Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Последният полет на изтребителя Eurofighter

Последният полет на изтребителя Eurofighter Снимка: Gettyimages
Последният полет на изтребителя Eurofighter Снимка: Getty Images
Реконструкция на катастрофата.

Авиошоуто в Терачина, близо до Рим, Италия завърши с трагедия. Докато изпълнява един от лупингите, изтребителят Eurofighter не успява да се издигне във въздуха отново, след като е достигнал най-ниската точка на фигурата и се забива в морето с голяма скорост. Младият капитан от италианските военновъздушни сили Габриеле Орланди намира смъртта си във водите на Средиземно море.

Всичко това се случва пред смаяните погледи на публиката, дошла да се наслади на шоуто, чийто край трябваше да бъде увенчан от демонстрация на Frecce tricolori (Трицветните стрели) - специалната група за въздушна акробатика на италианските военновъздушни сили. Те предлагат зрелищни спектакли и са много популярни.

Зрителите са на плажа, неделя следобед е - 24 септември, есента напредва и в крайморското градче Терачина, където се провежда шоуто. Изтребителят се качва много нависоко, после тръгва надолу, лети известно време с главата надолу и после се насочва към морето. Но вместо след това да се издигне, за да завърши кръга, той се опитва да се върне на хоризонтална позиция. Но е твърде късно, самолетът се разбива в морето с пълна скорост, а от водата се издига облак от солени пръски. Това се вижда и от брега.

Сцената е заснета от различни ъгли, направени са много аматьорски видеа, като впоследствие те ще се окажат много полезни за удостоверяването на причината за катастрофата. С това вече се занимава специална разследваща комисия от военновъздушните сили.

Засега официалното обяснение за причината за инцидента е по "неизяснени причини".

Може ли катастрофата да е вследствие на грешка? Това е малко вероятно, имайки предвид, че става дума за пилоти, преминали през обучение за пилот-изпитател. Друга възможна причина за катастрофата е повреда. Например на системата за управление. Закъснялата маневра и бавното качване насочват нещата в тази посока. Или пилотът се е почувствал зле, докато е летял?

Летецът е бил в непрекъснат контакт по радиото с управлението на полетите на земята и не е задействал катапултната си седалка, най-вероятно мислейки, че ще успее отново да се издигне във въздуха. Минути след инцидента тялото му е намерено от трите лодки на Бреговата охрана, които заедно с хеликоптер от близката военна база Гаета - веднага пристигат на място. В началото се говори, че на борда е имало втори пилот, но това се оказва лъжлива информация.

Във видеата, снимани с телефоните на плажа, се чуват и виковете на ужас, идващи от публиката. Там е и приятелката на пилота с негови приятели и с родителите на момчето (двамата не са имали деца). На жената й прилошава и е отведена в болница.

Стотици очевидци коментират инцидента във Facebook, те са наблюдавали случилото се от около три километра разстояние от брега."Разтърсващо, всичко се случи пред нас", "Уплашихме се", "Шокирани сме" са преобладаващите коментари.

След катастрофата авиошоуто е прекъснато и отменено. Не се стига изобщо до спектакъла на Frecce tricolori. И докато върви съобщението по високоговорителите, а зрителите са приканени да се отдалечат от пространството, където пристигат линейките, във Facebook се появява надписът "Сини небеса", ритуалното сбогом, с което пилоти и бойни другари се прощават за последно с капитан Орланди.

Преди да излети фаталният Eurofighter, в шоуто участват и други изтребители. Самолетът е бил част от изпитателното крило на италианските военновъздушни сили. Излетял е от близкото военно летище - Пратика ди маре - точно 4 минути преди да се разбие.

Изтребителят F-2000A Typhoon е дълъг 16 метра, висок - 5,30 метра, а 11 метра е размаха на крилото, масата - 23 тона и максимална скорост 2 495 км/час. Може да лети, без да зарежда 3600 километра.

Италианския министър на отбраната Роберта Пиноти определи случката като "изключително тъжен момент, истински траур" и изрази своите съболезнования заедно с началника на генералния щаб генерал Клаудио Грациано и командващия военновъздушните сили - генерал Енцо Вечарели.

Това е вторият смъртоносен инцидент с изтребител Typhoon, предишният бе преди по-малко от две седмици - тогава саудитски изтребител, участващ в мисия в Йемен се разби в планината Ал Уаде на 13 септември.

 

Най-четените