Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо тази реклама предизвика обвинения в сексизъм

IKEA се извини и свали спорна телевизионна реклама в Китай, която предизвика бурни дебати и обвинения в сексизъм.

В рекламата на шведската мебелна компания се показва майка, която се кара на дъщеря си, че досега не е довела момче вкъщи, което да запознае с родителите си.

Според мнозина критици с това се привлича някаква форма на осъдителност към необвързаните жени. Неомъжените жени отдавна са подложени на натиск от страна на обществото в Китай. Там дори има специален термин за жените след 27-годишна възраст, които са останали необвързани - остатъчни жени. И на тях се гледа почти като на втора категория хора, на които им има нещо, за да са все още сами.

Въпреки че IKEA свали 25-секундното видео от официалните си канали и от телевизиите в страната, то продължава да се върти онлайн и да предизвиква дебати по темата.

Самата реклама показва как семейство - баща, майка и дъщеря, вечерят заедно. Младата жена се обръща към майка си с "Майко", но е посрещната с назидателното: "Ако следващия път не доведеш гадже на вечеря у дома, не ми казвай вече "майко"!"

В същия момент на вратата се появява млад мъж с букет в ръка. Дъщерята го представя като свой приятел на родителите си, а те щастливи за нула време разтребват с прибори и домашни вещи от IKEA. Те доволно пълнят купичката на младежа с ориз и накрая дори грейнали от възторг го показват на насъбралите се на вратата съседи.

Рекламата, разбира се, веднага стана вирусна и породи редица коментари както в Китай, така и на Запад. Според мнозина тя дискриминира необвързаните хора като цяло, но най-вече жените.

"Ако нямаш гадже, семейството ти гледа към теб със срам. Такива ли ценности пропагандира тази реклама", пише потребител на китайската социална мрежа Weibo.

"Дори тоова да се случва в много семейства, не е подходящо да се използва за реклама, защото е грешно", казва друг потребител на Weibo.

IKEA публика извинение на китайски и английски език на своя профил във Weibo във вторник, заявявайки, че съжалява за "даването на погрешно възприятие" по темата.

"Тази телевизионна реклама се опита да покаже как IKEA може да помогне на клиентите лесно и целесъобразно да превърнат типичния хол в място за празнуване, целящо да насърчи клиентите да се наслаждават на моментите от ежедневието", се казва в съобщението на компанията.

Оттам добавят още, че IKEA насърчава различните начини на живот, а равенството между половете е в основната философия на компанията.

И все пак, макар и обидна за някои в Китай, рекламата повдига важни социални въпроси в страната. Темата за неомъжените жени е все по-чувствителна през последните години на фона на това, че все повече китайки се противопоставят на традиционната идея, че трябва да се омъжат и да имат деца в по-ранна възраст.

Управляващата китайска комунистическа партия призова жените да се омъжват рано. Преди няколко години правителствен уебсайт публикува статии за "остатъчните жени" - определението за несемейните жени на възраст над 27 години, докато не се получиха редица жалби срещу това.

На много места в страната това остава проблем, поставяйки жените под огромно напрежение, докато не се омъжат по сметка.

Проблемът в Китай е, че жените са значително по-малко от мъжете заради друга стигма от миналото - нещастието да ти се роди момиче. Това води до много аборти или изоставяния на новородени момиченца, което в крайна сметка доведе до изменение в демографския профил на страната и непропорционалност в отношението мъже-жени. Това води и до желанието на властите в Китай за по-ранни бракове при жените.

И все пак все повече жени започват да се противопоставят на тези остарели догми. Миналата година китайската реклама на японската марка за грижа за кожата SK-II разгледа въпроса за "остатъчните жени" в кампания за прекратяване на стигмата. Тя се прие доста положително в Китай.

Малко по малко страната започва да се отърсва от предразсъдъците си, но по всичко личи, че тепърва има много път да се извърви.

 

Най-четените