AdCafe

Странният срив на най-популярния човек в YouTube

Webcafe
19.02.2017, 23:26 (обновена 23.02.2017, 14:13)
pewdiepie

Снимка: © Getty Images

"Латентен фашист" ли е PewDiePie или е жертва на публичен линч?

Той е на 27 години, но вече е "самонаправил се" милионер - Феликс Шелберг, известен като PewDiePie, има над 53,5 милиона последователи в канала си в YouTubе и е на първа позиция по популярност във видео-платформата.

Темите на коментарите в клиповете му обхващат всичко: от инфантилни писъци на фона на видеоигри до абсурдни размисли върху новини и интересни теми от социалните мрежи. За да се отдаде на YouTube-кариерата си, преди години Феликс напуска университета, с което разочарова родителите си до таква степен, че спират финансовата му издръжка (и двамата са топ-мениджъри в шведски компании).

Страстта му към продуцирането на сатирично онлайн-съдържание обаче в крайна сметка се отплаща. Популярността му е толкова голяма, че през 2014 г. South Park създадоха специален епизод за него. По данни на Variety от същия период, PewDiePie е на трето място като най-влиятелната и разпознаваема личност сред американските момчета и момичета между 13 и 18-годишна възраст.

Ако опашките от развълнувани тийнейджърки за книгите на Емил Конрад ви изглеждат невероятни, трябва да видите колоните от почитатели на PewDiePie.

"Кралят на YouTube", както наричат още Феликс Шелберг, посрещна 2017 г. не само като най-заможният създател на съдържание в платформата, но и като звездата с най-голям брой последователи. Само за последната година той е отделил 1,3 млн. долара от приходите си за благотворителност.

Успехът на младия швед обаче беше помрачен заради медиен скандал, предизвикан след разследване на "Уол Стрийт Джърнъл". Трима журналисти от авторитетното издание го обвиниха в груб антисемитизъм и разпространяване на език на омразата заради няколко клипа от последните седмици.

В основата на казуса стои експеримент на PewDiePie със сайта Fiverr - онлайн услуга, създадена от разработчици в Израел, която свързва специалисти на свободна практика с потенциални клиенти от цял свят. Принципът на работа на Fiverr e елементарен: цената на предлаганите услуги започва от $5, като може да достигне до хиляди долари в зависимост от допълнителните екстри.

PewDiePie решава да провери докъде стигат границите на приемливото поведение в дигиталния пазар, т.е. какво са способни да извършат хората по поръчка на напълно непознати клиенти срещу скромната сума от 5 долара.

Резултатът (очаквано) удря дъното. На 11 януари шведът излъчва запис, в който се вижда как по негово нареждане двама полуголи индийци размахват надпис "Смърт за всички евреи".

В самия запис PewDiePie се извинява за нелепата сцена и се разграничава от антисемитското послание. Той неколкократно заявява, че никога не си е представял, че "изпълнителите" на поръчката му биха я приели на сериозно само за да получат обещаната награда от 5 долара. Не всички обаче улавят иронията в експеримента му.

В WSJ се появява разследване, което посочва, че "еврейският" епизод на PewDiePie е част от серия клипове, в които се правят неуместни шеги с нацистки символи. В един от тях, шведът плаща дребна сума пари на израелски актьор, за да се преоблече като Исус Христос и да изрече "Хитлер не е направил нищо нередно". Мениджърите на Fiverr попадат на записа и спират акаунта на актьора, което предизвиква нова порция сарказъм от страна на PewDiePie: "Не е ли иронично, че евреите някак успяха да намерят още един начин да прецакат Исус?"...

Скандалът достигна кулминация преди няколко дни, когато под натиска на медийното недоволство Disney реши да прекрати договора на дъщерната си компания Maker Studios си с PewDiePie. Междувременно YouTube също спря проекта си за сериал, разработван в партньорство с влогъра и изключи канала му от програмата си за рекламни бонуси "Google Preferred". Източниците на финансиране на PewDiePie бяха съкратени сериозно заради медийната конфронтация.

