Facebook ви лъже, не му вярвайте | webcafe.bg
Webcafe

Facebook ви лъже, не му вярвайте

Webcafe, по Guardian, BBC 15.11.2016, 07:27 (обновена 16.11.2016, 13:39)
марк зукърбърг

Социалната мрежа има сериозен проблем с фалшивите новини, но отказва да го признае

В началото на 2004 година студентът от Харвард Марк Зукърбърг се напива толкова много, че се спъва в кълбото от кабели в стаята си в общежитието, полита през прозореца на първия етаж и пада в мократа трева, оказвайки се лице в лице с момичето, по което си пада, и приятелките й, преди да повърне върху себе си, докато те се опитват да го подминат. Това е най-унизителният момент от живота му.

И нито дума от това, което прочетохте дотук, не е вярно. Но какво значение има? Така или иначе живеем в света, от който истината си е тръгнала.

Въпреки усилията на Зукърбърг да омаловажи ролята на фалшивите новини във Facebook за избирането на Доналд Тръмп, подозрението за това как се разпространяват неверни "новини" чрез платформата, се засилва. Buzzfeed News съобщава, че десетки служители на компанията са част от неофициална работна група, създадена, за да търси решение на проблема.

Самият Зукърбърг казва: „Лично аз мисля, че идеята, че фалшивите новини, които са малка част от съдържанието, е повлияла на изборите, е доста ненормална. Нека адресираме тези коментари - коментари, направени по метода на буквите, изписани на листа А4 и осветени с лампички, а ла Stranger Things".

Ефектът на доказуемо фалшивото съдържание във Facebook не може да бъде считан за „малък", когато натрупа милиони шервания. И да, това има дълбоки резултати. Колкото по-малко вярно е едно съдържание, толкова повече бива шерване.

С реакцията си след изборите в САЩ Зукърбърг се застрелва в крака, казвайки, че е „изключително малко вероятно" фалшивите новини във фийда да са оказали ефект на вота, докато междувременно се хвали, че Facebook е отговорен за регистрирането на 2 милиона гласоподаватели, решили да дадат вота си. Е, има ли Facebook влияние или не?

Откъде идват фалшивите истории? Някои са написани от младежи в Македония и това не е шега. Много деца, които търсят как да припечелят някой лев, пишат при поискване. Много повече хора от „алтернативното дясно" си измислят истории на платформи като 8chan, 4chan и социалните медии. Това съдържание после бива преписвано от сайтове в дясното или промотирани сайтове и отново бива споделяно във Facebook от профили с Pepe the Frog или други. Така цикълът се завърта.

Някои от тези истории са откровено смешни. Например тази, че Хилари Клинтън е лидер на таен педофилски кръг. Те работят за увеличаване на конспиративните теории. Други от тези новини са просто неточни.

Facebook се държи обаче като дете, което стои до счупена ваза и твърди, че не я е счупило и за вазата продължава да се твърди, че не е медийна компания. И всичко това, въпреки официалните изследвания, които посочват, че 66% от потребителите четат новини през този сайт. Ако не това не е медийна компания, то какво е?

Противоречието тук идва от идеята, че ако компании като Facebook и Twitter са медии, то те трябва да взимат редакторски решения, а хората определят това като цензура. Въпреки че във Facebook вече има цензурa. Например Instagram (собственост на компанията) премахва всяка снимка с женско зърно. Ако се опитате да шернете снимка с голота във Facebook, профилът ви може да се окаже заплашен от пълно затриване. Благодарение на тази политика Facebook премахна една от най-известните фотографии в историята - тази на Момичето с напалма. Twitter премахва видеата с пропаганда на Ислямска държава.

Да разбираме по-добре социалните медии е жизнено важно във времето, в което доверието към традиционните медии е ниско. За да възвърнем това доверие отчасти зависи и от медиите - чрез диверсификация като за начало. Потребителите обаче трябва и да се държим различно онлайн - не просто да четете новини, които отговарят на светогледа ви, но и да не бъдете снизходителни към откровените глупости. Поставяйте под въпрос източниците. Четете внимателно.

Проблемът, свързан с изборите в САЩ, не е чужд и на ситуацията в България. Замислете се за десетките сайтове, които разпространяват новини за бежанци-насилници или гей-шефове на полицията в Белгия. Замислете се внимателно, преди да кликнете и да споделите съдържанието. Проверете източника. Невинаги „алтернативната" информация е вярна информация. Понякога е съдържание, което се използва за нечия облага, а вие падате жертва на лъжата.

