Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Tesla с най-големите си загуби в историята. Но можеше и да е по-зле

5000 коли Модел 3s на седмица - това продължава да е целта на Илон Мъск Снимка: Getty Images
5000 коли Модел 3s на седмица - това продължава да е целта на Илон Мъск

Тъмните облаци около милиардера и иноватор Илон Мъск продължават да се скупчват, след като в сряда излезе доклада на компанията му Tesla за последното тримесечие, в който се отбелязват рекордни загуби от 430 млн. долара спрямо предишния период.

Истината обаче е, че инвеститорите все още не се плашат тотално. Реално Уолстрийт очакваше далеч по-големи загуби за компанията, която си постави целта да промени целия автомобилен бранш.

Компанията за електрически автомобили обяви, че е загубила повече от 717,5 млн. долара през второто тримесечие на 2018 г. Но темпове на загуби се оказаха по-малки от очакванията на инвеститорите. И все пак - в края на тримесечието Tesla е разполагала с едва 2,2 млрд. долара оборотни средства, което за компания от този ранг е на границата на опасното.

Светът на бизнеса се е фокусирал толкова в парите на Tesla, тъй като компанията на Мъск работеше изключително фокусирано, за да достигне дългосрочната си цел - създаването на 5000 елемтромобила модел 3s на седмица.

С тези ниски парични резерви инвеститорите се притесняват, че Тесла ще трябва да тегли все повече пари назаем, за да задържи цялата си финансова машина на повърхността.

Този резерв от 2,2 млрд. долара достигнат в края на юни и загубите от общо 717,5 млн. долара за второто тримесечие на 2018 г. означават, че Tesla е изгорила 430 млн. долара от стойността на акциите си за последното тримесечие, за да постигне най-накрая производствените цели за седан модел 3, което е много по-малко от много очакванията на борсата.

Компанията заяви, че поддържа целевото си ниво на производство, достигайки на няколко пъти през юли целите си от 5000 коли Модел 3s на седмица. От Tesla също коментират, че желанията им са да надхвърлят брой от 10 000 автомобила седмично от същия модел и се стараят да постигнат тази нова цел "толкова бързо, колкото можем".

Мъск очаква да компанията му произведе между 50 000 и 55 000 коли модел 3s през това тримесечие.

3s е първият модел на Tesla, който е насочен към по-масовата пазарна аудитория и дебютира големи фанфари и хиляди желаещи да си запазят предварително по един автомобил от серията (за което съответно си и плащат по 1000 долара).

Същевременно обаче пазарните анализатори са склонни да охладят въодушевлението в компанията. Според тях през последните седмици търсенето на Модел 3s може да намалее поради дългите периоди на изчакване. Tesla все още не е направила достъпни 35 000 базови автомобила, а това означава, че търсенето на модела има вероятност да спадне малко по малко.

Самият Мъск направи по-рано тази година смели обещания, че Tesla ще публикува първата си тримесечна печалба от години насам именно тази есен. От компанията потвърдиха и дори надхвърлиха това обещание в писмо до инвеститорите си тази сряда.

Някои анализатори възприемат тези обещания оптимистично. Други обаче са доста по-скептични към изказванията на Мъск.

"Прогнозата за рентабилността през втората половина на годината е възхитителна, но се основава на продажбата на много по-скъпа версия на Модел 3s, отколкото потребителите са очаквали", коментира Ребека Линдланд, изпълнителен анализатор в Kelley Blue Book.

Не се знае доколко интересът към новите автомобили ще продължи при високите цени и дали те ще са достатъчни да компенсират загубите досега и в процеса на производство.

Междувременно с цел намаляване на разходите Tesla наскоро освободи около 9% от персонала си. Мъск обясни през юни, че съкращенията на работни места са част от план за преструктуриране на компанията, целяща да бъде премахнато "дублирането на ролите", да намалят разходите и да помогнат на фирмата да се върне към рентабилност.

Докладът за поредните загуби на компанията идва на фона на поредицата от проблеми в сигурността, с която Tesla се сблъска през последните месеци.

Паралелно с това самият Мъск продължава да предизвиква скандали с поведението си, след като по-рано през юли направи неоснователно и грубо изказване спрямо един от спасителите, отговорни за изваждането на групата момчета от пещерата в Тайланд, наричайки го педофил. По-късно той трябваше да се извини за поведението си, но скандалът беше предизвикан вече.

Скандали имаше и покрай конферентния разговор на бизнесмена с анализатори през май, в който той отказа да отговаря на въпросите им за бизнеса си и загубите на Tesla, коментирайки, че са скучни. Вместо това предпочете да отговаря на въпроси от влогъри в YouTube.

Според експерти поведението на милиардера няма как да не засегне и реномето на бизнесите му, особено на фона на загубите, които Tesla търпи все още. Големият въпрос в случая остава дали компанията все пак ще изплува, изпълнявайки целите си, или пътят надолу ще продължи.

 

Най-четените