Факт е, че Феликс Шелберг често използва нацистки препратки в онлайн-скечовете си като хипербола, т.е. като театрално преувеличение, с което иронизира себе си и потребителите си. Основните критики срещу него са предизвикани именно от подхода му към "нормализиране" на Хитлер и идеологията на Третия райх, която се превръща в безвкусен майтап в клиповете, достигащи до десетки милиони души.

Наблюдателят Джейкъб Клифтън от "Скрийнър" го поставя в една група с онлайн-общността на "алтернативното дясно" и дори го сравнява с автора от Breitbart Майло Янопулос.

"Отношението на PewDiePie с последователите му е реципрочна система на валидиране и култ към мъжката личност, затова не осъзнаваме, че това е нещо ненормално. Приемаме го като даденост, защото "мъжете са си мъже".

Естествено, че сатириците-расисти, троловете и латентните фашисти не са прави; естествено, че са станали неконтролируеми, поощрявани от корпорациите, които им дават трибуна. Важно е да разберем какво се случва в тази тъмна част на интернет и да го спрем", настоява Клифтън в гневния си коментар.

Факт е, че едва когато WSJ обръщат внимание на влогъра и поставят казуса пред Disney и YouTube, продуцентите осъзнават, че съдържанието му не е подходящо за вкуса на публиката.

Със своите над 1 млрд. потребители YouTube вече се превърна във виртуална територия със собствена гигантска икономика и система от култури, управлявани от нов тип корпорация. Това е система, с която Шелберг се подиграва в продължение на месеци, макар и в по-общ и невинен стил. Той критикува структурата й и начина, по който тя се променя; ругае ограниченията й и се забавлява, като я обижда.

"С течение на времето той разви неочаквана, неподредена и твърдо несериозна политическа идентичност, като се превърна в най-видния популистки реакционер на YouTube", пише Джон Хърман от "Ню Йорк Таймс".

Прибързаното лепене на етикета "фашист" и "антисемит" върху името на PewDiePie определено не се подкрепя от всички медийни наблюдатели.

"Подобна практика не просто не е справедлива, но е и опасна. И двете твърдения са изключително сериозни обвинения, които изискват сериозни доказателства. Дори никога да не сте чували за Шелберг преди този скандал, тук става дума за един от най-известните хора в света, който е нарочен за разпространител на расова омраза. Без съмнение това ще предизвика гняв сред публиката и дори може да се стигне до физическо насилие. Залитането към вулгарния хумор не превръща автоматично даден човек в неонацист", пише Дани Ди Пласидо във "Форбс".

Самият Шелберг твърди, че всичко, което прави, трябва да се разглежда единствено като сатира и развлечение.

"Разглеждам съдържанието, което създавам, като забавление. Това не е мястото за сериозни политически коментари. Знам, че моята аудитория разбира този факт и затова посещава канала ми", казва той в един от поредицата извинителни постинги след избухването на скандала.

Нещо повече - той обвинява журналистите в умишлено създаване на несъществуващ конфликт, като вадят от контекст негови снимки, реплики и скечове. Последният клип на PewDiePie завършва с емоционални благодарности през сълзи за подкрепата от страна на последователите му и... среден пръст за медиите.

Oще: pewdiepie  youtube  антисемитизъм  благотворителност  видеоигри  видео платформа  влогър  вулгарен хумор  емил конрад  интернет  майло янопулос  медиен скандал  политически коментари  популизъм  пюдипай  социални мрежи  феликс шелберг  хитлер 


Още от Социални медии

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

48 deowin | 24.02.201716:43

>Предполагам, че са се опасявали от потенциални ексцесии.

Как точно, след като тази година най-накрая поканиха Стийв Банън, на когото в предни години беше практически забранено дори да присъства на конференцията, камо ли пък да говори, а именно Банън е човекът, който доведе Майло в breitbart?
И кой ще причини тези ексцесии? Хора с либерално виждане очевидно не присъстват на CPAC, дори републиканците са силно отсяти.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.01.2011, 11:20

47 Cutter | 24.02.201714:47

>Тоест, както казах, са слабохарактерни и не опазват своя, щото ги е страх от финансови загуби.

