Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

#MeToo стига до "мъжките реклами" и на мъжете никак не им хареса

Gillette ядоса потребителите си с противоречив клип Снимка: YouTube
Gillette ядоса потребителите си с противоречив клип

Колкото и странно да звучи, #MeToo стигна и до рекламите, които са насочени изцяло към мъжка аудитория. И донякъде съвсем логично въпросната аудитория не просто не хареса крайния продукт, но и реагира шумно и негативно.

Недоволството завзе социалните мрежи, където възмутени мъже не пестят критиките си и дори призовават за бойкот.

Причината е най-новият рекламен клип на Gillette, който преосмисля слогана на бранда.

"Най-доброто за един мъж" се превръща в "Най-доброто, което един мъж може да бъде". В ерата на политическата коректност и мощната вълна съвременен феминизъм една от най-известните марки за мъжка козметика се опита да звучи актуално и в крак с времето и... явно не й се получи особено добре.

Показателите за това са много. Реакциите в YouTube са един от тях - към момента рекламния спот има над 2 600 000 гледания. Харесванията надхвърлят 29 хил., но за сметка на това на палеца, обърнат надолу, са кликнали много повече потребители - около 235 550 хил. Ако тези темпове се запазят, видеото може да стигне рекорда на най-нехаресвания клип в социалната мрежа - обзора на YouTube за 2018-а.

Какво показва рекламата, че да разгневи толкова много от изгледалите я? В началото клипът показва случаи на тормоз в училище, сексизъм във филмите и развлекателните програми, дискриминация към жените на работното място, представянето им единствено като сексуални обекти. Тук място намира и шумното подсвиркване на улицата, както и омаловажаването на боя между две момчета с аргумента "Момчетата ще си останат момчета".

Във втората част на видеото е показана промяната, която от Gillette искат да насърчат - мъж спира приятеля си да подсвирне след оскъдно облечена привлекателна жена, баща окуражава дъщеря си, че е силна и независима личност, друг баща разтървава боричкащите се момчета, защото стереотипите не оправдават насилието.

Добрите намерения на компанията останаха неразбрани от мнозинството мъже, които са изгледали спота.

Да намесиш феминистка пропаганда в реклама за продукти, изцяло насочени към мъжка аудитория, може би не е най-уместния ход в маркетинга. Опитите да бъде преексплоатирана темата за дискриминацията и сексуалното насилие също не помагат в случая.

Една част от отзивите са просто негативни коментари, чиито автори смятат, че с този клип Gillette отблъскват точно целевата си група потребители. Те споделят, че феминизмът и рекламите на мъжките самобръсначки не са добра комбинация. Други се шегуват, че в момента конкурентите на Procter & Gamble (под чиято "шапка" са Gillette) в момента потриват ръце и ръкопляскат на провала в рекламната кампания и критиките, които тя отнася.

Трети се бъзикат, че с подобно отношение към мъжете вторият мандат на Тръмп като президент му е в кърпа вързан.

Само че огромен брой мнения не се ограничават само с остроумни шеги и подмятания. Те призовават за бойкот не само на Gillette, но и на всички продукти на P&G - един огромен конгломерат от компании, в който са Nestle, Johnson & Johnson, перилните препарати Ariel и Tide, продуктите за дамска хигиена Always, продуктите за грижа за тялото Braun и още редица брандове.

Много мъже споделят в коментарите си, че още след като са изгледали рекламата, са изхвърлили всички продукти на Gillette от дома си и смятат да направят това и с всеки друг продукт на P&G, който намерят вкъщи.

Ако въпросните призиви за бойкот се сбъднат, компанията може да се сблъска с доста сериозен спад в продажбите, от който конкурентите й ще бъдат облагодетелствани.

За да не се стига дотам, недоволните от клипа искат официално извинение от страна на Gillette и изцяло нова рекламна кампания, която да не насажда мъжемразство и да не обижда точно целевата си група клиенти. Ситуацията за марката обаче може да се влоши още повече. Първо, дислайковете в YouTube се трупат с всяко презареждане на страницата.

Второ, наблюдателни потребители на YouTube забелязаха, че негативните коментари под видеото се трият, явно в опит да минимизира последиците.

От Gillette казват, че рекламата е само част от широка кампания, която цели да популяризира "позитивна и здравословна версия на това какво е да бъдеш мъж".

Режисьорка на клипа е Ким Гериг, която стои и зад други спотове, насочени срещу стереотипите и дискриминацията и очевидно продължава да следва точно тази идея в работата си. Освен това Procter&Gamble заяви, че ще дарява по 1 млн. долара годишно на три неправителствени организации, които помагат на мъжете да станат "най-добрата версия на себе си".

Но реакциите на аудиторията показват, че към момента Gillette не са на правилния път в насърчаването към тази "най-добра версия", освен ако тя не включва огромна маса от разгневени мъже.

 

Най-четените