че искам отговори, които вече са дадени. Отговори не са дадени.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

46 Rowan | 03.12.201518:12

Тарамбуки, плащат ли ви, за да поддържате тази откровено малоумна статия в топ коментирани? И не ми казвайте, че троля. Само абсолютно шлифован от системна злоупотреба с фейсбук, телевизия и „правилни“ електронни издания мозък или платен коментатор може да дискутира подобна теза.

Климатичните промени били виновни за войните… Ахам, утре може да измислят генетична предразположеност на някои раси към водене на войни и съм сигурен, че дежурните шлифовани мозъци ще спретнат достойна дискусия. Боже, събери си вересиите… поклон
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

45 Georgi Marinov | 03.12.201517:37

deowin | 03.12.201517:31

Не, не троля.

=================

Моята дефиниция на тролене включва повтарянето на искания за отгвори, които вече са били дадени.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

44 Georgi Marinov | 03.12.201517:36

Много ми се иска да те видя как обработваш 20 декара земя и успяваш да изядеш всичко, което си произвел.

===============================

За пореден път:

1) Представи си, че трябва да правиш земеделие без трактори, комбайни и торове. Докато го правиш това вземи под внимание фактора почвена ерозия в резултат на 100 години интензивно земеделие, и също така какви ще са климатичните условия в България през 2100г. когато светът се е затоплил глобално с 4-5 градуса.

2) Осъзнайте го това, което го повтарям няколко пъти, че ограничаващият фактор не е непременно храната, а този, който е едновременно жизненоважен и в най-оскъдно количество спрямо нуждите (което може да е храната, може да е и нещо друго). Т.е. като пример -- дали едни хипотетични 10 милиона човека на тази територия биха могли да се отопляват зимата само с дърва без да причинят опустошително обезлесяване? За такива сценарии говорим. С колкото ВЕЦ-ове имаме (и колкото вода ще е останала в тях при едно предполагаемо засушаване на климата) плюс малко дърва -- може би.

Проблемите ви са, че първо, не мислите за бъдещето в достатъчно дългосрочна перспектива, второ, мислите за света около вас в монетарни измерения, а не във биофизически такива, трето, не мислите за цялостната система, и четвърто, не можете да мислите отвъд едни ограничено и съответно не можете да си представите целия спектър от възможни сценарии за бъдещето.

П.С. Не можете да искате от мен абсолютно точна оценка за параметрите на системата или пък предсказания за бъдещето -- има заключения, които могат да се направят на база публично достъпна информация, но за по-детайлни такива на локално ниво нито имам достъп до цялата информация (ако въобще е събрана), нито е възможно бъдещето да бъде предсказано в такива детайли като се има предвид колко е сложна световната екологична/политическа и пр. система. За това е важно да се повиши осъзнатостта по тези въпроси в обществото така че да се сложат на съответните позиции, хора, които са в състояние да я разберат тази материя, да организират събирането на нужните данни, да си направят правилните изводи и да вземат нужните мерки. Т.е. определно не хора на такова интелектуалното ниво, че да получат прякори произлизащи от имена на растения от семейство Cucurbitaceae (което за съжаление в момента включва абсолютно целия политически спектър, и то не само в България).
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

43 deowin | 03.12.201517:31

>В момента тролиш

Не, не троля.
Според общоприетата дефиниция, която ползвам и аз, тролене е когато съзнателно се опитвам да предизвикам в теб възможно най-силна отрицателна емоционална реакция. Успехът означава главни букви в отговор, много удивителни, подобаваща гневна лексика, и прочие прояви на емоционалност, на който успешният трол доволно може да отговори с 'umadbro?'.
Моята цел е точно противоположна - посочих слабости в хипотезата ти, като очаквах, и все още очаквам отговор, напълно лишен от емоции.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.09.2011, 20:46

42 theo | 03.12.201517:11

Маринов, грешиш много сериозно. Даваш за пример 1939 г., призната за най-добрата за българското селско стопанство. И за икономиката като цяло - левът е конвертируема валута по ония години. Забравяш, че тези 3 милиона тогавашно население са произвеждали продукция не само да изхранят себе си, а и още 20 млн. други. Българската селскостопанска продукция се е изнасяла за цяла Европа и е била синоним на качество. Така че, ако взимаш това население за базово, по-скоро трябва да ги приемеш за 23 млн., а не за 3.

Страната ни има потенциални около 60 млн. декара обработваема земя - страшно висок показател. При 3 млн. население това са 20 декара на човек. Много ми се иска да те видя как обработваш 20 декара земя и успяваш да изядеш всичко, което си произвел.

Дори България да бъде откъсната от света, от гледна точка на оцеляването могат да се изхранват поне 20-30 млн. Ама се иска много работа, здраво дупе и ръце като рашпила. С оглед на етническия състав на населението обаче, познай колко от тия евентуални 30 млн. ще бачкат и колко ще бачкат.

Апропо, колко процента от трите милиона през 1939г. са били цигани? И да поясня - питам за цигани, щото през 39-та роми е имало само в Рим.
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.