Не точно. Не опира до слабохарактерност, а чисто и просто до бизнес интереси - имат интерес от дадената личност, обвързват се с нея, нямат интерес - не се обвързват. Тук няма "своя", а има партньорство, докато човекът ти носи печалби и докато импонира на имиджа на организацията.

>Апропо, CPAC от какво ги е страх? Това е конференция, не бизнес.

Предполагам, че са се опасявали от потенциални ексцесии.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

46 deowin | 23.02.201720:13

>страхуват се от финансови загуби и да не би лошият имидж да се прехвърли и върху тях

Тоест, както казах, са слабохарактерни и не опазват своя, щото ги е страх от финансови загуби.
Апропо, CPAC от какво ги е страх? Това е конференция, не бизнес.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

45 Dear Ivan | 23.02.201717:05

Ами ще се прехвърли я. Като публикуваш идиоти, значи и ти не си читав Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.01.2011, 11:20

44 Cutter | 23.02.201700:10

>Frida, ако Майло е несправедливо обвинен и всъщност е ебаси пича, защо го накараха да подаде оставка от breitbart и го изключиха като говорител от CPAC? В смисъл, тъпите либерали добре не са разбрали тънкия хумор на Майло и прочие, това понятно и очаквано, ама защо републиканците и шефовете му в breitbart се поддават на таз зла инсинуация? Тъпи ли са да й вярват, слабохарактерни ли са да се поддават на грешното публично мнение
или какво? Що не опазиха своя?

По същата причина, поради която Дисни спряха договора си с Пюдипай, както и Ютюб прекратиха проекти, свързани с него. Създадат ли ти медиите веднъж определен имидж, това оставя траен отпечатък, независимо дали е истина или не, понеже винаги ще има една голяма част от хората, които не са запознати в дълбочина с проблема и няма да си направят труда да се разровят и да разберат дали е истина, тоест ще приемат създадения имидж/образ за истина. Което, разбира се, носи потенциален икономически риск за партньорите на дадената личност. Затова и те предпочитат да се разграничат от него и да прекратят сътрудничеството си - страхуват се от финансови загуби и да не би лошият имидж да се прехвърли и върху тях.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

43 Dear Ivan | 22.02.201723:37

Драконе, иди направи сега един нов скрийншот на Топ 20 на "Амазон". Нали си динамичен млад човек и следиш зорко работите Много щастлив Много щастлив Много щастлив

Ей затова не се раздува предварително и се държиш прилично, особено като знаеш, че се оливаш на всяка крачка като Майло.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

42 Dear Ivan | 22.02.201723:20

За вашия случай има един много хубав виц.

Един приятел пристига при друг в много възторжено състояние.
- Начи, да знаеш, научих страхотен номер! Виж сега, ти клякаш тука пред масата, аз се качвам отгоре, пикая върху тебе и изобщо няма да те намокря! Дай 20 лева и ще ти покажа.
- Абе как ще ти дам 20 лева бе, ти луд ли си! Нямало да ме намокри. И как ще стане тая работа?
- Абе казвам ти, номерът е страшен! Сериозно. Дай 20 лева, айде!
Другият се кумил, кумил, пък му дал 20 лева и клекнал до масата. Онзи се качил на масата, изпикал се и естествено го опикал целия. Начумерил се и подал обратно двайсетте лева:
- Тююю! Не знам, ето ти двайсетте лева, номерът не стана.

Та и вие така. Ето ти двайсетте лева, нема да има книга Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

41 deowin | 22.02.201723:08

Dear Ivan, не знам дали осъзнаваш, но този стил на разсъждаване е характерен за допотопен соц дядка, който е излязъл от крак с времето преди поне четвърт век.
А, момент..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

40 Dear Ivan | 22.02.201723:07

Има резон обаче. Ако Майло направи един екземпляр на ксерокс и го продаде, от 0 до 1 може да се смята и за 1 000 000 процента Много щастлив Много щастлив Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.12.2013, 17:24

39 Dear Ivan | 22.02.201723:01

Аха, сега разбрах. Предварителни продажби на нещо, което едва ли не, може би, евентуално, като че ли, май, има вероятност да се публикува Много щастлив Много щастлив Много щастлив
   

оценка

+0 -0