Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Трябваше ли Gap да се извини за тази реклама?

„Запознайте се с децата, които доказват, че момичетата могат всичко“
„Запознайте се с децата, които доказват, че момичетата могат всичко“

В събота GapKids - детският отдел на модния бранд Gap - публикува снимка в Twitter на хлапета, облечени в техни дрехи.

"Запознайте се с децата, които доказват, че момичетата могат всичко", гласи анонсът на публикацията.

По-късно обаче се наложи фирмата да излезе с извинение. Причината – потребители в социалната мрежа обвиниха компанията в „пасивен расизъм“.

Скандалът около горната снимка дойде, защото някои сметнаха за обидно, че бялото момиче се е подпряло на афроамериканчето.

"GapKids – доказват, че момичетата могат всичко… освен ако са черни. Ако е така, единственото, което могат да правят, е да понасят тежестта на белите момичета"

След първоначалната вълна на недоволство обаче се появи и втора – на хора, които обвиниха първите, че преиграват с критиките си.

@Asha7777 > "Да, @GapKids, много хубаво. Само че никой не би трябвало да се подпира на главата на друг човек. Това не е готино.

@Roger247 > "@Asha7777, Явно никога не си била в компанията на някой по-висок от теб"

Междувременно GAP решиха да признаят частично вината си, разпращайки извинение през медиите, в което се казва: „Като бранд с 46 годишна история, посветена на уважението към разнообразието и уникалността, оценяваме, че тази тема беше повдигната и се извиняваме на всеки засегнат.“

От компанията добавят: „Тази кампания на GapKids представя истинските истории на талантливи момичета, които честват творческото себеизразяване и споделят своя пример за сила. Заменяме изображението с друго, част от същата фотосесия, която поощрява момичетата (и момчетата) навсякъде по света да бъдат себе си и да се чувстват горди с този, което ги прави уникални.“

Въпреки това снимката към този момент продължава да стои в Twitter.

Реакциите около снимката са добре обобщени от Зеба Блей, автор в Huffington Post, която не смята изображението за расистко, но се чувства съпричастна към обидените.

„Жалко е, че тези четири малки момичета станаха обект на разгорещен дебат, но фактът, че толкова много хора възнегодуваха срещу рекламата ни говори, че съществува реалност, която не може да бъде игнорирана,“ пише тя. „Истината е, че има толкова малко позитивни образи на успели черни жени - още по-малко на момичета - че честно казано, не е учудващо защо снимката предизвика болезнена реакция“

Междувременно други потребители в Twitter откриха по-стара раклама на Gap, в която ситуацията е обратната – черно момиче си е отпуснало ръката върху главата на бяло момиче в почти същата поза.

"Снимката от ляво прави ли снимката от дясно приемлива? Хайде да поспорим“, пише Матю А. Чери.


Четирите момичета от новите снимки са част от циркова група, наречена Le PeTiT CiRqUe и участват в съвместна рекламна кампания на Gap и ED - бранд на водещата Елън Дедженерис.

Във видеото долу Дедженерис интервюира децата, като през цялото време черното момиче не казва нито дума и някак стои встрани от разговора. И тук не става въпрос за целенасочена дискриминация, а за подход при монтажа на репликите.

В същото време, примерът с истерията около Gap показва колко лесно образите от една кампания могат да предизвикат негативни интерпретации и как един малко по-внимателен подбор може да спести доста главоболия.

 

Най-четените