Обречена кауза ли е автопилотът на Tesla | webcafe.bg
Autocafe

Обречена кауза ли е автопилотът на Tesla

Jaguar F-TYPE SVRAutocafe
02.05.2019, 11:24 (обновена 04.05.2019, 09:14)
tesla

Снимка: © Getty Images

Дело срещу марката на Илон Мъск може сериозно да наклони везните

Двигатели с вътрешно горене или електромобили - това далеч не е най-сериозната дилема в автомобилното производство.

Дискусията дали бъдещето принадлежи на автономните автомобили, или все пак човешкият фактор остава незаменим е дори по-ожесточена.

За Tesla въпросът е още по-спорен.

Нов съдебен иск срещу производителя обаче може сериозно да наклони везните.

На 1 май семейството на софтуерния инженер Уей Хуанг завежда дело срещу Tesla по обвинения, че дефекти в автопилота на Model X са довели до смъртта Хуанг. Според съдебния иск електромобилът и системата му за самоуправление не са били достатъчно обезопасени.

Един от изтъкнатите примери е липсващата система за автоматично аварийно спиране, която да предотврати фаталния сблъсък на Хуанг. Близките му допълват, че подобна "екстра" има в много по-евтини коли. Серия X на Tesla е представител на луксозния клас на производителя и идва на пазара с начална цена от 140 хил. долара за базова версия.

Адвокатът на семейство Хуанг е категоричен, че Tesla тества бета-версии на електромобилите си с автопилот не върху манекени, а върху живи хора и по-точно върху собствените си купувачи. Пред "Блумбърг" юристът отбелязва, че целта на близките не е финансова облага, а само се опитват да предпазят други водачи от подобни нелепи инциденти.

Уей Хуанг загива на 23 март 2018 г. при инцидент на магистрала в Калифорния, когато електромобилът му - марка Tesla Model X - се блъска в мантинела и се запалва.

Шофьорът е изваден от купето, но по-късно умира от раните си в болница. През юни същата година американският Съвет по безопасност на транспорта излиза със становище, че именно автопилотът е причина за катастрофата.

Последната дума по делото предстои да бъде изказана от съда в Калифорния. В полза на Tesla също има аргументи - например твърдението, че катастрофата е била толкова смъртоносна не само заради електромобила, оставен на автопилот. Мантинелата, в която се забива колата, е дефектна заради предишен пътен инцидент и се огъва по-лесно след удара.

Съдебният процес обаче може да разколебае и без това неубедителните позиции на Tesla, че бъдещето принадлежи на безпилотните автомобили. Напълно възможно е Илон Мъск да се върне в изходната си позиция - че изкуственият интелект е нещо лошо и в някои случаи е крайно опасно.

По принцип Мъск е оптимист, когато става дума за нови технологии - той вече вижда колонии на Марс, междинни станции на Луната и евтини частни полети в Космоса.

Но щом се заговори за изкуствен интелект - основата на всяка кола със самоуправление - той обикновено дава крачка назад. Според него нечовешкият разум може да се превърне в една от най-големите заплахи за човечеството. През 2014 г. той го сравнява с това "да призовеш демон". През 2018 г., месеци след катастрофата на Хуанг, мнението му не е много по-различно.

Парадоксално или не, по точно същото време производителят на електромобили обявява, че възлага много големи надежди на колите си с автопилот и иска те да са по пътищата възможно най-скоро. Лично Мъск се заема с тестване на най-новите екстри и с това да докладва всякакви бъгове в системата.

Причината за този обрат е, че конкуренцията диша във врата на Tesla. Все повече компании се насочват към производството на бюджетни електромобили и все повече от тях интегрират малко или много автономно управление на колите си. За момента отзивите за Tesla никак не са еднозначни. The Verge определя автопилота на Tesla като "GPS навигация на стероиди".

Затова на Мъск и на заводите му за електромобили им се налага да лавират и да избягват всяка крайност, щом стане въпрос за самоуправляващи се коли.

Важно е да се отбележи и че автомобилите на Tesla не са и явно в скоро време няма да бъдат изцяло автономни.

Шофьорът остава отговорен за всичко, което се случва на пътя, а на екрана на инфотейнмънт системата непрекъснато изскачат нотификации - факт, който Хуанг като че ли е пренебрегнал, твърдят от компанията.

Личните притеснения на Мъск също няма да позволят скоро Tesla да произвежда самоуправляващи се коли, каквото и да реши съдът на Калифорния по делото на семейство Хуанг.

Така че обещанието за електромобили Tesla, които през 2020 г. ще се движат напълно сами, може би се отлага.

Oще: tesla  автомобили  автономно управление  автопилот  дело  електромобили  илон мъск  самоуправление  съдебен иск  тесла 


Още от Бизнес

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.09.2010, 13:38

1 d0ni | 02.05.201919:21

Много тенденциозно пропускате да споменете една важна статистика. Според американската NHTSA, смъртни случаи се случват на всеки пропътувани 86 милиона мили. При Тесла числото е 320 милиона. Т.е. почти 4 пъти по-безопасни са.
   

оценка

+0 -0