Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мъжът, който купи 430 самолета на един път

В рамките на световното изложение Dubai airshow щастието се усмихна на Airbus и те получиха рекордна поръчка за 430 самолета A320.
В рамките на световното изложение Dubai airshow щастието се усмихна на Airbus и те получиха рекордна поръчка за 430 самолета A320.

Понякога златната сделка идва, когато най-малко я очакваш, а положението изглежда отчайващо. Само допреди няколко дни атмосферата в Airbus беше почти траурна.

Особено след като авиокомпанията Emirates съобщи, че сключва договор за десетки милиарда долара с вечния враг Boeing, а голямата сделка за A380 superjumbo просто няма да се състои.

Но в рамките на световното изложение Dubai airshow щастието се усмихна на Airbus и те получиха рекордна поръчка за 430 самолета A320.

Кой може да си позволи подобна поръчка, която оправя приходите на Airbus за цялата данъчна година?

Купувачът е американската инвестиционна компания Indigo partners, а цената по каталог за покупката е 49,5 милиарда долара, равни на 42 милиарда евро.

Indigo е американска компания, със седалище Феникс, Аризона, специализирана в инвестиции в авиационния сектор. Тя има сериозно участие в американската lоw cost компания Frontier, в момента със 70 самолета, както и в евтиния чилийски превозвач JetSmart.

Начело на тази авиоимперия е 80-годишният мениджър на Indigo Бил Франке, който пристигна специално в Дубай за церемонията по подписването на договора. Той е истински ветеран в сектора, бил е директор на America West Airlines, както и на Asian Tiger Airways. Франке е бил директор и на WizzaAir, където Indigo също има акции.

Битка на титаните

Все още обаче трябва да бъдат уточнени някои детайли по голямата сделка, която се очаква да бъде финализирана до края на годината.

Крайната цена не се съобщава, но практика за производителите на самолети е да дават отстъпки от ценовата листа, особено имайки предвид големината на поръчката.

"Разбира се, Indigo няма да платят 42 милиарда евро" - казва шефът на продажбите на Airbus Джон Лехи, друг ветеран в авиопродажбите.

Според Франке става въпрос за "модел, който е утра low cost. За да имаш успех, трябва да имаш самолет, който да може да работи здраво. Airbus се вписва идеално в нашите изисквания".

"Има надежда - убеден е Франке - Те искат да продадат самолетите на най-добра цена, а ние да ги купим на най-добра цена".

Успешното завършване на сделката се счита и за личен триумф за шефа на продажбите Джон Лехи, който се пенсионира от 1 януари. След 20 години работа в Airbus - от 1994 година, 67-годишният мениджър се е надявал да постигне още една голяма поръчка преди да каже сбогом на компанията. Лехи е продал над 15 хиляди самолета за близо 1,7 трилиона долара.

Двамата с Франке се познават вече 25 години. Понякога печели Лехи, понякога Франки.

Кой печели в тази сделка?

"Това е един добър въпрос" - отговарят двамата. Според борсата, на пръв поглед печели авиопроизводителят. Акциите на Airbus се увеличиха сериозно, с близо 2 процента след оповестяването на сделката.

Сделката с Indigo e за два пъти повече самолети от поръчаните до момента Airbus.

В края на октомври в компанията са постъпили договори за 290 самолета.

Тази сделка е по-голяма от доскоро считаната за рекордна поръчка на 250 самолета през 2015 година от страна индийския нискобюджетен превозвач IndiGo на стойност 27 милиарда долара. (Двете компании не са свързани).

Така Airbus с общо 728 поръчки за тази година, отива доста напред пред вечния съперник Boeing, натоварен да произведе 605 самолета.

 

Най-четените