Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Фалшиви гледания, истински пари: Как схемата за мамене на YouTube се превръща в истински бизнес

Стотици хиляди долари се въртят за фалшиви гледания на видеа в YouTube. Мартин Василев е сред тези, които печелят от това. Снимка: Youtube
Стотици хиляди долари се въртят за фалшиви гледания на видеа в YouTube. Мартин Василев е сред тези, които печелят от това.

Продажбата на фалшиви гледания на клипове в YouTube е повече от доходоносен бизнес за тези, които знаят как да използват слабостите в платформата за видеосподеляне. А от самата компания признават, че все още не могат да намерят начин как да спрат тези практики.

32-годишният Мартин Василев е един от тези, които се възползват от възможността. Работейки от дома си в Отава, Канада, той е успял да продаде над 15 млн. фалшиви гледания на различни клипове в YouTube, което му е докарало "скромното" възнаграждение от близо 200 хил. долара.

Неговият сайт 500Views.com свързва клиентите му с услуги, които предлагат гледания, харесвания (а понякога и нехаресвания) на клипове в YouTube или на постове в Instagram, генерирани от компютри, а не от хора. Ако клиентът не е доволен от услугата, Василев връща част от сумата.

Ако самата поръчка не е изпълнена, той се обръща към друг провайдър на лайкове и гледания и доизпълнява обещаното на клиента оттам.

"Мога да доставя неограничен брой гледания на видеоклип. YouTube от години се опитват да спрат това, но не могат. Винаги се намира начин", каза Василев в интервю за New York Times.

След Google най-голям брой търсения се извършват през YouTube. Това е и най-популярната онлайн платформа сред тийнейджърите, задминаваща и Facebook, и Instagram. С милиарди гледания на ден сайтът за видеосподеляне помага да се стимулират културни трендове по целия свят, да се изграждат онлайн звезди, да се създават кариери, да се рекламират и популяризират всевъзможни брандове и дори политически платформи.

Също както в другите споциални медии, така и в YouTube проблемът с фалшивите акаунти и всевъзможни измами за печелене на влияние са факт. И компанията от години не успява да се справи с този проблем.

Екосистемата на фалшивите гледания на клипове, част от която е и Василев, може да подкопае доверието в YouTube като манипулира дигиталната "валута", която сигнализира за стойността на реалните потребители. И докато според YouTube фалшивите импресии са съвсем малка част от всички гледания в платформата, те все още имат значителен ефект, когато става въпрос за заблуждаване на потребители и рекламодатели.

Големият въпрос в случая е - как работи всичко това? И може ли платформата да засича подобни измами?

Изкуственото "напомпване" на видеата с фалшиви гледания нарушава Общите условия на YouTube. Въпреки това обикновено търсене в Google, компанията майка на YouTube, показва стотици резултати за сайтове, продаващи импресии, с които да увеличите гледаемостта на клиповете си с от 500 до 5 млн. Подобни сайтове също така изскачат и като реклама в Google.

За да проверят как всичко това действа, от New York Times правят поръчка за няколко хиляди гледания от 9 различни компании. Почти всички поръчки са доставени в рамките на 2 седмици.

Един от тези бизнеси е Devumi.com - услуга, която според собствените си регистри е спечелила над 1,2 млн. долара за 3 години, продавайки общо 196 милиона импресии на клипове в YouTube.

Почти всички тези гледания остават и до днес. Анализът на тези данни между 2014 и 2017 г. показва, че повечето поръчки са завършени в рамките на няколко седмици, въпреки че тези, които искат над 1 млн. импресии, отнемат малко повече време.

Осигуряването на големи обеми евтино и бързо често е знак за това, че дадена услуга не предлага истински гледания.

Сред клиентите на Devumi.com попадат служители на RT - руската новинарска агенция, действаща като проводник на посланията на Кремъл за света; на Al-Jazeera English, създател на филми за Americans for Prosperity, сътрудници на консервативни политически тинк танкове, отговорникът на видео отдела на New York Post, множество музиканти и т.н.

Гледаният на клиповете на музикантите в YouTube се използва като фактор за изчисляването на класациите на Nielsen и Billboard’s Hot 100.

Друг пример е 78-годишната Джудит Опенхаймер, която плаща на Devumi 5000 долара, за да популяризира книгата си, която е публикувала самостоятелно.

Целта й е да се създаде интерес, който да осигури медийно внимание, популяризация на книгата и в крайна сметка - договор с голямо издателство. Въпреки осигурените от компанията 58 хил. показвания, продажбите така и не се увеличават, а до сделка с издателство не се стига въобще.

Междувременно борбата на YouTube с тази практика е ожесточена. Компанията използва специална система за следене на гледанията, която отчита къде има аномалии. И въпреки това все още се намират хора, които успяват да мамят системата. През 2013 г. проблемът е дори толкова сериозен, че близо половината от целя трафик в платформата е компютърно генериран.

Сега това до известна степен е изчистено. Компанията не съобщава какъв брой гледания са блокирани на дневна база, но се казва, че компанията се старае да поддържа броя на фалшивите гледания да е около 1% от всички.

И все пак. Бизнесът с продажба на популярност в социалните медии и най-вече YouTube остава солиден. 18 месеца е необходимото време на Мартин Василев, за да премине от ситуация, в която живее с баща си и се издържа чрез социални помощи, до такава, в която си купува собствено жилище и BMW 328i.

До края на 2014 г. неговият уебсайт е на първата страница в резултатите от търсенето на Google за купуване на гледания в YouTube, а той самият изпълнява между 150 и 200 поръчки на ден, което му носи повече от 30 000 долара на месец.

"Наистина не можех да повярвам, че човек е способен да изкара толкова пари онлайн", каза той. От неговия сайт New York Times поръчват 25 000 гледания - поръчка, която е изпълнена само за ден.

Василев отказва да назове клиентите си, но споделя, че голямата част от поръчките идват от различни маркетингови и пиар агенции.

Самият той отказва и да твърди, че продава истинска аудитория. Това, което продава обаче, помага на други да натрупат популярност. Фалшивите гледания изстрелват дадено видео напред в търсенията в YouTube, помагайки по този начин да се натрупат и реални потребители.

Мнозина са обаче тези, които вярват, че действително си купуват аудитория, а не просто кухи импресии - включително журналисти като тези от RT и Al-Jazeera English. Да не говорим за обикновени потребители, които се надяват, че видеото им в YouTube ще доведе до реални продажби на продукти, щом поръчат гледания от някой сайт.

И макар самата компания да предупреждава за опасностите от фалшивите гледания, да обновява филтрите си и да следи за аномалии, хора продължават да субсидират с парите си и този полулегален бизнес с продажбата на популярност.

А според Мартин Василев единственият начин това да спре е YouTube да махне като цяло брояча на гледания - нещо, което онлайн платформата не би направила в никакъв случай.

 

Най-четените