Oще: facebook  дезинформация  кликбайт  кликбейт  лъжа  лъжи  неновини  фейсбук 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

13 deowin | 15.11.201623:36

boian, хората основно вярват в глупости не (само) защото са тъпи, а защото искат да вярват. Обикновеният confirmation bias е ужасно силно разпространен, а срещу него интелектът колкото помага, толкова и пречи - вярно, че интелигентният човек поне ще знае за съществуването на подобни лични наклонности, но пък и вероятността да арогантно да се надценява и да си въобразява, че понеже знае за съществуването им, то успява и да ги избягва, е съществено по-голяма.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 29.11.2014, 21:47

12 boian | 15.11.201618:45

Мда,
явно "матриала" е кофти не само у нас.
Ако си толкова тъп, че да вярваш на нещо писано от незнамкойси във Фейсбук, няма кой да ти помогне. Ако ще и 1000 правила да регулират "медията" фейсбук.

Но какво ли се учудвам, щом има хора, които смятат "Уикенд" или "Галерия" за вестници.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

11 Dear Ivan | 15.11.201615:59

"Гугъл" винаги ще си остане една търсачка, а "Фейсбук" - един форум във формата на страници. Нито имат някакво морално право да филтрират определени сайтове, нито могат. Но добре, търсачката е частна, и форумът е частен и по закон могат да си филтрират каквото искат, както ги акъл учи. И какво? Някакъв сайт нямало да се появява на първо място в "Гугъл". Много важно. А във "Фейсбук" ще стане вой на едни срещу вой на други и накрая пълен хаос. Това са обслужващи дейности, които печелят само от реклами, и много на сериозно са се взели. И на пет ферарита да се качиш, и с 50 милиарда да си, пак си си търсачка и форум и нищо повече. Личност си само за баламите в интернет. Животът е физически и както са се издигнали, така и могат да паднат. Две-три дъна, пет-шест твърди диска, два-три процесора, малко памет, един домейн и ето ти ги утре новите, направени от други млади хора. Медии били. Че му каем Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

10 Dear Ivan | 15.11.201615:46

Да, това с кенефа е хубаво, и аз съм го чувал. Разочарование Усмивка По подобен начин си представям и руското - някакви момичета радостно се скупчват пред вратата на дворната барака като кандидатки за това, което пише, отварят и вътре - дърва Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.12.2014, 19:07

9 Шамито | 15.11.201615:38

Ако си разбрал че силата да бъдеш информиран всъщност е силата да бъдеш манипулиран няма нищо страшно.Балъци бол.Чети но не бъди балък а мисли.А щом си манипулируем си носи последствията без да мрънкаш.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

8 Ivan Bardarov | 15.11.201615:12

http://m.capital.bg/biznes/kompanii/2016/11/15/2864178_google_i_facebook_shte_se_boriat_s_falshivite_novini
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.09.2011, 20:46

7 theo | 15.11.201615:06

Диър Айвън, прави са руснаците! Макар че, ако се замислиш, между "дърво" и "хуй" има повече връзка, отколкото между "фейсбук" и "медия". Дървото доста често се употребява като епитет пред онова другото, даже, ако "надървен" не предхожда "хуй", никоя не му обръща внимание.

А пък и ние си имаме подобна приказка: "Гледам на една сграда пише "жени". Влизам - то било кенеф" Иди, че вярвай на писана реч... Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

6 Dear Ivan | 15.11.201612:27

Защо бъркаш нещата сега и откъде изобщо ти хрумна за магистрала? Там наистина срещи си правят само проститутките. И може да се пребие някой по Бойковите Усмивка Медия е специалист по арабския свят и ти като сериозен журналист да седите и обсъждате какво да напишеш за сериозните опасности, с негови цитати. А удобството са креслото и чашите. Или Гергана Пирозова да напише анализ на последната постановка на "Три сестри" с оценка - добра, лоша, средна. Тук удобството е да го прочетеш от вас в утвърден сайт за култура. Можеш да го прочетеш и в блога й, но дори той не е медия, а личен блог.

"Мало ли что написано. У нас на сарайчике ХУЙ написано, а мы дрова держим."

И после иди ги мрази руснаците с това хубаво чувство за хумор Усмивка И не само.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

5 Ivan Bardarov | 15.11.201611:51

Магистралата е удобство!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

4 Dear Ivan | 15.11.201611:49

Ето това имах предвид, като казах за неграмотното префасониране на понятията. На магистралата може да се получи само информационно нефилтриран и необработен трипер.
   

оценка

+1 -0

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.